Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Formy realizácie sociálnych práv v pracovnom procese
Formy realizácie sociálnych práv v pracovnom
procese.
JUDr.
Peter
Demek
PhD.
Univerzita P. J. Šafárika v Košiciach, Fakulta verejnej správy. Katedra právnych
vied, Košice.
DEMEK, R: Formy realizácie sociálnych práv v pracovnom procese. Právny obzor,
91, 2008, č. 5, s. 435-451.
Predkladaný článok už vo svojom názve rellektuje vecný záber, ako aj osobný rozsah a
tematické zameranie. Akcentuje vysokú aktuálnosť analyzovaných problémov, a to nielen z
tcorctickoprávncho hľadiska, ale má svoj nepopierateľný dosah a význam aj pre potreby realizačnej
praxe. Kľúčovým predmetom analýzy článku je právo na prácu, z ktorého sú následne vyvodzované
koncíznc závery a charakteristiky, ktoré pomáhajú upresniť význam, pozíciu, účel a charakteristiky
formálnej stránky, ako aj obsahovej náplne práva na prácu v právnom poriadku Slovenskej republiky.
Téma je analyzovaná v logickom kontexte, cez prizmu kritéria obsahovo-kauzálnych väzieb, ako aj z
pohľadu teórie pracovného práva.
Úvod
Jednou z ťažiskových oblastí pracovného práva, ako aj celej sféry právnej regulácie výkonu
závislej práce v oblasti pracovného trhu je aktuálna problematika, týkajúca sa existencie základných
sociálnych práv. Dôležité sú aj právno-rcalizačné aspekty paralelne sa vyskytujúcich
právno-relačných väzieb, vznikajúcich pri uplatňovaní základných sociálnych práv a slobôd zo strany
ich nositeľov a adresátov. Pritom samostatnú množinu základných sociálnych práv predstavujú najmä
tie základné sociálne práva (napr. právo na prácu, osobná sloboda, sloboda povolania, právo na
ochranu života, telesnej integrity a mravnosti, právo na ochranu osobných údajov, právo na ochranu
pred neľudským zaobchádzaním), ktoré majú primárny vplyv a priame dôsledky na kvalitu
pracovnoprávneho postavenia subjektov pracovnoprávneho vzťahu.
1. Ústavné sociálne práva a subjektívne práva
zamestnancov
1.1 Pracovný proces ako vedome riadená
činnosť
V podmienkach trhovej ekonomiky sa ťažisko riadenia pracovného procesu presunulo z vedome
organizovaného usmerňovania v celospoločenskom rozsahu, na jednotlivé podnikateľské subjekty a iné
výrobné celky, ktoré vystupujú v pozícii zamestnávateľa.
Zákonodarca musí pracovný proces vedome riadiť tak v makro, ako aj v mikrorovine, inak by
jeho výsledky mohli len ťažko uspokojovať potreby účastníkov pracovnoprávnych vzťahov a slúžiť v
plnom rozsahu na rozvoj osobnosti človeka. Na platforme tohto riadenia sa následne stávame svedkami
realizácie viacerých sociálnych práv a slobôd, ktoré vždy dotvárajú status zamestnanca
prostredníctvom vymedzenia rámca konkrétneho okruhu práv a povinností v individuálne určenom
pracovnoprávnom vzťahu.
1.2 Sociálne práva v pracovnom procese
V súčasnosti existujúca úroveň spracovania sociálnych práv v oblasti pracovného práva tak,
ako sa odzrkadľuje aj v konkrétnych pracovnoprávnych vzťahoch (teda v pracovnom procese
an
bloc
), aj dnes vykazuje celý okruh problémových aspektov, kde normatívny dircklivizmus teorém a
poučiek, obsiahnutý v platnom právnom poriadku, "naráža" na potreby viac či menej rozvinutej praxe.
Poznanie právnej kvality subjektívnych práv významne ovplyvňuje aj ich reálnu aplikáciu v
spoločenskej praxi, pričom sa opiera o ich zásadnú determinovanosť materiálnymi podmienkami života
spoločnosti.Javí sa ako prirodzené, že zamestnanci odvodzujú skutočnú úroveň svojho právneho
postavenia od rozsahu práv a povinností, priznaných a garantovaných štátom. Rozsah práv významne
determinuje stupeň ich pracovnej aktivity.
Práva zamestnancov sú zakotvené a garantované v pracovnoprávnych normách, ktoré sú
transformáciou základných ústavných sociálnych práv na vyššiu mieru
konkrétnosti.1) V rámci jednotlivých druhov pracovnoprávnych vzťahov sa
realizuje spoločensky i právne významná časť ústavných práv, ktoré tradičná, všeobecne prijatá
klasifikácia práv občanov označuje ako sociálne práva, resp. sociálno-ekonomické práva. Sociálne
práva zakotvené v Ústave SR (ďalej len
"Ústava") svojím obsahom, spolu s politickými a
kultúrnymi právami, vytvárajú ústavný status občana, a tým aj jeho právne postavenie, ktoré je
rovnaké pre všetkých; vyjadrujú základné, najdôležitejšie spojenie medzi občanom a štátom, ktorý vo
vzťahu k subjektu so statusom občana vystupuje nielen ako nositeľ povinností, ale zároveň ako garant
ich realizácie.
Na druhej strane realizácia sociálnych práv neslúži len na uspokojovanie individuálnych
potrieb, aleje zároveň najdôležitejšou zárukou hospodárskeho rozvoja spoločnosti. Aj preto je celkom
prirodzené, že štát vo fáze rozvoja trhového hospodárstva v právnom postavení povinného subjektu má
vyvíjať aktívnu sociálnu politiku.
Napriek ustálenej klasifikácii základných práv je potrebné si uvedomiť, že relatívnosť
tejto klasifikácie vyplýva najmä z potreby ich homogénneho chápania v jednote a vzájomnej
determinovanosti. Svoju špecifickú sociálnu substanciu majú však všetky základné práva, ktorých
primárnym cieľom je uspokojovanie variantných potrieb a záujmov občanov. Ich sociálna podstata
vyplýva z hospodárskych, kultúrnych, politických i etických aspektov sociálno-spoločenského života
spoločnosti.
Sociálne práva zakotvené v pracovnom práve a prejavujúce sa vždy v kon
krétnom pracovnom procese, nie sú len ich konkretizáciou, resp. podrobnejšou úpravou, ale súčasne
plnia úlohu garancie ich realizácie. Sú zároveň prostriedkami ich správnej interpretácie v praxi
spoločenského života.
ad hoc
1.3 Právna povaha sociálnych práv a ich
klasifikácia
Na rozdiel od klasického liberalistického modelu, v sociálnom štáte nemôžu byť ekonomické
a sociálne záležitosti len vecou jednotlivca, ale musia zaujímať aj širšiu spoločnosť.
Výraznú prepojenosť s realitou vyjadril P. Sicghart, ktorý na otázku, kedy začínajú bvť
pre jednotlivca aktuálne základné práva, odpovedal: "Pri občianskych právach sa začínajú na
policajnom komisariáte, pri sociálnych právach sa začínajú už od raňajok." Zmysel tejto sentencie
spočíva v tom, že problém základných sociálnych práv nemá len teoretický, ale aj praktický
význam.
Otázka, či normatívne upraviť sociálne práva v
ústave na národnej úrovni, nemá preto len
právnotcoretický, ale aj právno-politický a praktický význam. Pritom požiadavky na ústavné garancie
sociálnych práv nie sú nové a kvalitatívne novú dimenziu nadobúdajú v spojitosti s požiadavkou
rozvoja osobnosti.
Právnoteoretická predstava definovania termínu sociálne právaje stále nejednoznačná a
sporná, aj keď v našom doterajšom historickom vývoji neboli pochybnosti o ich existencii. Sociálne
ústavné práva prevažná časť právnej teórie považovala za subjektívne práva, vrátane ich nárokovej
časti, aj keď pochybnosti o reálnosti uplatnenia nároku, najmä práva na prácu, sa vždy vyskytovali.
Doteraz neexistuje jednotná homogénna vedecká klasifikácia pojmu sociálnych práv a stav vedeckého
výskumu v tejto oblasti sa všeobecne považuje za krízu vedeckých koncepcií sociálnych práv. Za
najvšeobecnejšie vymedzenie sociálnych práv možno pokladať vymedzenie, podľa ktorého sociálne práva
sú práva humánnej individuality na plnenie zo strany štátu, s cieľom zastrešiť fundamentálne
materiálne a duchovné potreby občanov.2)
Netreba zabúdať ani na takt, že sociálne práva, na rozdiel od základných slobôd, sú
spojené s povinnosťou štátu a jeho orgánov aktívne podporovať ľudí, pri zabezpečovaní ich základných
životných podmienok.
Klasifikácia sociálnych práv je možná cez prizmu viacerých kritérií.
Na základe
oblasti, v ktorej sa realizujú
(ako diferenciačného kritéria) tvorí prvú skupinu právo na
prácu,3) ktoré sa v tomto význame chápe "viacvrstvovo" ako-
právo na platené pracovné miesto,
-
právo na dostačujúcu politiku zamestnanosti zo strany štátu,
-
právo na sociálne zabezpečenie v prípade
nezamestnanosti.4)
Do druhej skupiny sociálnych práv patria práva na sociálnu bezpečnosť, akým je napr. právo
na dávky v starobe, chorobe, invalidite, pri úraze, materstve a právo na sociálnu pomoc v prípade
sociálnej núdze.
Tretiu skupinu sociálnych práv vytvárajú práva na sociálny a kultúrny rozvoj, právo na
vzdelanie a vytváranie kultúrnych zariadení. Niektorí autori konštruujú aj tzv. štvrtú skupinu
sociálnych práv, ktorú tvoria sociálne práva ekologické.5) Aj uvažovanie o
existencii tejto skupiny sociálnych práv dokazuje, že základné právo na ľudsky dôstojné životné
prostredie nieje mysliteľné bez aktívneho správania zo strany štátu.
Na základe kritéria spôsobu realizácie sociálnych práv,
môžeme ich diferencovať
na1.
práva absolútne, relatívne a zákazy, ktoré sú garantované tak, aby základné ľudské
potreby boli zákonom zaručené aspoň ako minimum s tým, že jednotlivci si ich môžu nárokovať priamo
na súde (napr. právo na zabezpečenie existenčného minima),
2.
druhá, kvantitatívne početnejšia oblasť sociálnych práv sa vyznačuje tým, že
zvýrazňuje ustanovenia sociálnych štátnych cieľov. Tieto nemajú ani konkrétneho oprávneného, ani sa
neorientujú na konkrétny povinnostný subjekt (napr. právo na štrajk nevyhovuje takejto klasifikácii,
aj keď je vzhľadom na svoju všeobecnú povahu bližšie prvej skupine).
Medzinárodné pakty rozdeľujú sociálne práva podľa kritéria existencie pracovného vzťahu a
podľa príslušnosti do určitých skupín.
Z hľadiska spôsobu realizácie
možno sociálne práva členiť naa)
bezprostredné, priame absolútne sociálne práva (napr. právo na existenčné
minimum),
b)
čiastkové sociálne práva (napr. právo na zdravie, právo na prácu, právo na
vzdelanie).
Pokiaľ ide o samotný funkčný zmysel sociálnych práv, nespochybniteľným východiskom ich
existencie zostáva to, že sociálne práva vytvárajú základný predpoklad rozvoja slobôd a v týchto
intenciách môžu byť právnonormatívne zakotvené rôznym spôsobom. Jedna z možných klasifikácií ich tak
člení na
1.
sociálne práva ako súčasť medzinárodných paktov a dohôd,
2.
sociálne práva ako práva zakotvené v
ústave konkrétneho štátu,
3.
sociálne práva zakotvené v zákone.
Predmetom ďalšej analýzy v tomto článku je predovšetkým právo na prácu, pričom však
nemožno opomenúť aj samotný fakt existencie ďalších dôležitých základných sociálnych práv, ktoré
viac či menej dôrazne ingerujú do priebehu pracovného procesu, a medzi ktoré patria
1.
osobná sloboda - do celkovej obsahovej štruktúry práva zamestnanca na osobnú slobodu
môžeme zaradiť aj
-
právo na ochranu svedomia,
-
právo nábožensk
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).