Úlohou správneho orgánu je urýchlené poskytnutie ochrany pred zásahom do posledného pokojného faktického stavu a zabezpečenie poriadku. Z povahy konania vyplýva, že konanie musí byť uskutočnené rýchlo. Vždy však musí byť nado všetku pochybnosť zistená skutočnosť, aký bol pokojný stav, ktorý bol narušený, pretože ide o nevyhnutný predpoklad pre poskytnutie ochrany.
18)
Správnym orgánom právomocným na konanie a rozhodnutie v prvom stupni je v zmysle § 5 OZ iba obec.
1.3.1 Postup pred začatím konania
Konanie sa začína
výlučne na návrh
dotknutej osoby. Obec ako správny orgán síce vo všeobecnosti môže začať v zmysle
§ 18 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (
správny poriadok) v účinnom znení konanie aj z vlastného podnetu, avšak tu bude potrebné aplikovať
lex specialis
ust.
§ 5 OZ (uvedené vyplýva z gramatického a teleologického výkladu normatívneho textu: "možno sa domáhať ochrany na obci").
V tejto súvislosti autor považuje za nevyhnutné uviesť, že obec ako správny orgán je povinná v zmysle uplatnenia zásady zákazu
denegatio iustitiae
, teda zákazu odopretia spravodlivosti, podľa
čl. 46 ods. 1 Ústavy SR, a zásady ust. v
§ 3 ods. 4 Správneho poriadku venovať sa všetkým urobeným podaniam, či už ústnym do zápisnice, písomným alebo urobeným iným spôsobom vypočítaným v ust.
§ 19 ods. 1 Správneho poriadku, o to viac takým,
ktoré by zrejmosť zásahu naznačovali
.
19)
Domáhať sa ochrany na obci môže úplne každý, nie každému však svedčí aktívna (príp. pasívna) vecná legitimácia. Návrh môže byť podaný viacerými spôsobmi vypočítanými v § 19 ods. 1 Správneho poriadku, pričom lehota na jeho podanie nie je ustanovená.
Na podanie písomného návrhu je oprávnený skutočne ktokoľvek. Pre úplnosť sa žiada upresniť, že písomné podanie môže byť osobne doručené alebo zaslané poštovým podnikom aj odlišnou osobou, než je navrhovateľ. Podateľ, resp. odosielateľ, teda nemusí byť súčasne navrhovateľom. Prijatie osobne doručeného písomného podania,
a fortiori
zaslaného poštou, hoc aj absolútne cudzou osobou, nesmie byť v žiadnom prípade na ujmu navrhovateľovi,
ergo,
nesmie byť odopreté. Obdobne to platí aj o podaniach urobených elektronickými prostriedkami so zaručeným elektronickým podpisom (do dátovej schránky obce). Podanie urobené ústne do zápisnice by malo byť, naopak, urobené priamo navrhovateľom, a to najmä s poukazom na ust.
§ 19 ods. 3 v spojení s ust.
§ 3 ods. 2 druhá veta Správneho poriadku, v zmysle ktorých správny orgán (obec) má povinnosť účastníkom konania a iným osobám, ktorých sa konanie týka, poskytovať pomoc a poučenia, aby pre neznalosť právnych predpisov neutrpeli v konaní ujmu,
in concreto
, pomôcť účastníkovi konania odstrániť nedostatky podania.
Správny poriadok používa pojem účastník konania, pričom navrhovateľ nepochybne účastníkom konania je (
§ 14 Správneho poriadku) a stáva sa ním dňom, keď podanie došlo miestne príslušnému správnemu orgánu, teda obci, a o jeho návrhu bude potrebné rozhodnúť.
Keďže ust. § 5 OZ na aplikáciu vyžaduje iba dve kumulatívne splnené podmienky, a to viackrát spomínané existenciu pokojného stavu a zrejmý zásah doň, budú v spojení so všeobecnými náležitosťami podania vyplývajúcimi z ust. § 19 ods. 2 Správneho poriadku náležitosťami (obsahom) návrhu:
- označenie navrhovateľa, u fyzickej osoby v rozsahu meno a priezvisko, dátum narodenia, adresa trvalého pobytu, prípadne adresa na doručovanie písomností a označenie zástupcu, ak ho navrhovateľ má
20)
, u právnickej osoby v rozsahu názov, sídlo, IČO, označenie štatutárneho orgánu, pričom vedno z aplikačnej praxe je pre naplnenie zásady rýchlosti a hospodárnosti konania vhodné uviesť aj telefónne číslo a e-mailovú adresu
21)
;
- označenie rušiteľa v rovnakom rozsahu, pričom na tomto mieste je potrebné uviesť, že ani doktrína, ani aplikačná prax doposiaľ nevyriešila otázku označenia rušiteľa v prípade, že navrhovateľ nemá k dispozícii osobné údaje rušiteľa. Uplatnením analógie je potrebné nahliadnuť do rozhodovacej praxe najvyšších súdnych autorít v najbližších príbuzných veciach. Podľa názoru Najvyššieho súdu SR
22)
v civilnom sporovom konaní súd nie je povinný poskytovať súčinnosť pri zisťovaní identifikačných údajov žalovaného, pretože práve takýto postup by mohol mať za následok porušenie zásady rovnosti strán a zásady kontradiktórnosti. Podľa názoru toho istého senátu Najvyššieho súdu
23)
v inom civilnom sporovom konaní, žalobca nemusí mať vedomosť o dátume narodenia alebo rodnom čísle žalovanej fyzickej osoby, pričom tieto údaje nie sú ani verejne dostupné. Bezvýhradné trvanie na týchto identifikátoroch by znamenalo odňatie spravodlivosti. Preto, ak je fyzická osoba označená identifikačnými údajmi, ktoré umožňujú jej identifikáciu a nezameniteľnosť s inou osobou, žaloba nemusí obsahovať dátum narodenia alebo rodné číslo. Podľa názoru autora je na mieste sa prikloniť k novšiemu právnemu názoru Najvyššieho súdu
per analogiam iuris
, a to aj preto, že obce majú k dispozícii register obyvateľov a dokážu tak uskutočniť identifikáciu označeného rušiteľa v intenciách uvedeného právneho názoru NS SR. Navyše, nie je racionálne očakávať, že rušiteľ poskytne dobrovoľne svoje údaje a zisťovanie údajov rušiteľa privolaním hliadky PZ by v mnohých prípadoch bolo prekročením kompetencie policajta či porušením práva na ochranu osobných údajov
24)
;
- čo najpodrobnejší a najpresnejší
opis posledného pokojného stavu
a
opis zrejmého zásahu
v intenciách uvedených obsahov pojmov pokojný stav a zrejmý zásah;
- petit - návrh navrhovateľa, ako má obec rozhodnúť , ktorý ním "vo svojom návrhu vymedzí, o čom bude správny orgán rozhodovať, t.j. určí predmet konania. Od takto vymedzeného predmetu konania sa správny orgán nemôže odchýliť"
25)
, pričom do úvahy prichádzajú len tri možnosti vyplývajúce z ust.
§ 5 OZ a skôr uvedeného - predbežný zákaz zásahu alebo obnovenie predošlého stavu alebo obe možnosti súčasne. Ak to tak nie je, obec pomôže navrhovateľovi odstrániť nedostatok podania, podľa názoru autora tým, že ho nasmeruje k zákonným limitom petitu, avšak petit za neho neformuluje. V prípade (naďalej) nesprávne formulovaného petitu obec bude musieť návrh zamietnuť pre nedostatok rozhodovacej kompetencie, pretože v tomto type konania má kompetenciu pozitívne rozhodnúť len o uvedených troch typoch návrhov. Petit musí byť formulovaný v intenciách možností podľa
§ 5 OZ a nesmie smerovať k uloženiu povinnosti.
1.3.2 Konanie o poskytnutie predbežnej ochrany obcou
Konanie sa začína buď dňom, keď bol návrh doručený obci, alebo momentom spísania návrhu do zápisnice
, a od týchto okamihov sa na konanie vzťahujú lehoty podľa
§ 49 Správneho poriadkua rovnako tak
treba postupovať podľa Správneho poriadku
.
Miestna príslušnosť sa spravuje ust.
§ 7 ods. 1 Správneho poriadku. V jeho zmysle bude príslušná tá obec, v ktorej obvode nastal rušivý zrejmý zásah (
forum actus
- miesto činnosti účastníka). Ďalšie kritériá miestnej príslušnosti vzhľadom na podstatu inštitútu a charakter konania o poskytnutie predbežnej ochrany obcou nemajú opodstatnenie.
Po začatí konania je úlohou obce pomôcť navrhovateľovi odstrániť nedostatky návrhu v zmysle
§ 19 ods. 3 Správneho poriadku, pretože navrhovateľom môže byť aj osoba, ktorá nie je presvedčená o
zrejmom
zásahu, keďže ho buď nevie správne identifikovať, formulovať, alebo zrejmosť zásahu jednoducho absentuje a navrhovateľ to nevie posúdiť. Ak nedostatky nie sú, resp. boli odstránené, je potrebné zistiť, či navrhovateľovi svedčí aktívna vecná legitimácia. V konaní môžu byť aktívne vecne legitimované fyzická osoba, právnická osoba, alebo štát. Štát však len vtedy, ak je su