1. Ako je koncipované individuálne členstvo v Bezpečnostnej rade?
Ústavnou normou kľúčovou pre vznik Bezpečnostnej rady je
čl. 8 ods. 4 ústavného zákona o bezpečnosti štátu: "
Bezpečnostná rada má deväť členov. Predsedom Bezpečnostnej rady je predseda vlády. Podpredsedom Bezpečnostnej rady je podpredseda vlády poverený predsedom Bezpečnostnej rady; ďalšími členmi Bezpečnostnej rady sú minister obrany Slovenskej republiky, minister vnútra Slovenskej republiky, minister financií Slovenskej republiky, minister zahraničných vecí Slovenskej republiky. Ďalších členov Bezpečnostnej rady vymenúva a odvoláva prezident na návrh predsedu vlády najneskôr do 48 hodín. Členovia Bezpečnostnej rady sú pri výkone funkcie nezastupiteľní.
"
Z tohto ustanovenia je na prvý pohľad zrejmé, že individuálne členstvo v Bezpečnostnej rade môže vzniknúť dvojako: buď
ex constitutione
z titulu funkcie, alebo menovaním, ktoré prislúcha vykonať prezidentovi na návrh predsedu vlády. Z titulu funkcie je členom a zároveň predsedom Bezpečnostnej rady vždy predseda vlády. Ďalšími členmi z titulu funkcie sú minister obrany, minister vnútra, minister financií a minister zahraničných vecí (z dôvodu hospodárnosti jazyka budeme ďalej na ich označenie používať pojem "minister silového rezortu").
Je zásadné pripomenúť, že naša ústavná úprava pripúšťa aj poverenie jedného člena vlády riadením viacerých ministerstiev súčasne. Takáto situácia nastáva najčastejšie vtedy, keď predčasne zaniká funkcia jedného člena vlády, vláda ako celok vo výkone funkcií pokračuje ďalej, no v čase zániku funkcie odchádzajúceho člena vlády ešte nie je známy jeho nástupca. V tomto prípade prezident podľa
čl. 116 ods. 7 Ústavy SR
6)
pristúpi k povereniu iného člena vlády vedením rezortu odstúpivšieho ministra. Z dikcie tohto ustanovenia je tiež explicitne zrejmé, že tento stav má trvať "
dočasne
".
7)
Môže však nastať aj situácia, keď už pri originálnom menovaní vlády podľa
čl. 110 a
111 Ústavy SRje jeden jej člen poverený riadením viacerých ministerstiev. V takom prípade by
de iure
nešlo o dočasné poverenie, hoci
de facto
by dočasným zrejme bolo. Teoreticky by to mohol byť aj trvalý stav, čo na jednej strane nie je žiaduce. Na strane druhej by to však nebolo protiústavné len preto, že by to bolo nezvyčajné.
8)
Naša súčasná
ústava pripúšťa poveriť riadením ministerstva aj predsedu vlády. To je v línii s našou ústavnou históriou
9)
, a takúto možnosť ako prípustnú potvrdzuje okrem iného aj najnovší komentár k
ústave.
10)
Z pohľadu kreácie a fungovania Bezpečnostnej rady teda treba mať na zreteli jeden objektívny fakt, a síce taký, že niektoré vládne funkcie, z ktorých každá sama osebe zakladá automatické členstvo svojho nositeľa v Bezpečnostnej rade, sa môžu skumulovať v rukách toho istého člena vlády. Môže sa tak stať z rôznych dôvodov a v zásade dočasne, no v praktickej realite to môže byť aj na dobu, ktorá výrazne prekračuje obvyklé chápanie "dočasnosti".
11)
V tomto kontexte je nutné vyjasniť si otázku, ako treba vnímať členstvo v Bezpečnostnej rade tých osôb, ktoré v nej zasadajú
ex constitutione
. Teda či platí, že
čl. 8 ods. 4 ústavného zákona o bezpečnosti štátu pri vymenovaní členov Bezpečnostnej rady z titulu funkcie predpokladá systém jednej funkcie
per capita
. Alebo či toto ustanovenie len určuje, že osoby zastávajúce funkciu predsedu vlády a poverené riadením štyroch silových rezortov členmi rady vždy byť
musia
, a nie je pritom podstatné, ak ich počet bude niekedy nižší ako päť z dôvodu, že niekto z nich má súčasne viac zákonných titulov na členstvo v Bezpečnostnej rade. Prvý prístup by znamenal, že napr. pri predčasnom odchode ministra financií z vlády by po dobu trvania poverenia iného člena vlády riadením jeho rezortu bolo jeho miesto v Bezpečnostnej rade neobsadené
12)
, a obsadiť by ho mohol až novovymenovaný minister financií. Druhý prístup by znamenal, že pri kumulácii viacerých silových rezortov v rukách jednej osoby by klesol počet členov Bezpečnostnej rady o jedného. Tým by vznikla nutnosť vymenovať jedného nového člena prezidentom na návrh predsedu vlády, aby sa naplnila požiadavka prvej vety
čl. 8 ods. 4 ústavného zákona, podľa ktorej má Bezpečnostná rada deväť členov.
Pri dôkladnom zamyslení nad otázkou je aj bez poznania aplikačnej praxe uplynulých dvadsiatich rokov ľahké dospieť k záveru, že správny je druhý prístup, kým ten prvý by mohol viesť k závažným negatívnym dôsledkom a zbytočným komplikáciám.
13)
Vychádzať treba z troch základných premís: 1. vláda je orgánom, bez ktorého štát nemôže ostať ani na chvíľu orgánom, ktorý musí byť nepretržite akcieschopný, aby sa zabezpečili úlohy nevyhnutné pre chod štátu (na rozdiel od iných ústavných orgánov, ktorých dočasná "neexistencia" je predstaviteľná a dá sa s ňou krátkodobo fungovať v provizórnom režime)
14)
; 2. bez ohľadu na počet členov vlády alebo jej momentálny ústavný základ vždy platí, že každý ministerský rezort
má
v každej chvíli člena vlády, ktorý je poverený jeho riadením; 3. poverenie člena vlády riadiť ministerstvo je vždy plné a neobmedzené bez ohľadu na to, či je
de iure
alebo
de facto
dočasné, a na jeho "plnosť" nemá vplyv ani skutočnosť, že vláda ako celok by bola v demisii alebo odvolaná.
15)
Z troch uvedených premís vieme spoľahlivo odvodiť záver, že v každej chvíli existuje pre každý ministerský rezort člen vlády, ktorý je poverený riadiť ho plnohodnotne a v celom rozsahu riadiacich oprávnení. Na uvedenom nič nemenia niektoré ústavné alebo politické nuansy. Z nich môže vyplývať nanajvýš len časové ohraničenie obdobia, počas ktorého bude konkrétna osoba riadiť konkrétne ministerstvo; nikdy z nich však nevyplýva vecné obmedzenie poverenia, z ktorého by sa dalo usudzovať, že daný člen vlády nie je plnohodnotným ministrom pre konkrétny rezort. Nie je dôvod pochybovať, že pri prijímaní ústavného
zákona o bezpečnosti štátua nastavovaní zloženia Bezpečnostnej rady si bol ústavodarca týchto skutočností vedomý, aj keď ich nemusel vyjadriť explicitne.
16)
Preto ak ústavodarca určil za člena Bezpečnostnej rady o. i. ministra financií, sotva to mohol zamýšľať tak, že ním má byť iba vtedy, ak zároveň vo vláde nezastáva (trvale alebo dočasne) žiadnu inú funkciu. Logiku by nedával a funkčnosti Bezpečnostnej rady by rovnako neprospieval stav, keď by v rade bola voľná jedna či viac stoličiek preto, lebo poverenia riadiť silové rezorty sa skumulovali v rukách menšieho počtu ľudí ako štyria.
Z uvedeného vyplýva záver, že pokiaľ ide o člena Bezpečnostnej rady, ktorý v nej zasadá z titulu funkcie, jediným kritériom na posúdenie, či mu členstvo vzniklo, resp. trvá je to, či mu ako členovi vlády vzniklo, resp. trvá jeho poverenie riadiť niektorý zo silových rezortov, prípadne či zastáva funkciu predsedu vlády. Ak zastáva súčasne viacero funkcií, z ktorých každá stačí na vznik členstva v Bezpečnostnej rade, potom vzniká potreba vymenovať taký počet členov rady, aby sa ich celkový počet doplnil