Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

Zavedenie obmedzenia veľkých hotovostných platieb a jeho vplyv na právny poriadok Slovenskej republiky

Obmedzenia hotovostných platieb sú dlhodobo diskutovaným témou v oblasti ekonomiky a finančného práva. Hoci hotovosť zostáva populárnym platobným prostriedkom, tak s rastúcimi technologickými možnosťami a digitalizáciou ekonomiky sa významným spôsobom mení. Príspevok sa zaoberá novoprijatou legislatívou na úrovni EÚ ohľadne obmedzenia platieb v hotovosti vyšších ako 10 000 eur a porovnáva túto právnu úpravu s vnútroštátnou úpravou na Slovensku. Rozoberá toto opatrenie z rôznych hľadísk a poskytuje komplexný pohľad na obmedzenia veľkých hotovostných platieb, ich opodstatnenie a vplyvy.

Restrictions on cash payments have long been debated topic in economics and financial law. Although cash remains a popular means of payment, it is changing significantly with the increasing technological possibilities and the digitalisation of the economy. The paper discusses the newly adopted legislation at the EU level regarding the restriction of cash payments exceeding EUR 10,000 and compares this legislation with the national regulation in Slovakia. It discusses this measure from different perspectives and provides a comprehensive view of the restrictions on large cash payments, their rationale and impacts.

PONIŠT, V.: Zavedenie obmedzenia veľkých hotovostných platieb a jeho vplyv na právny poriadok Slovenskej republiky; Justičná revue, 77, 2025, č. 3, s. 265 – 273.

Kľúčové slová: hotovosť, platba v hotovosti, obmedzenie hotovosti.

Key words: cash, cash payments, cash restriction.

Právne predpisy/legislation: nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1624 z 31. mája 2024 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu; zákon č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti v znení zákona č. 211/2023 Z. z.

Úvod
Problematika obmedzovania hotovosti sa ukazuje ako veľmi citlivá otázka. Videli sme to napríklad aj pri schvaľovaní práva na hotovosť do Ústavy Slovenskej republiky, ktoré bolo skôr politickým ako odborným zásahom.Na jednej strane by sa politický rozmer zavedenia zákonných hotovostných limitov nemal podceňovať. Politici musia byť opatrní, aby ešte viac nepodkopali dôveru občanov v Eurosystém.
1)
Na druhej strane, hotovostné limity môžu byť atraktívnou a pragmatickou politickou možnosťou, ktorá dopĺňa iné opatrenia prijaté na obmedzenie finančnej trestnej činnosti.
2)
Treba však dodať, že ich zavedením ani nevieme zmerať ich účinnosť vo všetkých oblastiach (napr. financovanie terorizmu, či pranie špinavých peňazí - pôjde iba o dohady, pri výbere daní síce máme konkrétne čísla, ale tie nemusia súvisieť so zavedením takéhoto opatrenia). Aj vo vzťahu k Slovenskej republike platilo, že národný zákonodarca obmedzoval hotovosť viac ako zákonodarca EÚ. Najnovšie sa zákonodarca EÚ rozhodol zaviesť limity na platby v hotovosti, čím mal v pláne zaviesť plošné obmedzenie, ktoré by platilo v celej EÚ, teda nielen v eurozóne.
EÚ rozmanitá v nejednotnosti
Parafrázovaním motta EÚ by sme chceli poukázať na to, ako to s obmedzeniami hotovostných platieb v samotnej EÚ bolo. Postoj k hotovosti a zavádzaniu obmedzení, napríklad aj vo forme hotovostných limitov, nie je v krajinách EÚ rovnaký. Často sa stretávame s viac ako paradoxnými situáciami. Zatiaľ čo severské krajiny sa snažia prejsť viac na bezhotovostnú ekonomiku (napr. Švédsko), no nemajú upravené maximálne limity pre platbu v hotovosti, tak južné krajiny používajúce hotovosť viac môžu mať, paradoxne, prísnejšie obmedzenia pre platbu v hotovosti (napr. Grécko vo výške 500 eur, Portugalsko vo výške 3 000 eur). Nemecko a Rakúsko sú krajinami, kde má hotovosť svoje tradične silné miesto a obmedzenia vo všeobecnosti neplatia. V rámci EÚ niektoré krajiny zaviedli horné limity pre platby v hotovosti, no mnohé nie. Ani v samotnej eurozóne neplatil jednotný prístup, a to tak v otázke zavedenia limitov vo všeobecnosti, ako ani v otázke ich samotnej výšky. Ak však boli nejaké limity prijaté, neboli nijako harmonizované a líšia sa od štátu k štátu. Niekde sú viac prísne (spomínané Grécko - 500 eur), niekde menej (napr. Slovensko - 15 000 eur). Dôvodov pre zavedenie obmedzení platieb v hotovosti nad určitú hranicu je viacero. Medzi hlavné dôvody "môžeme zaradiť snahy o zamedzenie daňovým podvodom a únikom, opatrenia na boj proti praniu špinavých peňazí, na boj proti korupcii a trestnej činnosti, či ochranu pred financovaním terorizmu."
3)
Práve s vytýčeným cieľom v podobe boja proti praniu špinavých peňazí a ochranou pred financovaním terorizmu je, zdá sa, rôznym horným limitom pre platby v hotovosti v Európskej únii koniec.
Na úrovni EÚ bol totiž prijatý všeobecný právny rámec pre jednotné dodržiavanie tohto horného limitu (no členské krajiny môžu vnútroštátne nastaviť limit prísnejší). Čl. 80 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1624 z 31. mája 2024 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu (ďalej iba "Nariadenie") ustanovuje základné podmienky pre túto právnu úpravu na úrovni EÚ, pričom pre mnohé krajiny, vrátane Slovenska, ide o úpravu, ktorú musia zohľadniť aj vo svojom vlastnom právnom poriadku. Nariadenie je síce priamo aplikovateľné, ale vzhľadom na už exitujúci vnútroštátny limit pre platby v hotovosti je nutné prispôsobiť sa legislatíve EÚ. Ide o zákon č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti v znení zákona č. 211/2023 Z. z. (ďalej iba "Zákon o obmedzení platieb"), ktorý bude potrebné prispôsobiť novej realite, keďže daný stav môže vzbudzovať právnu neistotu. Zároveň však treba dodať, že prispôsobenie sa legislatíve EÚ nemusí byť úplne jednoduché a bude potrebné prehodnotiť viaceré jeho ustanovenia.
Nová úprava na úrovni EÚ bola prijatá, keďže doterajšia regulácia v oblasti hotovostných transakciísa ukázala ako neúčinná, aspoň tak sa uvádza v bode 18 odôvodnenia k Nariadeniu - išlo o nedostatočný dohľad a obmedzený počet podozrivých transakcií nahlásených finančnej spravodajskej jednotke. Cieľom tejto novej úpravy je potom zmierniť riziká vyplývajúce zo "zneužívania veľkých hotovostí". Za veľké hotovostné platby boli potom označené platby nad 10 000 eur. Zavedenie jednotného limitu na (veľké) hotovostné platby by malo predstavovať dôležitý nástroj Európskej únie v rámci širšieho boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. Jednotný limit ostáva zakotvený ako maximálny, a teda nebude zavedený jednotný rámec na rovnakej úrovni. Tu treba povedať, že jednotný hotovostný strop nemusí úplne zodpovedať zásade subsidiarity EÚ: najmä nezohľadňuje rozdiely v kúpnej sile jednotlivých ekonomík a neprimerane by mohol zasahovať do právnych pozícií chránených základnými právami.
4)
Limit vo výške 10 000 eur má inú hodnotu pre obyvateľa Luxemburska a inú hodnotu pre obyvateľa Bulharska. Niekde sa preto môže javiť toto obmedzenie ako príliš limitujúce a niekde zasa nemusí mať takmer žiadny limitujúcimi vplyv (alebo len malý).
K možnosti prijať horný limit pre platbu v hotovosti na úrovni EÚ
Pri obmedzení platieb v hotovosti na úrovni EÚ prichádza do úvahy legitímna otázka, a to, či je vôbec možné takéto limity zaviesť. Jednou zo štyroch základných slobôd, na ktorých bola EÚ budovaná, je totiž aj voľný pohyb kapitálu - čl. 63 a nasl. Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ďalej iba "ZFEÚ"). Obmedzovanie platieb v hotovosti určitým horným limitom nie je principiálne v súlade s právom na voľný pohyb kapitálu. Čl. 65 ZFEÚ však legitimizuje také potrebné opatrenia, ktoré možno odôvodniť verejným záujmom či verejnou bezpečnosťou. Bývalý predseda Spolkového ústavného súdu Nemecka Papier
5)
ešte k tomu pridáva aj možné prepojenie a obmed
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).