Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

Ústavné "práva na hotovosť" - ako ďalej?

Príspevok sa zaoberá stanoviskom Európskej centrálnej banky, ktorá reagovala na prijatie ostatnej novely Ústavy Slovenskej republiky. S poukazom na poznatky z Nemecka a prelomový rozsudok vo veci výlučnej právomoci EÚ v oblasti menovej politiky potom poukazuje na niektoré potenciálne nedostatky samotného stanoviska vo vzťahu k prijatej právnej úprave. Následne poskytuje viacero riešení ako ďalej s čl. 39a Ústavy Slovenskej republiky.

The paper discusses the position of the European Central Bank, which reacted to the adoption of the latest amendment to the Constitution of the Slovak Republic. Drawing on lessons from Germany and the landmark judgment on the EU's exclusive competence in the field of monetary policy, it then highlights some potential shortcomings of the opinion itself in relation to the adopted legislation. It then provides a number of solutions on how to proceed with Article 39a of the Constitution of the Slovak Republic.

PONIŠT, V.: Ústavné „práva na hotovosť“ – ako ďalej?; Justičná revue, 76, 2024, č. 6-7, s. 637 – 646.

Kľúčové slová: ústava, Európska centrálna banka, hotovosť, právo na hotovosť, ústavný súd, ústavné právo, platby v hotovosti.

Key words: constitution, European central bank, cash, right to cash, constitutional court, constitutional right, cash payments.

Právne predpisy/legislation: Ústava Slovenskej republiky ústavný zákon č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov; nariadenie (ES) č. 974/98 z 3. mája 1998 o zavedení eura.

Úvod
Právny poriadok Slovenskej republiky môžeme označiť za veľmi dynamicky sa rozvíjajúci a to bez ohľadu na to, ako tieto zmeny môžeme subjektívnevnímať.
1)
To isté môžeme konštatovať aj o Ústave Slovenskej republiky (ďalej len "Ústava SR"), pričom je viac ako otázne, či je vzhľadom na vykonávané zmeny skutočne potrebné zasahovať do znenia ústavy a do akej miery je to naozaj nutné. Predsa len základný zákon štátu by sa nemal "otvárať" pričasto (ako to bolo napríklad v otázke poslaneckej imunity, či postavenia Súdnej rady Slovenskej republiky), keďže tým môže utrpieť právna istota. Samozrejme, ak je to vhodné a potrebné, tak je nutné pozmeniť aj základný zákon štátu a to tak, aby neobmedzoval samotný rozvoj spoločnosti, resp. nechránil tie práva, ktoré nie je nutné ochrániť. "Ústava musí umožňovať a podporovať rozvoj spoločnosti, musí cielene usmerňovať trajektóriu takéhoto rozvoja spoločensky legitímnym smerom. Ústavaho nemôže brzdiť, ani byť mimo neho, inak stratí materiálnu legitimitu."
2)
Ostatná novela Ústavy SR, vykonaná ústavným zákonom č. 241/2023 Z.z., ktorým sa dopĺňa Ústava Slovenskej republiky, z. č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, nás môže prinútiť zamyslieť sa nad tým, čo je nutné v ústave upraviť a do akej miery, najmä pokiaľ ide o zmenu na úrovni základných ľudských práv a slobôd. Otázka zakotvenia "práva na hotovosť" nepatrí medzi tie oblasti, ktoré by boli štandardne v ústavách upravované, hoci sa v mnohých krajinách nad touto možnosťou uvažuje. Ústava SR je v tomto smere výnimkou a hoci nájdeme aj v iných štátoch priradenie určitých ústavných práv k právu na používanie hotovosti (najmä právo na súkromie), tak naša ústava priamo právo na platby v hotovosti zakotvuje ako právo ústavné.
Jedno staré latinské príslovie znie "
errare humanum est
", čo znamená len to, že mýliť sa je ľudské. Aby nedochádzalo k omylom pri zmenách na ústavnej úrovni, vyžaduje sa na prijatie ústavného zákona 3/5 väčšina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky. Predpokladá sa, že takáto väčšina vyžaduje súhlas so zmenou širším spektrom politických strán. Takisto sa predpokladá, že aj možnosť omylu by mala byť na veľmi nízkej úrovni, keďže zmena ústavy by mala vyžadovať širšiu diskusiu, zvlášť na odbornej úrovni. Pri omyle pritom nehovoríme v tomto prípade, či "právo na hotovosť" malo alebo nemalo byť súčasťou Ústavy SR (aj keď táto skutočnosť vyvoláva diskusie v mnohých krajinách), ale akým spôsobom sa toto právo zaviedlo a čo by bolo možné po vypočutí si širšej odbornej diskusie (alebo napr. dodržanie konzultačnej povinnosti s Európskou centrálnou bankou) odstrániť. Práve absencia takejto diskusie potom môže spôsobiť, že prijatá úprava nemusí spĺňať kritériá kladené na ústavný zákon. B. Balog o omylnosti ústavodarcu hovorí "vtedy, ak k zmenám ústavydochádza náhodne, až chaoticky, zjavne bez hlbšie zanalyzovaného dôvodu a bez riadnej legislatívnej prípravy."
3)
Dovolíme si tvrdiť, že toto je aj prípad čl. 39a Ústavy SR. K uvedenej právnej úprave sa ako prvá inštitúcia EÚ oficiálne vyjadrila Európska centrálna banka (ďalej iba "ECB").
Stanovisko Európskej centrálnej banky
ECB vydala k čl. 39a Ústavy SR stanovisko
4)
z vlastnej iniciatívy. Z vlastnej iniciatívy preto, lebo nebol dodržaný legislatívny proces, ktorý zaručuje, že návrhy právnych predpisov, týkajúce sa danej oblasti (oblasť platobných prostriedkov), sú predkladané na posúdenie a zaujatie stanoviska aj ECB (konzultačná povinnosť). Na začiatok je nutné zdôrazniť, že stanoviská ECB nie sú právne záväzné, no napriek tomu sú nezanedbateľným zdrojom pre poznanie práva EÚ vo vzťahu k národnej legislatíve. Pokiaľ ECB vyjadrí určitý názor v oblasti pod ňu spadajúcu, je veľmi pravdepodobné, že aj ostatné orgány EÚ (najmä Európska komisia - ďalej iba "EK") môžu a budú zdieľať jej názor. Treba povedať, že stanovisko ECB je vo vzťahu k prijatej právnej úprave kritické (opätovne
5)
).
Vo vzťahu k čl. 39a ods. 1 a čl. 39a ods. 2 veta druhá Ústavy SR je stanovisko pomerne krátke, hoci z rozličných dôvodov. Pokiaľ ide o znenie čl. 39a ods. 1 Ústavy SR konštatuje, že prijať takéto ustanovenie nie je v právomoci členského štátu (ktorého menou je euro), ide o právomoc priznanú výlučne normotvorcovi EÚ. Navyše, nie je ani v súlade s čl. 128 Zmluvy o fungovaní EÚ. Takéto ustanovenie požaduje ECB z Ústavy SR vypustiť alebo zmeniť tak, aby odkazovalo na relevantné ustanovenia práva EÚ.
Na druhej strane, pri čl. 39a ods. 2 veta druhá Ústavy SR (právo vykonať hotovostnú operáciu v banke) ECB víta to, že cieľom takejto úpravy je zlepšenie dostupnosti hotovosti na Slovensku. Zároveň však, aj vo vzťahu k čl. 39a ods. 3 Ústavy SR naráža na to, že právo vykonávať hotovostné operácie v bankách je nutné presnejšie upraviť. Odporúča, aby sa osobitným predpisom upravili podmienky a obmedzenia tohto prá
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).