Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Právna antropológia - jej prínosy i zlyhania
Právna antropológia - jej prínosy i zlyhania
JUDr. MUDr.
Daniel
Šmihula
PhD. Dr.iur.
Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí.
ŠMIHULA, D.: Právna antropológia - jej prínosy i zlyhania. Právny obzor, 97,
2014, č.5, s. 444 - 455.
Legal anthropology - Its benefits and failures.
Legal anthropology is an
interdisciplinary science on the border between anthropology and theory of law and the State. During
its beginnings in 1920s it was dealing with legal and political systems of primitive populations and
from such findings it tried to extract generally applicable principles which could be utilized also
in the case of modern societies. Legal anthropology understands any legal system as an integral part
of the society in which it is being used. Therefore it requires also a research not only the legal
system but the society as whole (material conditions, culture, language etc.) and also a man with
his biological qualities, thinking, habits... But this science needed to cope with tendencies to
ideologization and to use it as a "tool" in efforts to prove "priority of non-western cultures" or
even "corruption of the whole masculine aggressive Western civilization". As any scientific method
or theory the legal anthropology must be used critically and with knowledge of it limits.Key words:
Legal anthropology, theory of the State and law, legal pluralism,
evolution of law, multiculturalismÚvod
V posledných desaťročiach sa presadzuje názor, že pohľad na pôvod a vývoj práva musí byť
nevyhnutne multidisciplinárny a prepojený minimálne s politickými vedami a
sociológiou.1)
Na tomto základe sa sformovala napr. sociológia práva, právna psychológia, právna
archeológia, ekonomická analýza práva, atď.
V rámci tohto procesu sa do popredia dostal aj prístup politicko-antropologický a
právno-antropologický,2) ktoré sa zaoberajú vývojom spoločnosti, moci a práva
nie na základe viac alebo menej umelých modelových konštrukcií a úvah, ale vychádzajú z poznania
skutočného vývoja človeka ako druhu i ľudských spoločností a ich inštitúcií v priereze dejín. Ich
pomocou je tak možné vniesť do právnej teórie novátorský vedecký pohľad3) a
taktiež aj prepojenie s prírodnými vedami, biológiou, antropológiou, archeológiou, históriou,
psychológiou, sociológiou a ekonómiou.
Právna antropológia je interdisciplinárnym odvetvím na pomedzí antropológie a právnych
vied, ktorá sa spočiatku - od dvadsiatych rokov 20. storočia - zaoberala politickým a právnym
systémom primitívnych populácií a pokúsila sa z takto získaných poznatkov neskôr odvodiť všeobecne
platné zákonitosti využiteľné aj pre moderné spoločnosti.4)
Charakterizuje ju dôraz, ktorý kladie na medzikultúrny prístup a porovnávaciu analýzu, a
snaha nájsť vzťahy medzi právom a neprávnymi normatívnymi systémami.5) Každý
právny systém poníma ako integrálnu súčasť spoločnosti, v ktorej sa aplikuje. Preto považuje za
potrebné študovať právo nie ako uzavretý systém noriem, ale vždy vo vzťahu k takejto komunite
(konkrétne: spoločenské a materiálne predpoklady, implikácie, proces aplikácie práva, zmeny, ktoré
vyvoláva v spoločnosti, interpretácie právnych noriem v závislosti od kultúry, jazyku a predstáv o
spravodlivosti) a človeku samotnému s jeho biologickými vlastnosťami, kultúrnymi zvyklosťami,
myslením, zdravím a pod.6) Právni antropológovia venujú veľkú pozornosť
sudcovskej normotvorbe a celkovo i kreatívnemu ľudskému prvku pri vzniku práva a jeho
aplikácii.7) Vznik právnych noriem - podľa ich názoru - nemôže byť
posudzovaný oddelene od ich aplikácie, ktorá má tiež vplyv na formovanie, resp. "doformovanie"
právnych noriem.
K väčšiemu rozšíreniu právno-antropologických predstáv zrejme zatiaľ bráni to, že väčšina
právnych teoretikov nemá úplne adekvátne znalosti z oblasti všeobecnej a kultúrnej antropológie,
biologických a ekonomických vied a sú mentálne uzavretí do svojho úzkeho vedného
odboru.8) Ich prístup k štúdiu práva je tak nevyhnutne
štrukturálno-funkcionalistický a zameraný hlavne na analýzu samotného objektívneho práva, v lepšom
prípade vybraných priamych a viditeľných politických a ekonomických
súvislostí.9) Ďalšie vzťahy práva k iným aspektom spoločenského života im
nezriedka unikajú.
Podobne i väčšina antropológov nemá dostatočnú predstavu o práve a právnych teóriách, a
preto obyčajne nevidia právnoteoretické aspekty svojich teórií o fungovaní
spoločnosti.10) Len málo jednotlivcov dokáže dostatočne prepojiť na jednej
strane poznatky z právnej teórie a na druhej z antropológie.11)
Možno povedať, že právna antropológia študuje fenomén práva v troch
rovinách:12)
a)
v rovine analýzy konkrétneho miestneho právneho systému (
deskriptívna právna
antropológia
),b)
v rovine porovnania daného lokálneho právneho systému s inými lokálnymi právnymi
systémami (
komparatívna právna antropológia
).13) V danom kontexte
upozorňuje aj na problém prekladu a jazykového porozumenia, resp. neporozumenia - pre mnohé právne
inštitúty údajne nie je možné nájsť skutočne výstižný ekvivalent v inom jazyku než jazyku kultúry, v
ktorej sa uplatňuje.c)
v rovine analýzy vzťahov právneho systému s inými aspektmi sociálneho života a to aj
v širšom globálnom pohľade (
aplikovaná právna antropológia
). Na rozdiel od tradičnej teórie
práva, ktorá sa sústreďuje najmä na právne normy a ich výklad, právna antropológia sa výrazne viacej
zaujíma aj o proces ich aplikácie. Pomerne dôležitú úlohu v právnej antropológii hrá napr. aj
štúdium a analýza priebehu právnych sporov a súdnych procesov.14) Táto
aplikovaná právna antropológia si ale niekedy kladie aj isté ideologické (metavedecké) ciele, napr.
zvýšiť mieru vzájomného pochopenia medzi ľudskými spoločnosťami a kultúrami a pod., čo čiastočne
znižuje jej hodnovernosť ako vedy.K tomu, ako uvidíme neskôr, treba prirátať aj novšie smery, ktoré
zdôrazňujú prepojenie
medzi biologickou stránkou človeka a právom
.Charakter a vývoj
Azda prvou významnejšou publikáciou, ktorá tento odbor v 20. storočí založila, bola
"Zločin a právna obyčaj v divošskej spoločnosti" z roku 1926 od Bronislawa
Malinowskeho.15)
(Bronislaw Malinovský (1884 - 1942) bol britský antropológ poľského pôvodu, ktorý nakoniec
skončil v Amerike. Ako základ jeho teórií mu slúžil jeho vlastný výskum na Trobriandských ostrovoch
v Šalamúnovom mori. Zaoberal sa okrem iného otázkami významu sexuálneho správania a taktiež
reciprocity a sociálnej výmeny v spoločnosti.)
Za ďalšie základné dielo sa považuje "Antropológia práva" od Leopolda Pospíšila z roku
1974.16) Leopold Pospíšil (1923) bol pôvodom Čech aj napriek tomu, že
väčšina jeho profesionálnej kariéry je spojená s USA. Pôsobil na Yaleskej univerzite v New
Haven.
Významný je jeho koncept "právneho pluralizmu" - v danom kontexte predstava, že ľudia sa v
rôznych oblastiach svojho života riadia rôznymi právnymi systémami, a tiež jeho výskumy o povahe
vlastníctva a domorodých ekonomík.17)
Vidíme teda, že právna antropológia má svoje jasné stredoeurópske korene a zrejme to nie
je náhoda, ale personálna reflexia dynamiky a častých zmien, ktoré zažil tento región v 19. - 20.
storočí. Avšak hlavným centrom právno-antropologického bádania boli Spojené štáty.
Prví právni antropológovia budovali svoje teórie na základe bezprostrednej skúsenosti so
spoločnosťami na predštátnej úrovni. Nie je preto náhodou, že právnou antropológiou sa spočiatku
zaoberali skôr antropológovia, etnológovia a sociológovia a právni teoretici ju akceptovali až v
päťdesiatych rokoch.
Spočiatku právni antropológovia kládli dôraz predovšetkým na štúdium zločinov, trestov,
riešenia konfliktov a formálne regulácie. Tvrdili, že každá spoločnosť, každá komunita (hoci aj
marginalizovaná a nesamostatná) má svoje "právo". Čím sa líšia od väčšiny ostatných právnych
teoretikov, ktorí tento termín používajú len na obmedzený súbor normatívnych systémov - obyčajne
prepojených so štátnou mocou a s prísne stanovenými pravidlami určujúcimi, ktoré normy do systému
patria a ktoré nie.18)
Právni antropológovia tak definujú právo omnoho širšie a ich definíciu možno prirovnať k
všeobecnej definícii normatívnych
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).