Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

Podiel občianskej spoločnosti na humanizácii právneho štátu

GAJDOŠOVÁ, M.: Podiel občianskej spoločnosti na humanizácii právneho štátu. Právny obzor, 107, 2024, č. 6, s. 591 – 612.

https://doi.org/10.31577/pravnyobzor.2024.6.03

Civil society‘s contribution to the humanisation of the rule of law. The paper identifies some aspects of civil society participation in the humanization of the rule of law, particularly with respect to the aspect of civil society influencing processes (social processes) through the rationalization of content towards process. It identifies them from the activities, from the organization and from the processes, that is, from the dynamics of civil society. The paper identifies the contribution to the democratization of society and to the introduction of universal right to vote, identifies the contribution of new types of legal persons and the introduction and establishment of a new type in governance – interestbased self-government. The paper also reflects on current issues of a generally participatory civil society.

Key words: civil society, humanization, rule of law

„Nebezpečná rozpínavost státu není abolutně zažehnatelná.“
František Šamalík, 19951

Úvod
Humanizácia vo význame poľudštenia rôznych sfér života človeka (napríklad práce, bývania, služieb, dopravy, vzdelávania a podobne), čiže prispôsobovanie sociálneho prostredia ľudským potrebám, ale aj vo význame zušľachťovania ľudskej povahy, je v zásade od vekov prítomná. Ide o vedomý i podvedomý proces. Viaže sa k človeku, ľudskosti, miernosti. Prvorepublikový latinský slovník slovo
humanitás, -átis, f
- vysvetľuje vo viacerých významoch: ľudstvo, človečenstvo, ľudskosť, miernosť, jemné vzdelanie, slušnosť, ušľachtilosť
2)
. Skrátka humánny je ľudský, nehumánny je neľudský, humanizácia je poľudšťovanie, dehumanizácia je odľušťovanie.
Zrejme nebude náhoda, že na jeseň v roku 2023 sa až tri veľké podujatia medzinárodného charakteru organizované na Slovensku - v oblasti právnej vedy - zamerali na človeka, humánnosť a ľudskosť v práve. V poradí prvá (11. - 12.9.2023, Bratislava) bola medzinárodná vedecká konferencia
Bratislavské právnické fórum 2023
na tému
Človek v centre právneho štátu
, ktorú usporiadali Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave v spolupráci s Alumni Klubom Právnickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Druhou medzinárodnou vedeckou konferenciou (21. - 22.9.2023, Smolenice) boli XVI. Lubyho právnické dni na tému Človek v práve, ktorú zorganizovali Nadácia Štefana Lubyho, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave a Ústav štátu a práva Slovenskej akadémie vied. Tretia (10. - 18.11.2023, Piešťany) - Jesenná škola práva, ktorej usporiadateľom bol Ústav štátu a práva Slovenskej akadémie vied, spolu s inštitúciami Friedrich Ebert Stiftung a Slovenský národný podporný výbor EUROPE 2000, mala ústrednú tému Humanizácia právneho štátu.
Humánnosť a humanizácia v práve, ako aj vyhýbanie sa nehumánnosti a dehumanizácii v práve je súčasťou práva i úvah o práve, a to permanentne, možno tiež skôr so zvýrazňovaním - v cykloch. Jednou inšpiráciou je článok
Jozefa Turčániho
3)
uverejnený v Právnom obzore č. 2/1970, ktorý zvýrazňuje potrebu humanizácie rozhodovacej činnosti orgánov štátnej správy
4)
. Potreba humanizácie v právnej vede sa v 60. rokoch 20. storočia odvíjala od systémovej súčasti marxistickej filozofie - všeobecnej teórie človeka. Šlo o vyhranenie sa ku "
kultu človeka
", ktorý sa považoval za úpadkový a "
vyúsťujúci do profánnej záplavy humanisticko-antropologických klišé
". Šlo teda (v danom ideologickom súlade) o "
racionálny zámer transponovať do vedomia pravdivý obraz vnímanej skutočnosti
", ktorý sa napĺňa "
až priradením ľudského rozmeru k jej ostatným dimenziám a často až percepcia práve tohto rozmeru sprístupňuje dovtedy zastreté východiská, perspektívy a riešenia
", čiže šlo o záujem o realitu a človeka. Tento sociologický rozmer vyžadoval pohľad na človeka ako autentickej bytosti, slobodnej, spoločenskej, vedome tvorivej, schopnej podrobovať si to, čo jestvuje.
5)
Kľúčovým pojmom v tejto súvislosti a v tom období bolo "odcudzenie" ("alienácia"). Nadväzujúc na
Marxa
a
Engelsa
- výtvor sa odcudzí tvorcovi a pôsobí naň vonkajšou silou, ujarmuje ho, - produktívna činnosť sa odcudzí tvorcovi, - človeku sa odcudzuje jeho ľudská podstata, - človek sa odcudzí človeku.
Turčáni
sa zameral na
alienačný
účinok inštitúcií. Čiže zameral sa na stupňovitú organizovanosť a inštitucionalizáciu spoločenských vzťahov, na existenciu členitej sústavy rôznych inštitúcií, ktoré považoval za vnucujúce sa ako objektívne, odľudštené, podmienky realizácie konkrétnych ľudských možností. Vychádzal pritom z konkrétneho počtu evidovaných sťažností na Slovensku v rokoch 1963 - 1968, čo sa v objeme viac ako pätiny považovalo za prejav nespokojnosti priamo s priebehom administratívneho konania. Teda odcudzenie dával do súvislosti s politicko-administratívnymi a inými mocenskými inštitúciami, ktoré disponujú s prostriedkami priameho donútenia, s prostriedkami vrchnostenskej manipulácie s človekom a s relatívne bežnými praktikami byrokratickej deformácie a disfunkcie. Toto pôsobilo na človeka negatívne - objavil sa pocit osobnej závislosti, nepatrnosti, nevládnosti, frustrácie, degradácie, absurdity života i ľudského úsilia.
Turčáni
zvýraznil, že proces odcudzenia sa viaže na kapitalistickú i socialistickú sústavu, a to napriek tomu, že pre socializmus sa počítalo s automatickým zánikom odcudzenia po zrušení súkromného vlastníctva výrobných prostriedkov - čo sa ukázalo len ako fiktívna predstava. Čiže
alienáciu
považoval za všeobecný proces, ktorý je potrebné uznať a programovo ho prekonávať.
Turčáni
sa zameral na humanizáciu, teda na prekonávanie
alienácie,
pri procese vydávania individuálnych právnych aktov administratívnymi orgánmi. Vyslovil požiadavku, že človek nemá byť v procese administratívneho formovania podmienok jeho existencie akoby predmetom, s ktorým manipulujú odľudštené vrchnostenské inštitúcie, ale má mať možnosť uplatniť sa so svojím ľudským potenciálom. Podľa neho bolo cieľom (i) vylúčiť z procesu aplikácie administratívneho práva prvky a prejavy ľubovôle, vylúčiť
depersonizáciu
a
reifikáciu
jednotlivca, vylúčiť inštitucionálne poddanstvo a (ii) zaručiť stabilnú štruktúru a normatívnu viazanosť procesných úkonov a postojov - t.j. vládu práva a princíp zákonnosti, zaručiť rešpektovanie dôstojnosti jednotlivca, zaručiť mu priestor na jeho iniciatívu a možnosť účinne sa brániť mocenským excesom
6)
. Teda šlo o vtedy novodobé požiadavky zákonnosti procesu, procesnú publicitu, preskúmateľnosť výsledkov, odstrániteľnosť defektov, zodpovednosť za spôsobenú ujmu, spravodlivú reparáciu a satisfakciu.
Turčáni
sa konkrétne zameral na v tom čase nový a pokrokový, do úrovne zákona povýšený administratívny procesný kódex - zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok), zhodou okolností - dodnes platný a účinný.
Turčáni
tak v kontexte prekonávania
alienácie
postupne prešiel jednotlivé časti správneho poriadku, upozorňoval na nedostatky vtedajšej aplikačnej praxe, ktorá ho ešte riadne nereflektovala. Zaujímavým "v čase" je
Turčániho
upozornenie odrážajúce mentalitu spoločnosti: "...
zarážajúca je zotrvačná tendencia vyjadrovať nespokojnosť s postupom alebo rozhodnutím orgánu štátnej správy sťažnosťou ústavným činiteľom alebo najvyšším štátnym orgánom aj vtedy, keď nápravu možno efektívnejšie dosiahnuť v konaní, podnietenom odvolaním, rozkladom, návrhom na obnovu, žiadosťou o preskúmanie veci mimo odvolacieho konania alebo námietkami proti úkonu, príp. opatreniu pri nútenom výkone rozhodnutia
."
7)
Takto aj v dnešnej perspektíve možno princípy obsiahnuté v práve na spravodlivý súdny proces a v práve na dobrú verejnú správu vnímať ako úspešné, stále sa vyvíjajúce projekty, ktoré zrejme aj vďaka medzinárodným a nadnárodným štandardom vo svojom jadre sa neustále snažia -
i. a.
- o humanizáciu, resp. o umenšovanie odcudzenia jednotlivca od štruktúr disponujúcich verejnou mocou, o rešpekt k ľudskej dôstojnosti a možnosť brániť sa proti excesom rôzneho druhu. Čiže ide o humanizáciu ako právnej úpravy, tak aj o humanizáciu aplikácie práva, čo by sme mohli "stiahnuť" v zásade do verejnoprávnej oblasti. Nebolo by to však presné, pretože súkromnoprávne vzťahy sú priam identifikované s indivíduom, s jeho autonómiou, jeho slobodou, jeho sebarealizáciou. Čiže humanizácia je vlastnosťou práva ako takéto, právneho poriadku i vlastnosťou všetkých spoločenských vzťahov upravených ako právne vzťahy i požadovanou vlastnosťou aplikácie práva. No azda viac ako vlastnosťou, skôr ideálom, ku ktorému sa viac či menej približujeme (niekedy viac a niekedy menej).
Podľa
Báránya
(2023), hoci právo sa právnymi prostriedkami bráni proti prejavom neľudskosti a o ľudskosť sa právo bežne usiluje ako o čosi správne a normálne,
"[n] apriek tomu sa v právnom poriadku ako celku dlhodobo presadzuje určitá forma neľudskosti vyrastajúca z jeho rozsahu, komplexnosti, premenlivosti, pluralizmu a následnej nezrozumiteľnosti vyúsťujúcej do odcudzenia nesúvisiaceho s jednotlivými ustanoveniami, ale s povahou celku
". Dodáva tiež spochybňujúcu myšlienku, či je možné práve ľudskosť ako vlastnosť spájať s normatívnym systémom opretým o verejnú moc, čiže s právom: "
Problematika ľudskosti práva teda spočíva vo vzťahu komplexnej vlastnosti (súboru vlastností) a normatívneho systému spojeného s verejnou mocou. Táto vlastnosť je až svojím názvom pripisovaná nášmu živočíšnemu druhu, alebo náš živočíšny druh si ju prisvojuje a je otázne, či je vôbec vhodné ju spájať aj s normatívnym systémom podopretým verejnou mocou
."
8)
Dovolím si reagovať - ľudskosť a poľudšťovanie (humanizácia) je vlastnosťou práva ako takéto, právneho poriadku i vlastnosťou všetkých spoločenských vzťahov upravených ako právnych vzťahov, aj vlastnosťou aplikácie práva. No nielen vlastnosťou, skôr ideálom, ku ktorému sa viac či menej približujeme, presnejšie - niekedy viac a niekedy menej.
O odcudzení možno uvažovať aj v ďalších súvislostiach spojených s demokratickou účasťou na rozhodovaní. Zvýrazňujú sa kontinuálny pokles volebnej účasti a nízka občianska aktivita.
9)
Podľa
Sekeráka "[n]ikdy doposiaľ v dejinách nemali občania liberálno-demokratických štátov toľko možností vyjadriť svoj názor a zapojiť sa aktívne do politických procesov, ako práve dnes. Napriek tomu majú títo občania pocit, že politické elity sú im príliš vzdialené, že dochádza k ich nebezpečnej cirkulácii, že o zásadných otázkach spoločenského významu sa rozhoduje bez ich vedomia a dokonca proti ich životným záujmom, že demokracia sa zmenila do podoby divadelnej kulisy, za fasádou ktorej sa odohráva (...) korupčná a klientelistická hra
."
10)
Vychádzam z predpokladu, že nemožno hovoriť o podiele občianskej spoločnosti na humanizácii právneho štátu v matematickom vyjadrení delenia, že by šlo o "časť z celku", ale o tomto podiele je potrebné uvažovať vo význame účasti občianskej spoločnosti na humanizácii právneho štátu. A to o účasti v takom rozsahu, že ju možno až "obrazne" stotožniť. Občianska spoločnosť vo svojom vývoji priniesla právny štát, aj humanizáciu právneho štátu, ale aj vývoj konceptu demokracie, garancie deľby moci, suverenitu občana/ľudu, aj ľudské práva, a tak ďalej... a aj občianska spoločnosť ich neustále rozvíjaním samej seba stále rozvíja. Proces pôsobí aj opačne, garancie rešpektu k princípom demokracie a právneho štátu majú priaznivý vplyv na rozvoj občianskej spoločnosti. Negatívnu skúsenosť možno použiť aj z nášho právneho prostredia, keď napríklad socialistické obdobie pôsobilo reštriktívne, výslovne obmedzujúco, na slobodný rozvoj občianskej spoločnosti. Napriek tomu v spoločenských vedách nestotožňujeme občiansku spoločnosť s právnym štátom, ani s konceptom procesu humanizácie či dehumanizácie, sú to odlišné, hoci vzájomne
životne
súvisiace koncepty aj v právnej vede. Podľa
Dobrovičovej "[i]nterakcia občianskej spoločnosti a právneho štátu sa prejavuje v prelínaní atribútov právneho štátu s ideami občianskej spoločnosti. Toto vzájomné pôsobenie vyplýva z odvodenosti právneho štátu od občianskej spoločnosti a z úlohy právneho štátu voči nej - právo garantovať vytvorenie podmienok zabezpečujúcich rovnaké šance pre každého občana
."
11)
Príspevok voľne nadväzuje na predošlé príspevky o občianskej spoločnosti (o jej myšlienkových východiskách, o jej étose a o jej právnom vyjadrení)
12)
a identifikuje niektoré aspekty účasti občianskej spoločnosti na humanizácii právneho štátu, najmä s ohľadom na aspekt ovplyvňovania procesov (spoločenských procesov) občianskou spoločnosťou prostredníctvom racionalizácie obsahu smerom k procesu.
1. Význam pojmu občianska spoločnosť
Občianska spoločnosť sa prekrýva s ľudom, národom, občanmi, liberálnou demokraciou, verejnosťou, politickou verejnosťou, občianskou verejnosťou, so spoločnosťou vo všeobecnosti. Prekrýva sa so subjektami, ale aj so vzťahmi. Tento pojem a vôbec jeho porozumenie sa v historickom vývoji postupne mení. Občianska spoločnosť nie je len "suma" osôb, občianska spoločnosť je tiež -
biologicky vyjadrené -
funkčný živý organizmus
, teda z pohľadu práva je dôležité sledovať sústavu jej vnútorných i vonkajších vzťahov, jej organizáciu, jej činnosti, jej úlohy a funkcie.
Pre praktické priblíženie je potrebné uvedomiť si, že občianska spoločnosť (podľa
Žákových
slov)
nemá len "
kladné predznamenanie
"
. Je to aj Ku-klux-klan, hnutie Skinheads, Al-Káida
13)
. Sú to aj občianske združenia, ktoré sa snažia "
fingovať dobrovoľnícky charakter
" a chcú zneužiť systém tým, že berú na seba aktivity podnikateľských subjektov, napr. vymáhajú pohľadávky a zároveň usilujú o oslobodenie od súdnych poplatkov; sú to aj občianske združenia zdanlivo ekologického charakteru, ktoré v zásade poznajú investori ako nepríjemnú brzdu územného či stavebného konania (heslo
"SLÁVIK"
- s nie úplne všetkými dobromyseľnými požiadavkami). Sú to aktivity osobného komunitného charakteru, i šírené na sociálnych sieťach vrátane protestných aktivít, aj tých, čo šíria nenávisť a iné negatívne javy. Sú to tiež rozmanité zhromaždenia, protesty a pochody aj vrátane tých nelegálnych. Dokonca tiež formalizované petície. Napriek tomu, ak sa občianska spoločnosť vyskytne v právnom predpise, v strategickom dokumente, v bežnom jazyku v médiách, uvedomujeme si, že ide o použitie pojmu
hodnotovo "
kladne nabitého
".
Pretože priaznivý rozvoj občianskej spoločnosti prináša aj priaznivý rozvoj hodnôt ctených pre demokraciu, právny štát, ochranu základných práv a slobôd, ľudskú dôstojnosť, a tiež vzájomne naopak.
1.1 Oddelenosť občianskej spoločnosti od štátu alebo neoddelenosť? Alebo oddelenosť občianskej spoločnosti - od čoho?
Je potrebné uznať, že právna veda neposkytuje jeden ustálený názor, teda že občianska spoločnosť je oddelená od štátu, hoci práve tento je používaný najčastejšie. Právna veda i ďalšie spoločenské vedy poskytujú totiž viac názorov, a to v závislosti od toho, ako je vlastne obsah pojmu občianska spoločnosť, čo do subjektov, vnímaný. Možno dodať, že najčastejšie sa občianska spoločnosť viaže na fyzické osoby a organizácie osôb a organizácie majetku, ktoré vznikli na dobrovoľnom súkromnoprávnom základe (teda v našom prípade ide o jednotlivcov, fyzické osoby a napr. nadácie a občianske združenia či záujmové združenia právnických osôb - čiže na organizácie občianskej spoločnosti -
civil society organisations
) a ich aktivity. Teda občianska spoločnosť je všetko "zdola", mimo politiky a ekonomiky, mimo verejnej moci a mimo štátu. Širšie poňatie občianskej spoločnosti zahŕňa okrem subjektov zapisujúcich sa v registri mimovládnych neziskových organizácií (odborové organizácie, organizácie zamestnávateľov, občianske združenia a ich organizačné jednotky, organizácie s medzinárodným prvkom, neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, neinvestičné fondy) aj poľovnícke združenia, ďalšie združenia, no aj sociálne podniky
14)
. Ešte širšie poňatie zahŕňa aj cirkvi a náboženské spoločnosti a politické strany, najširšie vyjadrenie občianskej spoločnosti môže zastrešiť aj podnikateľské subjekty upravené najmä Obchodným zákonníkom, tiež subjekty záujmovej samosprávy (napr. profesijné komory, univerzity, vedecké ustanovizne), no aj subjekty územnej samosprávy.
Dá sa zjednodu
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).