Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vývoj ochrany utajovaných skutočností na území SR
Vývoj ochrany utajovaných skutočností na území SR
JUDr.
Miroslav
Brvnišťan
predstaviteľ NBÚ pri NATO a EÚ v Bruseli,
JUDr.
Peter
Polák
PhD.
Fakulta práva Bratislavskej vysokej školy práva, Bratislava.
BRVNIŠŤAN, M., POLÁK, P.: Vývoj ochrany utajovaných skutočností na území SR. Právny obzor,
92, 2009, č. 3, s. 262 - 288.
Napriek špecifickému postaveniu ochrany utajovaných skutočností neboli doposiaľ spracované
zásadné teoretické materiály týkajúce sa tejto oblasti. Nedostatok pochopenia problematiky a
nedostatok teoretických informácií prispel k dnešnej situácii, kedy ani pri pohľade späť nie je
možné celkom jednoznačne pochopiť význam systému ochrany utajovaných skutočností a jeho základné
rámce. Jednou z možností, kde možno hľadať zdroje poučenia a pochopenia systému ochrany utajovaných
skutočností, sú však aj napriek tomu poznatky získané analýzou jeho vývoja. Preto príspevok
analyzuje historickoprávne súvislosti vývoja tejto problematiky v teritoriálnych podmienkach SR a
podáva o nej ucelený logicky usporiadaný súbor informácií v troch časových úsekoch, vymedzených
zásadnými historickými udalosťami.
Úvod
Ochranu utajovaných skutočností (ďalej len OUS) v podmienkach Slovenskej republiky je
potrebné vnímať v širokom spektre jej historického vývoja a so všetkými okolnosťami, ktoré
podmienili súčasný stav celého systému OUS. Správne pochopenie historického vývoja OUS by malo byť
založené na poznaní historických súvislostí, a to najmä z hľadiska charakteru štátneho režimu, ako
aj tomu zodpovedajúceho inštitucionálneho a právneho vývoja. Práve Slovenská republika je príkladom,
kedy štátny režim a ideológia podmienili v určitom období vznik špecifického pohľadu na OUS, jeho
úlohy a ciele. Počiatok zásadných historických súvislostí, bezprostredne podmieňujúcich existenciu
dnes už samostatnej Slovenskej republiky, možno spojiť so vznikom prvého samostatného a spoločného
štátu Čechov a Slovákov, teda so vznikom Československej republiky v októbri 1918. Preto aj skúmanie
historického vývoja OUS je vhodné zasadiť do časového úseku od roku 1918 po súčasnosť. Tento časový
úsek možno vzhľadom na známe historické súvislosti rozdeliť na tri rozhodujúce vývojové obdobia. V
prvom rade to bude obdobie od vzniku Československej republiky v roku 1918, v druhom rade to bude
vývoj úpravy a charakteru skúmanej problematiky po skončení druhej svetovej vojny a nakoniec jej
vývoj po roku 1989. Treba totiž vychádzať z predpokladu, že genéza ochrany utajovaných skutočností
práve v týchto historických predeloch priamo ovplyvnila aj jej súčasný systém.
2.1 Vývoj ochrany utajovaných skutočností po vzniku Československej republiky
Na existenciu systému ochrany informácií už počas prvej medzivojnovej Československej
republiky upozorňuje predovšetkým vývoj trestnoprávnych a iných predpisov a možný trestnoprávny
postih páchateľov. Nakoľko nebolo možné zároveň so vznikom nového štátu vytvoriť okamžite aj
potrebné právne predpisy, došlo k rozhodnutiu, ktorým bol do československého právneho poriadku
prevzatý rakúsky a uhorský právny poriadok, a to spolu aj so štruktúrou verejnej
správy.1) Týmto procesom bolo inkorporovaných do československého právneho
poriadku viacero právnych predpisov, týkajúcich sa aj ochrany niektorých kategórií
informácií.
V prvom rade to bol rakúsky Trestný zákon č.
117/1852 ríšskeho zákonníka, uhorský Trestný
zákonník - zákonný článok XV z roku 1878
a rakúsky vojenský Trestný zákon č. 19/1855 ríšskeho
zákonníka, ktoré sa stali súčasťou právneho poriadku Československej republiky ako
nástupníckeho štátu Rakúska - Uhorska. Prvý spomínaný zákon sa uplatňoval na území Čiech a Moravy,
druhý na území Slovenska a tretí na území celého Československa až do roku 1950. Spomínaný pôvodný
rakúsky trestný zákon, ale aj uhorský trestný zákon
obsahoval ustanovenia zamerané skôr na ochranu informácií úradného, obchodného, resp. bankového
charakteru. Až tretí spomínaný zákon, vojenský Trestný
zákon, upravoval v § 321 skutkovú podstatu
trestného činu vyzvedačstva, teda trestný čin takého charakteru, ktorý bezprostredne súvisí s
ochranou utajovaných informácií. Objektívna stránka skutkovej podstaty tohto trestného činu bola
postavená na vyzvedaní vojenskej sily a moci v čase vojny, vyzvedaní zbrojenia a vojenských opatrení
a vyzvedaní iných skutočností, v úmysle tieto vyzradiť nepriateľovi. Neskôr bol
vojenský trestný zákon, pokiaľ ide o ochranu
chránených informácií, nahradený zákonom č. 50/1923
Zb., na ochranu republiky, ktorý už bližšie špecifikoval viaceré skutkové podstaty
zaoberajúce sa ochranou tajomstva. Napríklad podľa §
5 - "vyzradenie štátneho tajomstva" - mohol byť potrestaný každý, kto vyzradil štátne
tajomstvo cudzej moci, a to úmyselne alebo hrubou nedbanlivosťou. Podľa
§ 6 - "vojenská zrada"- bolo trestné vyzradenie
skutočností, ktoré mali byť utajené pre obranu republiky pred cudzou mocou. A napokon podľa
§ 23 - "nedovolené spravodajstvo" - bolo trestné
uverejnenie správy o vojenskej sile, pohybe vojsk, republiky alebo spojencov v obrane v prípade, že
mohlo byť predpokladané, že tieto ohrozia záujem štátu.
Odhliadnuc od zrejme vágnych formulácií a pojmov v spomínaných ustanoveniach, ktoré
umožňovali rôzny, napr. extenzívny výklad, možno konštatovať, že v tomto zákone bol kladený dôraz na
ochranu informácií dôležitých pre riadne fungovanie štátu predovšetkým vo vojenskej oblasti. Zároveň
však existovali ďalšie predpisy chrániace informácie v iných dôležitých oblastiach.
Hospodárske záujmy štátu boli chránené prostredníctvom
zákona č. 71/1935 Zb., o hospodárskom vyzvedačstve. V
ustanovení § 1 tohto zákona bolo definované
hospodárske tajomstvo nasledovne: "Hospodárskym tajomstvom sa v tomto zákone rozumie zariadenie,
opatrenie, predmety a iné skutočnosti príznačné alebo inak významné pre výrobu, alebo odbyt určitého
domáceho podniku, alebo určitého oboru domáceho hospodárskeho podnikania, pričom zachovávanie v
tajnosti je v dôležitom verejnom záujme, hlavne v záujme zachovávania a rozširovania zamestnanosti,
vývozu alebo súťaživosti domácich hospodárskych podnikov alebo určitých odborov hospodárskeho
podnikania". Išlo teda o vskutku obsiahlu definíciu hospodárskych záujmov a informácií spôsobilých
ohroziť túto oblasť.
Záujem na ochrane štátu bol zabezpečený aj prostredníctvom
zákona č. 131/1936 Zb., o obrane štátu. Tento zákon sa
zaoberal opatreniami potrebnými na zabezpečeniu účinnej obrany štátu prostredníctvom podrobnejšej
ochrany obchodného alebo výrobného tajomstva. Verejný záujem ochraňoval prostredníctvom cenzúry a
iných mimoriadnych opatrení.
So vznikom vojnového "Slovenského štátu" a zápasom o samostatnosť (táto bola, ako to
historické súvislosti naznačujú, viac menej fiktívna) súvisí
zákon č. 320/1940 Sl.z., o trestných činoch proti
štátu, kde bol prostredníctvom jednotlivých ustanovení (vyzvedačstvo, zrada štátneho tajomstva,
zrada vojenského tajomstva, zakázané spravodajstvo) špecificky chránený novovytvorený štát a
informácie citlivé pre zabezpečenie jeho nezávislosti a obranyschopnosti.
V uvedenom stručnom priereze dobových právnych predpisov, upravujúcich ochranu vybraných
kategórii informácií, je možné identifikovať niektoré pojmy, ktoré sú používané aj v súčasnom
systéme OUS - napr. skutočnosť, utajovanie, vyzvedanie, prezradenie, štátne tajomstvo, hospodárske
tajomstvo a pod. Možno však jednoznačne konštatovať, že v tomto období neexistoval žiaden špeciálny
právny predpis, v zmysle neskorších právnych predpisov v období po druhej svetovej vojne, ktoré
upravovali a upravujú ochranu utajovaných informácií.
2.2 Vývoj ochrany utajovaných skutočností po druhej svetovej vojne
Po skončení druhej svetovej vojny nastalo obdobie, ktoré je charakterizované viacerými
zásadnými politickými zmenami, a to nielen na území obnovenej Československej republiky, ale najmä v
kontexte svetového vývoja. Počiatok vzniku bipolárneho rozdelenia sveta sa odrazil aj na situácii vo
vtedajšom Československu. Rozdelenie sfér vplyvu medzi víťaznými mocnosťami zaradilo Československo,
a tým aj dnešné územie Slovenskej republiky, do záujmovej sféry jednej z víťazných mocností, Zväzu
sovietskych socialistických republík (zaužívaný bol skrátený názov Sovietsky zväz). Uvedené
rozhodnutie na dlhé obdobie ovplyvnilo systém OUS, spôsob jeho budovania a chápania. Po februárových
spoločenskopolitických zmenách a prevzatí moci komunistickou stranou bola v roku 1948 prijatá nová
ústava Československej
republiky.2) Týmto krokom bola započatá nová éra z hľadiska ochrany záujmov
štátu a jeho novej ideológie.
Zásadným krokom určujúcim budúci vývoj ochrany utajovaných skutočností bolo prijatie
zákona č. 231/1948 Zb.
, o ochrane ľudovej a
demokratickej republiky zo dňa 6.10.1948. Zákon bol jednoznačne zameraný na ochranu štátneho
zriadenia, ideológie a ochranu vedúcich predstaviteľov štátu. Zaviedol, okrem už známych, nové
skutkové podstaty deliktov ako napr. vyzvedačstvo proti spojencom a nedbalé uchovávanie štátneho
tajomstva, ktoré podľa závažnosti mohli byť trestané až smrťou.3) V zákone
bolo jasne definované, čo je považované za štátne tajomstvo
(§ 5 ods. 3): "Štátnym tajomstvom sa rozumie
skutočnosť, opatrenie alebo predmet, ktoré vláda tají
v dôležitom záujme republiky, najmä v
záujme politickom, vojenskom alebo hospodárskom, alebo ktoré v takom záujme majú zostať utajené pred
cudzou mocou alebo pred cudzími činiteľmi". Zákon zároveň podľa
§ 9 postihoval rôzne formy konania namierené proti
utajovaným skutočnostiam, ktoré bolo vykonané bez úradného povolenia.4) Tento
zákon bol z hľadiska vývoja OUS dôležitý aj preto, že na jeho vykonanie bolo v súvislosti s ochranou
štátneho tajomstva uznesením vlády Československej republiky z 30.11.1948 určené, ktoré skutočnosti
majú ostať utajené v záujme štátu. Výkonným orgánom zabezpečujúcim ochranu štátneho tajomstva bolo
ministerstvo vnútra. Ak sa na situáciu pozrieme z hľadiska práve sa začínajúcej "studenej vojny",
respektíve z hľadiska vtedajšieho ideologického nazerania, boli uvedené kroky pochopiteľné.
Jednoznačné rozhodnutie o tom, čo je utajované, malo zabezpečiť adekvátnu ochranu záujmov štátu.
Zároveň možno povedať, že tento zákon zaviedol v našom právnom poriadku po prvýkrát špecifický režim
nakladania s utajovanými skutočnosťami (štátnym tajomstvom).V súvislosti so spomínanými opatreniami, zavedenými zákonom na ochranu ľudovodemokratickej
republiky, je potrebné sa vrátiť k trestnoprávnym predpisom, nakoľko bol dňa 12.7.1950 prijatý
zákon č. 86/1950 Zb.
,
Trestný zákon, s pôsobnosťou pre celé územie
Československej republiky.5) Tento
Trestný zákon možno aj z hľadiska skúmanej problematiky
považovať za významnú právnu úpravu, pretože po prvýkrát v histórii boli v jednom zákone zastrešené
viaceré dovtedy platné právne predpisy a z nich vyplývajúce skutkové podstaty deliktov
trestnoprávneho charakteru. Možno povedať, že z hľadiska ochrany informácií došlo k zhrnutiu
viacerých skutkových podstát deliktov rôznych zákonov, ktoré boli v predchádzajúcich častiach tejto
analýzy spomenuté. Trestný zákon z roku 1950 sa dá v
tomto zmysle považovať za akéhosi predchodcu uceleného systému OUS, nakoľko už používal väčšinu
pojmov, ktoré sú platné dodnes. Koncepčne síce nezapadal do myšlienky samostatného predpisu o
ochrane informácií, ale ako už bolo uvedené, možno ho s určitosťou považovať za prvý krok v tomto
smere. Obsah tohto Trestného zákona bol podmienený
obdobím, ktoré charakterizoval nástup budovania socializmu, presadzovanie ideológie triedne
rozdelenej spoločnosti, zdôrazňovanie ochrany spoločného vlastníctva a budovanie centrálne riadeného
hospodárstva, pričom integrálnou súčasťou tohto obdobia bolo aj rozvíjanie silného štátneho aparátu
a všemocných represívnych bezpečnostných zložiek.Trestný zákon 86/1950 Zb. už rozlišoval tri
oblasti ochrany informácií (resp. zjednodušene tri kategórie tajomstva alebo tri stupne utajenia
informácií) - štátne tajomstvo, hospodárske tajomstvo a služobné tajomstvo.
Štátne tajomstvo
bolo v ustanovení § 75
ods. 6 definované nasledovne: "Za štátne tajomstvo sa považuje všetko, čo v dôležitom záujme
republiky, najmä v záujme politickom, vojenskom alebo hospodárskom, má zostať utajené pred
nepovolanými osobami".Za
hospodárske tajomstvo
bolo podľa §
75 ods. 7 považované "všetko, čo je príznačné alebo významné pre hospodárske podnikanie a vo
všeobecnom záujme má zostať utajené pred nepovolanými osobami". Služobné tajomstvo
bolo v
§ 75 ods. 8 definované ako " dôležitá skutočnosť,
ktorá súvisí s činnosťou národného výboru, súdu alebo iného úradu, verejného orgánu alebo podniku,
alebo ľudového družstva a vo všeobecnom záujme má zostať utajená pred nepovolanými
osobami".Takto definované oblasti ochrany dôležitých informácií sa stali na dlhé obdobie základom
pre konštrukciu predpisov zaoberajúcich sa ochranou informácií.
Štátne tajomstvo bolo v Trestnom zákone
chránené najmä ustanoveniami o trestnom čine vyzvedačstva
(§§ 86, 87) a o trestnom čine ohrozenia štátneho
tajomstva (§§ 88 - 92). Pri trestnom čine
vyzvedačstva boli postihované tieto formy činnosti:
-
vyzvedanie štátneho tajomstva v prospech cudzej moci,
-
vyzradenie štátneho tajomstva cudzej moci,
-
vojdenie do styku s cudzou mocou alebo cudzím činiteľom za účelom vyzvedania alebo
vyzradenia štátneho tajomstva k prospechu cudzej moci, a
-
vojdenie do styku s organizáciou, ktorej účelom bolo vyzvedať štátne tajomstvo, v
úmysle podporovať jej snahy.
Podľa trestného činu ohrozenia štátneho tajomstva bolo možné postihnúť také konanie ako
vyzvedanie štátneho tajomstva v prospech nepovolanej osoby, alebo vyzradenie štátneho tajomstva
nepovolanej osobe. Skutková podstata tohto trestného činu podľa
§ 89 postihovala aj konanie, ktorým bolo ohrozené
štátne tajomstvo z nedbanlivosti.
Čo sa týka hospodárskeho a služobného tajomstva, tak bolo postihované konanie definované v
trestnom čine ohrozovania hospodárskeho alebo služobného tajomstva podľa
§ 112 - 115 Trestného zákona. Podľa týchto
ustanovení bolo možné postihnúť tieto formy protiprávneho konania:
-
vyzvedanie hospodárskeho alebo služobného tajomstva s úmyslom vyzradiť ho do cudziny
alebo ich vyzradenie do cudziny,
-
kto z nedbanlivosti spôsobí, že sa hospodárske alebo služobné tajomstvo stalo známym
v cudzine, a
-
vyzvedanie hospodárskeho alebo služobného tajomstva s úmyslom vyzradiť ho nepovolanej
osobe alebo ich vyzradenie takejto osobe.
Z hľadiska stupňov ochrany a teda
de facto
dôležitosti jednotlivých kategórií informácií
je vidieť, že na jednu rovinu boli postavené hospodárske a služobné tajomstvo. Čo sa týka
používaných pojmov, je zrejmé, že okrem definícií jednotlivých druhov tajomstiev zákon zaviedol
pojmy, ktoré vytvorili približný rámec pre stále sa vyvíjajúcu oblasť ochrany záujmov štátu. Išlo o
pojmy ako napr. záujem štátu, nepovolané osoby, utajovaná skutočnosť, cudzia moc, cudzí činiteľ,
cudzina, styk s organizáciami (pravdepodobne spravodajskými službami)
a pod.Ako je z definícií jednotlivých oblastí (kategórií) "tajomstiev" vidieť, tieto boli
definované veľmi všeobecne, a preto bolo potrebné iným predpisom upresniť, čo by mali tieto oblasti
zahŕňať. Ak sa pozrieme späť, už existovalo uznesenie vlády Československej republiky, ktoré
určovalo, ktoré skutočnosti mali byť utajované v záujme štátu. Vzhľadom na vtedajšiu prax a na to,
že Trestný zákon šiel v systéme ochrany a pojmoch
utajovaných skutočností ďalej, bolo potrebné na situáciu reagovať a medzeru v právnej úprave
vyplniť. Túto úlohu mala splniť
vyhláška č. 115/1953
Ú.l.
(152/1953 Ú.v.) o skutočnostiach
tvoriacich štátne tajomstvo. Vyhláška ustanovila skutočnosti, ktoré mali byť v dôležitom záujme
republiky utajované pred nepovolanými osobami a mali charakter štátneho tajomstva.
Jednotlivé
utajované skutočnosti boli rozčlenené do troch oblastí - záujem (1) vojenský, (2) hospodársky, (3)
politický alebo iný dôležitý záujem. Trestnoprávna ochrana bola zabezpečená prostredníctvom už
uvedených ustanovení Trestného zákona
(§§ 86 - 92). Naďalej však neboli legislatívne
podrobnejšie upresnené oblasti hospodárskeho a služobného tajomstva.Vzhľadom na "zložitosť doby a záujem chrániť republiku, socialistický tábor a takisto
zhoršenie medzinárodnej bezpečnostnej situácie",6) bolo potrebné urobiť
ďalšie nevyhnutné opatrenia na ochranu dôležitých informácií. V roku 1954 bola preto vládnym
uznesením vytvorená
komisia pre ochranu utajovaných skutočností
, ktorá mala vypracovať
zoznamy utajovaných skutočností. Následne boli uznesením vlády č. 807 z roku 1957 schválené smernice
pre manipuláciu s písomnosťami, ktoré obsahujú skutočnosti tvoriace predmet štátneho, hospodárskeho
a služobného tajomstva, smernice
pre povoľovanie vstupu do podnikov a smernice upravujúce
fotografovanie a filmovanie. Týmito opatreniami bol prehĺbený a zjednotený systém ochrany
utajovaných skutočností a v podstate jeho pôsobnosť rozšírená aj na ďalšie oblasti spoločenského
života.
Zároveň bolo naznačené, že ochranou informácií sa musí zaoberať centrálny nadrezortný
orgán.7)V ďalšom období to však bol opätovne Trestný
zákon, o ktorom možno s určitou mierou nadsadenia povedať, že slúžil ako základný právny
predpis zastrešujúci OUS.8) Prijatie Trestného
zákona č. 140/1961 Zb.
zo dňa 29.11.1961, s
účinnosťou od 1.1.1962, bolo opätovne novým podnetom na prehodnotenie systému ochrany utajovaných
informácií. Tento Trestný zákon v podstate platil s
mnohými zmenami a doplneniami až do 31.12.2005.9) Čo sa týka definícií
jednotlivých kategórií (stupňov) tajomstiev, tak jednoznačne bola zachovaná kontinuita s úpravou v
predchádzajúcom Trestnom zákone. Definície
jednotlivých kategórií tajomstiev boli upravené vo všeobecnej časti
Trestného zákona, v rámci spoločných (výkladových)
ustanovení.10)Štátnym tajomstvom sa rozumelo "všetko, čo v dôležitom záujme republiky, najmä v záujme
politickom, vojenskom alebo hospodárskom, má zostať utajené pred nepovolanou osobou" -
§ 89 ods. 9. Hospodárskym tajomstvom sa rozumelo
"všetko, čo v dôležitom záujme pre hospodársku činnosť a vo všeobecnom záujme má zostať utajené pred
nepovolanou osobou" - § 89 ods. 10. A nakoniec
služobné tajomstvo bolo definované ako "dôležitá skutočnosť, ktorá súvisí s činnosťou národného
výboru, súdu, ozbrojených síl alebo zbrojeného zboru alebo iného štátneho orgánu, štátnej
hospodárskej, družstevnej alebo spoločenskej organizácie a vo všeobecnom záujme má zostať utajená
pred nepovolanými osobami" - § 89 ods.
11.
V osobitnej časti Trestného zákona
č. 140/1961 Zb. zostali naďalej upravené skutkové
podstaty trestných činov, ktorými bolo možné postihnúť konanie porušujúce a ohrozujúce ochranu
utajovaných skutočností. Oproti predchádzajúcemu stavu došlo k spresneniu pojmov v
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).