Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
In-house výnimka v novom zákone o verejnom obstarávaní
In-house výnimka v novom zákone o verejnom obstarávaní
JUDr.
Milan
Hodás
PhD.
výskumný pracovník na katedre Ústavného práva právnickej fakulty Univerzity
Komenského a zároveň riaditeľ Odboru konania o námietkach, Úrad pre verejné
obstarávanie.
HODÁS, M.: In-house výnimka v novom zákone o
verejnom obstarávaní. Právny obzor, 99, 2016, č. 2, s. 107 - 115.
In-house exception in the new bill on public procurement.
In the case when a
contracting authority uses its own resources, it is exempt from using the public procurement
procedures. In this regard, we refer to the so-called "in-house
exemptions" or "internal
procurement". The fundamental conditions for the application of in-house exemptions are based on
three criteria, i.e. i) a control criterion, ii) a business activity criterion, and iii) a private
capital criterion. That is to say, the contracting authority exercises over the person to whom the
contract has been directly awarded (in-house entity) a control which is similar to that which it
exercises over its own departments, more than 80 % of the activities of the controlled in-house
entity are carried out in the performance of tasks entrusted to it by the controlling contracting
authority or by other legal persons controlled by that contracting authority and there is no direct
private capital participation in the controlled in-house entity. In these circumstances, the
inhouseexemptioncanalso beapplied tothecases ofthecooperation amongst contracting authorities.
However, the participating contracting authorities have to perform on the open market less than 20 %
of the activities concerned by the cooperation. It is submitted that, the contracting author ities
now holdin the irhands a tool for the effective ful filment of their needs by using own resources.
However, these exemptions must be interpreted restrictively and therefore it will be interesting to
see how the practice deals with the "in-house
" issues.Key words:
exemptions from public procurement procedures, in-house, Teckal, own
sources, horizontal cooperation, criterion control, criterion activity, criterion private capital,
share of activity on the open marketÚvod
V procese verejného obstarávania sa v praxi pravidelne zaznamenávava veľké napätie medzi
efektívnym a rýchlym uspokojením potrieb verejného obstarávateľa1) a určitou
zdĺhavosťou a ťažkopádnosťou procesu verejného obstarávania, vyplývajúcou z požiadaviek na
transparentnosť, nediskrimináciu a podobne. Veľmi široko diskutovanou otázkou je problematika
spolupráce verejného sektora pri uspokojovaní verejných záujmov prostredníctvom verejného
obstarávania,2) ako aj problematika využívania vlastných zdrojov verejného
sektora bez absolvovania procesu verejného obstarávania, označované aj ako "vnútorné
obstarávanie"3) alebo in-house výnimka. Principiálne možno spomenúť tri
spôsoby, akými môžu orgány verejnej moci zabezpečiť plnenie úloh a zdrojov pre plnenie týchto úloh.
Môžu
-
využívať vlastné zdroje,
-
využiť spoluprácu s inými orgánmi verejnej moci,
-
delegovať úlohy na ekonomické (trhové) subjekty.
V tejto súvislosti vzniká otázka, kedy ešte ide o využitie vlastnýchz drojov a aký to má
dopad na povinnosť použiť zákonom stanovené procesy pre verejné obstarávanie. Môže byť za vlastný
zdroj verejného obstarávateľa považovaný aj subjekt, ktorý má vlastnú právnu subjektivitu? Je priame
zadanie zákazky subjektu, ktorý je v 100 % vlastníctve zadávajúceho subjektu, legitímne? Ak áno, za
akých podmienok? Ide o otázky, ktoré sa intenzívne riešili a riešia tak na národnej úrovni, ako aj
úrovni Európskej únie. Možno povedať, že názory na túto problematiku sa medzi členskými štátmi
Európskej únie natoľko líšili,4) že až do roku 2014 stroskotávali všetky
pokusy vytvoriť jednotnú európsku právnu reguláciu,5) a tak reguláciu tejto
oblasti vytvoril svojou doktrínou Súdny dvor Európskej únie. Výnimku z procesu verejného
obstarávania, ktorú dnes nazývame aj "Teckal výnimka", Súdny dvor Európskej únie po prvýkrát
sformuloval v roku 1999 v dnes už veľmi známom rozsudku z 18. novembra 1999 vo veci Teckal,
C-107/98.6) Základom tejto výnimky je úvaha, že orgán verejnej moci, ktorý je
verejným obstarávateľom, má možnosť plniť jemu zverené úlohy vo verejnom záujme svojimi vlastnými
prostriedkami, či už administratívnymi, technickými, alebo inými bez toho, aby bol nútený obrátiť sa
na vonkajšie subjekty, ktoré nepatria k jeho organizačným útvarom. To má za následok, že tento orgán
verejnej moci nemusí použiť postupy verejného obstarávania.
Rozsudok vo veci Teckal následne doplnila a precizovala ďalšia judikatúra Súdneho dvora
Európskej únie, a tak aspoň príkladmo spomeniem rozsudky vo veciach: ARGE
C-94/99,7) Parking Brixen
C-458/03,8) Stadt Halle
C-26/03,9)
C-340/04 Carbotermo,10) Komisia
verzus Nemecko C-480/06,11)
Coditel Brabant C-324/07,12) Sea
C-573/07,13) Econord
C-182/11 a
C-183/11,14) Piepenbrock
Dienstleistungen C-386/11,15)
Centro Hospitalar C-574/12,16)
Datenlosen Informationsysteme
C-15/13,17) či Data Medical
Service C-568/13,18) atď. Aj
napriek tejto precizácii sa v tejto oblasti stále vyskytujú aspekty spojené s právnou
neistotou.19)
Kodifikácia in-house výnimky v práve Európskej únie
Hoci niektoré krajiny zakotvili in-house výnimky aj vo svojej národnej právnej
úprave,20) na úrovni Európskej únie dochádza ku kodifikácii judikatúry
Súdneho dvora Európskej únie v oblasti in-house výnimiek až v roku 2014 prijatím Smernice Európskeho
parlamentu a Rady 2014/24/EÚ z 26. februára 2014 o
verejnom obstarávaní a o zrušení smernice
2004/18/ES.21) Samotná smernica
uvádza, že v otázke, do akej miery by sa na zmluvy uzavreté medzi subjektmi vo verejnom se
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).