Sťažovatelia a ich právni zástupcovia by mali pri podávaní žiadostí o vydanie predbežných opatrení postupovať najmä v súlade s týmito základnými pravidlami:
- žiadosť musí byť odôvodnená,
- k žiadosti je potrebné pripojiť podporné dokumenty (napríklad príslušné rozhodnutia vnútroštátnych súdov),
- ak už prebieha konanie pred ESĽP, je potrebné v žiadosti uviesť číslo sťažnosti,
- ak ide o prípady týkajúce sa vyhostenia, v žiadosti by mal byť uvedený predpokladaný dátum vyhostenia a adresa miesta zadržiavania,
- žiadosť by mala byť poslaná prostredníctvom faksimile alebo poštou,
- ak je to možné, žiadosť by mala byť vyhotovená v úradnom jazyku niektorého zo zmluvných štátov Dohovoru,
- žiadosť by mala byť doručená ESĽP bez zbytočného odkladu po vydaní konečného rozhodnutia vnútroštátneho súdu.
11)
Vo väčšine prípadov sú predbežné opatrenia určené štátom,
12)
hoci ESĽP môže vydať predbežné opatrenia aj vo vzťahu k sťažovateľom.
13)
V ojedinelých prípadoch ESĽP môže vydať predbežné opatrenie, akje krajina, do ktorej má byť sťažovateľ vyhostený, zmluvnou stranou
Dohovoru.
14)
Hoci sa predpokladá, že zmluvná strana
Dohovoru bude dodržiavať povinnosti vyplývajúce z
Dohovoru, neznamená to nevyhnutne, že ESĽP nemôže vydať predbežné opatrenie, ak v tejto krajine hrozí sťažovateľovi vážne nebezpečenstvo.
Predbežné opatrenia majú negatívnu povahu spočívajúcu v zdržaní sa určitého konania zo strany štátu, ktorým by mohlo dôjsť zhoršeniu situácie sťažovateľa (napríklad odložiť jeho vyhostenie). Možno sa však stretnúť aj s predbežnými opatreniami, ktoré majú pozitívnu povahu spočívajúcu v povinnosti určitého konania zo strany štátu (napríklad povinnosť previesť sťažovateľa do zdravotníckeho zariadenia).
15)
ESĽP môže vydať predbežné opatrenie na dobu trvania konania pred ESĽP alebo na dobu určitú, po uplynutí ktorej ESĽP môže predĺžiť trvanie predbežného opatrenia. Napríklad v prípade
M.A.A. proti Fínsku
16)
ESĽP vydal predbežné opatrenie, podľa ktorého sťažovateľ nemal byť vyhostený do Talianska, pokiaľ správny súd nebude mať príležitosť preskúmať odvolanie sťažovateľa týkajúce sa rozhodnutia imigračného úradu, alebo v prípade
H.G. proti Fínsku
17)
ESĽP uviedol, že sťažovateľ nemá byť vyhostený do Grécka po dobu 10 dní od prijatia rozhodnutia správneho súdu. Vo väčšine prípadov však ESĽP vydáva predbežné opatrenia po dobu trvania konania pred ESĽP,
18)
pričom existenciu dôvodov na vydanie predbežného opatrenia už ďalej neskúma, navyše, takéto pravidelné preskúmavanie by nebolo praktické.
19)
Na druhej strane, vláda môže požiadať ESĽP o zrušenie predbežného opatrenia, ak má k dispozícii dokumenty, ktoré by mohli presvedčiť ESĽP, aby zrušil predbežné opatrenie.
20)
Okrem toho, ESĽP môže zrušiť predbežné opatrenie aj v prípade, ak o to požiada sťažovateľ alebo z vlastnej iniciatívy (napríklad, ak sťažovateľ bol vnútroštátnymi orgánmi vyzvaný na podanie novej žiadosti o azyl).
21)
Napríklad v prípade
A.S.B. proti Holandsku
22)
ESĽP uviedol, že sťažovateľovi bol udelený azyl v Holandsku a preto už ďalej neexistovalo žiadne riziko jeho vyhostenia, alebo v prípade
A.E. proti Fínsku
23)
ESĽP uviedol, že sťažovateľovi bolo udelené povolenie na pobyt na jeden roks možnosťou predĺženia a riziko vyhostenia už ďalej sťažovateľovi nehrozilo. Z uvedených dôvodov ESĽP predbežné opatrenia v týchto prípadoch zrušil.
Keďže
Dohovorneobsahuje úpravu predbežných opatrení, v minulosti bola spochybnená ich právna záväznosť. V prípade
Cruz Varas a ďalší proti Švédsku
24)
ESĽP dospel k záveru, že predbežné opatrenie nemalo záväznú povahu, čo potvrdil aj v prípade
Čonka proti Belgicku,
25)
v ktorom dodal, že nedodržanie predbežného opatrenia nebolo v súlade s princípom dobrej viery. Až po takmer 15-tich rokoch v prípade
Mamatkulov a Askarov proti Turecku
26)
ESĽP zmenil svoj postoj k záväznosti predbežných opatrení a uviedol, že nedodržanie predbežného opatrenia porušuje
článok 34 Dohovoru. Z tohto rozhodnutia by teda mohol vyplývať záver, že nedodržanie predbežného opatrenia automaticky spôsobuje porušenie
článku 34 Dohovoru.
27)
V skutočnosti však môže nastať situácia, keď napriek nedodržaniu predbežného opatrenia nebude právo na individuálnu sťažnosť podľa
článku 34 Dohovorudotknuté (napríklad sťažovateľ bude mať naďalej možnosť komunikovať so svojím právnikom).
28)
Oblasti uplatnenia predbežných opatrení
Hoci článok 39 rokovacieho poriadku neupravuje oblasti, v ktorých možno vydať predbežné opatrenia, ESĽP vo svojej rozhodovacej činnosti obmedzil aplikáciu článku 39 rokovacieho poriadku najmä na oblasti týkajúce sa
článku 2 a
3 Dohovoru; nie je totiž vylúčené vydanie predbežných opatrení ani v prípadoch týkajúcich
článku 5,
6,
8 až 11 Dohovoru, pričom pôjde o výnimočné prípady, pri ktorých sa vyžaduje flagrantné porušenie práva zaručeného týmito článkami
Dohovoru. Okrem toho sa možno tiež stretnúť so situáciami týkajúcimi sa odloženia vyhostenia z dôvodu porušenia
článku 4 Dohovoru.
29)
ESĽP vydáva predbežné opatrenia predovšetkým v oblasti vyhostenia a vydania, ak hrozí nebezpečenstvo:
- prenasledovania z politických, etnických alebo náboženských dôvodov,
30)
- nevhodného zaobchádzania z dôvodu sexuálnej orientácie,
31)
- sociálneho vylúčenia,
32)
- sexuálneho zneužívania,
33)
- vyhostenia s ohľadom na zdravie,
34)
- odsúdenia na smrť alebo trestu odňatia slobody na doživotie v prípade vydania,
35)
- flagrantného odopretia spravodlivosti,
36)
- ohrozenia súkromného a rodinného života,
37)
- vyhostenia alebo vydania do iného zmluvného štátu
Dohovoru.
38)
Iné oblasti uplatnenia predbežných opatrení sú najmä:
- zdravie a podmienky zadržania,
39)
- právo na spravodlivý proces a právne zastúpenie.
40)
Na druhej stane sa v zmysle judikatúry ESĽP článok 39 rokovacieho poriadku nevzťahuje napríklad na vynútenie povinnosti vojenskej služby alebo na zabránenie zrušeniu politickej strany.
41)
S najväčšou pravdepodobnosťou sa článok 39 rokovacieho poriadku nebude aplikovať ani v prípadoch týkajúcich sa majetku a financií, ako je zabránenie úpadku alebo zabránenie zničeniu majetku,
42)
či práva na rešpektovanie súkromného a rodinného života v iných oblastiach než je vyhostenie.
43)
Podanie žiadosti o vydanie predbežného opatrenia v situácii, ak by vyhostenie porušilo
článok 8 Dohovoru, pravdepodobne ESĽP odmietne, keďže porušenie
Dohovorumôže byť napravené povolením opätovného vstupu sťažovateľa do dotknutého štátu. V týchto prípadoch sa neodporúča podávať žiadosť o vydanie predbežného opatrenia.
44)
Napríklad v prípade
Omojudi proti Spojenému kráľovstvu
45)
ESĽP odmietol vydať predbežné opatrenie v súvislosti s
článkom 8 Dohovoru z dôvodu, že žiadosť spadala mimo rozsahu článku 39 rokovacieho poriadku. Pravdepodobne nikto nebude namietať, že dlhé odlúčenie od rodiny je porovnateľné s porušením
článku 2 alebo
3 Dohovoru, preto nie je celkom primerané, ak ESĽP odmietne takéto žiadosti bez bližšieho posúdenia.
46)
Porušenie predbežných opatrení
Predbežné opatrenia zohrávajú dôležitú úlohu pri predchádzaní neodvrátiteľným situáciám, ktoré bránia ESĽP v riadnom preskúmaní sťažnosti, a akje to vhodné, sťažovateľovi v zabezpečení praktického a účinného užívania práv zaručených Dohovorom. Preto by porušenie predbežného opatrenia zmluvným štátom Dohovoru ohrozilo účinnosť práva na individuálnu sťažnosť zaručenú