Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Konanie o súlade uznesenia Narodnej rady Slovenskej republiky o zrušení individuálnej milosti alebo amnestie
KONANIE O SÚLADE UZNESENIA NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY O ZRUŠENÍ INDIVIDUÁLNEJ
MILOSTI ALEBO AMNESTIE
Poslanec Národnej rady SR Ján Budaj v apríli 2016 predložil návrh ústavného zákona o zrušení
niektorých rozhodnutí o amnestii.1) Vláda SR ako variáciu na totožnú tému
predložila v marci 2017 vlastný návrh ústavného zákona2) spolu s návrhom na
zmenu a doplnenie zákona o ústavnom
súde.3) Predkladatelia si to o svojich návrhoch nemysleli, no ani
jeden z návrhov nebol perfektný.
Návrh ústavného zákona od poslanca Budaja sa nezaoberal otázkou, čo sa môže udiať po prijatí
ústavného zákona o zrušení amnestií udelených roku 1998,4) keď existuje
doktrína implicitného materiálneho jadra Ústavy, a
preto aj neústavných ústavných zákonov, aké parlament nesmie prijať, lebo nemá právomoc ich
prijať.5) V dôsledku toho hrozilo, že vzápätí po odhlasovaní ústavného zákona
sa v podateľni Ústavného súdu SR ocitne návrh, aby ústavný súd rozhodol, že prijatý ústavný zákon
odporuje Ústave SR. Vláda SR sa zas uspokojivo
nevyrovnala s ohrozením svojho návrhu ústavného zákona v obligatórnom prieskume na Ústavnom súde SR.
Za daného stavu bolo rozumné zlúčiť oba návrhy do jedného vyrovnávajúceho sa so všetkými podstatnými
nedostatkami, no rozum sa ocitol v závoze. Ústavnoprávne inštitúty amnestie a milosti prinesú do
slovenského ústavného práva veľa otázok, ak Ústavný súd SR vykoná obligatórny prieskum s plným
nasadením odbornosti, aká bude potrebná na uzavretie otázok "dá sa amnestia zrušiť?" a "majú sa
zrušiť amnestie z roku 1998?"
Predchádzajúci stav nebol vždy bez záruk proti zneužitiu ústavných inštitútov
Právo udeliť amnestiu aj právo udeliť milosť patrí k prerogatívom hlavy
štátu.6)
Právo udeliť milosť nejde ruka v ruke s právom udeliť amnestiu. Historický vývoj naznačuje, že
hlava štátu môže mať právo udeliť milosť, no nemusí mať zároveň právo udeliť amnestiu.
Toto pravidlo sa neuplatňovalo v československom štáte, kde prezident mal vždy obe práva
zároveň.7)
Na historických úpravách v predchádzajúcich československých ústavách si pozornosť nezasluhuje
iba právomoc prezidenta udeľovať tak milosť, ako aj amnestiu. K ústavnej histórii patria aj záruky
pred zneužitím amnestie s politickou motiváciou, v prospech členov vlády.
Ústavný text z roku 1920 i z roku 1948 výslovne určoval, že prezident nemá právo udeľovať
amnestiu, odpúšťať alebo zmierňovať tresty a právne dôsledky odsúdenia trestnými súdmi a nariaďovať,
aby sa súdne konanie trestné nezačínalo alebo aby sa v ňom nepokračovalo v prípade členov vlády.
Ústava prijatá roku 1948 okrem toho výslovne vylučovala uplatnenie týchto práv prezidentom v
prospech seba samého. Treba poznamenať, že výslovné vylúčenie práva udeliť milosť a amnestiu
niektorým osobám je najúčinnejšia zábrana pred zneužitím.
Latentné úsilie o vytvorenie ústavných záruk, že hlava štátu nebude mať ústavne konformnú možnosť
zneužiť amnestiu alebo milosť vo vlastnom záujme alebo na ochranu členov vlády, nenašlo prienik do
ústavných textov prijatých za socializmu. Prezident Československej socialistickej republiky dostal
ústavným zákonom č. 100/1960 Zb. neobmedzené právo
udeľovať amnestiu, odpúšťať a zmierňovať tresty uložené trestnými súdmi a nariaďovať, aby sa trestné
súdne konanie nezačínalo alebo aby sa v ňom nepokračovalo (čl. 62 ods. 1 bod 10). Toto právne
postavenie sa mu nielen zachovalo čl. 61 ods. 1
písm. j) ústavného zákona č. 143/1968 Zb. o československej federácii, ale ešte aj rozšírilo
o právo zahládzať odsúdenie.
Model vytvorený v základných ústavných úpravách socialistického Československa sa ocitol aj v
platnej ústave. Podľa čl. 102 písm. i) Ústavy
SR: "Prezident udeľuje amnestiu, odpúšťa a zmierňuje tresty uložené trestnými súdmi a
nariaďuje, aby sa trestné konanie nezačínalo, alebo aby sa v ňom nepokračovalo, a zahládza
tresty".
Roku 1996 sa udial únos syna prezidenta Michala Kováča do Rakúska. Tajná služba SIS sa stala
podozrivá z organizácie aj realizácie skutku.8) K zmierneniu podozrenia
neprispelo udelenie amnestie neodhaleným páchateľom predmetného činu. Prvým poučením z udalostí bola
zmena prerogatívu hlavy štátu ústavným zákonom č. 90/2001
Z.z. Prezident stratil právomoc nariaďovať, aby sa trestné konanie nezačínalo alebo aby sa v
ňom nepokračovalo. Zároveň sa zaviedla kontrasignácia prezidentských rozhodnutí o amnestii predsedom
vlády Slovenskej republiky alebo ním povereným ministrom (čl. 102 ods. 2).
Zmena Ústavy ústavným zákonom č.
90/2001 Z.z. vo viacerých znakoch vykazuje
nedostatočnú právnickú predvídavosť navrhovateľov úpravy a ich slabú spôsobilosť postrehnúť všetky
relevantné súvislostí. Zavedenie kontrasignácie úkonov prezidenta SR je jedným z takých
príkladov.
Tam, kde kontrasignácia slúži na kontrolu prezidenta SR vládou, vzniká zásadne iná situácia ako v
prípade zastupovania hlavy štátu predsedom vlády SR. Predseda vlády SR zostáva počas zastupovania v
uprázdnenom kresle hlavy štátu v pozícii člena vlády, naďalej je jej "náčelníkom", ktorému ministri
zodpovedajú za výkon funkcie. Inak povedané, pri výkone prezidentských právomocí je predseda vlády
SR "jedným z nich". Kde vzali predkladatelia návrhu ústavného zákona č.
90/2001 Z.z. dojem, že kontrasignáciou vytvárajú
prekážku zneužitia právomoci udeliť amnestiu aj v prípade, ak funkcia prezidenta SR je uprázdnená a
amnestiu udeľuje prezidenta SR zastupujúci predseda vlády SR, ktorého udelením amnestie poverila
vláda SR? Ak by sa ústavný zákon č. 90/2001 Z.z.
uplatňoval v nezmenených podmienkach, za akých roku 1998 amnestiu udeľoval predseda vlády SR V.
Mečiar poverený výkonom ústavnej právomoci náležiacej k uprázdnenému úradu prezidenta SR, tak potom
by úkon V. Mečiara vykonávajúceho prezidentskú právomoc kontrasignoval predseda vlády SR V. Mečiar.
Kto sa vládze nazdávať, že inštitút kontrasignácie by mal spôsobilosť zvrátiť stav zneužitia
právomoci udeliť amnestiu? Ústava by mala poskytovať celkom inú, oveľa dôkladnejšiu záruku ochrany
pred zneužitím inštitútu amnestie, ako pre tento prípad naozaj poskytuje.
Zmena Ústavy
Účelom konania o súlade uznesenia Národnej rady SR o zrušení individuálnej milosti alebo amnestie
je zabezpečiť nespochybniteľnú ochranu ústavnosti pri zrušení rozhodnutí, ktorými prezident SR alebo
prezidenta zastupujúci predseda vlády SR udelil milosť alebo amnestiu. Pôsobnosť sa do
Ústavy dopĺňa
čl. 129a ústavného zákona č. 71/2017 Z.z. ako priama
novela Ústavy.
Z preskúmavacej pôsobnosti Ústavného súdu je vylúčené preskúmavanie súladu uznesenia o amnestii
alebo milosti s ústavným zákonom. Ústavný súd môže preskúmať iba, či uznesenie Národnej rady SR o
zrušení milosti alebo amnestie neodporuje jedinému prameňu práva - Ústave. Mimo prieskumu Ústavným
súdom SR je aj prípadná námietka o nesúlade zrušenia amnestie s Európskym dohovorom o ochrane
ľudských práv a základných slobôd, ktorá by sa tak mala ocitnúť priamo pred Európskym súdom pre
ľudské práva. Zhodné platí aj o prípadnom nesúlade s Paktom OSN o občianskych a politických právach
alebo s akýmkoľvek iným medzinárodným dohovorom. Pravda, s výnimkou orgánu medzinárodnej
organizácie, ktorý by mohol overovať dôvodnosť uplatnenej námietky nesúladu.
Národná rada SR prijala ústavný zákon č. 71/2017
Z.z. na vysporiadanie sa s rozhodnutiami o amnestii vyhlásenými roku 1998, no pôsobnosť
zrušiť rozhodnutie prezidenta o amnestii Národnej rade SR zostane "na večné časy", či presnejšie až
do prípadnej budúcej zmeny Ústavy, ktorou ústavná
väčšina poslancov Národnej rady SR odníme Národnej rade SR pôsobnosť uznášať sa o zrušení
rozhodnutia prezidenta podľa čl. 102 ods. 1 písm. i).
Aj túto možnosť
pro futuro
treba relativizovať.Slovenská republika ratifikovala Medzinárodný dohovor o ochrane všetkých osôb pred nedobrovoľným
zmiznutím. Dohovor pre SR nadobudol platnosť 14. januára 2015. V Zbierke zákonov Slovenskej
republiky je uverejnený Oznámením Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR č.
12/2015 Z.z. So záväzkami, ktoré SR prijala týmto
dohovorom, ťažko zlučiteľné je zrušenie pôsobnosti Národnej rady SR zrušiť rozhodnutie o amnestii,
ak by sa amnestia vzťahovala na skutky porušujúce tento medzinárodný dohovor.
Ak by sa pôsobnosť Národnej rady SR uznášať sa o zrušení rozhodnutia o amnestii pri budúcej
aplikácii Ústavy začlenila do implicitného
materiálneho jadra Ústavy, vznikol by druhý dôvod
prekážajúci prijatiu zmeny Ústavy, ktorou by sa
Národnej rade SR odňala právomoc uznášať sa o zrušení rozhodnutia prezidenta o amnestii.
Dôsledky prijatia ústavného zákona č. 71/2017 Z.z.
sú ďalekosiahlejšie, ako sa mohlo zdať poslancom hlasujúcim za návrh v okamihu hlasovania.
Hmotnoprávna norma a procesnoprávne normy
Zrušenie rozhodnutia hlavy štátu o udelení amnestie má hmotnoprávne a procesnoprávne aspekty.
Hmotnoprávne podmienky sú spôsobilé poskytnúť ochranu pred zneužitím právomoci zrušiť rozhodnutie o
udelení amnestie alebo milosti, sú zárukou, že ten, kto môže udelenú amnestiu alebo milosť zrušiť,
tak neurobí svojvoľne či bez ústavne relevantnej príčiny. Teda, že právomoc, akú v materiálnom
právnom štáte možno chápať iba ako celkom výnimočnú a ojedinele uplatniteľnú, nezačne zneužívať na
znovu zavádzanie trestnej zodpovednosti voči osobám, ktoré dostali amnestiu alebo milosť, a preto by
mali požívať dobrodenie právnych účinkov s tým spojených.
Národná rada SR prijala priamu zmenu Ústavy, ktorou
základný zákon štátu doplnila o hmotnoprávne i procesnoprávne podmienky zmeny
Ústavy, aj keď v celej matérii vloženej do
Ústavy majú početnú prevahu procesnoprávne normy.
Ústavným zákonom č. 71/2017 Z.z. sa do
Ústavy vložila kompetenčná norma čl. 86 písm. i),
ktorým sa rozšírila pôsobnosť Národnej rady SR o pôsobnosť "uznášať sa o zrušení rozhodnutia
prezidenta podľa čl. 102 ods. 1 písm. j), ak odporuje princípom demokratického a právneho štátu,".
Vo veľmi nenápadnej podobe sa za kompetenčné ustanovenie v prospech Nár
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).