Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Kontrola odpočúvania mimo trestného konania
KONTROLA ODPOČÚVANIA MIMO TRESTNÉHO KONANIA
Odpočúvanie mimo trestného konania ustanovuje zákon o ochrane pred odpočúvaním a to
úpravou informačno-technických prostriedkov pri odpočúvaní a zaznamenávaní v rámci telekomunikačných
činností. Uvedenú skutočnosť možno podporiť znením § 1
ods. 2 zákona č. 166/2003 Z.z. podľa ktorého "tento zákon sa nevzťahuje na použitie
informačno-technických prostriedkov v trestnom konaní podľa osobitného zákona." Týmto osobitným
zákonom, na ktorý odkazuje zákon o ochrane pred odpočúvaním, je
Trestný poriadok.1) V prípade
použitia informačno-technických prostriedkov je prípustný iba taký zásah do súkromia jednotlivca zo
strany orgánov verejnej moci, ktoré sú v tomto zákone označené ako "orgány štátu" (Policajný zbor
SR, Slovenská informačná služba, Vojenské spravodajstvo, Zbor väzenskej a justičnej stráže SR a
Finančná správa SR), ktorý je legálny, legitímny a
proporcionálny.
2)Z hľadiska zamerania tohto článku možno uviesť, že zákon o ochrane pred odpočúvaním ustanovuje
súdnu kontrolu používania informačno-technických prostriedkov ako aj následnú kontrolu Národnou
radou SR (ďalej len "národná rada").
I. Súdna kontrola odpočúvania mimo trestného konania
I.1 Podmienky použitia informačno-technických prostriedkov
Zákon o ochrane pred odpočúvaním ustanovuje
podmienky použitia informačno-technického prostriedku, bez predchádzajúceho súhlasu toho, komu orgán
štátu zasahuje do súkromia. Úprava zákonných podmienok informačno-technického prostriedku je
všeobecná, a to tak z hľadiska určenia podmienok a rozsahu ochrany súkromia bez rozlíšenia medzi
orgánmi štátu, ktoré sú oprávnené ho použiť.3)
V súvislosti so súdnou kontrolu odpočúvania zákon o ochrane súkromia ustanovuje obsahové
náležitosti žiadosti o udelenie súhlasu sudcom na použitie informačno-technického prostriedku,
ktorými sú:
a) druh informačno-technického prostriedku, ktorý sa má použiť, miesto jeho použitia, navrhovaný
čas trvania jeho použitia, údaje o osobe, voči ktorej sa má tento prostriedok použiť,
b) informácie o predchádzajúcom neúčinnom alebo podstatne sťaženom odhaľovaní a dokumentovaní
činnosti, pre ktorú sa podáva žiadosť,
c) dôvody na použitie informačno-technického prostriedku.
Nutnosť kvalifikovaného odôvodnenia žiadosti možno podporiť aj tým, že súd nesmie rozhodnúť o
žiadosti, ktorá nemá zákonom ustanovené náležitosti, a takúto žiadosť vráti žiadateľovi ako
neúplnú.
Druhom informačno-technického prostriedku, ktorý sa má použiť sa rozumie napr. niektorý z
technických prostriedkov používaných utajovaným spôsobom pri odpočúvaní a zaznamenávaní v rámci
telekomunikačných činností.
Splnenie podmienky o predchádzajúcom neúčinnom alebo podstatne sťaženom odhaľovaní a
dokumentovaní činnosti, pre ktorú sa podáva žiadosť možno vnímať ako "
ultima ratio
" (posledná
možnosť), teda výsledok konania nemožno dosiahnuť iným spôsobom. Vyžaduje sa preukázanie informácií
o predchádzajúcom neúčinnom alebo podstatne sťaženom odhaľovaní a dokumentovaní činnosti, pre ktorú
sa podáva žiadosť o súhlas súdu. Z ustanovenia § 4
ods. 3 písm. b) zákona č. 166/2003 Z.z. o ochrane súkromia pred odpočúvaním je zrejmé, že nie
je podstatný rozsah v akom majú byť tieto informácie uvedené, ale to, aby v žiadosti uvedené boli, a
to konkrétne tak, ako to vyžaduje zákon. Z tohto dôvodu je potrebné, aby orgán štátu v podanej
žiadosti uviedol konkrétne skutočnosti - informácie o predchádzajúcom neúčinnom alebo podstatne
sťaženom odhaľovaní a dokumentovaní činnosti (napr. neúspešné vykonanie iných tzv. operatívnych
úkonov), pre ktorú sa podáva žiadosť o súhlas súdu.Zákon o ochrane pred odpočúvaním
nevyžaduje
odôvodnenie súhlasu sudcu
o použití informačno-technického prostriedku pri odpočúvaní a
zaznamenávaní v rámci telekomunikačných činností. Na druhej strane ústavný súd vo svojej
rozhodovacej činnosti uvádza, že "v zásade treba všetky takéto rozhodnutia odôvodňovať, pričom
preskúmateľnosť dôvodnosti vydania súhlasu či príkazu si vyžaduje relevantnú konkrétnu vysvetľujúcu
argumentáciu, akými skutočnosťami boli naplnené zákonom ustanovené podmienky pre zásah do práva na
súkromie. Bez takéhoto odôvodnenia, ktoré sa musí opierať o konkrétne skutočnosti, je súhlas
spravidla nepreskúmateľný."4) Tento názor možno podporiť rozhodnutím Súdneho
dvora Európskej únie, ktorý uviedol v prípade Hoechst z 21. septembra 1989, že "akýkoľvek zásah
verejnej moci do súkromnej sféry akejkoľvek osoby, tak fyzickej, ako aj právnickej, musí mať právny
základ a musí byť zákonne odôvodnený a musí poskytovať ochranu pred svojvoľným a neprimeraným
zásahom." S prihliadnutím k týmto rozhodnutiam, ako aj k
čl. 152 ods. 4 ústavy v spojení s
čl. 46 ods. 1 ústavy a
čl. 6 dohovoru možno konštatovať potrebu
odôvodňovania súhlasu na použitie informačno-technických prostriedkov.I.2 Príslušnosť súdu na rozhodnutie o použití informačno-technického prostriedku
Zákon o ochrane pred odpočúvaním ustanovuje
postup, ktorý musí byť dodržaný, ak niektorý z orgánov štátu zamýšľa použiť informačno-technický
prostriedok. O použití informačno-technického prostriedku pri odpočúvaní a zaznamenávaní v rámci
telekomunikačných činností (§ 4a zákona o ochrane
pred odpočúvaním) vecne príslušný vo vzťahu k vojenským objektom, vojenským zariadeniam, osobám
vykonávajúcim vojenskú službu a civilným zamestnancom v pôsobnosti Ministerstva obrany SR v
súvislosti s ich pracovnou činnosťou alebo ak je žiadateľom Vojenské spravodajstvo je Krajský súd v
Trenčíne. V ostatných prípadoch je vecne príslušný krajský súd; to neplatí, ak ide o vec patriacu do
pôsobnosti Špecializovaného trestného súdu (§ 14
TP). Miestne príslušným krajským súdom na rozhodovanie o súhlase na použitie
informačno-technických prostriedkov je ten, v ktorého obvode má sídlo žiadateľ o vydanie súhlasu na
ich použitie alebo jeho organizačný útv
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).