Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Postavenie rímskeho práva v socialistickej spoločnosti a fenomén socialistickej právnej romanistiky.
Postavenie rímskeho práva v socialistickej spoločnosti a fenomén socialistickej
právnej romanistiky.
Mgr.
Martin
Gregor
Interný doktorand na Katedre rímskeho práva, kánonického a cirkevného práva,
Právnická fakulta UK, Bratislava.
GREGOR, M.: Postavenie rímskeho práva v socialistickej spoločnosti a fenomén
socialistickej právnej romanistiky. Právny obzor, 101, č. 1, 2018, s. 27 -
42.
The status of Roman law in socialist society and socialist legal Romance
phenomenon.
The submitted contribution focuses on the status of Roman law in the context of socialist
jurisprudence. It tries to analyse various theories of Marxist ideologists and Romanists on the
effectiveness and importance of the Roman law in socialist society, based on which it finds a
characteristics of the relationship between Roman law and socialism. In this context the article
also addresses the characteristics and goals of the socialist legal Romance as a specific school
which had a tendency to separate itself from so-called "Bourgeois" schools examining Roman
law.
Key words
: socialist legal Romance, marxism, socialistic law, the status of
Roman law in socialist societyÚvod
V oblasti právnej romanistiky prinieslo dvadsiate storočie množstvo nových myšlienkových
prúdov a tendencií. V jeho prvej polovici mala dominantné postavenie rímsko-grécka škola pod vedením
Ludwiga Mitteisa, ktorý sa usiloval rímske právo skúmať z hľadiska právnej grécistiky a právnej
papyrológie. Z tohto smeru sa neskôr vyvinula škola antických právnych dejín s originálnou
myšlienkou včleniť rímske právo do kontextu staroorientálnych a antických právnych
systémov.1) Pred druhou svetovou vojnou sa centrum romanistických štúdií
presunulo z Nemecka do Talianska, kde sa ďalej rozvíjala moderná kritická škola najmä
prostredníctvom vydávania bohatej periodickej literatúry.
Tieto smery právnej romanistiky vznikli na báze spontánneho vedeckého skúmania, ktoré bolo
vyústením určitých náznakov v doterajšej vedeckej literatúre. Určitým spôsobom nadväzovali na
staršiu vedeckú doktrínu a vyvíjali sa prirodzeným, nenásilným spôsobom. To ich odlišuje od
špecifického smeru právnej romanistiky, ktorý prevládal v socialistických krajinách tzv. Východného
bloku od druhej svetovej vojny do 90. rokov dvadsiateho storočia. Ide o socialistickú právnu
romanistiku, ktorá sa dnes považuje za umelý produkt politického procesu.2)
Prvky určitej spoločensko-politickej objednávky sú v tomto prípade prakticky
nespochybniteľné.
Hoci dnes pôsobí skôr kontroverzne, ide o relevantný smer právnej romanistiky, ktorý
nemožno prehliadať. Vyvinula sa ako ďalší z možných prístupov k skúmaniu rímskeho práva napriek
tomu, že používala špecifickú metodológiu a stanovovala si svojrázne ciele. V súčasnosti je
všeobecne uznávaná ako element vo vývoji právnej romanistiky vo viacerých učebniciach rímskeho
práva.3)
Tento článok je výsledkom bližšieho záujmu autora o túto kurióznu problematiku. Nemá
ambíciu zasahovať do politologických či filozofických východísk tejto dejinnej etapy. Nepredostiera
žiadne politické stanoviská, iba sa pokúša o čo najvernejšie vystihnutie postavenia rímskeho práva v
socialistickej právnej vede. Pri skúmaní postavenia rímskeho práva v socialistickej spoločnosti
siaha k pôvodným myšlienkam obsiahnutých v Marxových, Engelsových či Leninových spisoch a zároveň k
dielam čelných predstaviteľov vtedajšej jurisprudencie.
Jeho cieľom nie je iba zhodnotenie teoretického postoja socialistického tábora v otázke
rímskeho práva, ale aj analýza jeho praktického uplatnenia v socialistickej spoločnosti vrátane
charakteristiky socialistickej romanistiky a jej komparácie so západnou, tzv. buržoáznou
romanistikou.
1. Vzťah rímskeho práva a socializmu v teoretickej
rovine
Filozofickú analýzu rímskeho práva možno postihnúť už v dielach vrcholných predstaviteľov
tohto filozofického prúdu na čele s Karlom Marxom a Friedrichom Engelsom. Obaja sa v svojich spisoch
často zaoberali antikou vo všeobecnosti a hľadali v nej príklady na podporu svojich
argumentov.
Formálnej stránke rímskeho práva prejavovali uznanie. Vyzdvihovali jeho "nedostižně
precisní vypracovaní všech podstatných právních vztahů".4) Engels prisudzuje
rímskemu právu vlastnosti najdokonalejšej formy práva, spočívajúceho na súkromnom
vlastníctve.5) Posledný dôvetok bol vlastne jediným aspektom, ktorý rímskemu
právu vyčítali. Prekážalo im, že na princípoch rímskeho práva je postavená "kapitalistická
spoločnosť" a vyplývajú z neho postuláty individuálneho súkromného vlastníctva, ktoré sú
nezlučiteľné s poňatím socializmu. Z uvedeného vyplýva, že nikdy nespochybňovali jeho kvality, ale
skôr historicko-politické posolstvo, ktoré prinášalo.
Keďže rímske právo poskytovalo predpoklady regulácie modernej spoločnosti v podobe
inštitútov súkromného vlastníctva či súkromného podnikania, v radoch socialistických predstaviteľov
pretrvávala nedôvera a pochybnosti o jeho zmysle a účele v komunistickej spoločnosti. Definovali ho
ako historický jav, ktorý nemá čo povedať socialistickej spoločnosti.6)
Diskreditácia rímskeho práva bola umocnená jeho spätosťou s právnymi poriadkami buržoáznych štátov,
ktoré mali využívať jeho inštitúty na útlak pracujúceho ľudu.7)
Na tomto základe odmietal rímske právo aj V. I. Lenin. Podľa neho malo mať v rámci
regulácie občianskoprávnych vzťahov prednosť revolučné právne vedomie pred uplatňovaním zásad z
Corpus iuris Romani
, pretože pred čímkoľvek súkromným treba podľa neho uprednostniť štátne
zásahy do súkromnoprávnych vzťahov.8)Socialistická právna romanistika bola v tomto ohľade zvláštnym fenoménom, ktorý sa
usiloval o začlenenie rímskeho práva do skupiny klasických vedných odborov v socializme. Nešlo o
skupinu vedcov, ktorí mali tendencie priečiť sa socialistickému nazeraniu na svet, práve naopak,
plne akceptujúc marxistický svetonázor a komunistickú ideológiu študovali rímske právo z hľadiska
marxistickej filozofie.
Západní romanisti sa k tomuto prúdu stavali nedôverčivo, niekedy až nepriateľsky. Napr. B.
Biondi videl vo výskumoch socialistických romanistov istú formu útoku, ofenzívy vo vzťahu ku
klasickému chápaniu rímskeho práva, s konečným zámerom zničiť rímske právo.9)
Otvorene vyhlásil, že rímske právo je v komunizme ponižované bez hlbšej znalosti veci a je vopred
odsúdené ako otrokársky právny poriadok ("
Il diritto romano ... fu vituperato, anche senza
conoscerlo, condamnato senza processo
").10) Zmienený postoj bol pre
"Západný svet" viac-menej príznačný. Dokonca už pápež Lev XIII. kritizoval socialistické hnutie vo
svojej encyklike Quod apostolici muneris
(1878) najmä preto, že "dávajú nabok to, čo vychádza
z rozumných ľudských zákonov, a popierajú súkromné vlastnícke právo", ktoré je produktom
prirodzeného práva.11) Autor sa domnieva, že pod "rozumnými ľudskými
zákonmi" mal pápež na mysli predovšetkým systém rímskeho práva, avšak nechceme mu tento úmysel
vnucovať.2. Štyri teórie o pozícii rímskeho práva v socialistickej
spoločnosti
Skôr než sa rímske právo znovu dokázalo emancipovať a nadobudnúť zázemie na vedecký
výskum, bolo potrebné vyargumentovať, aké miesto tomuto vednému odboru vlastne prislúcha v
socialistickej vede a spoločnosti. Od toho sa odvíjalo jeho formálne postavenie i materiálne
zabezpečenie. V tomto duchu sa objavilo viacero teórií, ktoré zdôrazňovali určité kritériá,
odôvodňujúce realizáciu štúdia a výskumu rímskeho práva v socialistickej
spoločnosti.12)
2.1 Ideologicko-politické kritériá (dôkaz
správnosti marxistického učenia)
Jeden z čelných predstaviteľov tejto školy, docent M. Bartošek, sa pokúšal nájsť
ideologické zdôvodnenie potreby rímskeho práva.13) Podľa tejto koncepcie
malo rímske právo pre socialistickú spoločnosť dvojaký význam. Jeho znalosť bola dôležitá v
teoretickej rovine, keďže predstavovalo základ európskej právnej kultúry. V podstate išlo o
výnimočný komplex právnych inštitútov, ktoré výrazne ovplyvňovali vývoj moderného práva. Tým však
nechce naznačiť, že by rímske právo mohlo mať nejaký praktický dosah, skôr bazíruje na určitej šírke
vedomostí socialistických právnikov.
Napokon podobný cieľ formuloval už Lenin. Podľa neho by marxizmus nemal zavrhnúť
najcennejšie výdobytky buržoáznej epochy, ktoré sa vyprofilovali v priebehu dvetisícročného vývinu
ľudského myslenia, ale mal si ich osvojiť, prepracovať a ďalej oživovať pod prizmou diktatúry
proletariátu.14) Taktiež zdôrazňoval, že vzorný komunista má byť znalý
všetkých pokladov, ktoré ľudstvo vytvorilo, a prenášať ich do
súčasnosti.15)
Druhý význam rímskeho práva spočíval v jeho didaktickom a politickom potenciáli pre
socialistickú spoločnosť. Možno na ňom demonštrovať nespravodlivosť (nevhodnosť) a slabiny
vykorisťovateľského otrokárskeho štátu.16) Rímske právo prináša konkrétny
materiál, ktorý jasne preukazuje nadradenosť vládnucej triedy, čím možno podfarbiť abstraktne
znejúce marxistické teórie.17)
Bartošek odmietal tézu, že sa socialistickí právnici môžu opierať o rímske právo vo svojej
praxi, čo odôvodňuje odlišnosťami socialistického práva a vznikom nových právnych odvetví, ktoré
nemajú základ v rímskom práve. Len mimochodom pripúšťal, že rímske právo je vhodnou pomôckou pri
formovaní právnického myslenia študentov.
Taliansky romanista Biondi podal priliehavú charakteristiku ponímania rímskeho práva v
podobnom duchu. Zdôraznil, že v tomto prípade dejiny rímskeho práva slúžili ako opora politických
cieľov marxistických ideológov. Účel štúdia rímskeho práva sa tak bagatelizoval na poskytnutie
dôkazu o nevyhnutnosti a humánnosti socialistických teórií.
("La storia del diritto romano
sarebbe la prova del marxismo e solo a tal fine lo studio di quell diritto sarebbe
utile.
")18)Bartošek však bránil originalitu tejto koncepcie tvrdením, podľa ktorého "není to
marxismus, kdo potřebuje římske právo, aby prokázal svou oprávněnost, nýbrž právě naopak, je to
římske právo, které na dnešním stupni vědeckého bádání nutně potřebuje marxistickou metodu, aby
vyšlo ze slepé uličky, kam zabředlo vinou buržoazní vědy".19)
2.2 Pragmatické kritériá (znalosť buržoázneho
práva)
Pragmatickú koncepciu nevyhnutnosti poznania rímskeho práva predstavil Rus Ivan Borisovič
Novickij.20) Podľa neho je dôležité, aby rímske právo ovládali aj
socialistickí právnici a skúmali ho marxistickí vedci. Za dôvod označil obchodný kontakt
socialistických krajín s kapitalistickým svetom. Vzájomná obchodná výmena bola napokon hlavným
motívom na obnovenie výučby rímskeho práva v Sovietskom zväze počas druhej svetovej vojny.
Prostredníctvom rímskeho práva totiž bolo možné pochopiť teóriu buržoázneho občianskeho práva a
osvojiť si princípy medzinárodného obchodu. Preto bolo povinnosťou každého socialistického právnika
ovládať buržoázne právo, aby tak mohli lepšie brániť záujmy socializmu a proti západným
imperialistom využiť ich vlastný nástroj - rímske právo.21)
Ústrednou myšlienkou pragmatickej teórie je, že rímske právo nemá miesto v socialistickom
práve, ale je najlepším prostriedkom na spoznávanie a pochopenie inštrumentov kapitalistického
práva. Tým je opäť demonštrovaná vedúca úloha rímskeho práva v rámci právnych poriadkov s trhovou
ekonomikou, založených na súkromnom vlastníctve, teda dnešnej spoločnosti.
Na rozvoj hospodárskych a právnych vzťahov so štátmi s odlišným spoločenským zriadením
poukázal aj estónsky civilista Peter Kask.22) V tejto súvislosti vyzdvihol
význam rímskeho práva pri spoznávaní inštitútov kapitalistického práva. Znalosti rímskeho práva
totiž umožňujú pochopiť mechanizmus občianskeho a obchodného práva kapitalistických krajín a
prostred
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).