Právna úprava platná na území Slovenska pred rokom 1950 upravovala právny inštitút spracovania pod pojmom
"pretvorenie"
. V súlade s inými zahraničnými právnymi poriadkami aj uhorská úprava obmedzovala tento právny inštitút na veci hnuteľné. Obsahovo vychádzala táto úprava z priority navrátenia veci do predošlého stavu. Ak uvedené nebolo možné, vec nadobudol do vlastníctva ten, kto poskytol buď v hmote, alebo v práci cennejšiu časť. Ak však špecifikant nebol dobromyseľný, vlastník hmoty si mohol vybrať medzi vindikovaním veci alebo jej prenechaním u špecifikanta za odškodnenie.
23)
V otázke nadobudnutia vlastníckeho práva neoprávneným zriadením stavby zodpovedala uhorská úprava v zásade rakúskej úprave, čomu nasvedčuje aj rozhodovacia činnosť Uhorskej Kúrie.
24)
Podobnú úpravu tej rakúskej obsahoval aj československý vládny návrh občianskeho zákonníka z roku 1937.
25)
Nástup komunistickej totality v roku 1948 a neskoršie prijatie zákona č. 141/1950 Zb. Občiansky zákonník (ďalej aj " Občiansky zákonník z roku 1950") so sebou priniesli zásadné "pretvorenie" klasických inštitútov občianskeho práva, z čoho nemožno vylúčiť ani princíp akcesie v systéme vecných práv. Týkalo sa to najmä odstránenia superficiálnej zásady z právneho poriadku, čím sa vytvorili predpoklady na systematické zasahovanie štátnej moci do individuálnych vlastníckych vzťahov.
Problematika spracovania veci vychádzala v týchto historických okolnostiach z celkovo inej percepcie, ako tomu bolo v minulosti. Opätovne môžeme v tejto súvislosti nadviazať na idey právnej relevancie zhodnotenia veci, no filozoficky išlo o obrátenie ich záverov: nový náhľad na túto problematiku sa týkal predovšetkým skúmania vzťahu vlastníka výrobných prostriedkov a robotníckej triedy ako spoločenského vzťahu a nie vzťahu osoby k veci.26) Vplyvom týchto ideí predstavovalo spracovanie jeden z právnych inštitútov, na základe ktorého ranosocialistická a neskôr marxistická právna veda legitimizovali nárok pracujúceho ľudu na výsledný produkt práce.27) Osobitne sa táto situácia týkala aj nemeckej právnej vedy, kde absentuje legálne vyjadrenie dobrej viery spracovateľa ako podmienky nadobudnutia vlastníckeho práva špecifikanta.28) Táto interpretácia sa, podobne ako iné revolučné "invencie" marxistickej právnej vedy, ukázala ako nesprávna a zneužívajúca samotný účel tohto právneho inštitútu.29)
Výrazný akcent na hodnotu práce pri spracovaní veci nachádzame aj v dôvodovej správe k Občianskemu zákonníku z roku 1950, ktorá uvádza: "Osnova upravuje nadobudnutie vlastníctva spracovaním jednoducho a stručne bez zbytočnej kazuistiky. Pritom sa prihliada k pracovnej sile vloženej do výrobku a hodnota vytvorenej práce je jedným z hlavných meradiel pre rozhodnutie, komu náleží výrobok."
Uvedené myšlienkové východisko sa právne pretavilo do úpravy obsiahnutej v štyroch paragrafoch (
§ 124 až 128 Občianskeho zákonníka z roku 1950). Právna úprava vychádzala celkovo z privilegovaného postavenia socialistických právnických osôb, keďže iba tieto subjekty mohli nadobudnúť spracovanú vec (označovaná ako výrobok) v dobrej viere, hoci by daná vec mohla byť uvedená do predošlého stavu. Ak mohla byť spracovaná vec - v ostatných prípadoch - navrátená do predošlého stavu, vlastník materiálu ostával naďalej vlastníkom.
30)
Až keby uvedenie veci do predošlého stavu nebolo možné, nastupoval ekonomický prvok spracovania, kedy malo dôjsť k skúmaniu, či má väčší podiel na novej veci vlastník alebo spracovateľ. Aj s odkazom na dôvodovú správu k Občianskemu zákonníku z roku 1950 obsahovala právna úprava dovetok: "Pri určení ceny podielu sa vezme do úvahy aj hodnota vytvorená prácou." 31) Pokiaľ boli podiely rovnaké alebo tomu bránil osobitný zákon alebo verejný záujem, vlastníka určil na návrh súd. Aj pri súdnom určení vlastníckeho práva vychádzal zákon z principiálnej preferencie spracovateľa, pričom tá bola vyjadrená dovetkom "pritom dá spravidla prednosť tomu, kto ku vzniku výrobku prispel prácou". 32) Ak spracovateľ vedome spracoval cudziu vec, súd mohol rozhodnúť o rozdelení veci, a to aj za cenu porušenia výrobku, eventuálne mohol rozhodnúť o "pririeknutí" veci vlastníkovi pôvodnej veci, aj keby mal na veci menší podiel.
Teleologický, ako aj gramatický výklad uvedených ustanovení naznačoval, že nová úprava sa vzťahuje výlučne na hnuteľné veci (výrobky), čo zodpovedalo aj historickému ponímaniu tohto právneho inštitútu. Aj v tomto prípade však platí, že obsah právnych inštitútov občianskeho práva nemožno vnímať výlučne izolovane; ich význam a obsah treba interpretovať systematicky s existujúcou alebo opačne - neexistujúcou - úpravou iných občianskoprávnych vzťahov v civilnom kódexe. Paradigmu spracovania ako právneho inštitútu vzťahujúceho sa výlučne na hnuteľné veci prelomila vtedajšia najvyššia súdna autorita, a to vydaním judikátu Najvyššieho súdu ČSR sp. zn. Cz 236/53 z 29. 9. 1953 (R 155/1953).
Prelomenie náhľadu na právny inštitút spracovania vyplývalo principiálne z neexistencie občianskoprávnej úpravy týkajúcej sa dobromyseľného zriadenia neoprávnenej stavby na cudzom pozemku. Účel nového prístupu súdov však mohol mať aj svoj politický rozmer. Tento záver naznačuje neskôr vo svojom kritickom príspevku aj sudca V. Kúth slovami: "Už tejto praxi sa vyčítalo, a to právom, že je praeter legem. Išlo o rozhodovanie účelové, ktoré bolo zdôvodnené potrebou nejak riešiť protiprávny stav vzniklý hlavne v prípadoch veľkých stavebných investícií, ktoré po roku 1950 uskutočňovali socialistické organizácie bez náležitého vyvlastňovacieho konania." 33) Spracovanie nehnuteľnosti mohlo aj na základe týchto úvah predstavovať inštrument štátnej moci na dodatočnú legitimizáciu zásahov do individuálnych vlastníckych vzťahov jednotlivcov. Uvedený prístup štátnej moci sa koniec-koncov prejavil aj v reštitučnom zákonodarstve, keď "spracovanie" stavieb predstavovalo dôvod, na základe ktorého štát nevydával nehnuteľnosť pôvodnému vlastníkovi.34)
Občiansky zákonník z roku 1964 vypustil právnu úpravu spracovania
en bloc , čím došlo pri otázke spracovania implicitne k potvrdeniu materialistického východiska Občianskeho zákonníku z roku 1950 ako civilného kódexu. Riešenie právneho vzťahu vlastníka materiálu a spracovateľa bolo v celku prenechané záväzkovému právu. Nóvum právnej úpravy bolo na druhej strane uzákonenie pravidiel týkajúcich sa neoprávneného zriadenia stavby na cudzom pozemku.
35) V porovnaní s Občianskym zákonníkom z roku 1950 teda došlo k reverznej situácii, keď právny inštitút spracovania nebol upravený, ale neoprávnené zriadenie stavby na cudzom pozemku ako
špeciálna forma spracovania pozemku upravená bola.
Predmetom súdneho prieskumu bola neskôr otázka, či sa na nehnuteľnosti spracované pred 1. aprílom 1964 má vzťahovať režim Občianskeho zákonníku z roku 1950, alebo sa majú tieto prípady prejednať podľa novej občianskoprávnej úpravy. Súdna prax sa priklonila k záveru, že na stavby zriadené pred 1. aprílom 1964 sa majú uplatniť ustanovenia o spracovaní v zmysle Občianskeho zákonníku z roku 1950, a to s odkazom na intertemporálne ustanovenia nového civilného kódexu.36)
Výraznú zmenu v právnej úprave spracovania veci priniesla až zmena režimu a súvisiaca novela
Občianskeho zákonníka č.
509/1991 Zb. , ktorým sa mení, dopĺňa a upravuje
Občiansky zákonník. Veľká novela Občianskeho zákonníku priniesla celkom novú úpravu spracovania, ako aj úpravy týkajúce sa neoprávneného zriadenia stavby na cudzom pozemku. Dôvodová správa komentovala prijatie týchto zmien nasledujúco:
"Nové a dosiaľ neupravené spôsoby nadobúdania vlastníckeho práva sú vyjadrené v ustanoveniach o nadobúdaní stratených vecí, o nadobúdaní vlastníckeho práva k prírastkom veci a o nadobúdaní vlastníckeho práva spracovaním. Nanovo sa tiež riešia dôsledky neoprávneného zriadenia stavby na cudzom pozemku."
Uvedená právna úprava platí v Slovenskej republike ku dňu publikovania tohto príspevku.
2. Právny režim spracovania v Slovenskej republike de lege lata
Právna úprava spracovania veci je upravená v
§ 135b OZ, ktorý sa člení na dva odseky. Uvedené odseky znejú nasledujúco:
"(1) Ak niekto dobromyseľne spracuje cudziu vec na novú vec, stáva sa vlastníkom novej veci ten, ktorého podiel na nej je väčší. Je však povinný uhradiť druhému vlastníkovi cenu toho, o čo sa jeho majetok zmenšil. Ak sú podiely rovnaké a účastníci sa nedohodnú, rozhodne na návrh ktoréhokoľvek z nich súd."