Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

MS Katar 2022: novodobý sportswashing?

Autorka sa venuje analýze podmienok, ktoré mali migranti-pracovníci v Katare na základe právnej úpravy sponzorského systému v Katare a ľudsko-právnych paktov ratifikovaných Katarom. Rozoberá vzájomný vzťah islamského právneho systému, vnútroštátneho práva v Katare a medzinárodného práva, a podmienky budovania zariadení pre Majstrovstvá sveta 2022 od roku 2009.

 

The author analysis the conditions that migrant workers had in Qatar based on the legislation of the sponsorship system in Qatar and human rights covenants ratified by Qatar. She reports by the relationship between the Islamic legal system, domestic law in Qatar and international law, and about conditions regarding construction of the facilities for the World Cup 2022 since 2009.

OZIMYOVÁ, K.: MS Katar 2022: novodobý sportswashing?; Justičná revue, 76, 2024, č. 10, s. 1008 – 1019.

Kľúčové slová: Katar, ľudské práva, pracovné podmienky.

Key words: Qatar, human rights, work conditions.

Právne predpisy/legislation: zákon č. 4 z roku 2009 regulujúci príchod, odchod, pobyt a sponzorstvo vysťahovalcov; zákon č. 21 z roku 2015 regulujúci príchod, odchod a pobyt vysťahovalcov; vyhláška Ministerstva práce č. 17 z roku 2021.

1 Úvod: sú šport a politika prepojené?
Odpútavajú športové podujatia pozornosť od závažnosti situácie v krajine? V médiách sa čoraz viac objavuje v poslednom desaťročí pojem
sportswashing. Sportswashing
nemá striktnú definíciu; všeobecne je charakterizovaný ako kritika krajín, ktoré pomocou investícií do športových podujatí, klubov a športovcov zakrývajú nedemokratické a vykorisťovateľské praktiky.
1)
Medzi najnovšie prípady tzv.
sportswashingu
sú zaraďované posledné dve futbalové majstrovstvá sveta (ďalej MS) - Rusko (2018) a Katar (2022).
2)
História zlepšovania imidžu cez šport však siaha aj do minulosti. Najznámejší prípad
sportswashingu
vo svete futbalu boli MS v Argentíne v roku 1978. David Conn, investigatívny novinár, pre denník
The Guardian
označil
sportswashing
ako "pranie imidžu pomocou spojenia so športom."
3)
S MS 1978 v Argentíne sa spája výrok bývalého prezidenta Medzinárodnej futbalovej federácie (ďalej FIFA) o prepojení politiky a športu. Vtedy sa objavila otázka, či sa môžu MS odohrávať v krajine, kde prebehol vojenský prevrat. Joao Havelange sa vyjadril: "Nechal som to tam. Nechal som to tam, pretože to bol šport, nie politika."FIFA bola, podľa jeho slov, apolitická organizácia a politika s futbalom sa nemali spájať.
4)
Dokument
FIFA: Uncovered
realizoval viacero rozhovorov s novinármi o situácii v Argentíne počas MS 1978 s reakciou na odmietnutie zrušenia MS organizáciou FIFA. Sú orientované najmä na výroky bývalého prezidenta FIFA (Havelange). Juca Kfouri, brazílsky novinár, uvádza k MS v roku 1978: "Havelange zorganizoval finále MS na štadióne
Monumental de Núnez
, približne päťsto metrov od väzenia Argentínskej Námornej strojníckej akadémie, kde boli odporcovia diktatúry mučení a popravení. ‚Pretože nerobím politiku.' Rozumiete? A potom spraví najhorší, najhorší typ politiky, aký existuje. Ten typ, ktorý podporuje diktatúry."
5)
2 Rozšírenie MS vo futbale na Blízky východ
Podpísaniu ľudsko-právnych paktov MPOPP  a MPHSK Katarom v roku 2018
6)
predchádzalo zvoleniu Kataru ako hostiteľa MS 2022. Voľba hostiteľov MS 2018 a 2022 sa uskutočnila v decembri 2010.
7)
Šejk Mohammed bin Hamad Al-Thani sa organizácii FIFA poďakoval za prejavenú dôveru pri výbere hostiteľa MS - bolo to prvýkrát, čo sa mali MS uskutočniť na Blízkom východe. Phaedra Almajid, katarská oznamovateľka, poukázala na vlnu kritiky po vylosovaní Kataru ako hostiteľa. Väčšina kritiky smerovala k teplotám v krajine a obvineniam Výkonného výboru FIFA z korupcie. Futbaloví nadšenci na sociálnych sieťach považovali MS za ‚kúpené'.
8)
Podľa Hodnotiacej správy pre ponuku MS 2022 v Katare existovalo viacero nedostatkov, ktoré boli označené ako stredné až vysoké riziko. Najpodstatnejším problémom bol nedostatok infraštruktúry - bolo potrebné vybudovať deväť štadiónov, zariadenia pre futbalové tímy, nové letisko, nové cesty pre pozemnú prepravu a hotely pre návštevníkov.
9)
Výber Kataru ako hostiteľa pre Majstrovstvá sveta označil R. Vittek ako kontroverzné rozhodnutie. Uviedol:
"Očakávam, že podmienky budú pre všetkých férové, rovnaké, bez rozdielu odkiaľ účastníci pochádzajú, aká je ich národnosť, pôvod, presvedčenie, vierovyznanie."
10)
2.1 Budovanie infraštruktúry pre majstrovstvá sveta
Infraštruktúra pre MS bola vybudovaná s pomocou migrantov-pracovníkov. Krátko po začiatku príprav na MS ľudsko-právne a pracovné organizácie začali produkovať správy o neprijateľných podmienkach pre migrantov-pracovníkov (napr. konfiškácia pasov, bezprávne vyhrážky, pracovné úrazy, podmienky na bývanie - malé preľudnené izby, absencia klimatizácie, hromadenie ľudských výkalov a zvyškov kuchynského odpadu, prítomnosť nebezpečných stavebných materiálov pri obydliach). Odhady poukazovali na pravdepodobnosť smrti približne 4 000 migrantov-pracovníkov pred začiatkom MS 2022.
11)
V roku 2014 Sepp Blatter (vtedajší prezident FIFA) uznal závažnosť situácie a na vládu Kataru naliehal, aby zabezpečila prijateľné pracovné podmienky.
12)
Správa nezávislého experta OSN z roku 2014 obsahuje medzinárodný právny rámec ochrany ľudských práv migrantov v Katare. Pakty MPOPP a MPHSK, rovnako ako ich opčné protokoly, neboli ratifikované Katarom. Ďalej neboli ratifikované dohovory Medzinárodnej organizácie práce (ďalej ILO). Nezávislý expert OSN bol upovedomený katarskou vládou, že sa Katar bude zaoberať ratifikáciou paktov MPOPP, MPHSK a niekoľkých ILO dohovorov.
13)
2.2 Historický krok Kataru - prijatie MPOPP
MPOPP  obsahuje rozvinutú verziu práv a slobôd zakotvených vo VDĽP.
14)
Ratifikáciou MPOPP  bola potvrdená voľnosť pohybu jednotlivcov (ústava Kataru v článku 36 ustanovila osobnú slobodu)
15)
. Migrant-pracovník na základe ratifikovaného paktu MPOPP mal umožnené kedykoľvek opustiť krajinu.
16)
V roku 2018 Ministerstvo zahraničných vecí Spojených štátov amerických vydalo správu o stave ľudských práv v Katare - zákon č. 4/2009 zakazoval konfiškáciu pasov a zvýšil sankcie pre zamestnávateľov, ktorí aj naďalej pasy konfiškovali. Úradníci z krajín exportujúcich pracovnú silu a cudzokrajní zástupcovia komunít pracovníkov v Katare potvrdili, že problém konfiškácie pasov je bežný kvôli nedostatočnému vynucovaniu zákona.
17)
MPOPPobsahuje požiadavku pre rovnaké práva žien a mužov, ochranu pred neľudským zaobchádzaním, právo na život a zákaz trestov smrti - v článku 6 odsek 2 zmluvy je špecifikovaná situácia, kedy by mohol byť aplikovaný trest smrti. Ide však o prípady závažných zločinov a trest možno vykonať iba na základe právoplatného rozsudku príslušným súdom.
18)
Uvedené ľudské práva boli príčinou výhrad zo strany Kataru v rámci ratifikácie zmluvy.
19)
Ako boli formulované výhrady k MPOPP? Katar odmietol uznanie rovnakých práv pre ženy v rámci manželstva (čl. 23 ods. 2 a 4 MPOPP) a práva žien v oblasti dedenia (čl. 3 MPOPP). Katar pokračuje v interpretovaní pojmu trest v súlade so Šaríou a platnou právnou úpravou Kataru (v rámci čl. 7 MPOPP)
20)
. Nebol odstránený ani trest smrti, rovnako ani telesné tresty. Obidva druhy trestov sú špecifické pri vraždách, lúpežiach a cudzoložstve.
21)
2.3 Prijatie MPHSK
MPHSK garantuje právo na bezpečné pracovné podmienky, primeranú mzdu, platené voľno, prijatie práce a limit na počet odpracovaných hodín. Ďalej zmluva obsahuje, okrem iného, právo na výber povolania, tvorbu odborov a pod.
22)
Ratifikovaním MPHSK mal Katar garantovať prijateľné podmienky pre pracovníkov, či už domácich alebo zahraničných. Napriek tomu Katar právo na tvorbu odborov kvôli zlepšeniu podmienok ponechal iba svojim občanom.
23)
Migranti-pracovníci nemali právo na tvorbu odborov a boli zmenšené ich šance uspieť pri požiadavke zlepšenia pracovných podmienok. Medzi základné práva obsiahnuté v MPHSK patrí právo na slobodné rozhodnutie prijať prácu.
24)
Implementácia umožnila opustenie pracovnej pozíc
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).