Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Ústava Slovenskej republiky v kontextoch europeizácie
Ústava Slovenskej republiky v kontextoch
europeizácie
Táto práca bola podporovaná Agentúrou na podporu výskumu a vývoja na základe zmluvy
č.APVV-0340-10.
JUDr.
Peter
Colotka
CSc. LL.M.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
COLOTKA, P.: Ústava Slovenskej republiky v kontextoch europeizácie. Právny
obzor, 97, 2014, č.6, s.563 - 569.
The Constitution of the Slovak Republic within contexts of Europeanization.
Definition of the Constitution according to French Déclaration des droits de ľhomme et du citoyen:
Constitution based upon principles of separation of powers on the one hand and human rights
guarantees on the other. Reading the Constitution of the Slovak Republic according to principles
within contexts of obligations of the state: Europeanization, international and supranational
obligations of the state. Residual sovereignty, stronger powers of executives, position of national
parliament. Supranationality landmarks: The Treaty establishing the European Coal and Steel
Community, European judicial power, national constitutionalism. Remarkable obsolencies of the
Constitution of the Slovak Republic (?).Key words:
Déclaration des droits de ľhomme et du citoyen, Constitution of the
Slovak Republic, obligations of the state, supranationalismKeď sa na okraj ústavy krajiny ako Slovensko
začne klásť socha, možno čakať problémy. Veľkomoravsky situovaný Svätopluk je príkladom. Veď už len
taký objav akoby retrogeneračne ladeného spytovania pravých tvarov koruny i ďalších sošných doplnkov
je snáď vopred predurčený byť hoden vyššej miery problémovosti než odstránenie verejných telefónnych
automatov v republike roku 2011, o čom sa v médiách, azda i vzhľadom na to, že u susedov nič také
nebadať, veľmi ani nehleslo. Isté však je, že hovor tohto druhu teraz na Slovensku ani v nevyhnutnom
prípade nie je dostupný. Javí sa mi, že by vzhľadom na parametre verejného priestoru dostupný byť
jednoducho ale mal.
Problematika súčasného hovorenia o ústave
zahŕňa občas obchádzanú otázku uzrejmenia si vzťahu k zásadným črtám niektorých impozantných
inovačných podujatí. A teda nie k hocijakým zmenám, ale k takým vyvzdorovaným a brúske čias
vzdorujúcim zmenám, čo voľakedy na úsvite moderny a priemyselnej revolúcie vskutku transformovali
právo monarchov, keď ho v rámci prinajmenej vtedy perspektívne značnej časti planéty začali
premieňať na viac-menej právnu pamiatku. Výrazne rázne a v mnohom necitlivo bol zasiahnutý život
tradičnejších komunít. V obzvlášť radikálnej verzii sa s tým, so zrodom občianskej spoločnosti i
mnohým ďalším, možno stretnúť v mlyne francúzskych revolučných počinov.
Dvestodvadsaťpäťročnicu Deklarácie práv človeka a občana sa pokúsim letmo pripomenúť s
prihliadnutím na jej motív kontúrovať ústavu. Prichodí
tu však prirodzene aspoň predznačiť, že kým sa cesta k moderne privinula k situačnému známkovaniu
podľa vzoru mať a nemať ústavu, objavili sa na nej
viaceré míľniky reflexívnych zábleskov. Navodzovali odkaz na štát ako na fiktívnu osobu, a teda
oddelenie identity panovníka od entity štátu, ktoré rozpracoval Hobbes, portrét vládnutia
justifikovaného, zvlášť rešpektom základných prirodzených práv, ktorý požadoval Locke, resp. zrejme
i na ním inšpirovanú schému deľby moci, bez ktorej všetko v štáte za stratené považoval
Montesquieu.
Posolstvo, ktoré prevzali francúzski revolucionári prvých revolučných vĺn, spočívalo
zvlášť vo vtelení princípu deľby moci do písanej
ústavy konštitučnej monarchie, ktorá mala ožiť v roku
1791. A hoci hypoteticky s ňou snáď mohli byť spokojné celé generácie, priebeh udalostí impozantné
dielo ľAssemblée Constituante presmeroval na takpovediac kontinentálne archívne trvanie, takže aj po
zárodkoch v prvej ústave francúzskych dejín zahrnutých sociálnych práv sa potom mohlo siahnuť a aj
siahlo neskoršie.
Systém súčasnej francúzskej ústavy však verne v plnom znení zahŕňa ranejšiu Deklaráciu
práv človeka a občana, ktorú Národné zhromaždenie prijalo v auguste 1789.
Projektanti a treťostavovsky konštituované Národné zhromaždenie vyvinuli sotva okrajové
úsilie o vystihnutie odpovede na otázku, čo vlastne znamená mať
ústavu. Súc vyjadrené
článkom 16, vychádza definičné uznanie
ústavy z principiálnej deľby moci a záruk
ľudskoprávnych garancií. Deklarácia tak môže spoločnosti slúžiť už aj tým, že umožňuje zvažovať, či
dačo (ne)patrí do pojmoló
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).