Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Jesenná škola práva 2010
Jesenná škola práva 2010
Mgr.
Marek
Pipa
Právnická fakulta UPJŠ, Košice Katedra teórie štátu a práva, interný
doktorand
Malé Karpaty, Modra-Harmónia, horský Hotel pod Lipou - lokalizácia miesta, kde sa v dňoch
12. - 20. novembra 2010 uskutočnil v poradí už XV. ročník Jesennej školy práva, tento krát na tému
Spravodlivosť v európskej právnej kultúre.
Organizátorom bol Ústav štátu a práva SAV v
spolupráci s Paneurópskou vysokou školu v Bratislave, Friedrich Ebert Stiftung a Slovenským
podporným výborom EUROPE 2000. Odborným gestorom podujatia bol JUDr. Eduard Bárány, DrSc. Medzi
účastníkmi mali zastúpenie prevažne doktorandi, ale aj študenti magisterského štúdia, či asistenti a
odborní asistenti právnických fakúlt zo Slovenskej republiky (Fakulty práva PEVŠ, Právnickej fakulty
UPJŠ a Právnickej fakulty TU), Českej republiky (Právnická fakulta KU, Právnická fakulta UPOL) a z
Poľska (PF Łódź a Katowice), ako aj účastníci z praxe (početné zastúpenie mali zamestnanci
kancelárie úradu českého ombudsmana). Prvý piatkový večer patril už tradične privítaniu účastníkov a
otvoreniu podujatia (Dr. E. Bárány, DrSc., a Mgr. Daniela Lengyelová, PhD.).Prvým sobotňajším vystupujúcim bol JUDr.
František Cvrček
, CSc. (Ústav státu a
práva AV ČR, Právnická fakulta ZČU Plzeň), ktorý svoju prednášku s názvom Používanie výrazu
spravodlivosť v právnych textoch
začal reflexiou kategorického imperatívu I. Kanta a
rozlišovaním legálnych a morálnych aktov. V súvislosti s tým, že gnozeologicky nemožno dosiahnuť
koncept spravodlivosti, dotkol sa aj teórie spravodlivosti J. Rawlsa. Ďalej sa venoval problematike,
ktorá tvorila podstatnú časť jeho prednášky. Účastníkov oboznámil s výsledkami výskumu, ktorý
spočíval v kvantitatívnej analýze výskytu pojmu "spravodlivosť" v právnych textoch (zákony, dôvodové
správy, legislatívne návrhy, judikatúra). Následne sa zameral na prezentáciu vybraných výsekov
utriedených podľa kritéria časového, odvetvia právnej úpravy, či oblasti judikatúry (z hľadiska
právneho odvetvia a druhu súdu). V rámci týchto oblastí prezentoval rozmanité obraty pojmu
"spravodlivosť" a rozlíšil dve zásady spravodlivosti - veľkú (právny poriadok ako celok) a malú
(spravodlivosť v individuálnom prípade). V ďalšej časti prednášky sa Dr. Cvrček venoval
"legislatívnym neduhom", ktorých výsledok možno vidieť v parlamentnej produkcii právnych predpisov
neumožňujúcich zabezpečenie "veľkej spravodlivosti". K hlavným okruhom tejto časti patrili prístup k
právnym predpisom, úplné znenia právnych predpisov, legislatívne pravidlá vlády, problémy spojené so
samotným legislatívnym procesom (pozmeňovacie návrhy, dôvodové správy), časté zmeny v právnych
predpisoch, atď.Počas sobotňajšieho popoludnia prednášal JUDr.
Eduard Bárány
, DrSc. (Ústav štátu a
práva SAV) na tému Spravodlivosť a právo: štruktúra problému
. Úvodom sa zaoberal triádou
pojmov právo - morálka - spravodlivosť, pričom konštatoval, že tieto pojmy sú "neostré". Uviedol, že
človeku je vlastné silné prianie spravodlivosti a že cit pre spravodlivosť realizuje jej vzťah k
záujmom, čím sa dostal k ďalším pojmom, ako sú hodnotenie (spravodlivosť práva vzniká ako výsledok,
hodnotenie) a hodnoty (spájanie spravodlivosti s rozdeľovaním hodnôt). Okrem jej členenia na
komutatívnu a distributívnu poukázal aj na dichotómiu medzi spravodlivosťou výsledku a
spravodlivosťou postupu, ako aj na dichotómiu v rámci spravodlivosti práva (spravodlivostné
hodnotenie práva ako normatívneho systému verzus spravodlivosť podľa práva). Ďalej poukázal na to,
že právo nemôže nikdy naplniť kritériá spravodlivosti, tá predstavuje ideál, význam má hovoriť skôr
o spravodlivosti/nespravodlivosti práva. Právo musí byť aj efektívne, nejestvuje kvôli
spravodlivosti, každá právna norma sleduje nejaký účel. Napätie medzi spravodlivosťou a
efektívnosťou je následne problémom na individuálnej úrovni. Dr. Bárány neopomenul ani problematiku
"nespravodlivého práva" a aplikácie práva, vrátane jeho tvorby, ktorá jej predchádza. Nemalý
priestor venoval aj problematike rovnosti a rovnoprávnosti, v rámci ktorej rozlíšil a vymedzil jej
právnotechnickú a hodnotovo-spravodlivostnú stránku. V súvislosti s tým, že nemožno hovoriť o
sociálnej rovnosti, ale len o rovnosti v právach a povinnostiach, spomenul večnú otázku týkajúcu sa
toho, "kto a v čom má byť nerovný?". Záver prehľadne štruktúrovanej filozofickoprávnej prednášky
tvorilo konštatovanie, že spravodlivosť nepredstavuje "dobro" v práve, nakoľko je to podstatne
širšia kategória ako samotná spravodlivosť.Spravodlivosť v rímskom práve
bola témou v poradí tretieho príspevku, ktorý
predniesol prof. JUDr. Dr.h.c. Peter Blaho, CSc. (Právnická fakulta TU, Trnava). Na začiatku svojho
vystúpenia poukázal na úzky súvis medzi pojmami iustitiae a ius i
na začiatky záujmu o tieto
otázky v antickom Grécku (Herakleitos z Efezu, Sokrates, Platón, Aristoteles). Poslucháčov
informoval o tom, že v rímskej kultúre sa s termínom spravodlivosť vyskytol prvýkrát v neprávnických
prameňoch (divadelná hra P. T. Afera: "Samotrápič"). Predtým, než prezentoval chápanie
spravodlivosti u najvýznamnejších rímskych právnikov, značný priestor venoval aj chápaniu
spravodlivosti v diele De officiis M. T. Cicera, pre ktorého bola spravodlivosť, inter alia
, "paňou
a kráľovnou všetkého ľudského konania". V rámci rozsiahleho bloku venovaného najznámejším rímskym
právnikom poukázal na ich chápanie spravodlivosti (Celsus, Modestinus, Trifonius), a to aj citovaním
ich názorov z Digest. Rímski právnici neopomenuli ani otázku konfliktu medzi právom a
spravodlivosťou (Iavolenus, Proculus). Významnú kategóriu rímskeho práva predstavuje pojem
equitas
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).