Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Genéza vzájomného uznávania justičných rozhodnutí v trestných veciach v EÚ
Genéza vzájomného uznávania justičných rozhodnutí v trestných veciach v
EÚ
JUDr.
Libor
Klimek
Fakulta práva Paneurópskej vysokej školy, interný doktorand (Trestné právo),
Bratislava
JUDr.
Richard
Klimek
Fakulta práva Paneurópskej vysokej školy, externý doktorand (Trestné právo).
Bratislava
KLIMEK, L. - KLIMEK, R.: Genéza vzájomného uznávania justičných rozhodnutí v
trestných veciach v EÚ. Právny obzor, 96, 2013, č.3, s.271 - 292.
Genesis of the Mutual Recognition of Judicial Decisions in Criminal Matters in the
EU.
Nowadays, the judicial co-operation in criminal matters in the EU shall be based on the
mutual recognition of judicial decisions in criminal matters in the EU. The paper deals with the
genesis of the concept. The development of the mutual recognition idea has been a gradual process.
First, the paper introduces the general knowledge concerning the mutual recognition as a common
concept of EU law and its impact in the area of Criminal law. Further, it is focused on its
development in the field of judicial co-operation in criminal matters in the light of European
Council political documents and relevant EU programmes. In order to implement the mutual recognition
a number of legislative instruments have been adopted. The paper analyses early legislative
instruments, i.e. the Framework Decision on the European arrest warrant and the Framework Decision
on the execution in the EU of orders freezing property or evidence. Moreover, it analyses their
testing. Subsequently, the paper deals with other instruments involved in the development of mutual
recognition. In the end, it introduces the impact of the Treaty of Lisbon on mutual recognition and
its current position in the EU primary law. Naturally, it does not leave out of consideration
current development. The paper presents as well newly introduced legislative proposal of instruments
implementing the principle of mutual recognition in the EU.Key words:
Mutual recognition of judicial decisions in criminal matters in the
EU, Cardiff conclusions, Tampere conclusions, The Hague Programme, Stockholm programme, Programme of
measures to implement the principle of mutual recognition of decisions in criminal matters,
legislative instruments, legislative proposals, impact of the Treaty of Lisbon1. Úvod
Vzájomné uznávanie justičných rozhodnutí v trestných veciach v EÚ je kľúčovým konceptom
európskeho justičného priestoru. Jeho realizácia sa stala jedným z hlavnýchokruhov aktivity EÚ v
oblasti trestného práva a je jedným z najsľubnejších. Nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy dňa
1. decembra 2009 bolo vzájomné uznávanie umiestnenédo centra právnej sily v EÚ, a to do
Zmluvy o fungovaní EÚ. Stalo sa jedným z dvoch hlavných
pilierov justičnej spolupráce v trestných veciach spolu s aproximáciou trestnoprávnych predpisov
členských štátov EÚ. Avšak, kým sa vzájomnému uznávaniu justičných rozhodnutí doprialo takéhoto
postavenia, prešli roky, počas ktorých sa vyvíjalo.
Príspevok sa zaoberá genézou vzájomného uznávania v oblasti trestného práva, resp. v
oblasti justičnej spolupráce v trestných veciach v EÚ. Tento proces sa udial na pozadí politických
dokumentov, programov a najmä prijímaním konkrétnych legislatívnych opatrení na úrovni EÚ. Takéto
udalosti a súvisiace dokumenty sú v ňom podrobené analýze.
Navyše, príspevok má ambíciu byť nadčasový. Nielenže sa venuje udalostiam predchádzajúcim
súčasnosť, ale poukazuje aj na súčasné procesy v jeho vývoji. Samozrejme, hneď v úvode je potrebné
si uvedomiť, že vzájomné uznávanie justičných rozhodnutí nie je na konci svojho právneho vývoja.
Možno teda očakávať, že v budúcnosti sa bude vyvíjať ďalej, teda tento príspevok netreba vnímať ako
uzatvorený.
2. Filozofia vzájomného uznávania justičných rozhodnutí a jeho
dôsledky v oblasti trestného práva
Vo všeobecnej rovine spočíva zmysel vzájomného uznávania v tom, že
rozhodnutia či
rozsudky prijaté v jednom členskom štáte EÚ sú uznané a vykonateľné v inom členskom štáte.
Avšak
koncept vzájomného uznávania nie je v kontexte európskej integrácie úplne nový. Naopak, je
všeobecným konceptom, ktorý sa nachádza v samom koreni európskej integrácie. Je celkom jednoduché
nájsť príklady v práve ES/EÚ, kde sa objavuje. Napríklad ho nachádzame v základnom princípe
vnútorného trhu EÚ, že výrobok, ktorý je legálne vyrábaný a predávaný v jednom členskom štáte, je
možné exportovať do iného členského štátu, ako aj ho v ňom predávať. Následne možno hovoriť o
vzájomnom uznávaní vysokoškolského vzdelania, ktoré má vplyv na schopnosť pracovať v inom členskom
štáte. Teda vzájomné uznávanie justičných rozhodnutí je len jedným uplatnením všeobecného princípu
vzájomného uznávania, a to na účely trestného práva.1)V oblasti trestného práva
je vzájomné uznávanie kľúčovým konceptom európskeho
justičného priestoru.2) Tento mechanizmus sa vyvinul počas niekoľkých rokov z
futuristickej vízie na princíp, ktorý je oporným kameňom justičnej spolupráce v trestných
veciach.3) V podstate to znamená, že každý vnútroštátny justičný orgán uznáva
požiadavky od justičných orgánov iného členského štátu, a to s minimálnymi formalitami. Vzájomné
uznávanie je zásada uznávajúca rozhodnutia iného členského štátu EÚ, ktorý rieši niektoré
záležitosti rovnakým alebo podobným spôsobom ako iný členský štát, no jeho výsledky sú prijímané ako
rovnocenné rozhodnutie. Rozhodnutia sú prijímané, aj keď porovnateľný orgán ani nemusí existovať
alebo nemôže prijať takéto rozhodnutia, alebo dokonca by zaujal úplne rozdielne rozhodnutie v
porovnateľnom prípade. V reálnom vyjadrení vzájomné uznávanie justičných rozhodnutí zahŕňa
vytvorenie ich voľného pohybu, ktoré majú úplný a priamy účinok v celej EÚ.
Je teda založené na
myšlienke rovnocennosti medzi rozhodnutím vydávajúceho štátu a vykonávajúceho štátu a vzájomnej
dôvery medzi členskými štátmi.4) Okrem iného vzájomné uznávanie rozhodnutí
prispieva k právnej istote v EÚ.5)Vzájomné uznávanie sa vzťahuje tak na konečné rozhodnutia, ako aj rozhodnutia prijaté
pred nimi.
Pokiaľ ide konečné rozhodnutia, ich definícia bola vypracovaná na základe už
zavedených textov v oblasti občianskoprávnych a obchodnoprávnych vecí, ako napríklad v Bruselskom
dohovore6) z roku 1968. Na účely trestného práva, ako poukázala Európska
komisia, definícia pojmu "konečné rozhodnutie"
sa ukázala byť ťažká, najmä pokiaľ ide o prvok
"konečné". Rozhodnutie ako také je tu chápané ako akt, ktorým je určitá vec vyriešená záväzným
spôsobom. Ako pracovnú definíciu konečného rozhodnutia odporučila zahrnúť všetky rozhodnutia,
ktoré rozhodujú o podstate trestného konania, a proti ktorým nie je prípustný riadny opravný
prostriedok, alebo ak je prípustný, tak ak nemá odkladný
účinok.
7)Navyše je vhodné zodpovedať otázku, či rozhodnutia prijaté správnymi orgánmi by mali byť
tiež predmetom vzájomného uznávania. Napríklad spomenutý Bruselský dohovor obmedzuje rozsah uznania
a výkonu rozhodnutí vydaných len súdom alebo tribunálom.8) Pokiaľ ide o
trestné veci, právne poriadky niektorých členských štátov umožňujú správnym orgánom prijímať určité
rozhodnutia. Preto by režim vzájomného uznávania nebol úplný, ak by nezahŕňal aj takéto
rozhodnutia.9)
3. Okolnosti vedúce k zavádzaniu vzájomného
uznávania rozhodnutí v oblasti trestného práva
Prvé náznaky na zavedenie vzájomného uznávania rozhodnutí v trestných veciach možno
pozorovať už od 60. či 70. rokov minulého storočia. Iniciátorom takýchto snáh bola Rada Európy. Za
týmto účelom boli vypracúvané medzinárodné zmluvy či dohovory. Ako príklady možno poukázať na
Európsky dohovor o dohľade nad podmienečne odsúdenými alebo
podmienečne prepustenými páchateľmi,10) Európsky dohovor o trestaní
za dopravné priestupky v cestnej premávke,11) Európsky dohovor o
medzinárodnej platnosti trestných rozsudkov,12)
Európsky dohovor o prevzatí trestného
konania13) alebo aj Dohovor o
odovzdávaní odsúdených osôb.14) Nedostatkom týchto zmlúv bola ich
nedostatočná ratifikácia v jednotlivých štátoch alebo v horšom prípade žiadna ratifikácia. Dôvodom
bola spravidla nedostatočná dôvera. Dôsledkom toho bola skutočnosť, že pokusy o zavedenie vzájomného
uznávania rozhodnutí trestného práva sa nestretli s očakávanou účinnosťou. Ak aj došlo k
ratifikácii, tak k aplikácii dohovorov došlo na regionálnej úrovni, nie na úrovni Európy ako
celku.
Avšak situácia v EÚ bola iná. Na jednej strane po celé desaťročia sa otázkam trestného
práva nevenoval veľký priestor, integrácia v rámci členských štátov Európskych spoločenstiev bola
nasmerovaná hospodárskym smerom. Na druhej strane zmena nastala v roku 1993, keď spolu s
nadobudnutím platnosti
Zmluvy o EÚ
15) bol na účely spolupráce v
trestných veciach predstavený tretí pilier EÚ
(ďalej len "III. pilier"). Bol pôvodne
pomenovaný Spravodlivosť a vnútorné veci,16) neskôr Policajná a justičná
spolupráca v trestných veciach.17) III. pilier viedol k vývoju hlbšej
spolupráce v trestných veciach medzi členskými štátmi EÚ. Poňal oblasť trestného práva, v rámci
ktorého možno hovoriť o medzivládnej spolupráci, nie o spolupráci na nadnárodnej úrovni. Členské
štáty si priali do určitej miery medzinárodnú spoluprácu v trestných veciach, ale neboli pripravené
na uplatnenie plne nadnárodného mechanizmu. Tak im dal III. pilier inštitucionalizované fórum na
diskusiu o vybraných otázkach bez toho, aby boli vystavené nadnárodným
kontrolám.18)Jednou z diskutovaných otázok bolo vzájomné uznávanie rozhodnutí v trestných veciach,a to
v rámci celého justičného priestoru EÚ. Počas integračného procesu v EÚ sa do istej miery uplatnil
proces harmonizácie. Avšak na účely trestného práva úplná harmonizáciav členských štátoch EÚ nebola,
ba ani doposiaľ nie je reálna. To je odôvodnené tým, že pre jednotlivé štáty trestné právo
predstavuje oblasť, ktorú nechcú podrobiť jednotnej právnej úprave, ako sa to tak stalo napr. v
oblasti duševného vlastníctva alebo ochrany spotrebiteľa. Tak ako poukázal Asp, vzájomné uznávanie
bolo videné ako alternatíva k harmonizácii.19)
V roku 1998
britské predsedníctvo Rady EÚ navrhlo, aby vzájomné uznávanie justičných
rozhodnutí sa stalo základným kameňom spolupráce v trestných veciach v Európe.
Táto myšlienka
bola založená na analógii s vnútorným trhom EÚ, a to v nadväznosti na rozhodnutie Súdneho dvora vo
veci Cassis de Dijon.20) Vedúcou myšlienkou tohto rozhodnutia je, že
výrobok, ktorý je legálne vyrábaný a predávaný v jednom členskom štáte, je možné exportovať do iného
členského štátu, ako aj ho v ňom predávať. Týmto vzájomné uznávanie vydláždilo cestu k dokončeniu
konceptu vnútorného trhu EÚ. V oblasti trestného práva sa vychádzalo zo skutočnosti, že ak rovnaký
princíp by mohol byť využitý, potom európske trestné právo by mohlo byť vybudované bez toho, aby
čelilo náročnej úlohe prijímania harmonizačných opatrení.21) Avšak vzájomné
uznávanie nebolo možné prebrať len tak z oblasti vnútorného trhu do oblasti trestného práva, ale
bolo potrebné ho vypracovať nanovo. Dôvod je jednoduchý - justičné rozhodnutia v trestných veciach
nemožno považovať za výrobky, ale sú len akousi právnou fikciou, ktorá neslúži na účely predaja v
inej krajine.V dňoch 15. a 16. júna 1998 sa konalo
zasadnutie Európskej rady v Cardiffe
(Spojené
kráľovstvo). V záveroch zo zasadnutia22) bol zdôraznený význam účinnej
justičnej spolupráce v boji proti cezhraničnej trestnej činnosti. Taktiež bola uznaná potreba
posilniť schopnosť vnútroštátnych právnych poriadkov, aby úzko spolupracovali. Európska rada vyzvala
Radu EÚ ako legislatívny orgán, aby bol rozšírený rámec vzájomného uznávania
rozhodnutí.23)Následne v dňoch 15. a 16. októbra 1999 sa konalo
zasadnutie Európskej rady v
Tampere
(Fínsko). Európska rada odsúhlasila rad politických smerov a priorít na obdobie rokov
1999 - 2004 a zdôraznila nasledovné:24)33. Rozšírené vzájomné uznávanie justičných rozhodnutí a rozsudkov, ako aj potrebná
aproximácia právnych predpisov by uľahčili spoluprácu medzi orgánmi a justičnú ochranu práv
jednotlivcov. Európska rada preto potvrdzuje zásadu vzájomného uznávania, ktorá, podľa jej názoru,
by sa mala stať základným kameňom justičnej spolupráce v občianskoprávnych aj trestných veciach v
EÚ. Táto zásada by sa mala aplikovať tak na rozsudky, ako aj na iné rozhodnutia justičných
orgánov.
36. Zásada vzájomného uznávania by sa mala vzťahovať aj na predsúdne rozhodnutia, najmä
na tie, ktoré môžu umožniť príslušným orgánom rýchle zaistenie dôkazov a zhabanie majetku, ktorý
možno ľahko premiestňovať; dôkazy zhromaždené zákonným spôsobom orgánmi jedného členského štátu by
mali byť prípustné pred súdom iných členských štátov, a to s prihliadnutím na normy, ktoré sa v nich
aplikujú.
37. Európska rada žiada Radu a Komisiu, aby prijala do decembra roku 2000 program
opatrení na vykonávanie zásady vzájomného uznávania [...].
Spolu s príchodom
Amsterdamskej zmluvy,
25) ktorá ako prvá
vykonala revíziu Zmluvy o EÚ, bola nastolená požiadavka vytvorenia priestoru slobody, bezpečnosti a
spravodlivosti.26) EÚ si vytýčila cieľ vytvoriť priestor slobody,
bezpečnosti a spravodlivosti, v rámci ktorého občania EÚ užívajú vysokú úroveň
ochrany.27) Vytvorenie tohto priestoru bolo realizované ako postupný proces.
Amsterdamská zmluva bola podpísaná v roku 1997 a nadobudla platnosť v roku 1999. Avšak vytvorenie
tohto priestoru bolo zahájené ešte pred nadobudnutím jej platnosti. Dňa 3. decembra 1998 bol
predstavený Akčný plán ako najlepšie vykonávať ustanovenia Amsterdamskej zmluvy o priestore
slobody, bezpečnosti a spravodlivosti,
28) známy aj ako Viedenský akčný
plán. Pokiaľ ide o justičnú spoluprácu v trestných veciach, bola predstavená požiadavka zahájenia
prijímania opatrení zameraných na vzájomné uznávanie justičných rozhodnutí, a to do dvoch rokov od
nadobudnutia platnosti Amsterdamskej zmluvy.29)V nadväznosti na závery zasadnutia v Tampere bol v januári 2001 prijatý
Program
opatrení na implementáciu zásady vzájomného uznávania rozhodnutí v trestných
veciach.
30) Ako je v ňom uvedené, vzájomné uznávanie je určené na
posilnenie spolupráce medzi členskými štátmi. Navyše tým, že sa zabezpečí, aby rozhodnutie vydané v
jednom členskom štáte nebolo možné napadnúť v inom, vzájomné uznávanie rozhodnutí prispieva k
právnejistote v EÚ. Program taktiež zdôraznil, že vzájomné uznávanie by sa malo aplikovať v každom
štádiu trestného konania. Program predstavil zoznam 28 opatrení, ktoré bolo potrebné presadiť. Medzi
nich patrí napríklad vypracovanie nástroja, ktorý by slúžil na uznávanie príkazov na zmrazenie
dôkazov, vypracovanie nástroja, ktorý by sa uplatňoval v oblasti pokút, či vypracovanie nástroja
uznávania a vykonávania opatrení neväzobného charakteru.4. Prvé testy efektivity vzájomného
uznávania
Vzájomné uznávanie justičných rozhodnutí je koncept, ktorý sa napĺňa prostredníctvom
aplikácie legislatívnych nástrojov.
Začiatkom tretieho tisícročia boli na účely jeho zavedenia
prijaté prvé legislatívne návrhy. Medzi ne patria napríklad návrh rámcového rozhodnutia o európskom
zatykači31) alebo návrh rámcového rozhodnutia o vykonaní príkazu na
zaistenie majetku alebo dôkazov v EÚ.32) Tie boli postupne prijaté v podobe
rámcových rozhodnutí a možno na nich poukázať ako na prvé testy reálnej aplikácie vzájomného
uznávania v oblasti trestného práva.
Ako bude prezentované v nasledujúcom texte, kým európsky zatykač predstavuje úspešný
nástroj justičnej spolupráce v trestných veciach, príkaz na zaistenie majetku alebo dôkazov v EÚ sa
veľkej priazni zo strany justičných orgánov neteší.
4.1. Európsky zatykač: úspešný test vzájomného
uznávania
Prvým legislatívnym nástrojom, ktorý bol prijatý za účelom zavedenia vzájomného uznávania
v trestných veciach, bolo
Rámcové rozhodnutie
2002/584/SVV o európskom zatykači a postupoch odovzdávania
osôb medzi členskými štátmi
33) (ďalej len
"rámcové rozhodnutie o európskom zatykači"). Toto rámcové
rozhodnutie predstavilo európsky zatykač, resp. európsky zatýkací rozkaz34)
(ďalej len "EZR"), ktorým sa rozumie justičné rozhodnutie
vydané členským štátom EÚ s cieľom zatknúť a odovzdať požadovanú osobu inému členskému štátu na
účely vedenia trestného stíhania alebo výkonu trestu, alebo ochranného
opatrenia.35)Potreba takéhoto nástroja sa ukázala ako prirodzená v rámci zefektívnenia justičnej
spolupráce v EÚ. Členské štáty si boli
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).