Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Práva osoby poškodenej trestným činom z hľadiska aktuálnej judikatúry Európskeho súdu pre ľudské práva
PRÁVA OSOBY POŠKODENEJ TRESTNÝM ČINOM Z HLADISKA AKTUÁLNEJ JUDIKATÚRY EURÓPSKEHO SÚDU PRE
LUDSKÉ PRÁVA
Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd (ďalej len „Dohovor“) neobsahuje
ustanovenie, ktoré by sa týkalo výlučne práv osoby poškodenej trestným činom (ďalej len
„poškodený“). Napriek tomu však Európsky súd pre ľudské práva (ďalej v len „Súd“) vo svojej
judikatúre vyvodil z jednotlivých článkov Dohovoru záruky, ktoré významne ovplyvňujú postavenie
poškodeného v konaní pred vnútroštátnymi orgánmi. Ak sú tieto záruky zo strany vnútroštátnych
orgánov porušené, môžu sa poškodení obrátiť so svojou sťažnosťou na Súd.
Článok 2 Dohovoru
V zmysle judikatúry Súdu, prvá veta článku 2
ods. 1 ukladá štátu nielen zdržať sa úmyselného a nezákonného pozbavenia života, ale tiež
uskutočniť primerané kroky za účelom ochrany života osôb podliehajúcich jeho právomoci. Tento
záväzok podľa Súdu zahŕňa primárnu povinnosť štátu zabezpečiť právo na život tým, že zavedie účinné
trestnoprávne ustanovenia odstrašujúce od páchania trestných činov proti jednotlivcovi a systém
orgánov činných v trestnom konaní za účelom prevencie, potláčania a trestania porušení týchto
ustanovení. Zároveň môže tento záväzok za určitých okolností prerásť do pozitívnej povinnosti
štátnych orgánov uskutočniť preventívne operatívne opatrenia za účelom ochrany osoby, ktorej život
je v ohrození z dôvodu trestnej činnosti inej osoby. Majúc na pamäti ťažkosti pri spravovaní
súčasnej spoločnosti, nepredvídateľnosť ľudského správania a nutnosť voľby pri stanovovaní priorít a
zdrojov, rozsah tohto záväzku treba interpretovať tak, aby na štátne orgány nekládol neznesiteľné
alebo neprimerané bremeno. Preto nie každé domnelé nebezpečenstvo, ktoré hrozí životu, zaväzuje
štátne orgány prijať v súlade s Dohovorom konkrétne opatrenia na zabránenie jeho zhmotnenia.
Predpokladom vzniku pozitívnej povinnosti je zistenie, že štátne orgány v danom čase vedeli alebo
mali vedieť o existencii skutočného a bezprostredného rizika hroziaceho životu konkrétnej fyzickej
osoby z dôvodu trestnej činnosti tretej osoby a neprijali v rámci svojich právomocí opatrenia, ktoré
by sa odôvodnene zdali byť primeranými na odvrátenie tohto nebezpečenstva.
Povinnosť chrániť právo na život v zmysle článku
2 Dohovoru ďalej vyžaduje, aby sa uskutočnilo účinné oficiálne vyšetrovanie, ak boli
jednotlivci násilne usmrtení. Hlavným cieľom takéhoto vyšetrovania je zabezpečiť účinnú
implementáciu vnútroštátneho práva, ktoré chráni právo na život a v prípadoch, ktoré sa týkajú
zamestnancov alebo orgánov štátu, zistiť ich zavinenie na úmrtiach, ku ktorým došlo v rámci ich
zodpovednosti. Aká forma vyšetrovania naplní tieto ciele sa môže meniť v závislosti od odlišných
okolností. Avšak akýkoľvek spôsob je použitý, orgány musia konať z vlastnej iniciatívy bezprostredne
po tom, ako sa o prípade dozvedeli. Nemôžu ponechať na iniciatíve blízkeho príbuzného, aby podal
formálnu sťažnosť alebo bral zodpovednosť za priebeh akéhokoľvek vyšetrovania. Aby bolo vyšetrovanie
namietaného nezákonného usmrtenia zamestnancami štátu účinné, môže byť všeobecne považované za
nevyhnutné pre osoby zodpovedné a vykonávajúce vyšetrovanie, aby boli nezávislé od tých, ktoré boli
zúčastnené na udalosti. Uvedené znamená nielen absenciu hierarchického a inštitucionálneho vzťahu
ale tiež reálnu nezávislosť. Vyšetrovanie musí byť účinné aj v tom zmysle, že je spôsobilé viesť k
identifikácii a potrestaniu zodpovedných osôb. Uvedené nie je povinnosťou vo vzťahu k výsledku, ale
je záväzné, pokiaľ ide o spôsoby vyšetrovania. Orgány musia uskutočniť primerané kroky umožňujúce im
zaistiť dôkazy týkajúce sa prípadu, vrátane
inter alia
, výpovedí očitých svedkov, znaleckých dôkazov
a ak je to vhodné, pitvy poskytujúcej úplnú a presnú správu o zranení a objektívnu analýzu
klinických záverov, vrátane príčiny smrti. Pri akýchkoľvek nedostatkoch vyšetrovania, ktoré
znemožnia zistenie príčiny smrti alebo zodpovednej osoby alebo osôb hrozí, že budú v rozpore s týmto
štandardom. Požiadavka promptnosti a primeranej rýchlosti je obsiahnutá v tomto kontexte. Zatiaľ čo
môžu vzniknúť prekážky alebo ťažkosti, ktoré zabraňujú pokroku vo vyšetrovaní v osobitnej situácii,
rýchla odpoveď orgánov vyšetrujúcich použitie smrteľného násilia sa môže všeobecne považovať za
nevyhnutnú pre udržanie dôvery verejnosti v ich oddanosť právnemu štátu a prevenciu akéhokoľvek
zdania kolúzie alebo tolerancie nezákonných konaní. Z rovnakých dôvodov musia existovať dostatočné
prvky verejnej kontroly vyšetrovania alebo jeho výsledkov, aby bola zabezpečená zodpovednosť v
praxi, ako aj v teórii (legislatívna úprava). Stupeň verejnej kontroly sa môže samozrejme meniť od
prípadu k prípadu. Akokoľvek, vo všetkých prípadoch blízki príbuzní usmrteného poškodeného musia byť
zapojení do konania v rozsahu nevyhnutnom na zabezpečenie ich legitímnych záujmov.V prípade Mižigárová proti Slovenskej republike (rozsudok zo 14. decembra 2010) sťažovateľka
podľa článku 2 Dohovoru namietala porušenie práva
na život v dôsledku toho, že jej manžel zomrel na následky smrteľného zranenia, ktoré utrpel v
priebehu policajného predvedenia, a že slovenské orgány neuskutočnili dôkladné a skutočné
vyšetrovanie okolností jeho smrti. Podľa článku 3
Dohovoru tiež namietala, že sa s jej manželom počas policajného predvedenia zle zaobchádzalo, a že
orgány neuskutočnili dostatočné vyšetrovanie vo vzťahu k tomuto zlému zaobchádzaniu. Sťažovateľka
ďalej tvrdila, že vo vzťahu k jej sťažnostiam podľa
článkov 2 a
3
nemala účinný prostriedok nápravy v zmysle článku
13 Dohovoru. Nakoniec namietala, že jej práva a práva jej zosnulého manžela podľa
článkov 2,
3 a
13 Dohovoru v spojení s
článkom 14 boli porušené z dôvodu etnickej
príslušnosti.
Skutkové okolnosti prípadu možno zhrnúť nasledovne. Dňa 12. augusta 1999 približne medzi 20.00
hod. a 20.30 hod. polícia zadržala manžela sťažovateľky spolu s ďalšou osobou. Polícia ich
podozrievala z krádeže bicyklov, na ktorých jazdili. Počas zadržania policajti proti nim použili
hmaty a chvaty a odviezli ich na Okresné oddelenie PZ Poprad. V čase zadržania bol manžel
sťažovateľky (pán Š.) v dobrom zdravotnom stave. Potom, ako ho vypočuli štyria policajti, bol
odvedený do inej miestnosti na ďalší výsluch policajtom, ktorý bol mimo služby a s ktorým sa už pred
tým stretol, por. F. Počas výsluchu bol manžel sťažovateľky postrelený do brucha. Po štyroch dňoch
strávených v nemocnici tomuto zraneniu podľahol. Dňa 29. mája 2000 podala prokurátorka proti por. F.
obžalobu za trestný čin ublíženia na zdraví podľa §
224 ods. 1 a 2 Trestného zákona, ku
ktorému došlo v dôsledku toho, že nedbanlivosťou porušil dôležitú povinnosť vyplývajúcu z jeho
zamestnania. V obžalobe bolo okrem iného uvedené, že pri vyšetrovacom pokuse zo 4. mája 2000 bolo
preukázané, že výpoveď por. F., podľa ktorej mal zbraň v puzdre, ktoré zakrývala košeľa, nebola
pravdivá, pretože ak by tomu bolo tak, manžel sťažovateľky by nemohol vytiahnuť z neho zbraň. Dňa
18. októbra 2000 sudca Okresného súdu Poprad vydal podľa § 314e TP trestný rozkaz. Ním uznal por. F.
vinným z trestného činu ublíženia na zdraví v zmysle § 224 ods. 1 a 2 TP, ku ktorému došlo v
dôsledku toho, že nedbanlivosťou porušil dôležitú povinnosť vyplývajúcu z jeho zamestnania. V
trestnom rozkaze bolo uvedené, že podľa príslušných predpisov si nezabezpečil zbraň, v dôsledku čoho
manžel sťažovateľky zbraň vytiahol z puzdra a spôsobil si ňou smrteľné zranenia. Por. F. bol
odsúdený na trest odňatia slobody vo výmere 1 roka, ktorý mu bol podmienečne odložený na skúšobnú
dobu dva a pol roka. Ani prokurátor, ani por. F. nepodali proti trestnému rozkazu odvolanie a tak
nadobudol právoplatnosť. Por. F. následne 23. januára 2001 spáchal samovraždu.
Rozsudkom zo 14. decembra 2010 Súd vo vzťahu k podstate sťažnosti konštatoval, že došlo k
porušeniu článku 2 Dohovoru. V tomto ohľade Súd
uviedol, že aj ak manžel sťažovateľky spáchal samovraždu spôsobom, aký opísali vnútroštátne orgány,
tieto porušili svoju povinnosť uskutočniť primerané opatrenia na ochranu jeho zdravia a telesnej
integrity počas policajného zadržania. Poznamenal zároveň, že okolnosti prípadu neodôvodňovali, aby
službukonajúci policajt mal pri sebe zbraň počas výsluchu sťažovateľkinho manžela, ktorý bol
podozrivý z krádeže bicyklov. Ďalej poukázal na to, že vnútroštátna právna úprava, účinná v danom
čase, vyžadovala, aby si policajti zabezpečili služobnú zbraň s cieľom vylúčiť akékoľvek
„neželateľné“ následky. Vzhľadom na to, že dotknuté orgány tak nepostupovali, Súd konštatoval, že
došlo k porušeniu článku 2 Dohovoru v jeho hmotnej
časti.
Pokiaľ ide procesnú časť článku 2 Dohovoru, t.j. o vyšetrovanie okolností smrti manžela
sťažovateľky, Súd dospel k záveru, že nebolo dostatočne nezávislé. Nad vyšetrovaním dohliadali
pracovníci sekcie kontroly a inšpekčnej služby ministerstva vnútra. Súd uviedol, že títo pracovníci
boli podriadení ministerstvu vnútra. Aj keby sa Súd domnieval, že títo pracovníci boli dostatočne
nezávislí na účely článku 2 Dohovoru, je podľa neho poľutovaniahodné, že začali svoje vyšetrovanie
až 13. augusta 1999, kedy pracovníčka vypočúvala zraneného p. Š. v nemocnici. Vyšetrovacia skupina,
ktorá bola vytvorená hneď po postrelení sa skladala z policajtov z Popradu, čo bol okres, ku ktorému
prináležal por. F. Boli to títo policajti, ktorí uskutočnili počiatočné forenzné preskúmanie miesta
činu. Navyše, po tom, ako prípad prevzali pracovníci sekcie kontroly a inšpekčnej služby, boli
policajti z Popradu naďalej zúčastnení na vyšetrovaní. Konkrétne, zo záznamu o vyšetrovacom pokuse
uskutočnenom 4. mája 2000 je zrejmé, že technici vykonávajúci pokus boli z Okresného riaditeľstva PZ
Poprad, čo bol okres por. F. Ďalšie vyšetrovanie bolo vykonávané aj Krajským úradom vyšetrovania
Prešov. Zatiaľ čo Súd uznal, že miestna polícia nemôže zostať pasívna do príchodu nezávislých
vyšetrovateľov, za absencie osobitných okolností, okamžité konanie miestnej polície by malo byť
obmedzené na zabezpečenie inkriminovaného miesta. V predmetnom prípade vyšetrovacia skupina ohliadla
miesto činu, fotograficky ho zdokumentovala, zabezpečila odtlačky prstov, balistické, biologické a
hmotné dôkazy. Nemali však potrebné technické vybavenie na odobratie povýstrelových splodín z rúk
por. F. a namiesto toho mu umožnili vrátiť sa domov aj keď uviedli, že bol pod stálym policajným
dozorom. Neboli poskytnuté žiadne detaily o identite tohto policajta alebo rozsahu dozoru.
Akokoľvek, vzhľadom na to, že pracovníci sekcie kontroly a inšpekčnej služby ministerstva vnútra
prišli až nasledujúci deň, predpokladá sa, že policajt bol tiež z okresu por. F. v Poprade. Súd si
tiež všimol pokračujúcu prítomnosť technika z okresu por. F. v Poprade vo vyšetrovaní, predovšetkým
počas vyšetrovacieho pokusu uskutočneného 4. mája 2000. Jeho účasť minimalizuje zdanie nezávislosti
vyšetrovania a uvedené nemôže byť napravené následnou účasťou sekcie kontroly a inšpekčnej služby.
Súd preto dospel k záveru, že vyšetrovanie nebolo dostatočne nezávislé.
Navyše, Súd dospel k záveru, že vážnym nedostatkom týkajúcim sa smrti p. Š bola skutočnosť, že
vyšetrovatelia nevenovali náležitú pozornosť tvrdeniu p. Š., že sa postrelil potom, ako mu por. F.
podal zbraň. Tvrdenie, že por. F. dal dobrovoľne zbraň p. Š. je vážnejším argumentom proti por. F
ako ten o spôsobení škody na zdraví z nedbanlivosti, avšak nevyzerá, že by sa ním vyšetrovatelia
zaoberali, uprednostniac namiesto toho spoliehanie sa na tvrdenie por. F., že mu p. Š. násilne odňal
zbraň. Súd ďalej uviedol, že v prípadoch, ako je predmetný, v ktorom neexistovali nezávislí očití
svedkovia incidentu, malo zabezpečenie forenzných stôp rozhodujúcu dôležitosť pri zisťovaní, kto bol
zodpovedný za smrť p. Š. Ak by vyšetrovatelia priniesli na policajnú stanicu potrebné vybavenie,
povýstrelové splo
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).