Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Právna regulácia reklamy šírenej prostredníctvom elektronickej pošty
Právna regulácia reklamy šírenej prostredníctvom elektronickej pošty
JUDr.
Ľubomír
Zlocha
interný doktorand na Katedre obchodného práva a hospodárskeho práva Právnickej
fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.
ZLOCHA, Ľ.: Právna regulácia reklamy šírenej prostredníctvom elektronickej pošty. Právny
obzor, 99, 2016, č. 3, s. 204 - 218.
Legal regulation of advertising disseminated via e-mail.
Advertising is a phenomenon
of modern society, without which we cannot imagine functioning and prosperous economy. Internet
advertising is nowadays regarded as an independent marketing tool. Increasingly, however we can
still observe sending of unsolicited advertising messages that present a product or service or
encourage the recipient in that direction to do more. In this article the author analyses legal
regulation of advertising disseminated via e-mail. Dissemination of advertising via e-mail is
regulated not only by public or private national law, but is also regulated and harmonised by EU
law. Whereas the dissemination of advertisements via electronic mail is an advertising action, legal
regulation also applies to the use of electronic mail as an advertising tool. Doctrinal
understanding of spam as unsolicited messages of any content is broader than the definition
contained in the framework of EU legislation, which is limited to unsolicited advertising messages
disseminated by e-mail. What remains questionable is the issue of the effectiveness of anti-spam
rules because the possibility of using anti-spam law standards is considerably restricted taking
into account existing limits of national jurisdictions.Key words:
advertisement, advertising, e-mail, spam, opt-in, opt-out, unfair
competition, EU law, personal information1. Úvod
Reklama je fenoménom modernej spoločnosti, bez ktorej si nevieme predstaviť fungujúcu a
prosperujúcu ekonomiku. Na jednej strane reklama predstavuje jeden z prostriedkov konkurenčného boja
medzi podnikateľmi, na strane druhej slúži ako pomôcka pre spotrebiteľov, ktorí sa musia orientovať
na neustále sa rozpínajúcom trhu tovarov a služieb.
Internetová reklama je v dnešnej dobe považovaná za samostatný marketingový nástroj,
nielen doplnkový, resp. podporný prostriedok štandardných marketingových metód. Historický vývoj
internetovej reklamy je na rozdiel od iných tradičných foriem reklamy pomerne krátky. Internetová
reklama sa začala rozvíjať až v 90. rokoch 20. storočia ako dôsledok neustále narastajúceho trendu
využívania výpočtovej techniky a internetu v oblasti podnikania, ako aj v bežných domácnostiach. V
súčasnosti, vzhľadom na veľký počet užívateľov internetu, môže zadávateľ internetovej reklamy
osloviť významný segment potenciálnych odberateľov svojich produktov alebo služieb. Medzi hlavné
výhody internetovej reklamy by sme mohli zaradiť vysokú mieru interaktivity medzi užívateľmi, lepšiu
spätnú väzbu ako v prípade klasických reklamných formátov a vyššiu mieru flexibility v prípade
potrebných zmien alebo úprav prebiehajúcej reklamnej kampane. Najväčšou devízou internetovej reklamy
je však skutočnosť, že internet je globálnym médiom, prostredníctvom ktorého môžu podnikatelia
ponúkať svoje produkty a služby na "teritoriálne neobmedzenom" trhu. Najbežnejšími formami šírenia
reklamy v prostredí internetu sú jej šírenie prostredníctvom webových stránok (bannery, pop-up okná,
textové odkazy...), vyhľadávacích služieb (napr. tzv. keyword advertising) alebo elektronickej
pošty.
2. E-mailová reklama
Ako už zo samotného názvu e-mailová reklama vyplýva, táto forma reklamy spočíva v
zasielaní rôznorodých reklamných ponúk do e-mailových schránok. V rámci e-mailovej reklamy musíme
rozlišovať vyžiadané a nevyžiadané reklamné oznámenia.
Vyžiadané reklamné oznámenie sa spravidla označuje ako tzv. newsletter, keď sa potenciálny
zákazník prihlási na jeho odber, aby bol informovaný o novinkách, prípadne akciách týkajúcich sa
produktov alebo služieb podnikateľa.
Čoraz častejšie však môžeme pozorovať zasielanie nevyžiadaných reklamných oznámení, ktoré
prezentujú určité produkty alebo služby, prípadne nabádajú príjemcov v tomto smere k ďalšej
aktivite. Nevyžiadanú elektronickú poštu označujeme pojmom
spam
.3. Vymedzenie pojmu spam
Samotný pojem spam slovenská legislatíva nepoužíva a ani žiadnym spôsobom nedefinuje.
Výkladové slovníky pojem spam definujú takmer výhradne ako
hromadne rozposielanú e-mailovú poštu,
ktorá nie je príjemcom vyžiadaná
. Najčastejšie sú predmetom takejto e-mailovej pošty reklamné
oznámenia, ktoré sú masovo rozosielané veľkému počtu adresátov.Za spam sa však v širšom slova zmysle nepovažuje len nevyžiadaná elektronická pošta, ale
akékoľvek masovo sa šíriace nevyžiadané oznámenie prostredníctvom internetu, keďže tento fenomén
prenikol aj do diskusných fór, komentárov a rôznych messangerov,1) ako sú
napríklad ICQ, Skype, Facebook Messenger a mnohé iné. Na účely tohto článku sa však budeme ďalej
zaoberať vymedzením spamu len z pohľadu hromadne rozposielanej a nevyžiadanej elektronickej
pošty.
V základnej charakteristike spamu môžeme rozlišovať jeho
kvalitatívnu a kvantitatívnu
stránku
.2) Kvantitatívna stránka zdôrazňuje aspekt hromadnosti šírenia
nevyžiadaných správ. Táto skutočnosť automaticky vyvoláva otázku, pri akom množstve adresátov
nevyžiadanej elektronickej pošty môžeme hovoriť o hromadnosti šírenia takýchto správ? Odpoveď na
túto otázku nie je celkom jednoznačná, nakoľko ani samotné právne predpisy aspekt hromadnosti
bližšie nešpecifikujú. Kvalitatívna stránka sa týka aspektu nevyžiadanosti a samotného obsahu spamu.
Posúdenie toho, či v tom ktorom prípade ide o oznámene vyžiadané alebo nevyžiadané, súvisí s
udelením súhlasu, resp. nesúhlasu adresáta elektronickej pošty a jeho následnou identifikáciou. Z
obsahového hľadiska nepovažujeme za spam len nevyžiadané správy obsahujúce reklamné oznámenia, ale
za spam považujeme aj rozposielanie nevyžiadaných správ s neetickým, nemravným obsahom, taktiež
správ, ktorých predmetom sú politické alebo náboženské motívy a iné.Už zo samotnej všeobecnej definície spamu je zrejmé, že rozlišovanie medzi spamom a
e-mailom informatívneho charakteru nie je vždy jednoduché a hranica medzi nimi je pomerne tenká.
Nielen v slovenskej legislatíve, ale aj v legislatíve EÚ bolo veľmi zložité definovať a regulovať
nevyžiadanú elektronickú poštu takým spôsobom, aby na jednej strane boli postihnuté všetky jej
nežiaduce formy a na strane druhej neboli príliš obmedzované jej neškodné, resp. prospešné
varianty.
4. Právna regulácia reklamy šírenej prostredníctvom elektronickej pošty
Z ústavnoprávneho hľadiska je reštriktívna právna regulácia šírenia akejkoľvek formy
reklamy obmedzením práva na slobodu prejavu a práva na šírenie informáciív zmysle
čl. 26 Ústavy SR v záujme zachovania základného
práva jednotlivca na rešpektovanie jeho súkromia a tzv. práva na informačné sebaurčenie, ktoré
každému umožňuje slobodne sa rozhodnúť o tom, aké informácie sa rozhodne prijímať. V súvislosti s
rozosielaním nevyžiadanej elektronickej pošty sú spojené viaceré negatívne dôsledky. Napríklad
dochádza k zahlcovaniu informačnej infraštruktúry, zvyšuje sa objem prenesených dát a s tým súvisí
možný nárast nákladov užívateľa internetu, v prípade zamestnávateľov ide o stratu času, ktorú ich
zamestnanci strávia prezeraním a vymazávaním nevyžiadaných e-mailov. Okrem uvedeného dochádza
šírením nevyžiadanej elektronickej pošty k poškodzovaniu záujmov poskytovateľov internetových
služieb,3) ktorí vynakladajú veľké úsilie a prostriedky na implementáciu
antispamových systémov. V súčasnosti sú antispamové filtre bežnou súčasťou e-mailových schránok od
poskytovateľov služieb elektronickej pošty. Integrovaný antispam poštu ešte pred jej prijatím
filtruje a oddeľuje tak spamy od dôveryhodných e-mailov.4) V závislosti od
nastavenia programu potom filter spamy buď hneď likviduje, alebo archivuje v nejakej na tento účel
vyčlenenej zložke, avšak pri chybnej konfigurácii môže filter označiť za spam aj správy, ktoré sú
úplne neškodné, či pre užívateľa mimoriadne dôležité.
Samotná reklama je regulovaná nielen predpismi verejného a súkromného práva
navnútroštátnej úrovni, ale je regulovaná taktiež právom EÚ. Nakoľko šírenie reklamných oznámení
prostredníctvom elektronickej pošty je reklamným pôsobením, uvedená
súkromnoprávna a
verejnoprávna regulácia
sa vzťahuje taktiež na e-mailovú reklamu.4.1 Zákon o reklame
V právnom poriadku SR je
legálna definícia pojmu reklama
obsiahnutá v základnom
predpise, ktorý upravuje problematiku reklamy, a to v zákone
č. 147/2001 Z.z. o reklame (ďalej len "zákon o
reklame
").V zmysle § 2 ods. 1 písm. a) zákona o
reklame je reklamou
akékoľvek predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe
súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť produkty na
trhu
.5)Pokiaľ obsah elektronickej pošty napĺňa uvedené kritériá, môžeme konštatovať, že v zmysle
zákona o reklame sú naplnené
definičné znaky
reklamy
a na elektronickú poštu sa vzťahuje právna regulácia obsiahnutá v
zákone o reklame.In concreto
"Reklama sa nesmie šíriť automatickým telefonickým volacím systémom, telefaxom a
elektronickou poštou bez predchádzajúceho súhlasu ich užívateľa, ktorý je príjemcom reklamy."
a v
§ 3 ods. 4 zákone o reklame: "Reklama sa
nesmie šíriť adresne, ak adresát doručenie reklamy vopred odmieta.".
Zo znenia citovaných ustanovení jednoznačne vyplýva, že
šírenie nevyžiadanej
elektronickej pošty, ktorej obsahom je reklama, je zakázané
.
Zákon o reklame dovoľuje použitie elektronickej pošty
na účely reklamy len s predchádzajúcim súhlasom užívateľa
, pričom tento súhlas musí byť
preukázateľný. Ide o princíp, ktorý je v odborných publikáciách označovaný ako princíp
opt-in.
V jednom zo svojich rozhodnutí sa vyjadril k spôsobu udelenia súhlasu so zasielaním
reklamných ponúk prostredníctvom elektronickej pošty Najvyšší súd SR,6)
pričom sa stotožnil so záverom Slovenskej obchodnej inšpekcie, že: "...<
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).