Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
K budúcej úprave darovania
K budúcej úprave darovania
Doc. JUDr.
Monika
Jurčová
PhD.
Katedra občianskeho a obchodného práva, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v
Trnave
... nikto sa nemôže dlhodobo a s plným nasadením zaoberať otázkami práva bez toho, aby
si uvedomil, že pod povrchom vecí, ktoré ho niekedy mätú, trápia alebo rozčuľujú, pulzuje naliehavá
túžba po práve, spravodlivosti alebo slušnosti,.
..2)JURČOVÁ, M.: K budúcej úprave darovania. Právny obzor, 97, 2014, č.1, s.3 - 21.
About a future regulation of donation.
The article deals with the topic of donation
in two substantial parts. In its first part, the author discusses the will and the motive of the
donor on one side of the gratuitous relationship and the gratitude of the donee on its other side.
The author argues that the expectations of the donor that the donee will be grateful may be just but
they are not supported by law, because rules on donation do not contain gratitude as the donee´s
obligation. If the grounds for revocation of donation by the donor were modified de lege ferenda and
the substantial breach of good morals was substituted by the new term "ingratitude" (similarly as in
the new Czech Civil Code); in this case yes, donee´s obligation of gratitude towards the donor would
probably become an implied obligation in donation relationship. The second part of article points
out to the basic structural components of the donation contract in future Slovak Civil Code.
Specific proposals of author are based on three principles in donation: 1. pacta sunt servanda; 2.
aequitas
and gratitude; 3. legal certainty. At last, hesitation about introduction of revocation on
the grounds of impoverishment was expressed and the author calls for broad public discussion on this
point.Key words:
Donation, will, motive, gratitude, new Civil Code, revocation and its
grounds
1. Vôľa, pohnútka a motivácia. Vďačnosť
1) Ak by sme parafrázovali citát Llewelyna, mohli by sme dospieť k
tvrdeniu, že sa nemožno zaoberať darovaním a obísť minimálne dve otázky, ktoré právnu úpravu
darovania významne ovplyvňujú, hoci nenašli priame vyjadrenie v pozitívnom práve. Prvou je otázka
motivácie darcu
, ktorá ovplyvňuje tvorbu jeho vôle. Druhou je otázka, či je obdarovaný
povinný byť darcovi vďačný
, ktorá ovplyvňuje existenciu a stabilitu darovacieho vzťahu vôbec.
Nie je irelevantné sa týmito otázkami zaoberať. Poznanie týchto neprávnych prvkov totiž výrazným
spôsobom ovplyvňuje aplikáciu a výklad právnych noriem, ktoré darovanie upravujú.Výklad právnych úkonov zmluvných strán pri uzavieraní darovacej zmluvy a následné
správanie strán po uzavretí zmluvy, ale tiež po odovzdaní daru, je nutné uskutočňovať aj so zreteľom
na vôľu darcu a správanie obdarovaného. Vôľa darcu obdarovať iného je v podstate synonymom jeho vôle
obohatiť obdarovaného, darca väčšinou koná v úmysle poskytnúť obdarovanému prospech a neočakáva za
svoje plnenie protihodnotu. V procese formovania vôle darcu hrá významnú úlohu pohnútka darcu, ktorá
pramení z jeho motivácie obdarovať určitú osobu. Pohnútka je však na rozdiel od vôle konajúcej osoby
právne irelevantná. Podľa § 49a OZ omyl v pohnútke
nespôsobuje neplatnosť právneho úkonu. Rozlišovanie omylu vo vôli a v pohnútke je dôležité aj z
hľadiska ochrany osoby, ktorej je právny úkon určený. Pre účely darovania možno diferencovať tieto
pojmy nasledovne. Vôľa darcu obdarovať druhú stranu predpokladá existenciu jeho vážnej, slobodnej
vôle bez omylu poskytnúť obdarovanému plnenie bezplatne s úmyslom prospieť mu. Vôľou rozumieme
vnútorný psychický vzťah konajúcej osoby k uskutočnenému prejavu vôle a jeho následkom. Omyl vo vôli
(vnútorný omyl) je nedostatočnou alebo nesprávnou predstavou o právnych následkoch, ktoré vzniknú zo
zmluvy. Takáto chybná predstava musí byť zahrnutá vôľou a nestačí, keď sa vyskytuje len vo sfére
pohnútky, teda keď sa uplatňuje pred vznikom vôle. V pohnútke, na základe ktorej sa vôľa darcu
obdarovať formovala, sa koncentruje pojem motivácie darcu, ak však pohnútka nenachádza vyjadrenie vo
vôli darcu, je takmer úplne irelevantná. Rôzne právne následky, ktoré pramenia z rozlišovania vôle,
pohnútky a jej vyjadrenia možno demonštrovať nasledovne. Darca daruje snaživému študentovi
maliarstva obraz, o ktorom sa domnieva, že je len bezcennou kópiou slávneho majstra, v skutočnosti
je to drahý originál. Darca chcel obdarovanému poskytnúť prospech, nie však takej vysokej hodnoty.
Darca zachránený pred utopením precitne na brehu rieky a so slovami "Darujem Ti ho za záchranu
života", vloží do rúk prvej osoby, ktorú uvidí po prebratí sa z bezvedomia, vzácnu brošňu. V
skutočnosti ten, kto ho z rieky vytiahol a riskoval život, sedí obďaleč zabalený v deke. V prvom
rade došlo k omylu v predmete plnenia, v druhom prípade v osobe spolukontrahenta. Tieto omyly treba
posudzovať podľa kritérií v § 49a OZ, t.j. či sú
podstatné a či osoba, ktorej bol právny úkon určený, omyl vyvolala alebo o ňom musela vedieť. Ak je
omyl podstatný a obdarovaný nebol dobromyseľný, darca sa môže dovolať neplatnosti darovania podľa
§ 40a OZ. V opačnom prípade je darovanie platným
právnym úkonom. Ak by obdarovaný ľstivo, t.j. úmyselne vyvolal omyl darcu, možno sa dovolať
neplatnosti aj z dôvodu nepodstatného omylu. Platnej právnej úprave možno vytknúť, že pre účely
bezodplatných právnych úkonov by spravodlivejšie riešenie umožnilo dovolať sa neplatnosti pre omyl
darcu na základe menej prísnych kritérií ako je to v súčasnosti
prípustné.3)
Omyl v pohnútke, v porovnaní s omylom vo vôli, nie je dôvodom neplatnosti právneho úkonu.
Darkyňa daruje svoje materské šaty, má už dve deti, viac detí nechce a domnieva sa, že už nikdy
nebude tehotná. O dva roky však nečakane otehotnie. Skutočnosť, že pohnútkou bolo uvažovanie "už
nebudem tehotná", nič nemení na prejavenej vôli, že dobrovoľne bezodplatne prenechala tehotenské
oblečenie priateľke s úmyslom usporiť jej výdavky v tehotenstve a takto jej poskytnúť prospech.
Politik daruje značné peňažné prostriedky spolkom ochrancov prírody a útulkom zvierat, je
presvedčený, že takéto správanie bude vyvážené jeho obľubou v spoločnosti a úspechom vo voľbách.
Hoci sa jeho konanie neprejaví na výsledku volieb pre neho pozitívne, darovanie je platné. Vôľa
darcov v obidvoch prípadoch nie je vadná v dôsledku pohnútky, ktorá sa neskôr prejavila ako
neodôvodnená a mylná.
Motivácia darcu je v historickej perspektíve veľmi zaujímavou témou, ktorá by mohla byť
obsahom samostatnej štúdie. Dary boli prevažne vždy poskytované v očakávaní iných výhod alebo
minimálne odôvodňované rodinnými vzťahmi. V historickom prehľade právnej úpravy darovania je
zaujímavým faktom, že hoci bezodplatné prevody existovali a dary sa darovali, právo sa prvýkrát
dotklo inštitútu darovania až v , v ktorých sa ako podstatná črta naopak požadovali aj budúce skutky vernosti
obdarovaného, čím sa vlastne inskripcia transformovala na odplatnú zmluvu."5)
Z histórie sa možno poučiť aj dodnes a z toho dôvodu nemožno darovanie odôvodňovať len čistým
altruizmom darcu, ale v pozadí je potrebné vidieť aj iné dôvody, ktoré darcu motivujú k rozhodnutiu
darovať. Darca rešpektuje svojim rozhodnutím nielen rodinné väzby, ale aj spoločenské konvencie,
často kalkuluje s budúcou priazňou obdarovaného. Darca môže konať aj s úmyslom poškodiť veriteľov,
obchádzať predpisy dedičského práva, získať daňové výhody.6)
lex Cincia
(204 p. n. l.), aj to len preto, aby určité
darovania zakázalo.4) Darovanie hralo dôležitú úlohu ako prvok politickej a
diplomatickej stratégie v historickom vývoji spoločnosti aj od čias zániku Rímskeho impéria. "Na
našom území v stredoveku darovacia zmluva (litterae donationales)
poskytovala z dôvodu svojej
bezodplatnosti vhodný nástroj na vyjadrenie vďaky, prehĺbenie rodinných vzťahov, pričom donácie sa
realizovali iba v prospech rodiny. Pri daroch v rodine sa vyzdvihovala rodinná súdržnosť, odmena za
preukázané služby, pomoc v núdzi, budúce povinnosti doživotnej starostlivosti o donátora na ťarchu
obdarovaného. V stredoveku boli veľmi početné tiež dary cirkvi, o darovaní rozhodovala zbožnosť
darcu a najmä viera v nesmrteľný život po smrti, ku ktorému viedla cesta aj prostredníctvom fundácií
a donácií cirkevných inštitúcií, venovaných hlavne pre spásu duše a očistenia od hriechov. V období
vrcholného stredoveku sa v hodnoverných miestach nostrifikovali aj tzv. zmluvy inscriptio
pro
fidelibusReakciou práva (aj slovenského) na takéto konanie darcu sú napríklad inštitúty
odporovateľnosti právnych úkonov alebo možnosť započítania darovania do dedičského podielu.
Motivácia darcu môže byť tiež ukazovateľom výkladu vôle darcu, ako vyplýva napríklad z odôvodnenia
rozhodnutia NS ČR, 33 Odo 515/2001 zo dňa 30.2.2002: "
Předalli O. T. žalované finanční hotovosti,
aniž přitom dal jakkoli najevo úmysl požadovat tyto peníze zpět, a činilli tak s vědomostí, že
žalovaná peníze této hodnoty použije na úhradu svého dluhu a že mu je není schopna vrátit, resp.
tuto skutečnost akceptoval, a žalovaná peníze za stejných okolností přijala, lze takto zjištěný
skutkový děj podřadit ustanovení § 628 odst. 1
občanského zákoníku, tedy dovozovat, že mezi O. T. a žalovanou došlo k uzavření darovací
smlouvy; znalost potřeb i poměrů žalované byla motivací k poskytnutí finančního
daru.".
Keďže sme poukázali na skutočnosť, že motivácia darcu nemusí vždy prameniť z číreho
altruizmu, možno si položiť otázku. Je odôvodnené uvažovať nad vďačnosťou obdarovaného ako
povinnosťou z darovacej zmluvy? Slovenská právna úprava výslovne neustanovuje povinnosť obdarovaného
byť vďačný darcovi. Skutková podstata § 630 OZ,
ktorá ustanovuje predpoklady odvolania darovania, vychádza z premisy, že správanie voči darcovi a
členom jeho rodiny spôsobom hrubo porušujúcim dobré mravy môže, na základe rozhodnutia darcu,
spôsobiť zánik darovacieho vzťahu. Najvyšší súd tiež vychádza z podobného výkladu účelu tohto
inštitútu: "
Účelom ustanovenia § 630 Občianskeho
zákonníka nie je postihnúť porušenie právnych povinností, ktorých splnenia, resp. nárokov zo
zodpovednosti za ich nesplnenie sa možno domáhať inými prostriedkami právnej ochrany, ale umožniť
vyvodenie zodpovednosti za porušenie morálnych pravidiel správania ako súhrnu určitých etických a
kultúrnych noriem v spoločnosti všeobecne uznávaných. Vrátenie daru v zmysle tohto ustanovenia, pri
splnení podmienok v ňom uvedených, je v podstate sankciou obdarovaného za jeho správanie voči
darcovi spôsobom hrubo porušujúcim dobré mravy."7)
S poukazom na
historický vývoj darovania v práve na území Slovenska a aj na zahraničné právne úpravy možno
konštatovať, že s výnimkou common law všetky skúmané právne poriadky, ako aj povinnosť obdarovaného
byť vďačný výslovne neustanovujú, nevďačnosť obdarovaného určitým spôsobom sankcionujú.
Charakteristiky nevďačnosti sa rôznia, ale prevláda všeobecne zakotvené povedomie, že nemožno
strpieť, aby obdarovaná osoba bez hrozby priameho majetkového postihu nerešpektovala skutočnosť, že
darca jej poskytol určité dobro, ktoré poskytnúť nebol povinný. Darca tým, že obdarovanému niečo
daroval, konal "nadštandardne", t.j. dal viac než bol povinný dať. Otázkou zostáva, možno očakávať
od obdarovaného tiež nadštandardné správanie voči darcovi? Z nemeckej právnej vedy vyplýva záver, že
obdarovanému prijatím daru vzniká povinnosť úctivého správania voči darcovi a záväzok vďačnosti. Nie
je možné domáhať sa žalobou splnenia týchto povinností darcu, ale právo umožňuje darovanie odvolať,
ak sa obdarovaný významným spôsobom odkloní od požiadaviek morálky, aké možno pre plnenie povinností
úcty a vďačnosti považovať za primerané. Subjektívne sa obdarovaný musí dopustiť zavrhnutiahodného
konania, ktorým prejavuje nedostatok vďačnosti. Objektívne posúdenie však vyžaduje aj zohľadniť
vzájomný vzťah darcu a obdarovaného a prípadnú provokáciu zo strany darcu.8)
Ak aj zotrváme na stanovisku, že v našom právnom poriadku je vďačnosť len morálnou a nie právnou
povinnosťou, nemožno opomenúť skutočnosť, že obdarovaného darca nepriamo zaväzuje. Obdarovaný prijal
dar a využíva určité výhody, ktoré mu plynú zo získaného prospechu. Drgonec obdarovaného situáciu
charakterizuje veľmi výstižne: "Zákon vytvoril obdarovanému obmedzenú, či presnejšie povedané
podmienečnú právnu istotu. Zákon spája právnu istotu obdarovaného s takým správaním, ktoré je v
súlade s dobrými mravmi. Je na obdarovanom, či túto právnu istotu pokladá za natoľko významnú, aby
svoje správanie k darcovi podriadil požiadavkám dobrých mravov, alebo či prizná význam inému, kvôli
čomu nedbá na dobré mravy a riskuje stratu právnej istoty ohľadne svojho právneho
postavenia."9) Táto rovnováha v darovacom vzťahu v konečnom dôsledku
významným spôsobom ovplyvňuje otázku motivácie a vďačnosti. Ak darca daruje s vedomím možnosti
odvolania darovania, v jeho motivácii môže byť táto právna možnosť zahrnutá a kalkulovaná. Poznanie
ľudskej povahy, resp. osobnosti obdarovaného, a povaha daru môžu významným spôsobom ovplyvniť
vzájomné vzťahy darcu a obdarovaného. Darca sa domnieva, že obdarovaný prijatím daru na seba
mnohokrát nevedomky preberá povinnosť, ktorej charakter pravdepodobne pramení v prirodzenom práve.
Povinnosť vďačnosti. Je veľmi diskutabilné, či v našom právnom poriadku povinnosť vďačnosti možno
považovať za právnu povinnosť, ktorá je implicitnou podmienkou darovacej zmluvy. Ak by sme tak
pripustili, bola by to právna povinnosť, ktorej konkrétny obsah by bol určený morálkou, t.j.
neprávnymi pravidlami. Zákonodarca vyžaduje v § 630
OZ hrubé porušenie dobrých mravov ako predpoklad odvolania darovania, súdna prax (niekedy aj
z toho dôvodu kritizovaná kvôli reštriktívnemu výkladu §
630)10) v rozhodovaní nevychádza z predpokladu, že po uzavretí
darovacej zmluvy by vzťahy darcu a obdarovaného mali mať nadštandardnú kvalitu. Práve naopak, nie
každé porušenie dobrých mravov v správaní obdarovaného, len hrubé porušenie možno sankcionovať
odvolaním darovania. Ak by sa zmenila právna úprava, uplatnenie tohto inštitútu by mohlo byť širšie.
Z Legislatívneho zámeru11) vyplýva, že odvolan
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).