Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

Fikcia rozhodnutia o nesprístupnení informácie

Jedným zo spôsobov vybavenia žiadosti o sprístupnenie informácie je fikcia rozhodnutia o nesprístupnení informácie. Príspevok analyzuje práve právnu úpravu fikcie rozhodnutia o nesprístupnení informácie, presnejšie jej interpretáciu v správnej súdnej praxi. Osobitná pozornosť je pritom venovaná problematike vybavenia žiadosti o sprístupnenie informácie, ktorú povinná osoba nemá k dispozícii, v kontexte fikcie rozhodnutia o nesprístupnení informácie, ako aj problematike sprístupnenia informácie spôsobom, ktorý žiadateľ o sprístupnenie informácie nepovažuje za korektný, v dôsledku čoho potom zastáva názor, že došlo k fikcii rozhodnutia o nesprístupnenie informácie.

One of the ways of processing a request for disclosure of information is the fiction of a decision not to disclose information.The article in question analyses the legislation on the fiction not to disclose information, more precisely its interpretation in administrative judicial practice. Special attention is paid to the issue of processing a request for disclosure of information that the obligated person does not have available, in the context of the fiction of a decision not to disclose information, as well as to the issue of disclosing information in a way that the applicant for disclosure of information does not consider to be correct, as a result of which the applicant for disclosure of information believes that the decision not to disclose information was made.

ŠOLTYSOVÁ, Ľ.: Fikcia rozhodnutia o nesprístupnení informácie; Justičná revue, 77, 2025, č. 3, s. 285 – 296.

Kľúčové slová: informácia, sprístupnenie informácie, fikcia rozhodnutia o nesprístupnení informácie, povinná osoba, publicita verejnej správy.

Key words: information, provision of information, fiction of non-disclosure of information, obliged person, public administration publicity.

Právne predpisy/legislation: zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov; zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.

1 ÚVOD
Právo na informácie, jedno zo základných politických práv,
1)
predstavuje nevyhnutný predpokladov pre riadne fungovanie demokratickej spoločnosti, keďže garantuje prístup jednotlivca, resp. verejnosti k informáciám týkajúcim sa rozhodovania o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb a o hospodárení s verejným majetkom a verejnými prostriedkami, a teda umožňuje verejnú kontrolu orgánov verejnej moci zo strany verejnosti.
2)
Efektívne naplnenie účelu práva na informácie, ktorého realizácia je v rovine podústavného práva upravená predovšetkým v zákone č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o slobode informácií"), pritom predpokladá včasný prístup jednotlivca, resp. verejnosti k informáciám, na ktoré má v medziach ústavného poriadku právo.
3)
Keďže subjekt povinný sprístupňovať informácie v režime zákona o slobode informácií  (ďalej len "povinná osoba") by mohol mariť efektívne naplnenie účelu práva na informácie nielen vydaním nezákonného rozhodnutia o nesprístupnení informácie,
4)
ale aj svojou nečinnosťou, zákonodarca ako nástroj ochrany žiadateľa o sprístupnenie informácie (ďalej len "žiadateľ"), presnejšie jeho práva na informácie, ustanovil inštitút fikcie rozhodnutia o nesprístupnení informácie ako opatrenie proti nečinnosti povinnej osoby.
5)
Cieľom tohto príspevku je analýza právnej úpravy inštitútu fikcie rozhodnutia o nesprístupnení informácie podľa zákona o slobode informácií v správnej súdnej praxi. Bez povšimnutia v rámci tejto analýzy nezostáva problematika nečinnosti povinnej osoby podľa § 2 ods. 3 zákona o slobode informácií (ďalej len "súkromno právna osoba"), problematika vybavenie žiadosti o sprístupnenie informácie, ktorú povinná osoba nemá k dispozícii, či problematika sprístupnenia informácie spôsobom, ktorý žiadateľ nepovažuje za úplný, a to pochopiteľne v kontexte inštitútu fikcie rozhodnutia o nesprístupnení informácie. Na druhej strane, príspevok nereflektuje dôsledky konceptu tzv. paralelného pôsobenia zákona o slobode informácií  a osobitných právnych predpisov upravujúcich prístup k informáciám, ktoré majú orgány verejnej moci k dispozícii,
6)
vo vzťahu k inštitútu fikcie rozhodnutia o nesprístupnení informácie.
7)
Predmetný koncept a z neho vyplývajúce dôsledky vo vzťahu k inštitútu fikcie rozhodnutia o nesprístupnení informácie si totiž zasluhujú podstatne širšiu pozornosť v rámci samostatného príspevku.
2 FIKCIA ROZHODNUTIA O NESPRÍSTUPNENÍ INFORMÁCIE AKO DÔSLEDOK NEČINNOSTI POVINNEJ OSOBY
V záujme ochrany žiadateľa, presnejšie v záujme ochrany jeho práva na informácie, zákonodarca v zákone o slobode informácií  ustanovil, že ak povinná osoba v lehote na vybavenie žiadosti o sprístupnenie informácie neposkytla informáciu, či nevydala rozhodnutie a ani informáciu nesprístupnila, predpokladá sa, že vydala rozhodnutie, ktorým odmietla poskytnúť informáciu.
8)
Zákonodarca tak ako jeden zo spôsobov vybavenia žiadosti o sprístupnenie informácie ustanovil "vydanie" fiktívneho rozhodnutia o nesprístupnení informácie, resp. fikciu rozhodnutia o nesprístupnení informácie.
9)
2.1 Nečinnosť povinnej osoby a fikcia rozhodnutia o nesprístupnení informácie
K "vydaniu" fiktívneho rozhodnutia o nesprístupnení informácie, resp. k fikcii rozhodnutia o nesprístupnení informácie
de lege lata
dochádza vtedy, keď je povinná osoba v konaní vo veci žiadosti o sprístupnenie informácie v režime zákona o slobode informáciív zákonnej lehote nečinná.
10)
Dôvod nečinnosti povinnej osoby v zákonnej lehote je pritom bez právneho významu. Takisto je bez právneho významu, či ide o nečinnosť vo forme omisívneho konania (t. j. nekonania opomenutím) alebo komisívneho konania (t. j. úmyselného nekonania).
11)
Fikcia rozhodnutia o nesprístupnení informácie predstavuje reálnu neexistenciu rozhodnutia a je v konečnom dôsledku (špecifickým) nástrojom proti nečinnosti povinnej osoby,
12)
ktorého účelom je urgovanie sprístupnenia informácie, resp. urgovanie vydania faktického ("skutočného") rozhodnutia o nesprístupnení informácie aj po uplynutí zákonnej lehoty.
13)
Fikcia rozhodnutia o nesprístupnení informácie sa preto "uplatňuje len do času, kým nie je vo veci vydané faktické rozhodnutie. Po vydaní faktického ("skutočného") rozhodnutia dochádza k zániku fiktívneho rozhodnutia, ako dočasnej ochrany žiadateľa o informácie, a prednosť má faktické rozhodnutie, čím dochádza k naplneniu účelu ustanovení zákona o slobode informácií."
14)
Fikcia rozhodnutia o nesprístupnení informácie teda nebráni povinnej osobe, aby aspoň následne sprístupnila informáciu alebo vydala faktické ("skutočné") rozhodnutie o nesprístupnení informácie.
15)
Z hľadiska možnosti následného sprístupnenia informácie alebo vydania faktického ("skutočného") rozhodnutia o nesprístupnení informácie je bez právneho významu plynutie času, ako aj to, či žiadateľ (ne)podal riadny alebo mimoriadny opravný prostriedok proti fiktívnemu rozhodnutiu o nesprístupnení informácie.
Predpokladom "vydania" fiktívneho rozhodnutia o nesprístupnení informácie je nečinnosť povinnej osoby v zákonnej lehote, t. j. skutočnosť, že povinná osoba informáciu neposkytla, nesprístupnila ani nevydala písomné rozhodnutie o jej nesprístupnení v zákonnej lehote.
16)
Písomným rozhodnutím o nesprístupnení informácie je pritom aj list povinnej osoby s negatívnou rozhodovacou právomocou vo veci žiadosti o sprístupnenie informácie,
17)
z obsahu ktorého materiálne vyplýva, že povinná osoba informáciu nesprístupní (ďalej aj len "list o nesprístupnení informácie").
18)
Za určitých okolností totiž aj list môže mať povahu rozhodnutia orgánu verejnej správy. List o nesprístupnení informácie, "vydaný" v zákonnej lehote povinnou osobou s negatívnou rozhodovacou právomocou vo veci žiadosti o sprístupnenie informácie tak spravidla (nie však vždy a nie nevyhnutne) vylučuje nastúpenie fikcie rozhodnutia o nesprístupnení informácie
19)
rovnako ako poskytnutie, resp. sprístupnenie informácie alebo vydanie "riadneho" písomného (negatívneho) rozhodnutia o nesprístupnení informácie.
2.2 Nečinnosť súkromnoprávnej osoby ako povinnej osoby a fikcia rozhodnutia o nesprístupnení informácie
Nie každý prípad nečinnosti povinnej osoby v zákonnej lehote má (bez ďalšieho) za následok "vydanie" fiktívneho rozhodnutia o nesprístupnení informácie z jej strany. Súkromnoprávna osoba totiž nemôže vydať písomné negatívne rozhodnutie o nesprístupnení informácie a ani fiktívne rozhodnutie o nesprístupnení informácie.
20)
Tomuto záveru nasvedčuje aj stanovisko prezentované v rámci komentárovej literatúry, v ktorej bolo konštatované, že "niektoré povinné osoby ako súkromnoprávne subjekty nemajú rozhodovaciu právomoc - nie sú oprávnené viesť konanie a rozhodovať (vydať rozhodnutia). Ide najmä o prípady obchodných spoločností podľa § 2 ods. 3 zákona o slobode informácií. Tieto subjekty majú síce informačnú povinnosť, no v prípade nevyhovenia žiadosti o poskytnutie informácií musia zvoliť odlišný procesný postup. Z časového hľadiska, ak povinná osoba zastáva názor, že informáciu nemožno sprístupniť, musí bezodkladne dať podnet príslušnému orgánu na rozhodnutie vo veci. Podnet musí dať príslušnej osobe najneskôr do 3 dní odo dňa, od kedy jej uplynula zákonná lehota na poskytnutie požadovaných informácií."
21)
Nečinnosť súkromnoprávnej osoby teda, vzhľadom na absenciu jej negatívnej rozhodovacej právomoci v oblasti slobodného prístupu k informáciám,
22)
neznamená, že táto povinná osoba "vydala" fiktívne rozhodnutie o nesprístupnení informácie. Pochopiteľne, ani potenciálny list súkromnoprávnej osoby, z ktorého obsahu materiálne vyplýva, že povinná osoba informáciu nesprístupní, nemožno vnímať ako písomné (vadné) negatívne rozhodnutie o nesprístupnení informácie. Postup súkromnoprávnej osoby, kedy tá formou listu oznámi žiadateľovi, že informácie nesprístupní, ako aj nečinnosť tejto osoby a nesplnenie si jej povinnosti podľa §
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).