Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Digitalizácia kultúrneho dedičstva a jej (perspektívna) budúcnosť v závislosti od sledovania verejných a súkromných záujmov
Digitalizácia kultúrneho dedičstva a jej (perspektívna) budúcnosť v závislosti od
sledovania verejných a súkromných záujmov
JUDr.
Zuzana
Adamová
PhD
riaditeľka Ústavu práva duševného vlastníctva, Právnická fakulta, Trnavská
univerzita, Trnava.
ADAMOVÁ, Z.: Digitalizácia kultúrneho dedičstva a jej (perspektívna) budúcnosť
v závislosti od sledovania verejných a súkromných záujmov. Právny obzor, 93, 2010, č.4, s. 312 -
322.
Analýza autorskoprávneho prostredia na národnej a európskej úrovni v kontexte
digitalizácie kultúrneho dedičstva. Výklad trojkrokového testu ako najdôležitejšieho právneho
nástroja na vyváženie súkromných a verejných záujmov v oblasti autorského práva. Výnimky a
obmedzenia autorského práva z hľadiska záujmov autorov, odvodených nositeľov práv a používateľov
predmetov ochrany. Úvahy o možnosti zmeny európskej autorskoprávnej úpravy a o budúcnosti v oblasti
digitalizačných projektov.
V súčasnosti prebiehajúca digitalizácia je v jednotlivých členských štátoch EÚ na
rozličnom stupni vývoja. Okrem národných projektov prebieha digitalizácia aj na
celoeurópskej
úrovni
pod hlavičkou projektu Europeana.1) V rámci tohto projektu sa už v
súčasnosti zdigitalizovalo niekoľko miliónov kultúrnych objektov, ktoré zahŕňajú obrázky (vrátane
máp a múzejných predmetov), texty (vrátane kníh, novín, denníkov a archívnych materiálov), zvukové
nahrávky, filmy, videá a vysielania. V tomto roku sa plánuje spustenie verzie Europeana 1.0 s
prepojením na viac ako 10 miliónov digitálnych objektov.V
Slovenskej republike
sa digitalizácia kultúrneho dedičstva ešte len rozbieha, ale
v zmysle štúdie uskutočniteľnosti2) by cieľom do roku 2015 malo byť
zdigitalizovanie 3,5 milióna kultúrnych objektov, z ktorých by sa malo 30% aj sprístupniť
verejnosti. Všetky digitalizačné projekty bojujú, okrem iného,3) s jedným
zásadným problémom. Tým paradoxne nie je fyzické zdigitalizovanie takého veľkého množstva kultúrnych
objektov, nakoľko s využitím najmodernejšej techniky je tento problém viac-menej riešiteľný. Omnoho
väčším problémom sa ukazuje problematika autorských práv a práv súvisiacich s autorským
právom.4) Vysporiadanie práv na relevantné predmety ochrany s cieľom umožniť
zdigitalizovanie a následné sprístupnenie zdigitalizovaných predmetov širokej verejnosti musí byť
nevyhnutne prvým krokom, ktorý sa uskutoční v rámci každého digitalizačného procesu.V poslednom období sme mali možnosť sledovať vývoj v spojitosti s masovým digitalizovaním
kníh spoločnosťou Google.5) EÚ na jednej strane odmietla takéto - minimálne z
hľadiska európskeho práva - flagrantné porušovanie autorských práv. Ako sa deklarovalo napríklad v
spojitosti s európskymi digitalizačnými procesmi, Europeana si kladie za cieľ absolútne rešpektovať
práva autorov a iných nositeľov práv. Z dôvodu odlišného prístupu k digitalizácii z hľadiska
autorského práva je však zrejmé, že dlhodobo nebude schopná konkurovať súkromným iniciatívam typu
Google Books. Osobitne je to dôležité brať do úvahy v ekonomickom význame so zreteľom na finančne
nákladné nadobúdanie licencie.
Načrtnutá problematika je zároveň a
ukážkou stretu súkromných a verejných záujmov.
Cieľom tohto článku bude preto analýza týchto záujmov de lege lata
de lege ferenda
z
pohľadu dosahovania rovnováhy medzi právami autora, iného nositeľa práv a
používateľa.6) Zároveň je však zrejmé, že nezodpovedaná zostane otázka, čo
bude primárnym cieľom Európskej únie v najbližších rokoch a do akej miery sa budú vytvárať
predpoklady pre digitalizáciu kultúrneho dedičstva, mysliac na jeho uchovanie pre budúce generácie,
a na prístup širokej verejnosti k chránenému obsahu. Z vývoja posledných rokov možno vyvodiť, že
európske inštitúcie na prvom mieste podporujú skôr záujmy odvodených nositeľov práv (napr.
vydavateľov), potom záujmy pôvodných nositeľov práv a až následne stoja záujmy
používateľov.7) Je preto neisté, či bude EÚ naklonená akýmkoľvek, viac či
menej zásadným legislatívnym zmenám, tak ako sú načrtnuté v tomto článku.Digitalizácia z hľadiska autorského práva
Z hľadiska autorského práva bude pri digitalizačných procesoch dochádzať v zásade k dvom
spôsobom použitia autorských diel, a to k vyhotovovaniu rozmnoženín a sprístupňovaniu
zdigitalizovaných predmetov verejnosti. Právny rámec možno nájsť v ustanoveniach
§ 18 ods. 2 písm. a) a
h) autorského
zákona,8) v ustanoveniach
čl. 2 a
3 ods. 1 smernice
2001/29/ES,9) v ustanovení
čl. 9 ods. 1 revidovaného Bernského
dohovoru10) a v ustanovení
čl. 3 a
čl. 8 WCT.11)
V pravom slova zmysle sa digitalizáciou rozumie len vyhotovenie digitálnej rozmnoženiny -
tzv. konzervovanie kultúrneho objektu v digitálnom formáte, pričom sprístupňovanie
verejnosti12) je už určitým sekundárnym využitím, na ktoré sa bude aplikovať
odlišný autorskoprávny režim. K ďalším spôsobom použitia môže dochádzať pri nakladaní so
zdigitalizovanými a sprístupnenými predmetmi širokou verejnosťou, pamäťovými a fondovými
inštitúciami, či inými vlastníkmi a držiteľmi kultúrnych objektov, a to aj s potenciálnym
hospodárskym využitím.
Vzhľadom na zásah do výlučných práv autora, resp. odvodeného nositeľa práv, ku ktorému pri
digitalizácii a sprístupnení verejnosti nesporne dochádza, je nevyhnutným predpokladom na použitie
autorských diel vysporiadanie práv, a to v zásade formou licenčnej zmluvy (na Slovensku výlučne
formou licenčnej zmluvy).13) To neplatí, ak je v konkrétnom prípade možné
aplikovať niektorú zo
zákonných výnimiek a obmedzení
autorského
práva.14)Zákonné výnimky a obmedzenia majú predstavovať
rovnováhu
medzi verejným a súkromným
záujmom. Vyváženie záujmov
je deklarované aj v normatívnych textoch medzinárodných nástrojov
na ochranu práva duševného vlastníctva. V ustanovení čl. 7 TRIPS15) sa
ustanovuje, že ochrana a dodržiavanie práv duševného vlastníctva by mali prispieť k podpore
technických inovácií a k prevodu a rozširovaniu technológie, k vzájomným výhodám výrobcov a
užívateľov technických znalostí spôsobom, ktorý prispeje k sociálnemu a ekonomickému blahobytu a k
V preambule WCT
sa deklaruje potreba rovnováhe práv a záväzkov
.udržiavať
.rovnováhu medzi právami autorov a záujmami širokej
verejnosti,
predovšetkým v oblasti výchovy a vzdelávania, výskumu a prístupu k informáciám, ako
sa odzrkadľuje v Bernskom dohovoreVýnimky a obmedzenia sa považujú za
najdôležitejší právny nástroj na zosúladenie
autorského práva so súkromnými a kolektívnymi záujmami širokej
verejnosti
.16) Ich rámec je ohraničený trojkrokovým
testom,17) ktorý upravuje, že výnimky a obmedzenia sa môžu uplatňovať len v
osobitných prípadoch, pri ktorých nedochádza ku konfliktu s bežným využitím diela a ktoré
neodôvodnene nepoškodzujú oprávnené záujmy nositeľa práv. Otázka výkladu trojkrokového testu je
kruciálnou pre hľadanie rovnováhy medzi právami autorov, odvodených nositeľov práv a používateľov.
Trojkrokový test pritom nesmie brať ohľad len na záujmy nositeľov práv, pokiaľ uvažujeme o určení
rozsahu aplikácie výnimiek a obmedzení s cieľom dosiahnuť rovnovážny stav.Trojkrokový test ako nástroj na vyváženie záujmov v autorskom
práve
Trojkrokový test bol pôvodne formulovaný v súvislosti s právom na vyhotovovanie
rozmnoženiny v zmysle Bernského dohovoru
(čl. 9 ods. 2 RBD). Na medzinárodnej úrovni bol
test neskôr zavedený aj do TRIPS (čl. 13)18) a
WCT (čl.
10).19) Ako uvádza Dreier, trojkrokový test sa môže považovať za
výsledok kompromisnej formulácie umožňujúcej členským štátom Bernskej únie ponechať si rad národných
výnimiek, ktoré v ekonomických podmienkach "len trochu" porušujú autorove výlučné právo na
rozmnožovanie a ktoré sú tak iba vedľajšieho charakteru.20) Na európskej
úrovni máme na zreteli najmä čl. 5 ods. 5 smernice
2001/29/ES, avšak odkazy na trojkrokový test možno nájsť
aj v ďalších smerniciach.21)
Pri tradičnom výklade trojkro
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).