3. Integrita ako profesionálna cnosť právnika
Jednou z nosných otázok, okolo ktorej vzniklo mnoho textov z profesijnej etiky, je otázka, čo znamená byť dobrou právničkou alebo právnikom. Súčasťou tohto prúdu intelektuálneho úsilia je aj hľadanie odpovede na otázku, či vôbec môže byť dobrý právnik dobrým človekom.
44)
Iste, najhorúcejšou je diskusia vtedy, keď sa hovorí o povolaní advokáta v kontradiktórnom systéme. Typovo však nie je na advokáciu obmedzená. Z referenčných prác tejto diskusie si požičiame ich spôsoby premýšľania o integrite a poznámky o jej úlohe v tejto diskusii. Zaujímajú nás aj preto, že hovoria vo finále o rolovej integrite, teda prídavné meno "sudcovská" v spojení "sudcovská integrita" získava rolový kontext a zároveň nezamlčiavajú, naopak, akcentujú, že rolové povinnosti - integrita roly a povolania -, môžu byť v pnutí s osobnou morálnou integritou.
Začneme Danielom Markovitsom, na ktorého reaguje Tim Dare. Markovits totiž integritu kladie do úplného stredu záujmu profesijnej etiky. Tvrdí, že každá úspešná teória, ktorá vysvetľuje, prečo niekedy právnici a právničky ako súčasť svojich profesijných úloh robia niečo, čo sa bežne z dobrých dôvodov pokladá za nemorálne, musí smerovať k tomu, aby im umožnila udržať si integritu. Profesijná etika tak musí hovoriť "
aj v prvej osobe tak, že nasvieti profesijné záväzky právnikov ako súčasť života, ktorý je hodný čestnej osoby
".
45)
Jednoducho, nejde len o povinnosti k druhým, ale aj k sebe. Morálny človek má teda také ambície a plány, ktoré ho uspokoja v tom, že správne koná smerom k iným, ale aj k sebe. Vytváraním si takýchto ambícií sa morálny človek snaží žiť k sebe pravdivým spôsobom, žiť život v morálnej integrite.
46)
Podľa Markovitsa potom nestačí, že sa popíše úloha právnikov v kontradiktórnom systéme tak, že zastávanie konkrétnych rolí s konkrétnymi úlohami (advokát, sudca, prokurátor, VSÚ,... ako súčiastky stroja spravodlivosti) prináša benefit celkovo. Nestačí, že je justičným systémom v utilite na výstupe promovaná spravodlivosť, hoci v konkrétnych prípadoch napríklad neumožní uspieť účastníkom, ktorí boli v skutočnosti takpovediac v práve. Takéto utilitaristické vysvetlenie povolania totiž bez ďalšieho neuspokojí etické prežívanie jednotlivcov v systéme. Markovits argumentuje, že úspešná profesijná etika musí umožniť právnikom v jednotlivých pozíciách opísať svoju rolu tak, aby to, čo od nich vyžaduje a bežne sa to vníma ako necnosť (napríklad neuvedenie pravdy či podvádzanie), mohlo byť prepísané v mysli právnika na cnosť. Ale autenticky. Inšpirujúc sa jedným príkladom od Markovitsa, právne zastupovanie X proti Y, kde bude zamlčaná pravda zo strany advokáta, môže byť v mysli advokáta prepísané ako dávania hlasu X prerozprávaním jeho príbehu do právničiny, ktorou X hovoriť nevie. Necnosť sa tak prepíše na cnosť. Pre naše účely už nie zaujímavé, že Markovits si finálne myslí, že takýto prepis musí byť nielen autentický a vnútorný, ale musí byť aj autonómny a ustáť kritiku a nepochopenie zvonka od neprávnikov. To podľa neho pri súčasnom spôsobe výkonu právnických povolaní, najmä advokácie, možné nie je.
47)
Sudcovia sú, samozrejme, v lepšej pozícii ako advokáti minimálne z hľadiska registra navonok necností, ktoré prináša ich rola, ale tiež je súčasťou ich povolania množstvo konaní, ktoré by sa bežne považovali za necnostné. Zjednodušene si len spomeňme na nezákonný dôkaz, z ktorého sa sudca bezpochyby dozvie o tom, že osoba spáchala trestný čin, dôkaz však nemožno použiť a ďalšie dôkazy nestačia na konštatovanie viny. Neodsúdiť niekoho, o kom sudca (a povedzme aj verejnosť) vie, že spáchal trestný čin, sa bežne považuje za nespravodlivé a nemorálne. Sudca sa tak musí s vecou vyrovnať pred verejnosťou a, ako by zdôrazňoval Markovits, sám pred sebou. A to tak, že to, čo je bežne necnostné, prerozpráva pred sebou cez istý teoretický rámec ako niečo, čo je cnostné.
Pre nás je však z Markovicsa nosný akcent na integritu, ktorú musí teória profesijnej etiky umožňovať a ktorá sa dosahuje cez preformátovanie necností na cnosti autenticky a autonómne a aj proti prúdu nepochopenia a kritiky.
Tim Dare tiež uznáva dôležitosť integrity a praktickú aj teoretickú naliehavosť toho, že právnické povolanie môže rolovo zadávať niečo, čo je bežne morálne problematické.
48)
Tvrdí však, na rozdiel od Markovitsa, že nosnými pri integrite nie sú autonómia, integrácia a identita, ale to, či osoba participuje na procese úprimnej a hlbokej reflexie a či manifestuje ochotu prijať dôsledky tejto reflexie.
49)
Vyvodzuje z toho napokon aj to, že právnici majú úlohu podieľať na reformovaní práva takým spôsobom, aby pnutia medzi rolovou profesijnou etikou a tou nerolovou boli znižované.
50)
Práve uznanie rozdielností noriem na základe ich pôvodu v rôznych rolách, smeruje podľa Darea k udržaniu integrity, nepodceňujúc však vyššie spomenutú potrebu reflexie a kritiky.
51)
David Luban nám zas ukazuje, že s dosahovaním integrity to nebude v bežnom živote až také zložité, ak ju vnímame slovníkovo ako jednotu medzi tým, čomu veríme, a tým, čo konáme, teda ako harmóniu medzi vnútorne zastávanými hodnotami a konaním osoby.
52)
Luban pri argumentácii používa odkazy na psychologické experimenty (aj Milgramov experiment, aj Stanfordský väzenský experiment) a ukazuje, ako sme schopní dosahovať integritu nie tak, že upravujeme svoje konanie, ale že svojmu konaniu
ex postprispôsobujeme svoje hodnoty cez reinterpretáciu. Luban používa aj príklady z právnej praxe - drobné posunutie účtovaných hodín pre klienta v jeho neprospech s tým, že budúci mesiac si ich nahradím, opakovanie týchto drobných "požičaní času", ktoré už klientovi napokon nenadrobím, snaha patriť k najúspešnejším vo firme a postupné kompromisy, ktoré v prospech začlenenia do partie a udržania sa v nej robím, môžu vyústiť do toho, že sa stanem "právnickým darebákom". Ide formálne o opis straty integrity. Z hľadiska sociálnej psychológie sú však tieto procesy naopak videné ako nadobudnutie harmónie medzi tým, čomu verím a čo konám.
53)
Kognitívna disonancia a pravidlá sociálnej kognície, ktorej je súčasťou, sú aktivované aj v právnej praxi. Napokon, v domácej spisbe ich máme analyzované v kontexte precedenčného rozhodovania.
54)
Integrita ako hľadanie harmónie medzi hodnotami a konaním tak nie je bez ďalšieho pozitívnym javom, ak vieme, že máte tendenciu prispôsobovať hodnoty (v našom prípade by išlo najmä o prispôsobovanie výkladu hodnôt a zásad sudcovského povolania), nie korigovať svoje správanie. Takto vymedzená integrita tak potrebuje brzdy a techniky, ako nestratiť kompas - hodnoty.
Luban prichádza so štyrmi brzdami sebakorupčných procesov. Prvou je znalosť mechanizmov sociálnej kognície, ktoré k sebakorumpovaniu vedú. Už samotné uvedomenie a ostražitosť oslabujú ich silu. To Luban ilustruje na vlastnom príklade, keď sa mu na poslednú chvíľu podarilo rozoznať to, že jeho pasivita pri prechádzaní s priateľmi okolo človeka, ktorý nejavil známky života, bola príkladom psychologického efektu toho, že sa nachádzal v skupine (v ktorej tiež nikto nereagoval).
55)
Druhou technikou je určenie hranice, ktorú neprekročíte už vopred, pred vstupom do povolania alebo na jeho začiatku. Keď ju prekročíte, máte vyvodiť silné dôsledky, typicky odchod z profesie. Luban túto stratégiu nazýva kanárik v bani.
56)
Treťou je opäť všímavosť, ale tentokrát všímavosť, že zodpovednosť za chybu prenášate na iného. Toto je totiž silný znak racionalizácie ako formy sebakorumpovania.
57)
Štvrtou je sokratovský skepcizmus, ktorý v našom prostredí poznáme z havlovských výrokov o potrebe trvalého pochybovania o sebe.
58)
Všimnime si, že Dare prilepil integritu na schopnosť, a to schopnosť sebareflexie. Luban pojmovo integritu skomplikoval, ale na šancu dosiahnutia tej slovníkovej, kde celistvosť je vedená hodnotami, ktoré smerujú konanie tiež navrhuje stratégie správania, ktoré môžeme nazvať schopnosťami alebo zručnosťami (vyplývajúcimi z poznania).
Robert Blomquist, s ktorým Dare tiež diskutuje, formátuje integritu celkom typicky ako cnosť, a to jednu z desiatich najdôležitejších cností dobrého právnika.
59)
Posúva ju dokonca na druhé miesto za schopnosť dosahovať rovnováhu v osobnom, pracovnom a spirituálnom živote, teda akúsi vyváženosť. Tá je podľa neho aj schopnosťou kontrolovať sa a udržať si chladnú hlavu. Bez rovnováhy nie je možné náročnú právnickú prácu dlhodobo vykonávať.
60)
Integrita, ako druhá najdôležitejšia cnosť, má podľa neho dva aspekty. Prvým z nich je čestnosť (orig. to be upright), ktorá sa prejavuje v slušnosti (orig.
decency), šľachetnosti (orig.
honor), zásadovosti a v láskavosti (orig.
goodness). Druhým aspektom je celistvosť (orig.
wholeness), ktorá sa ukazuje v kompletnosti, jednote, súdržnosti, koherencii a konzistentnosti.
61)
Integritu a jej dôležitosť pre právnické povolanie však Blomquist vníma v mnohom funkčne ako inštrumentálnu cnosť, ktorá je spojená s presvedčivosťou. S odkazom na Aristotela hovorí, že ak sa zjednotí
logos - logická sila argumentu,
ethos- renomé rečníka a pathos - emočná sila argumentu, referujú na charakternosť právnika.
62)
Videli sme teda vymedzenia etiky cez charakterové vlastnosti, schopnosti, zručnosti aj ako cnosť. Filozofka Julia Annas v jej vplyvnej teórii cnosti rozlišuje medzi cnosťami a zručnosťami či schopnosťami. Vymedzuje cnosť cez habituáciu, a teda v tomto sa na zručnosť podobá. Vo finále však cnosť nie je obyčajnou schopnosťou, zručnosťou alebo opakovaním správania, je to "
trvalá vlastnosť osoby, jej tendencia byť takou a takou
".
63)
Ide o
dispozíciu
konať určitým spôsobom.
64)
jednotlivé konania osoby teda môžu vypadnúť zo vzorca jej správania, aj tak však
tendencia
konať istým spôsobom ostáva.
Ak toto konceptualizovanie prenesieme na naše premýšľanie o sudcovskej integrite, potom je skutočne binárnou v zmysle Bangalórskych kritérií - dispozícia konať istým spôsobom na základe tendencie byť takým a takým človekom buď existuje, alebo neexistuje. Dispozícia konať podľa zastávaných hodnôt buď existuje, alebo neexistuje. Ale aj osoba s dispozíciou konať podľa hodnôt a zásad vyžadovaných rolou sudcu, ak hovoríme o sudcovskej integrite, môže v konkrétnych konaniach zlyhávať. Zlyhanie v konaní samo osebe však existenciu dispozície nemusí narušiť alebo vyvrátiť. Zároveň však aj konanie navonok kompatibilné s nejakou dispozíciou - napríklad dispozíciou lojálne sa vzťahovať k právu - môže byť prejavom dispozície inej, povedzme dispozície vyhýbať sa sankciám alebo počúvať silnejšieho. Opätovne to však neznamená, že tendenciu konať istým spôsobom, aby boli lícované hodnoty (napr. sudcovského povolania), nemôžeme z konania samotného relatívne bezpečne odvodzovať, nielen sledovaním konania, ale pýtaním sa na princípy, motivácie a porozumenie hodnotám a zásadám, ktoré ním mali byť presadzované.
Naše vymedzenie integrity ako dispozície konať podľa hodnôt a zásad sudcovskej roly, je tak kompatibilné aj s premýšľaním súdnej rady o morálnej integrite, v ktorej sa súdna rada rozkročila široko vymenúvaním vlastností a charakteristík sudcu v sp. zn. 32D/16/2023 (fyzický útok sudcu na iného sudcu - chytenie za košeľu pod krkom). Tieto totiž vypĺňajú sudcovskú integritu akoby zvnútra, tvoria jej obsah cez rolovosť.
Smerom k vzťahu zákonného vymedzenia integrity a integrity zo Zásad sudcovskej etiky sa nám tu zároveň ukazuje ďalšia vec. Ak by sme aj zákonnú konceptualizáciu sudcovskej integrity a kódexovú konceptualizáciu morálnej integrity súdnictva (ktorá sa zabezpečuje integritou sudcov) vnímali totožne, teda ako dispozíciu konať v súlade s rolou sudcu vymedzenú aj cez požadované vlastnosti sudcu a jeho zručnosti aj cez zásady a princípy konania, stále by ich rozdielnosť mohla spočívať v obsahovom naplnení - v požiadavkách aj akcentoch. Zásady sudcovskej etiky môžu ustanoviť aj prísnejší štandard než zákon, nie je však z povahy veci zmysluplné, aby ho podbiehali.
65)
Sudcovstvo tak môže moderovať úroveň požadovanej integrity práve cez vymedzovanie charakteristík, vlastností, schopností a cností sudcu/sudkyne a úpravu zásad a pravidiel, akými sa majú riadiť. Tak totiž formátuje integritu takpovediac zvnútra.
To potom znamená, že porušenie čl. III ods. 1 Zásad v parametri integrity bez ďalšieho nemusí byť porušením povinnosti spĺňať predpoklady sudcovskej spôsobilosti, a o to viac to neznamená stratu predpokladov sudcovskej spôsobilosti. Je však v každom prípade, v ktorom došlo k porušeniu čl. III ods. 1 Zásad v parametri integrity, potrebné vysvetliť, prečo zároveň došlo alebo nedošlo k porušeniu povinnosti spĺňať predpoklady sudcovskej spôsobilosti alebo k strate predpokladov sudcovskej spôsobilosti. Iste, ako sme už uviedli v úvode článku, právne situáciu zneprehľadňuje to, že strata predpokladov sudcovskej spôsobilosti nie je explicitne súčasťou zákonnej regulácie disciplinovania, hoci možno rozumne vyvodiť, že ide o také porušenie povinnosti spĺňať predpoklady sudcovskej spôsobilosti, ktoré je nezlučiteľné s funkciou sudcu.
Strata predpokladov sudcovskej spôsobilosti (ako strata sudcovskej integrity) je v nami ponúkanej koncepcii záverom o absencii dispozície konať sudcovsky rolovo. Tá môže byť zistená cez absenciu kľúčových charakteristík, vlastností, schopností alebo cností, ktoré sa od sudcu požadujú a premietajú sa do tendencie konať spôsobom, ktorý upravujú zásady/hodnoty/pravidlá povolania. Tiež môže byť posudzovaná cez motívy konať spôsobom kompatibilným so sudcovskou rolou. Na obe "kategórie" sa dá usudzovať jednak cez vážnosť a jednak cez rozsiahlosť, či frekvenciu porušení zásad/hodnôt/ pravidiel sudcovského konania. Pri strate predpokladov sudcovskej spôsobilosti sme teda v binarite cez absenciu dispozície konať vyžadovaným spôsobom. To neznamená, že sudca zlyháva v sudcovskom rolovom konaní vždy, ani že zlyháva prevažne, ale že zlyháva alebo zlyhá istým typovým spôsobom.
Iné je to pri porušení povinnosti spĺňať predpoklady sudcovskej spôsobilosti. Tá nie je úplnou stratou dispozície konať sudcovsky rolovo. Je buď vážnym časovo temporálnym, alebo trvalejším, ale menej vážnym vypadávaním z roly sudcu, ktoré samotnú dispozíciu takpovediac "sudcovsky konať" spochybňuje. Tu sme teda v škále - konanie sudcu odkazuje na nízku úroveň vlastností, schopností, cností spojených so sudcovskou rolou a manifestovaných v rešpektovaní zásad/hodnôt pravidiel sudcovského správania, keď sudca z roly vypadáva, ale stále vieme usúdiť, že hoci je dispozícia konať sudcovsky rolovo spochybnená, stále túto trvalú tendenciu konať má.
Iste, všetky tieto premýšľania sú abstraktné, preto ich skonkrétnime v závere článku cez spätnú väzbu ku konkrétnemu rozhodnutiu disciplinárneho súdu.
Záver
Disciplinárny senát Najvyššieho správneho súdu sa s téme integrity v zákone a v Zásadách dostal nosne vo veci porušovania protipandemických opatrení sudcom (sp. zn. 31D/7/2022).
66)
Rozhodnutie sme už spomínali v kontexte stanovísk súdnej rady a vec je aj relatívne verejne známa - ide o sudcu, ktorý okrem iného nerešpektoval povinnosť prekrývať svoje horné dýchacie cesty pri výkone funkcie sudcu a nabádal na to v rámci pojednávaní aj účastníkov. Pred disciplinárnym súdom stála aj otázka posúdenia, či sudca neporušil povinnosť spĺňať predpoklady sudcovskej spôsobilosti - teda aj sudcovskú integritu, a to aj v miere, ktorá je nezlučiteľná s výkonom funkcie sudcu a aj otázka, či neporušil čl. III ods. 1 Zásad aj v parametri integrity.
Súd sa stotožnil s tým, ako súdna rada premýšľala o morálnej integrite súdnictva v danej veci (v predchádzajúcom texte sme ju popísali), teda v zmysle porušenia povinnosti lojality k právu. Právo síce sudca môže kritizovať, ale nie svojvoľne nedodržiavať (bod 53). Súd použil slovníkovú definíciu integrity, vymedzil ju ako celistvosť (bod 55) a vyvodil z nej, že ak sudca nesúhlasí s časťami právneho poriadku, nemôže ich nerešpektovať, ale má využiť právne prostriedky na nápravu, napríklad podanie na Ústavný súd Slovenskej republiky. Problematickosť konania sudcu bola o to intenzívnejšia, že povinnosť nosiť rúško nerešpektoval pri výkone funkcie sudcu pri pojednávaniach a ponúkal túto možnosť aj účastníkom. S týmito závermi súdu sa dá súhlasiť. Súd navyše hovoril aj o ochote rešpektovať právny poriadok (bod 49), čo vieme ľahko spojiť s dispozíciou nejako konať.
Ďalej však pri skúmaní porušenia povinnosti spĺňať predpoklady sudcovskej spôsobilosti premýšľal súd o nich tak, že vo všeobecnosti možno povedať, že "
ide o súhrn všetkých vlastností sudcu, ktoré ho robia spôsobilým súdiť
" (bod. 75). Ide tak o "
schopnosť (spôsobilosť) v každom prípade sa správne rozhodnúť medzi správnym a nesprávnym z pohľadu výkonu funkcie sudcu
", pričom "
meradlom správnosti je potom predovšetkým záujem na nezávislom a nestrannom výkone sudcovskej funkcie
" a "
odlišovanie správneho od nesprávneho sa týka jeho správania navonok aj v súkromní, spôsobu a obsahu vystupovania, ako aj udržiavania, používania a aplikovania odborných vedomostí pri výkone funkcie
" (bod 75). Aby teda sudca porušil povinnosť spĺňať predpoklady sudcovskej spôsobilosti, musel by podľa súdu stratiť túto schopnosť odlišovať alebo voliť, čo je správnejšie (bod 75). To by sa podľa súdu stalo pri masívnom nerešpektovaní práva bez dôvodu.
Súd tak však pri povinnosti spĺňať predpoklady sudcovskej spôsobilosti hovoril fakticky o úplnej strate predpokladov, teda namiesto
§ 116 ods. 2 zákona o sudcoch (závažné disciplinárne previnenie) sa pohyboval v
§ 116 ods. 3(závažné disciplinárne previnenie nezlučiteľné s funkciou sudcu). Čo je však minimálne rovnako dôležité, ak integritu vymedzíme ako
schopnosť
v každom prípade
sa rozhodovať
a voliť, čo je správnejšie, teda rozlišovať medzi správnym a nesprávnym, do úzadia nám ustúpi
konanie podľa tohto rozlišovania, teda dispozícia konať
podľa hodnôt sudcovskej funkcie, ktorá je podstatou integrity. Iste, ak niekto stratí schopnosť rozlišovať medzi správnym a nesprávnymi konaním, nemôže mať ani dispozíciu konať správne, keďže nemá kompas. Avšak aj ten, kto je schopný rozumieť hodnotám a zásadám, podľa ktorých by sa mal správať, nemusí mať dispozíciu ako trvalú tendenciu ich rešpektovať v konaní. Schopnosť rozlišovať medzi správnym a nesprávnym, ani schopnosť medzi nimi voliť, ešte nepopíše behaviorálne jadro cnosti integrity ako dispozície, nie ako schopnosti. Preto súd vo vymedzení integrity zvolil málo prísne kritérium schopnosti tam, kde mal hľadať dispozíciu. Protiargumentom tu nie je ani to, že sudca v rozhodovacej činnosti rešpektoval právne predpisy, keďže dané bez ďalšieho neznamená, že mal dispozíciu konať podľa sudcovskej roly vo variabilite hodnôt a zásad s ňou spojených. Iste, mohol to byť rozumný parameter medzi rozlišovaním, či došlo k porušeniu povinnosti spĺňať predpoklady sudcovskej spôsobilosti alebo či došlo k strate spôsobilosti. Súd však reálne nezvažoval a nevysvetľoval, prečo porušenie kódexovej povinnosti integrity neústi aj do porušenia zákonnej povinnosti integrity, pretože preskočil jeden krok a tej zákonnej dal fatálny rozmer neschopnosti sa vôbec zorientovať v tom, čo je sudcovskou rolou, teda čo je správne a nesprávne z pohľadu sudcovského konania. Do tohto záveru skĺzol aj preto, že o integrite nepremýšľal ako o dispozícii a nevymedzil si rozdiel medzi je binárnym uchopením (ako konceptu) a škálovým uchopením (cez sledovanie miery, v akej vlastnosti osoby, jej motívy a konanie napĺňa sudcovskú rolu).
Užitočné však je, že súd nekreslil tvrdú odlišovaciu líniu medzi pojmom integrity v zákone a v Zásadách, bol deferenčný k zmysluplnej sudcovskej komunitnej interpretácii štandardu morálnej integrity (súdnictva a sudcu) a nechal tak otvorenú možnosť na autonómne napĺňanie obsahu tohto pojmu zvnútra cez externý zákonný štandard a interné kódexové normovanie. Pri ich určovaní môžu byť nápomocné aj informácie z druhej a tretej časti tohto článku o vymedzovaní integrity, ktoré našu pozornosť upriamujú na charakteristiky a zručnosti ako nepokryteckosť, čestnosť, láskavosť, sebareflexia a akceptovanie jej výsledkov, (seba)poznanie a praktizovanie obrany pred sebakorupciou - určenie hraníc, všímavosť k prenášaniu chýb na druhých a skepticizmus aj voči sebe, ktorý nás drží v produktívnej ostražitosti proti rôznym formám racionalizácií.
Literatúra
ANNAS, J. Inteligentní ctnost (výbor). In BERAN, O., CIBÍK, M., PACOVSKÁ, K.
Základní etické teorie
. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2022, 247 s.
BLOMQUIST, R. F. Ten Vital Virtues for American Public Lawyers. In
Indiana Law Review
. Vol. 39 (2006), s. 493 - 520
DARE, T. Philosophical Legal ethics and Personal Integrity. In
The University of Toronto Law Journal
. Vol. 60, No. 4 (jeseň 2010), s. 1021 - 1030
LUBAN, D. Integrity: Its causes and cures. In
The Fordham Law Review
. Vol. 72 (2003), s. 279 - 310
MARKOVITS, D.
A Modern Legal Ethics
. Princeton, Oxford: Princeton university Press, 2008, 361 s.
SWISHER, K. (ed.)
Judicial Ethics
. New York: Routledge, 2016, 552 s.
WOOLEY, A. If Philosophical Legal Ethics is the Answer, What is the Question? In
The University of Toronto Law Journal
. Vol. 60, No. 4 (jeseň 2010), s. 983 - 1001