Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
(Ne)zákonnosť rozhodovania Najvyššieho súdu SR
(NE)ZÁKONNOSŤ ROZHODOVANIA NAJVYŠŠIEHO SÚDU SR
Najvyšší súd Slovenskej republiky - inštitúcia zastrešujúca súdy v Slovenskej republike,
ktorá by mala byť zárukou zákonnosti, právnej istoty, a ktorá by mala byť zdrojom usmerňujúcich
rozhodnutí a stanovísk pre podriadené súdy. Ľudia z mimoprávneho prostredia sa často na tento súd
obracajú ako na poslednú inštanciu, keď majú pocit, že sa na nižších súdoch nemôžu dovolať
spravodlivosti. "Ak už nikto iný", tak práve táto inštitúcia by mala zabezpečiť ochranu ich práv,
pretože stojí ako nadriadený súd všetkým ostatným súdom. V očiach verejnosti je tento súd
stelesnením správnosti rozhodovania, spravodlivosti a autority. Veria, že práve tento súd dokáže
napraviť "krivdy" rozhodovania nižších súdov, a keďže proti rozhodnutiam Najvyššieho súdu SR často
nie je možné podať ďalší opravný prostriedok, z pohľadu laickej verejnosti teda musia byť
rozhodnutia Najvyššieho súdu SR neomylné. Čo ak to však nie je úplne pravda?
Postavenie a činnosť Najvyššieho súdu SR
Postavenie a činnosť Najvyššieho súdu SR (ďalej aj ako "NS SR" alebo "najvyšší súd") vychádza
najmä zo zákona č. 757/2004 Z.z. o súdoch a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o súdoch"). Jeho úlohou
je v rámci rozhodovacej činnosti rozhodovať v senátoch jednak o riadnych, ale aj o mimoriadnych
opravných prostriedkoch proti rozhodnutiam okresných a krajských súdov. Významnú činnosť Najvyššieho
súdu SR tvorí aj vykonávanie jeho právomocí, ktoré vykonáva prostredníctvom pléna a svojich kolégií.
Jedna z najdôležitejších kompetencií pléna najvyššíeho súdu je tá, že "prijíma stanoviská k
zjednocovaniu výkladu zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov v otázkach týkajúcich
sa viacerých kolégií alebo v otázkach sporných medzi kolégiami"
[§ 20 ods. 1 písm. b) zákona o súdoch].
Kolégiá zasa prijímajú "stanoviská k zjednocovaniu výkladu zákonov a iných všeobecne záväzných
právnych predpisov, ak došlo k výkladovým rozdielnostiam v právoplatných rozhodnutiach senátov toho
istého kolégia" a "v právoplatných rozhodnutiach súdov nižšieho stupňa."
[§ 21 ods. 3 písm. a),
písm. b) zákona o súdoch]. Ako ďalej uvádza
citovaný zákon, tieto stanoviská sa prijímajú, "ak je to potrebné v záujme odstránenia nejednotnosti
súdneho rozhodovania alebo ak sa senát najvyššieho súdu odchýlil od právneho názoru obsiahnutého v
rozhodnutí iného senátu najvyššieho súdu." [§ 22
ods. 1 písm. b) zákona o súdoch]. Návrh na zjednocovacie stanovisko môže dať predseda
najvyššieho súdu, predseda príslušného kolégia alebo minister spravodlivosti SR.
Takúto právnu úpravu možno považovať za chvályhodnú a prínosnú na riešenie problémov, ktoré
vznikli pri nejednotnej aplikácii zákonov a nikto sa nebude priečiť tomu, aby takáto právna úprava
existovala a fungovala. Otázkou však ostáva, čo s rozhodnutiami, ktoré boli vydané pred prijatím
zjednocovacieho stanoviska a ktoré sa týkajú podobných alebo dokonca rovnakých právnych vecí a boli
rozhodnuté odlišne? Možno považovať takéto rozhodnutia za zákonné? Z právnej úpravy obsiahnutej v
zákone o súdoch jednoznačne vyplýva, že tento zákon počíta s tým, že môže dôjsť aj k odlišným
rozhodnutiam senátov najvyššieho súdu.
Ako osoba pracujúca v oblasti trestného práva som si za príklad vzal rozhodovanie najvyššieho
súdu o dovolaniach v trestnom konaní. V zmysle § 392 ods. 2 zákona č. 301/2005
Trestného poriadku v znení neskorších predpisov
(ďalej iba "Trestný poriadok" alebo
"TP") "proti rozhodnutiu o dovolaní opravný
prostriedok nie je prípustný." Ak teda najvyšší súd rozhoduje o mimoriadnom opravnom prostriedku,
takéto rozhodnutie je konečné a nie je zmeniteľné žiadnym ďalším rozhodnutím ani samotného
najvyššieho súdu a to nie len v oblasti trestného práva. Ak teda aj najvyšší súd neskorším
zjednocovacím stanoviskom usmerní svoje vlastné senáty, ako majú rozhodovať, nie je tým ovplyvnená
platnosť predchádzajúcich "nejednotných" rozhodnutí. Tie ostávajú, aj keď s rozdielnym obsahom, v
platnosti.
V prípade občianskoprávnych či obchodnoprávnych sporov ide často "len" o majetok alebo majetkové
práva. Samozrejme, nechcem znižovať hodnotu týchto sporov v porovnaní s rozsudkom v trestnom konaní,
ale predsa len v trestnom konaní súd rozhoduje o živote obvinenej osoby, pričom práve najvyšší súd
často dáva tú bodku za tým, či osoba strávi niekoľko rokov "za mrežami" alebo na slobode. A práve
tieto osoby ostávajú dotknuté niektorými nejednotnými rozhodnutiami najvyššieho súdu, pričom len
málokoho zaujíma, že sudcovia najvyššieho súdu si až príliš neskoro všimli, že majú na vec odlišný
názor...
Ak však hovoríme o nejednotnosti rozhodovania, či o chybách, ktorých sa dopustili okresné alebo
krajské súdy, je potrebné sa pozastaviť aj pri probléme, keď zostávajú chybné rozhodnutia okresných
či krajských súdov v platnosti z dôvodu príliš formalistického prístupu zo strany najvyššieho súdu,
ktorý sa opäť viaže na nejednotný prístup senátov pri riešení niektorých trestných vecí.
V ďalšej časti tohto článku chcem predstaviť niekoľko prípadov rozhodovacej praxe najvyššieho
súdu, pri ktorých sa oplatí pozastaviť a chvíľu nad nimi pouvažovať.
Prípad nejednotného rozhodovania
V konaní Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 1Tdo 53/2008,
vyslovil najvyšší súd rozsudkom z 10. júna 2009, že rozhodnutím Krajského súdu v Košiciach z 10.
marca 2008, sp. zn. 8 To 57/2007, bol porušený zákon z dôvodu podľa
§ 371 ods. 1 písm. i) TP v ustanovení
§ 40 ods. 1 zákona č. 140/1961 Zb.
TZ v znení neskorších predpisov účinného do 31.
decembra 2005 (ďalej iba "Trestný zákon účinný do 31.
decembra 2005" alebo "TZ účinný do 31. decembra
2005").
Uvedené ustanovenie znie: "Ak má súd vzhľadom na okolnosti prípadu alebo vzhľadom na pomery
páchateľa za to, že by použitie trestnej sadzby odňatia slobody ustanovenej týmto zákonom bolo pre
páchateľa neprimerane prísne, a že možno účel trestu dosiahnuť i trestom kratšieho trvania, môže
znížiť trest odňatia slobody pod dolnú hranicu trestnej sadzby ustanovenej týmto zákonom."
Ide o ekvivalentné ustanovenie § 39 ods. 1 zákona
č. 300/2005 Z.z. Trestného zákona v znení
neskorších predpisov (ďalej iba "Trestný zákon" alebo
"TZ"): "Ak súd vzhľadom na okolnosti prípadu alebo
vzhľadom na pomery páchateľa má za to, že by použitie trestnej sadzby ustanovenej týmto zákonom bolo
pre páchateľa neprimerane prísne a na zabezpečenie ochrany spoločnosti postačuje aj trest kratšieho
trvania, možno páchateľovi uložiť trest aj pod dolnú hranicu trestu ustanoveného týmto zákonom."
Ide o takmer zhodné ustanovenia. V dovolaní sp. zn. 1Tdo
53/2008 namietal minister spravodlivosti nesprávne použitie ustanovenia
§ 40 ods. 1 TZ účinného do 31.12.2005 a s tým
súvisiacu nesprávnu výmeru trestu. Minister spravodlivosti argumentoval pri podaní dovolania tým, že
krajský súd znížil trest pod dolnú hranicu na základe skutočnosti, ktorá nebola spôsobilá na
aplikáciu ustanovenia § 40 ods. 1 TZ účinného
do 31.12.2005. Z dovolania ministra spravodlivosti možno vyzdvihnúť najmä nasledovnú argumentáciu:
"...krajský súd pri ukladaní trestu neprimerane akcentoval skutočnosti svedčiace v prospech
obvineného najmä jeho doterajší spôsob života, jeho kladné hodnotenie a skutočnosť, že na verejno
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).