Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Harmonizácia kolektívnej správy
Harmonizácia kolektívnej správy
Článok je publikovaný v rámci riešenia projektu VEGA č.1/0783/13 "Duševné
vlastníctvo a podpora kultúry, vzdelania, vedy a priemyslu v poznatkovo orientovanej
spoločnosti".
JUDr.
Anton
Škreko
PhD.
pôsobí ako odborný asistent na Ústave práva duševného vlastníctva Právnickej fakulty
Trnavskej univerzity v Trnave
ŠKREKO, A.: Harmonizácia kolektívnej správy. Právny obzor, 96, 2013, č.5, s.499 -
508.
The Harmonization of the Collective Management.
The article deals with the latest
legislative step of the EU Commission in the field of collective management. Proposal for a
Directive of the European Parliament and of the Council on collective management of copyright and
related rights and multi-territorial licensing of rights in musical works for online uses in the
internal market could be considered as the revolutionary initiative, the final call for the
harmonization of the collective management of copyright and related rights. Despite the very need of
the EU legislation harmonizing the conduct of the special services provided by the collective
administrators - legal persons mostly based on the principle of representation of its members and
other (contractual) right holders - the job seems to be completed. Lots of unanswered questions and
open issues are left behind. The proposal contains two main areas of regulation: (i) the collective
management organisation and (ii) multi-territorial licensing of the music for online use. On the one
hand side there is a call for transparency, efficiency and responsible exercise of the collective
management from the side of the collective management organisation itself (and its representatives,
CEOs etc.) targeting the benefit of the right holders and users as well, but on the other hand side
there is no regulation of the legal status of the collective management organisation or the
supervision (national or EU based) over the collective management exercise. The second area -
multi-territorial licensing stopped also on the halfway while the regulation deals only with the
music work and shall not apply to the audio-visual works, literary works and the producers rights
(phonograms or film) nonetheless. However, there are two current Presidency compromise proposals and
the debate is still open, so there is still chance to adjust the proposal to have the reasonable and
functional harmonization.Key words:
copyright, collective management, law of the European Union,
right-holder, userÚvod
Európska komisia predstavila v roku 2012 návrh novej smernice o kolektívnej správe
autorských práv a práv súvisiacich s autorským právom (ďalej len "návrh
smernice").1)
Návrh smernice sa počas rokovaní pracovnej skupiny Rady Európskej únie, samozrejme, ďalej
vyvíja a do istej miery aj mení a dopĺňa.2)
Hoci v súčasnosti neexistuje právna úprava na európskej úrovni, ktorá by upravovala oblasť
kolektívnej správy, možno vychádzať z práce expertnej skupiny Európskej komisie pre autorské právo a
súvisiace práva.3)
Kolektívna správa
Kolektívna správa predsavuje zložitú oblasť,4) a to osobitne s
ohľadom na cezhraničný dosah výkonu tejto činnosti, a teda sa jej harmonizácia javí čoraz viac ako
nevyhnutná.
Jednou z najdôležitejších funkcií kolektívnej správy je umožnenie uplatnenia autorského
práva a práv súvisiacich s autorským právom vtedy, keď to nie je možné alebo účelné prostredníctvom
individuálnej správy práv. Vzhľadom na veľký počet používateľov a použití predmetov ochrany
autorského práva a práv súvisiacich s autorským právom na rôznych miestach a v rôznom (ale i
zhodnom) čase5) nemajú nositelia práv možnosť individuálne sledovať všetky
takéto použitia, rokovať s používateľmi o podmienkach licenčnej zmluvy, uzatvárať tieto zmluvy a
vyberať odmeny za použitie svojich predmetov ochrany. Licencia (súhlas na použitie) od príslušného
nositeľa autorských práv alebo práv súvisiacich s autorským právom je potrebná v prípade každého
použitia chráneného diela autora (napr. hudobného diela) alebo iného predmetu ochrany (napr.
zvukového záznamu alebo umeleckého výkonu). K použitiu predmetov ochrany môže dochádzať tak
off-line
(napr. premietanie filmov v kine), ale čoraz častejšie aj on-line
(napr.
on-line počúvanie hudby). V niektorých oblastiach poskytujú licencie priamo jednotliví nositelia
práv (napríklad filmoví producenti), v iných oblastiach zohráva veľmi dôležitú úlohu kolektívna
správa práve z dôvodu, že individuálne vysporiadanie nie je možné alebo je neúčelné. Nositelia práv
zverujú výkon svojich majetkových práv organizácii kolektívnej správy, ktorá tieto práva
spravuje.6) Okrem toho organizácia kolektívnej správy poskytuje služby, ktoré
zahŕňajú poskytovanie licencií používateľom,7) spravovanie a prerozdeľovanie
finančných príjmov (odmien, náhrad odmien, primeraných odmien) z poskytnutia oprávnení na použitie
predmetov ochrany, ako aj ochranu a vymožiteľnosť práv a oprávnených nárokov nositeľov
práv.Organizácie kolektívnej správy tak plnia najmä dve základné úlohy:
-
umožniť nositeľom práv výkon a správu ich práv efektívne a s nízkymi nákladmi
a
-
používateľom umožniť prístup k predmetom ochrany za splnenia zákonom daných
požiadaviek a podmienok.8)
Organizácie kolektívnej správy zohrávajú kľúčovú úlohu aj pri ochrane a propagácii
rozmanitosti kultúrnych prejavov, keďže umožňujú prístup na trh aj pre menšinový
repertoár.9)
Ciele a východiská návrhu smernice
Prvým cieľom predkladaného návrhu smernice je zlepšiť štandardy riadenia a
transparentnosti organizácií kolektívnej správy, aby nositelia práv mohli účinnejšie kontrolovať
tieto organizácie a prispieť k zefektívneniu ich spravovania. Kolektívna správa sa musí vo všetkých
odvetviach prispôsobiť požiadavkám efektívnosti, presnosti, transparentnosti a spoľahlivosti služieb
poskytovaných nositeľom práv na jednej strane a používateľom na strane druhej. Európska komisia
považuje za dôležité aj to, aby sa organizácie kolektívnej správy prispôsobili potrebám jednotného
trhu.10)
Druhým cieľom predkladaného návrhu smernice je uľahčiť poskytovanie multiteritoriálnych
licencií na práva autorov na hudobné diela organizáciami kolektívnej správy na účely poskytovania
on-line služieb. Európska komisia poukazuje v tejto súvislosti na výraznú fragmentáciu jednotného
trhu, z ktorej vyplývajú obmedzenia pri poskytovaní on-line služieb v tejto oblasti vrátane
obmedzení šírenia určitých obsahov spolu s nedostatočným, či nedostatočne efektívnym systémom
odmeňovania nositeľov práv.11)
Napriek skutočnosti, že platné právo Európskej únie pre oblasť autorského práva a práv
súvisiacich s autorským právom s kolektívou správou narába (najmä pokiaľ ide o stanovovanie tzv.
povinnej kolektívnej správy),12) žiadny z právnych aktov sa bližšie
nezaoberá fungovaním organizácií kolektívnej správy. V
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).