Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Advokát v právnom štáte.
Advokát v právnom štáte.
Doc. JUDr. Mgr.
Martina
Gajdošová
PhD.
Katedra teórie práva a ústavného práva, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v
Trnave.
GAJDOŠOVÁ, M.: Advokát v právnom štáte. Právny obzor, 102, 2019, č. 1, s. 22 -
43.
Lawyer in a legal state.
This article describes recent understanding of the
advocate in the law-governed state in several historical examples, where positive and also negative
experiences of history of Slovakia emphasize relationship between the advocate and the law-governed
state and his role there.1)Key words: advocate, advocacy, self-government, history of advocacy
Tento príspevok približuje súčasné ponímanie advokáta v právnom štáte na niekoľkých
historických príkladoch, kde kladné, ale aj negatívne skúsenosti z našich dejín zvýrazňujú vzťah
advokáta a právneho štátu, respektíve úlohu advokáta v právnom štáte.
Advokát a advokácia
Úlohy advokáta sú všeobecne zrejmé - vykonáva advokáciu alebo tiež poskytuje právne
služby. Nie sú to len úlohy, aj zákon definuje, že ide o poslanie.2) Podľa
Ústavy Slovenskej republiky advokácia tak pomáha
napĺňať ústavné právo na súdnu a inú právnu ochranu:
Každý má právo na právnu pomoc v konaní pred
súdmi, inými štátnymi orgánmi alebo orgánmi verejnej správy od začiatku konania, a to za podmienok
ustanovených zákonom.3)
Hoci dlhodobo sa vnímal výkon advokácie ako
činnosť advokáta samotného, jeho ako fyzickej osoby, dnešná právna úprava sa posunula aj do sféry
právnických osôb.4)Napriek zákonnému vymedzeniu advokácie ako činnosti advokáta, pojem "advokácia" je širší.
Advokácia je všeobecné vyjadrenie pre advokátsky stav organizovaný v štáte, napríklad v stavovskej
organizácii, alebo tiež spoločenstvo advokátov v štáte. Advokácia je aj všeobecné označenie pre
činnosť, ktorú advokáti vykonávajú. Tu je však spojených viacero druhov činností. Výkon advokátskeho
povolania advokátom nie je výkonom štátnej ani verejnej moci. Je to činnosť súkromnoprávneho
charakteru, ktorá je poskytovaná individuálne klientovi (fyzickej či právnickej osobe, aj štátu). No
v pojme advokácia je v širšom zmysle zakomponovaný aj pojem advokátskej komory. Výkon činností
advokátskej komory ako samosprávnej stavovskej organizácie v sebe zahŕňa aj výkon verejnej moci.
Túto verejnú moc vykonáva vo verejnom záujme, v súlade s
ústavou (napr.
čl. 47 ods. 2), na základe vymedzenia
zákona o advokácii. Štát poskytol advokácii
samosprávu. Ide o takzvanú záujmovú samosprávu, ktorú pozná teória práva všeobecne, respektíve vo
veľkom rozsahu s ňou pracuje ústavné i správne právo. Verejná moc a verejný záujem sú tu
zadefinované právomocami komory, ktoré spočívajú v dozore nad prístupom k povolaniu a k vyvodzovaniu
disciplinárnej zodpovednosti v prípade individuálnych pochybení. Úlohy komory plnia orgány komory
zvolené a vytvorené advokátmi samotnými, teda napokon znova advokáti
Aké úlohy plní advokát pre právny štát?
Advokát vykonáva svoje služby, ktoré by sme mohli charakterizovať ako tie isté a v každom
období - poskytovať právne poradenstvo a obhajovať svojho klienta pred súdmi alebo inými orgánmi
štátu, resp. orgánmi verejnej moci. Advokát túto úlohu plní oddávna a v zásade všade, teda by mohli
sme povedať, že svoju úlohu plní tak v právnom štáte, ako aj v jeho pendante, v policajnom štáte,
alebo aj na ktoromkoľvek mieste v tejto schéme, v prevažujúco právnom i v prevažujúco policajnom
štáte.5)
Je advokát nutný pre právny štát? Pre kladnú odpoveď sú nevyhnutné isté predpoklady pre
advokáta i advokáciu. Začínajú nárokmi na advokáta i nárokmi na výkon jeho činnosti, ale aj nárokmi
na jeho organizovanie a začlenenie v štáte. Tu je možné začať kvalitným vzdelaním, vyspelosťou
spoločnosti i štátu, atmosférou a požiadavkami, ktoré sa kladú na advokáta a na jeho činnosť. Ide o
priestor práva a aj iných normatívnych systémov. Pre túto príležitosť je záujem zameraný
predovšetkým na právne vyjadrenie nárokov na kvalitu.
Vychádzajúc zo všeobecne dostupnej literatúry, alebo hoci aj z prednášok doc.
Káčera6),
pojem právneho štátu sa používa na klasifikáciu štátneho režimu,
pričom základným kritériom delenia je tu spôsob výkonu štátnej moci. Doktrína právneho štátu
odpovedá na otázku: "Ako sa má vládnuť? ", resp. "Má mať štátna moc nejaké právne limity a ak áno,
tak aké?". Ak sa vládne na základe práva, resp. ak právo kladie výkonu štátnej moci určité hranice,
potom ide o právny štát. Ak, naopak, štát koná svojvoľne, ak si štátne orgány môžu voči občanom
dovoliť, čo sa im zachce, pričom právo neposkytuje občanom žiadne záruky, že moc štátu nebude proti
nim zneužitá, potom sa hovorí o policajnom štáte.
No nielen postup výkonu štátnej moci - v
súlade so zákonom - je podstatný. Ide aj o obsah týchto právne vyjadrených pravidiel. Ak má byť
štát právny, potom sa musí hlásiť k určitým konštitutívnym hodnotám, ktoré nemôžu byť zrušené, aj
keby si to želala väčšina občanov. Ide predovšetkým o ľudské práva, ktoré patria každému človeku a
ktorých ochrana dáva právnemu štátu dnešný význam.
Pre právny štát je dôležitý slobodný a nezávislý advokát, združený v nezávislej stavovskej
organizácii oddelenej od štátu.
Samosprávna advokátska komora
Z historického pohľadu je zrejmé, že úloha advokáta pre myšlienku právneho štátu sa
posilnila na našom území v 19. storočí. Veľkou mierou do toho zasiahla idea osamostatnenia
advokácie, oddelenia od štátu, oslobodenia od štátnych zásahov. Vznikli samosprávne advokátske
komory, a tým sa posilnilo aj samostatné a predovšetkým slobodné konanie advokáta pri výkone
povolania. Advokácia bola dovtedy výraznejšie závislá od súdov a od ministra spravodlivosti.
Advokácia si vyhradila dozor nad prístupom do povolania sama sebe. Odstránili sa menovania ministrom
spravodlivosti do obvodu určeného súdu. Advokácia si vyhradila spravovanie svojich vecí, vytváranie
svojich pravidiel, rozhodovanie o svojich veciach sama sebe. Napokon si vyhradila aj vyvodzovanie
disciplinárnej zodpovednosti sama sebe.
Keď sa v Uhorsku pripravoval advokátsky poriadok (zák. čl. XXXIV z roku 1874 o
advokácii)7), zvažovali sa aj zahraničné úpravy a prístupy k advokácii. Tieto
dôvody dodnes nestratili aktuálnosť a aj návrat k tomuto typu organizovania samosprávnej advokácie
po prerušení v rokoch 1948 - 1989 u nás sú toho dokladom. Kritike bol podrobený najmä súdobý pruský
prístup. Stručne vyjadrené: advokát má byť vzdelaný a čestný - advokát má byť nezávislý od súdu a
úradov, aby mohol aj kritizovať bez strachu, že ho štátna moc môže zosadiť, alebo mu už neprideliť
prípad (tomuto bol vystavený advokát v Prusku za Fridricha II) - advokát nemá byť disciplinárne
podradený súdu (tomuto bol vystavený advokát v Prusku za Fridricha II), iba v odvolacích
disciplinárnych veciach a to iba vyššiemu súdu, najlepšie najvyššiemu súdu. (V Prusku sa rozmohli
"pokútnici", ktorí neboli takí erudovaní, ako boli odvážni, lebo neboli menovaní a odvolateľní
štátom - v Berlíne pôsobilo 59 advokátov a 400 "pokútnikov"). Kritike bol podrobený aj dočasne
uvoľnený francúzsky prístup: voľnosť degradovala advokáta na obchodníka, zmenšil sa vplyv vzdelania
a praxe, zvýšila sa bezuzdnosť po zisku.8)
Základné úlohy samosprávnej advokátskej komory možno zhrnúť takto:
-
dozor nad prístupom do advokácie;
-
dozor nad kvalitným výkonom advokácie - výchova dorastu, advokátske skúšky,
disciplinárne konanie;
-
správa vlastných vecí v súlade so zákonom, ale oddelene od štátu, na základe
rozhodovania advokátmi samotnými, prostredníctvom svojich volených orgánov a svojich schválených
pravidiel;
-
sebestačnosť;
-
komunikácia so štátom tak, aby sa hľadelo na stavovské záujmy v legislatíve i v praxi
a tiež poskytovanie odborných stanovísk tam, kde je potrebné pre legislatívu a prax vplývať v
jednotlivých oblastiach práva.
Pre právny štát je dôležitý slobodný výkon advokácie zastrešený nezávislou samosprávnou
komorou. Tá je vyjadrením deľby verejnej moci v štáte a zároveň vyjadrením rešpektu štátu k
"neštátu" a delegovaním jej niektorých zložiek verejnej moci.
Advokáti prostredníctvom komôr reagovali na zákony zakotvujúce občianske
práva a slobody, apelovali na prehľadné zákonodarstvo a upozorňovali na hypertrofiu
práva
Advokátske komory (v uhorskom období, aj po vzniku Československa) boli povinné výročne
podávať správy ministerstvu spravodlivosti. Pripravoval ich správny výbor komory a schvaľovali sa na
valnom zhromaždení, teda advokáti s nimi boli oboznámení. V správe sa sumarizoval stav advokátov a
koncipientov, celoročný pohyb v zoznamoch, hospodárenie komory, disciplinárna oblasť, ale najmä
vzťah k štátu - sumár i kritika legislatívnych prác, sumár i kritika aplikačnej praxe v obvode
pôsobnosti advokátskej komory, stav na súdoch vyšších i nižších, na úradoch. Komory v správach
podávali návrhy na zlepšenia a opatrenia na vyriešenie problémov. Samozrejme, osobitná stať výročnej
správy bola téma stavovská -legislatíva a prax. Ministerstvo na to muselo reagovať. Jednak sa mu
vždy sumarizovalo 28 kritík (od jednotlivých advokátskych komôr) a jednak malo relatívne dobrý
prehľad.
Treba si uvedomiť, že podiel vzdelaných osôb nebol až taký veľký ako dnes, a preto aj
podiel advokátov na právny systém krajiny bol zásadný. Ilustračne to potvrdí štatistika z roku 1910,
podľa ktorej v Uhorsku pôsobilo 300 verejných notárov, 2 646 sudcov, 6 743 advokátov a 4 364
advokátskych koncipientov.9)
Advokáti patrili k vzdelaným osobám v práve a zároveň znalosť právnych pomerov ich viazala
aj istou zodpovednosťou za tieto pomery. Neboli len ochrancami práv svojich klientov, vnímali právo,
proces, normotvorbu v širších súvislostiach. Mali aj na to všetko svojím spôsobom dosah.
V nasledujúcich riadkoch uvediem niekoľko kritík, upozornení a apelov z výročných správ
jednotlivých advokátskych komôr v Uhorsku na dnešnom území Slovenska. Dokladujú, že advokáti celkom
jasne upozorňovali štát, že má dodržiavať právo, že má byť limitovaný zákonom a že je zodpovedný za
absenciu zákonnej úpravy, ktorá limituje štát v priestore, kam občanovi siahať nemožno. Zároveň sú
dokladom skutočnosti, že advokáti združení v advokátskych komorách nastavovali štátu kritické
zrkadlo.
Advokátska komora v Bratislave vo svojej výročnej správe za rok 1909 apelovala za slobodu
slova a slobodu tlače.10) Vo výročnej správe za rok 1913 kritizovala
neprehľadnosť legislatívnej činnosti.11)
Kritická bola tiež Advokátska komora v Košiciach vo výročnej správe za rok 1912 a ministra
spravodlivosti vyzvala na nápravu stavu v legislatívnej činnosti v parlamente. Upozornila aj na
neprípustnosť prílišnej miery uváženia exekutívy pre obmedzenie základných slobôd v dôsledku
výnimočného stavu12). Vo výročnej správe za rok
191313) košická komora apelovala na nezávislosť súdnej moci a limity moci
výkonnej: "
Okrem prehnanej aktivity zákonodarstva verejný život charakterizujú aj excesy štátnych
zásahov. Na úkor osobnej iniciatívy sa šíri protekcionizmus, výkonná moc rozširuje svoju právomoc a
obmedzuje moc súdnu. Nielen legislatíva, ale čo je ešte ohromnejšie, aj sama súdna prax ukazuje
náklonnosť na to, aby na svoj úkor nechala priestor administratíve, prenecháva svoju právomoc
verejnej správe aj v menej diskutabilných prípadoch, čo predstavuje jednoznačný náznak úpadku jej
nezávislosti." Zaujímavým príkladom animovania v prospech zákonodarnej činnosti na úseku politických
práv bola prosba uzákoniť slobodu zhromažďovania a združovania: "Prosíme o kodifikáciu
zhromaždovacieho práva a spolčovacej slobody v jednotnom zákone, lebo tieto dve základné práva boli
zatiaľ regulované iba v nesúvislých nariadeniach a žiadne ústavné garancie k nim nepatria, čo
znamená, že sú vystavené svojvôli policajtov a slúžnych."
Advokácia po vzniku Československa
Po vzniku Československa zostal výkon advokácie naďalej slobodný a zostali aj samosprávne
advokátske komory. Pre Slovensko však došlo k obmedzeniu autonómie. Zlúčili sa obvody bývalých
uhorských advokátskych komôr v Bratislave, Košiciach, Banskej Bystrici a Prešove a určilo sa nové
sídlo - Turčiansky Sv. Martin (192114) ). Zostal tak k dispozícii len jeden
správny výbor a ten vytvorila vláda. Pôvodne advokátmi volený orgán sa zmenil - členov správneho
výboru menoval minister spravodlivosti po dohode s ministrom unifikácie. Tento menovaný výbor aj
kumuloval pôsobnosť valného zhromaždenia, teda zhromaždenia advokátov sa už v ďalšom období
neorganizovali.
Na jednej strane pôsobili z mnohých strán advokácie tlaky na vládu v prospech opätovného
zavedenia autonómie do advokátskej samosprávy. Na druhej strane vznikali nové spolky advokátov,
ktoré v dobrovoľnom priestore slobody združovania tlačili jednak na obnovenie autonómie v advokácii
a tiež robili aktivity v prospech advokátskeho stavu, napr. vzdelanie, sociálna
starostlivosť.
Téma kritiky štátu v jeho postupoch nebola na programe dňa nielen preto, že kritizovať
štát z pozície správneho výboru advokátskej komory menovaného ministrom spravodlivosti a unifikácie
sa ani neočakáva. Na programe dňa totiž bolo budovanie nového štátu, nového súdnictva, novej
normotvorby a osobitne téma unifikácie právneho poriadku, vytváranie novej štátnej správy,
personálne zabezpečenie nových orgánov štátu na ústrednej i miestnej úrovni, pravidelná spolupráca a
koordinácia na spoločných advokátskych i právnických zjazdoch.
Slobodný výkon advokácie sa udržal a napokon aj ako-tak samosprávne spravovaná advokácia
(medzi menovanými členmi správneho výboru boli nielen politicky vhodní adepti, ale bolo tam viacero
skúsených starších advokátov z dôb uhorských, i dokonca funkcionárov pôvodných uhorských komôr).
Toto bolo potrebné minimálne udržať, no aj vylepšiť - celé nasledujúce obdobie popri ostatných
stavovských požiadavkách silneli snahy za opätovné zavedenie plnej samosprávy.
Horúcimi otázkami pre advokátov teda neboli len stavovské otázky, bol to celý novobudujúci
sa štát a právny poriadok.
Obdobie po vzniku Československa je charakteristické tým, že advokátska komora, spolky
(Zväz advokátov na Slovensku, Združenie advokátov Slovákov, Právnická jednota na Slovensku),
právnický časopis (Právny obzor), ministri, štátna správa, súdnictvo, župy, úrady, advokáti, notári
boli osobne poprepletaní.
Dokladujú to najmä (ale nielen) aktivity Vavra Šrobára ako ministra s plnou mocou pre
správu Slovenska. Jeho úlohou bolo usporiadať pomery na Slovensku, vybudovať správu, zabezpečiť
justíciu a všetky ďalšie zložky fungovania krajiny ako súčasti novovzniknutej Československej
republiky. Hľadal demokraticky zmýšľajúce a administratívne schopné osoby a snažil sa konsolidovať
povojnové Slovensko. Takto väčšinu pozícií županov zastali slovenskí advokáti (11 z
15)15). Pritom Vavro Šrobár bol známy svojou nekompromisnosťou v prijímaní
nových štátnych úradníkov a jeho previerkami "národnej a štátnej spoľahlivosti" prešiel len zlomok
slovenskej inteligencie.16) Dalo by sa povedať, že nová správa štátu na
Slovensku stála na advokátoch, ktorí sa v tomto zložitom čase rozhodli venovať svoje sily službe
novobudujúceho sa štátu.
Na ilustráciu možno uviesť niekoľko príkladov, keď slovenskí advokáti po vzniku
Československa z advokácie odišli, aby zastávali rôzne pozície v štátnych štruktúrach:
Ján
Jesenský
- župan, neskôr viceprezident krajinského úradu; Ivan Dérer
- referent pre
spravodlivosť na Ministerstve s plnou mocou pre správu Slovenska a krátko aj minister s plnou mocou
pre správu Slovenska, minister unifikácie, minister školstva a národnej osvety, minister
spravodlivosti; Vladimír Fajnor
- župan, prezident súdnej tabule v Bratislave, minister
unifikácie, prezident Najvyššieho súdu ČSR, minister spravodlivosti; Juraj Slávik
- župan,
minister poľnohospodárstva, minister unifikácie a minister vnútra; Martin Mičura
- župan,
minister s plnou mocou pre správu Slovenska, prezident súdnej tabule v Košiciach, prezident vrchného
súdu v Bratislave; Jozef Országh
- župan, prezident krajinského úradu; Augustín Ráth
-
sekčný šéf na ministerstve unifikácie, dekan Právnickej fakulty Univerzity Komenského a aj rektor
tejto univerzity; Adolf Vladimír Záthurecký
- referent na Ministerstve s plnou mocou pre
správu Slovenska, druhý prezident Najvyššieho súdu ČSR, sudca Ústavného súdu ČSR; Ivan
Markovič
- minister národnej obrany a minister unifikácie; JozefKállay
- župan, neskô
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).