Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Poskytovanie cezhraničnej zdravotnej starostlivosti
Poskytovanie cezhraničnej zdravotnej starostlivosti
JUDr.
Marcel
Dolobáč
PhD.
Právnická fakulta, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
Úvod
V ostatných rokoch kladie legislatíva Európskej únie čoraz väčší význam na garanciu
sociálnej ochrany zamestnancov a migrujúcich osôb. Nespochybniteľne, záujem "európskeho zákonodarcu"
o sociálnu oblasť má aj výrazný ekonomický rozmer, úplná izolovanosť jednotlivých právnych úprav
členských štátov bez akéhokoľvek premostenia by znamenala spochybnenie podstaty vnútorného trhu. S
postupným nárastom pravidiel úniového práva zastrešujúcich sféru sociálnu a pracovnoprávnu sa tak
nepriamo formuje pojem európske sociálne právo.1) Hoci zatiaľ nemôžeme
hovoriť o ucelenom, vnútorne previazanom európskom sociálnom práve, napriek tomu je tento pojem
odbornou verejnosťou príjmaný a zahŕňa predovšetkým oblasť pracovného práva a práva sociálneho
zabezpečenia. Do dimenzie európskeho sociálneho práva s určitosťou patrí aj poskytovanie
cezhraničnej zdravotnej starostlivosti. Práve zlepšenie verejného zdravia a posilnenie zdravotnej
prevencie sa stávajú novou výzvou únie.
Zámerom tohto príspevku je poskytnúť základnú analýzu primárneho a sekundárneho práva
Európskej únie upravujúceho poskytovanie cezhraničnej zdravotnej starostlivosti, s akcentom na
ustálenú judikatúru Súdneho dvora a priblížiť postup a praktické uplatňovanie poskytovania
zdravotnej starostlivosti v inom členskom štáte únie.
Všeobecný legislatívny rámec
Právo na poskytnutie cezhraničnej zdravotnej starostlivosti má svoje principiálne
východiská v
slobode voľného pohybu osôb
garantovaného čl.
45 Zmluvy o fungovaní Európskej únie2) (ďalej len ako
ZFEÚ) a v slobode poskytovania služieb
zakotvenej
čl. 56 ZFEÚ. Analýza úniového práva signalizuje, že
členské štáty pri výkone svojich právomocí v oblasti sociálneho zabezpečenia, zdravotnú
starostlivosť nevynímajúc, nesmú nijako obmedziť tieto základné slobody.3)
Všeobecný legislatívny rámec poskytovania zdravotnej starostlivosti dopĺňa ustanovenie
čl. 34 ods. 2 Charty základných práv EÚ, ktoré zaručuje
každému, kto má bydlisko alebo sa oprávnene pohybuje v rámci EÚ, právo na dávky sociálneho
zabezpečenia a sociálne výhody v súlade s právom únie a vnútroštátnymi právnymi predpismi a
praxou.
Pokiaľ v oblasti pracovného práva dochádza k harmonizácii a čiastočne až unifikácii
jednotlivých národných úprav, v oblasti sociálneho zabezpečenia, vrátane poskytovania zdravotnej
starostlivosti, to nie je možné. Rozsah a miera poskytovania sociálnej ochrany je historicky a
ekonomicky podmienená. Sociálna sieť v tom ktorom členskom štáte je determinovaná politickými,
hospodárskymi a v priamej nadväznosti aj legislatívnymi podmienkami. Únia rešpektuje tieto rozdiely
v sociálnom zabezpečení jednotlivých členských štátoch a kladie dôraz na koordináciu národných
úprav, ktorej prioritným cieľom je zabezpečiť ochranu migrujúcich zamestnancov, a to tak, aby ich
presídlenie nemalo za následok stratu už nadobudnutých práv.
Koordinačný princíp a jemu zodpovedajúca primárna zodpovednosť jednotlivých členských
štátov za vymedzenie ich zdravotnej politiky, za organizáciu a poskytovanie zdravotníckych služieb a
zdravotnej starostlivosti je premietnutá v čl. 168 ZFEÚ.
Činnosti Európskej únie, ktoré sa zameriavajú na zlepšenie a zabezpečenie vysokej úrovne ochrany
ľudského zdravia, by mali len dopĺňať vnútroštátne politiky a zabezpečovať najmä zlepšenie
spolupráce medzi členskými
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).