Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Beňa, J. - Gábriš, T., Dejiny práva na území Slovenska I. (do roku 1918).
Beňa, J. - Gábriš, T., Dejiny práva na území Slovenska I. (do roku
1918).
Bratislava: vydavateľské oddelenie Právnickej fakulty Univerzity Komenského v
Bratislave, 2008, 221 strán
JUDr. Mgr.
Adriana
Švecová
PhD.
Katedra dejín práva Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave
Otvárať a prebádať nové a nepoznané sa odvíja od ľudskej túžby po uspokojení zvedavosti,
od prapríčiny každej novej aktivity, úspešného či neúspešného pokusu posunúť vlastné poznanie o
kúsok vpred. Pre právneho historika sú tými nepoznanými dimenziami deje a skutky exponované v
právnom živote - v práve vo svojej podstate. Pre nás, ktorí sa venujeme popri vede aj výučbe, je
istou okamžitou satisfakciou kolegiátny dialóg učiteľa a študenta, cez neho sa taktiež formuje
spoločné poznanie i konanie. Pedagogická činnosť si celkom iste vyžaduje upriamiť pozornosť k
prijateľne podaným študijným syntézam predmetu právnohistorického výskumu, podať ho prirodzene a v
podobe a formáte zjednodušenom, generalizujúcom, ale nestrácajúcom zo zreteľa historickú
verifikovateľnosť a pravdivosť.
V recenzovanej knihe kolegov z bratislavskej právnickej fakulty sa predkladá akademickej
študentskej obci i širšej verejnosti vcelku kompaktná predstava o základných rysoch a faktografii k
právnym dejinám Slovenska. Inherujú sa nám v známych prvopočiatkoch Samovej ríše, Nitrianskeho
kniežatstva cez prvý štátny útvar Veľkej Moravy ku korunovácii Štefana I. a k stredovekému Uhorskému
kráľovstvu viažuc spoločnú viac ako 1000-ročnú históriu slovanského (neskôr už slovenského) etnika.
Tento štát a jeho štátny aparát spoluvytváral právo Uhorska -
ius Hungariae
, resp.
pregnantnejšie ius hungarice
, ktoré je obsahovým indikátorom pre právne dejiny Slovenska.
Kniha ako učebný text je rozdelená do troch kapitol s úvodnou teoretizujúcou kapitolou o význame
právnych dejín a nevyhnutnou periodizáciou.Pred každým autorom učebného textu, nech už je skúseným alebo začínajúcim učiteľom (čo sa
v autorskej dvojici potvrdilo dvojnásobne), stojí rébus, ako a akým spôsobom podať veľmi zložitú
matériu, akou bolo a je minulé právo ako normatívny systém a tiež ako súčasť života jednotlivca
alebo spoločnosti a navyše v situácii, keď sa neustále diskutuje o zmysle výučby takéhoto predmetu.
V krátkosti tu len predošlem tézu o nevyhnutnosti reflexie vlastného života, objektivite práve
prežívaného, o ktorej nemá nikto právo hovoriť, pokiaľ si nectí elementárnu kauzalitu konania
človeka a vlastne i štátu, štátov a medzinárodného spoločenstva. O naliehavosti neraz až elementárne
apologeticky obhájiť opodstatnenosť výučby právnych dejín sa každý právnik presvedčí vo svojej
praxi, keď ako praktik hľadá riešenie právnej otázky v práve minulom, dokonca nie v právnom systéme
svojho štátu. Čo i len z týchto letmých a fragmentárnych noticiek sa vnímavej spoločnosti odpoveď na
pôvodnú otázku bude zdať irelevantná. Predsa však autori prejavili interes a opätovne interpretovali
známe tézy v úvode o právnych dejinách Slovenska, o ich vedeckých a pedagogických aspektoch,
neidentifikujúc ich s charakterom učebného výkladu. Plne možno súhlasiť, že v súčasnosti je nanajvýš
vhodné, i keď zo zainteresovaného pohľadu nás právnych historikov nadbytočné obhajovať disciplínu
právnej histórie, ktorá dnes extenzívne prijíma punc vednej disciplíny skúmajúcej právo so svojou
praktickou i teoretickou stránkou, ale zamýšľa sa taktiež v kontexte diachrónnej komparácie nad
súčasným právnym stavom, napríklad v oblasti súkromného práva a procesu europeizácie práva sa
poznanie minulého práva (ku ktorým sa radí aj rímskoprávna jurisprudencia a predovšetkým na ňu
nadväzujúci európsky vývoj práva) stáva súčasťou procesu
de lege ferenda
. Autori na tieto i
ďalšie dôvody poukazujú a v krátkosti ich sumarizačne konceptualizujú, možno povedať, že metafyzicky
otvárajú dvere nasledujúcim výkladom.Úvodnú kapitolu dopĺňa periodizácia s príslušným predhovorom k nej, ktorý sa mi nezdá
príliš adekvátny, nevysvetľuje práve zvolenú chronológiu a systematiku výkladu, ktorú si autori
napokon zvolili rozdelením do troch kapitol. Navyše periodizáca prekračuje chronologický rámec
učebného textu, je tu teda opodstatnený predpoklad a výzva na ďalší publikačný výstup k dejinám
Československej republiky. K učebnici patrí tiež záverečný odkaz na odporúčanú literatúru, doteraz
používané učebné texty a edície prameňov.
Stav vývoja autori postihli správne, nie vždy však čisto právnohistoricky (hoci hranica
medzi právnou históriou a všeobecnohistorickými reáliami pr
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).