Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
K zodpovednosti štátu za nesprávny úradný postup Ústavného súdu Slovenskej republiky
K zodpovednosti štátu za nesprávny úradný postup Ústavného súdu Slovenskej
republiky
JUDr.
Boris
Balog
PhD
riaditeľ odboru legislatívy a práva na Ministerstve hospodárstva SR,
Bratislava.
BALOG, B.: K zodpovednosti štátu za nesprávny úradný postup Ústavného súdu
Slovenskej republiky. Právny obzor, 92, 2009, č. 1, s. 41 - 49.
Článok sa zaoberá zodpovednosťou štátu za nesprávny úradný postup Ústavného súdu
Slovenskej republiky v prípade, ak na základe sťažnosti podľa
čl. 127 Ústavy Slovenskej republiky využije
Ústavný súd Slovenskej republiky možnosť podľa § 52
ods. 2 zákona NR SR č. 38/1993 Z.z. a na návrh sťažovateľa rozhodne o dočasnom opatrení. Hoci
zákon NR SR č. 38/1993 Z.z. obsahuje ustanovenia, v
zmysle ktorých musí Ústavný súd Slovenskej republiky zvažovať aj zásah do postavenia tretích osôb,
môže im takýmto rozhodnutím spôsobiť ujmu.
Úvod
Sťažnosť podľa čl. 127 Ústavy Slovenskej
republiky v znení ústavného zákona č. 90/ 2001 Z.z. (ďalej len
"ústava") predstavuje významný nástroj Ústavného súdu
Slovenskej republiky (v rámci subsidiárnej pôsobnosti) na ochranu základných práv alebo slobôd,
alebo ľudských práv a základných slobôd vyplývajúcich z medzinárodnej zmluvy, ktorú Slovenská
republika ratifikovala a bola vyhlásená spôsobom ustanoveným zákonom, ak ich porušenie namietajú
fyzické osoby alebo právnické osoby. Konanie o sťažnosti predstavuje konkrétnu kontrolu ústavnosti,
pri ktorej "figurujú ľudské práva a základné slobody v podobe subjektívnych nárokov s konkrétnym
(individualizovaným, aktualizovaným) obsahom a účinkami, ktorým ústavný súd z podnetu ich priameho
nositeľa poskytuje ochranu".1) Konkrétna kontrola ústavnosti je spojená s
chápaním ústavnosti v širšom slova zmysle.2)
Sťažovateľom môže byť fyzická osoba alebo právnická osoba a jej sťažnosť môže smerovať
proti právoplatnému rozhodnutiu, opatreniu alebo inému zásahu alebo nečinnosti orgánu verejnej moci,
na ktorý štát preniesol zabezpečovanie niektorých svojich funkcií (s výnimkou samotného Ústavného
súdu Slovenskej republiky, ktorý neprijíma sťažnosti sám proti sebe).3) Za
opodstatnenú nemožno považovať takú sťažnosť, ktorá obsahuje len tie právne alebo faktické
skutočnosti, ktoré Ústavný súd Slovenskej republiky už predtým viedli k ich
odmietnutiu.4) Oprávnenie predložiť návrh sa priznáva osobe a nie orgánu
verejnej moci.5)
Úprava sťažnosti v čl. 127 ústavy v
znení ústavného zákona č. 90/2001 Z.z. je doplnená
úpravou v § 49 až 56 zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 38/1993 Z.z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred
ním a o postavení jeho sudcov v znení zákona č. 124/2002
Z.z. (ďalej len "zákon o ústavnom
súde").
Predmetom tohto príspevku nie je venovať sa sťažnosti ako takej, ale zamyslenie nad
uplatnením zodpovednosti štátu za nesprávny úradný postup Ústavného súdu Slovenskej republiky podľa
osobitného zákona - zákona č. 514/2003 Z.z. o zodpovednosti
za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci a o zmene niektorých zákonov v znení
zákona č. 215/2007 Z.z. - v prípade využitia možnosti
podľa § 52 ods. 2 zákona o ústavnom
súde.
Dočasné opatrenie
Zákon o ústavnom súde bol (okrem iného)
zmenený a doplnený aj zákonom č. 124/2002 Z.z. Cieľom
tejto novely bolo uviesť zákon o ústavnom súde do
súladu s ústavou v nadväznosti na prijatie ústavného
zákona č. 90/2001 Z.z. a ďalej odstrániť niektoré
nedostatky dovtedajšej právnej úpravy. V nadväznosti na úpravu sťažnosti v
čl. 127 ústavy bolo v šiestom oddiele v tretej
časti druhej hlave v § 49 až 56 upravené aj
konanie o sťažnostiach fyzických osôb a právnických osôb.
Ústava v čl. 127 výslovne neupravuje,
či sťažnosť vyvoláva
ex constitutione
odkladný účinok, alebo nie. Uvedené je predmetom
zákonnej úpravy. V tom zmysle zákon o ústavnom súde v
§ 52 ods. 1 ustanovuje, že "podanie sťažnosti
nemá odkladný účinok".
Zákonodarca súčasne v ustanovení § 52 ods.
2 až 4 zákona o ústavnom súde upravil možnosť odkladu vykonateľnosti napadnutého
právoplatného rozhodnutia, opatrenia alebo iného zásahu a uloženia dočasného opatrenia. Podľa
§ 52 ods. 2 zákona o ústavnom súde môže Ústavný
súd Slovenskej republiky
"na návrh sťažovateľa rozhodnúť o dočasnom opatrení a odložiť
vykonateľnosť napadnutého právoplatného rozhodnutia, opatrenia alebo iného zásahu...".
Uvedená
zákonná možnosť posilňuje ochranu sťažovateľa tým, že Ústavný súd Slovenskej republiky má možnosť
rozhodnúť o dočasnom opatrení, aby sťažovateľovi po podaní sťažnosti až do rozhodnutia o nej
nevznikla výkonom napadnutého rozhodnutia, opatrenia alebo iného zásahu väčšia ujma, ako by vznikla
iným osobám pri odložení vykonateľnosti. Z hľadiska materiálnej ochrany ústavnosti to má svoje
opodstatnenie, pretože v zmysle konštantnej judikatúry Ústavného súdu Slovenskej republiky je
podanie sťažnosti prípustné, iba ak boli základné práva a slobody naozaj porušené. Na vznik
právomoci Ústavného súdu Slovenskej republiky nepostačuje len tvrdenie o tom, že orgán verejnej moci
iba ohrozil základné právo stažovateľa.6) Ústavný súd Slovenskej republiky
vyžaduje, aby námietka porušenia základného práva alebo slobody mala ústavne relevantnú
intenzitu.7) Sťažovateľ sa môže obrátiť na Ústav ný súd Slovenskej republiky
iba vtedy, ak sú jeho práva porušené (porušované), ale podanie sťažnosti s vylúčením odkladného
účinku sťažnosti neznamená ukončenie namietaného porušenia (porušovania) jeho práv.Napriek tomu, že z vecného hľadiska nie je možné spochybňovať opodstatnenosť dočasného
opatrenia a odkladu vykonateľnosti napadnutého právoplatného rozhodnutia, opatrenia alebo iného
zásahu, je zrejmá absencia ústavnej úpravy toht
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).