1) Zákaz donucovania k sebaobviňovaniu a zabezpečovanie listinných dôkazov od podozrivých osôb
Obchodné spoločnosti sa dostávajú najčastejšie do podozrenia zo spáchania daňového trestného činu, keď príslušný správca dane podá na obchodnú spoločnosť (daňový subjekt) trestné oznámenie, v ktorom tvrdí, že z vlastnej činnosti zistil u konkrétnej obchodnej spoločnosti napríklad podozrenie zo spáchania trestného činu skrátenia dane a poistného podľa
§ 276 Tr. zák. a to na tom skutkovom základe, že obchodná spoločnosť si do svojho účtovníctva zakladala fiktívne faktúry, prostredníctvom ktorých si znižovala vlastnú daňovú povinnosť a tak zatajovala časť príjmov, ktoré podliehajú dani. Rovnako tak sa pomerne často dostávajú obchodné spoločnosti do podozrenia zo spáchania majetkového trestného činu, napríklad trestného činu legalizácie výnosu z trestnej činnosti podľa
§ 233 Trestného zákona ("
Tr. zák."), pri ktorom existuje napríklad podozrenie, že prostredníctvom obchodnej spoločnosti, ktorá prevádzkuje hotelové a reštauračné služby, sa "perú" príjmy pochádzajúce z drogovej, korupčnej či inej trestnej činnosti a to tak, že obchodná spoločnosť vkladá príjmy pochádzajúce z trestnej činnosti do svojich podnikateľských aktivít, pričom zmiešava legálne aj nelegálne príjmy, upravuje si účtovníctvo, aby všetko účtovne "sedelo" a mohlo byť vykázané ako príjem z podnikateľskej činnosti.
Zabezpečenie listinných dôkazov (zmlúv, faktúr, či celého účtovníctva) môže byť v takýchto prípadoch kľúčové pre úspešné objasnenie ekonomickej trestnej činnosti. Pred orgánmi činnými v trestnom konaní tak stojí otázka, ako tieto listinné dôkazy získať zákonným spôsobom. V praxi sa využívajú viaceré spôsoby slúžiace na zabezpečenie listinných dôkazov, ktoré možno aj vzájomne kombinovať.
Prvý spočíva v žiadosti o vydanie veci. Po začatí trestného stíhania vo veci spravidla policajt zašle podozrivej obchodnej spoločnosti žiadosť o vydanie konkrétnych listinných dôkazov (prípadne aj celého účtovníctva) a to podľa
§ 89a ods. 1 Tr. por. Adresuje ju do rúk štatutárneho orgánu obchodnej spoločnosti a súčasťou takejto výzvy býva aj poučenie v zmysle ustanovenia
§ 89a ods. 1 Tr. por., spočívajúce v tom, že štatutárny orgán obchodnej spoločnosti je povinný tejto výzve vyhovieť, pretože v opačnom prípade mu bude žiadaná vec odňatá, respektíve mu môže byť uložená poriadková pokuta ako sankcia za nevyhovenie výzve.
Problémom takejto výzvy je, že spravidla nič konkrétnejšie nevysvetľuje a preto štatutárny orgán obchodnej spoločnosti nemusí vedieť posúdiť, či je on, respektíve spoločnosť v mene ktorej koná, podozrivý zo spáchania konkrétnej trestnej činnosti, respektíve, či stojí mimo podozrenia a policajt sa na neho obracia len preto, že predpokladá, že disponuje určitými listinnými dôkazmi, ktoré by mohli byť relevantné pre vedenie trestného stíhania.
Vzhľadom na to, že štatutárny orgán obchodnej spoločnosti spravidla nedisponuje vedomosťami z trestného práva, mal by si, v súlade s odbornou starostlivosťou pri konaní v mene obchodnej spoločnosti, zabezpečiť adekvátnu právnu pomoc a prostredníctvom nej zisťovať, akej veci sa žiadosť týka a aké postavenie v nej má obchodná spoločnosť.
V už uvedených prípadoch ekonomickej trestnej činnosti je zrejmé od začatia trestného stíhania vo veci, kto je podozrivou osobou, a preto ak žiadosť policajta o vydanie veci smeruje voči takejto zjavne podozrivej osobe, potom sa tu celkom nepochybne uplatní zákaz donucovania k sebaobviňovaniu a podozrivá obchodná spoločnosť nemôže byť žiadnym spôsobom sankcionovaná za to, ak takejto výzve nevyhovie, pretože neexistuje povinnosť, ktorá by ju nútila prispieť k vlastnému usvedčeniu tým, že predloží konkrétne listinné dôkazy (opätovne treba zdôrazniť, že spolupráca s políciou je právom a nie povinnosťou podozrivej osoby). T. j. za nevyhovenie takejto výzve jej nemôže byť uložená poriadková pokuta a už vôbec jej nemožno hroziť trestným stíhaním, tak ako to v praxi niekedy býva.
V tomto smere možno poukázať na judikatúru Ústavného súdu ČR, ktorý opakovane vyhovel ústavným sťažnostiam obvinených osôb a zrušil rozhodnutia orgánov činných v trestnom konaní, ktorými im boli uložené poriadkové pokuty. Poriadkové pokuty boli napríklad ukladané orgánmi činnými v trestnom konaní preto, že sťažovateľ odmietol vydať p