Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

Digitálne platformy: súťažné právo verzus regulácia ex ante

KALESNÁ, K., PATAKYOVÁ, M. T.: Digitálne platformy: súťažné právo verzus regulácia ex ante. Právny obzor, 104, 2021, č. 1, s. 26 - 38.
Key words:
digital platforms, competition law, ex ante regulation, Facebook, Google Shopping
1 ÚVOD
Súčasné obdobie digitalizácie vytvára nový priestor na realizáciu podnikateľských aktivít na nových špecifických trhoch, spravidla charakterizovaných dynamickou inováciou a technologickými zmenami. Je nepochybné, že existencia a rozvoj podnikania na báze internetu prináša aj nové formy porušovania pravidiel hospodárskej súťaže a vo všeobecnosti vytvára pre právo - nielen súťažné - nové výzvy. Nejde pritom len o bezprostredné súťažné riziká internetového obchodu vrátane plošného zákazu predaja na internete či iné obmedzenia tohto predaja (napr. geo-blocking), ale aj o súvisiace okruhy problémov ochrany osobných údajov, ochrany spotrebiteľa a pod.
1)
Osobitný problém stojaci v centre pozornosti súťažných orgánov, najmä Európskej komisie (ďalej EK), predstavuje zneužívanie trhovej sily nových digitálnych platforiem. Digitálne platformy sa stávajú aj predmetom posudzovania regulačných orgánov
2)
atď.
2 DIGITÁLNA PLATFORMA
2.1 Pojem
Hoci ide o jednu z kľúčových otázok spätých s procesom digitalizácie ekonomiky, presná definícia digitálnej platformy je doposiaľ sporná.
3)
V odbornej literatúre sa možno stretnúť s rôznymi definíciami digitálnych platforiem. L. Kasenčáková s odvolaním na pramene EK vníma online platformy ako
"dvojstranné alebo viacstranné trhy, kde sa stretávajú užívatelia a prevádzkovatelia platformy s cieľom uľahčiť vzájomnú interakciu ako napr výmenu informácií alebo obchodnú transakciu. Medzi užívateľov pritom môžu patriť rôzne skupiny od odberateľov, predajcov, inzerentov, vývojárov softvéru a podobne. Medzi online platformy možno zaradiť napr. Amazon, Marketplace, Bing Search, Facebook, Google Play, Google Search, Uber a ďalšie.
"
4)
Iná definícia digitálnych platforiem vyzdvihuje ich charakteristické znaky;
"digitálne platformy zahŕňajú nástroje umožnené technológiou, ktorá uľahčuje výmeny medzi rôznymi skupinami - napríklad konečnými užívateľmi a výrobcami - ktorí sa navzájom nemusia ani poznať."
5)
Aj pri absencii univerzálnej definície je však potrebné odlíšiť pravú "zdieľanú ekonomiku", ponúkajúcu výmeny na lokálnej úrovni, od ziskovo orientovaného globálneho obchodu, tzv. uberizácie ekonomiky
6)
, pod ktorou sa rozumie
"deštrukcia hodnotového reťazca novými sprostredkovateľmi, ktorí vďaka použitiu digitálnych technológií (najmä aplikácií, smartfónov a online platobných systémov) získavajú časť hodnoty na ujmu tradičných operátorov".
7)
Digitálne platformy, najmä ak pôsobia na hrane zákona, prinášajú nielen nové impulzy pre právnu reguláciu, ale aj mnohé právne spory, ako napr. Uber.
8)
Podľa EK
9)
"platformy dokázali, že sú inovátormi v digitálnej ekonómii a že pomáhajú menšiemu podnikaniu napredovať online a dosiahnuť nové trhy. Nové platformy v službách mobility, turizmu, hudby, audiovízie, vzdelania, financií, ubytovania a náboru sú rýchlou a hlbokou výzvou pre tradičné obchodné modely a rástli exponenciálne. Vzrast zdieľanej ekonómie ponúka aj možnosti zvýšenej efektívnosti, rastu a pracovných miest, prostredníctvom lepšieho výberu spotrebiteľa, ale zároveň potenciálne kladie nové regulačné otázky."
10)
2.2 Typológia digitálnych platforiem
Kategorizácia digitálnych platforiem vychádza zo zohľadnenia rôznych kritérií; v tomto zmysle možno hovoriť napr. o dvojstranných a viacstranných platformách, ale aj o transakčných a netransakčných trhoch. Podľa Jones a Sufrin
"na transakčnom trhu platforma spája užívateľov z každej strany a umožňuje im vstúpiť do vzájomných transakcií."
11)
Ako príklad uvádzajú Airbnb, platobné karty a pod.
12)
Naproti tomu pri netransakčných trhoch k transakcii nedochádza; príkladom sú sociálne siete.
13)
Strowel a Vergote zakladajú typológiu digitálnych platforiem na základe zdrojov, ku ktorým umožňujú:
a)
prístup k informáciám;
b)
prístup k osobným údajom a inému súkromnému obsahu;
c)
prístup k tovarom a službám;
d)
prístup k pracovnej sile;
e)
prístup k peniazom alebo ku kapitálu.
14)
3 SÚŤAŽNÉ VÝZVY
3.1 Súťaž na digitálnom trhu
Vzhľadom na rozdielnosť obsahu i prudký rast významu digitálnych platforiem, spoločnosti stojace za nimi majú spravidla trhovú silu na jednom alebo viacerých základných trhoch, čím vytvárajú rôzne antitrustové výzvy.
15)
Je pritom zrejmé, že digitálne trhy modifikujú aj podmienky, za ktorých súťaž prebieha. So zreteľom na charakteristiku digitálnych trhov a s nimi spojené úspory z rozsahu, úlohu dát a sieťové efekty/externality
16)
Sufrin a Jones uvádzajú, že tradičná súťaž na trhu, ktorej základným parametrom býva cena, sa mení na súťaž o trh.
17)
I napriek existencii názoru, že digitálne trhy nevyžadujú antitrustovú intervenciu, lebo technologická inovácia znemožňuje udržať si dlhodobejšie pozíciu trhovej sily
18)
, EK sa nevzdáva vynucovania súťažného práva ani na digitálnych trhoch.
19)
Hoci modifikované podmienky súťaže na týchto trhoch zrejme vyžadujú nový prístup k aplikácii súťažných pravidiel (napr. definícia relevantného trhu a pod.), podľa názoru EK nevyžadujú zmenu základnej právnej úpravy v Zmluve o fungovaní EÚ.
20)
3.2 Súťaž v. regulácia
Osobitným problémom, ktorý prináša digitalizácia ekonomiky, je vzájomný vzťah medzi súťažným právom a reguláciou. Podľa autorov správy o súťažnej politike v digitálnej ére
21)
niet jednoznačnej odpovede na otázku, či je na riešenie problémov vyvolaných digitalizáciou ekonomiky vhodnejšie súťažné právo alebo regulácia
22)
; podľa ich názoru sa súťažné právo ako intervencia ex post a regulácia ako intervencia ex ante môžu vhodne dopĺňať na báze využitia synergického pôsobenia.
23)
Vo všeobecnosti možno konštatovať, že v niektorých oblastiach, ako sú napr. prirodzené monopoly, bude mať v dôsledku absencie súťažného prostredia prioritný význam regulácia ex ante. Do určitej miery predstavuje takýto osobitný systém aj verejné obstarávanie, kde regulácia vyplýva z potreby simulácie konkurenčných tlakov v prípadoch, keď nakupuje určité komodity verejný sektor. Zároveň treba pripomenúť, že určité samoregulačné úsilie na digitálnych trhoch vytvárajú aj samy platformy.
24)
Treba korektne podotknúť, že aj názory na potrebu regulácie sa môžu líšiť. Po regulácii ex ante volajú napr. operátori telekomunikačných služieb (Telekom), ktorí sami podliehajú takejto regulácii a ktorých infraštruktúru využívajú na prevádzku nových služieb a generovanie hodnoty globálni hráči ako Google, Facebook a pod.
25)
Problémom však zostáva, že kým telekomunikační operátori podliehajú národnej regulácii, globálni hráči prekračujú úroveň národných trhov.
26)
Všeobecnosť právnej úpravy, právo generálnych klauzúl umožňuje v mnohých aspektoch súťažnému právu reguláciu digitálneho trhu ex post. K jeho výhodám patrí aj orgán ochrany súťaže na úrovni EÚ, ako aj spolupráca súťažných orgánov členských štátov EÚ v rámci Európskej súťažnej siete a efektívnosť sankčného postihu, ktorým disponujú.
27)
Treba však zdôrazniť, že sama inštitucionálna výbava, samo vytvorenie nových regulačných orgánov na úrovni EÚ, nie sú dostačujúce.
28)
Na riešenie všetkých legislatívnych impulzov, ktoré prinášajú digitálne platformy, rovnako zrejme nebude stačiť ani súťažné právo.
29)
V tomto zmysle slova budú zrejme potrebné aj adekvátne reakcie pracovného práva, daňového práva, práva intelektuálneho vlastníctva (napr. copyright), práva ochrany súkromia a pod.
30)
Vychádzajúc z recentnej rozhodovacej praxe možno konštatovať, že cestou využitia prostriedkov súťažného práva sa vydala aj EK. EK sa sústredila najmä na otázku zneužitia dominantného postavenia digitálnych platforiem, najmä na otázku možného uzavretia trhu. Nejde však o jedinú oblasť, ktorá vzbudzuje súťažné obavy; G. Damien osobitne zdôrazňuje nebezpečenstvo využitia vykorisťovateľských praktík i správania smerujúceho k potláčaniu inovácií. Vykorisťovateľské praktiky podľa jeho názoru oproti tradičnej forme excesívnych cien
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).