Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Kolektívne žaloby v spotrebiteľských veciach - terra incognita v Slovenskej republike? Kolektívne žaloby a podmienky konania - 1. časť.
Kolektívne žaloby v spotrebiteľských veciach - terra incognita v Slovenskej republike?
Kolektívne žaloby a podmienky konania - 1. časť.
Mgr.
Marek
Maslák
Interný doktorand na Katedre občianskeho a obchodného práva Právnickej fakulty
Trnavskej univerzity v Trnave.
MASLÁK, M.: Kolektívne žaloby v spotrebiteľských veciach -
terra incognita
v
Slovenskej republike? Kolektívne žaloby a podmienky konania - 1. časť. Právny obzor, 100, 2017, č.
2, s. 162 - 182.Collective actions in consumer cases -
In the present paper author deals with
issues of collective redress mechanisms in general and explains different forms of such mechanisms,
its function and purpose. Author also provides answers to specific question of collective redress
mechanisms such as terra incognita
in The Slovak Republic?
Collective actions and procedural requirements - Part I.opt - in
or opt - out
principle, conditions of eligibility of
entities to bring collective action, protection of good reputation of defendant, information to the
public about collective redress action and certification of collective lawsuit. In The Slovak
Republic it is considering about adoption of legislation that will regulate collective redress
mechanism in comprehensive manner, whereas as present in The Slovak Republic it does not exist
compensatory collective redress. Because of possible abusing of collective actions author proposes
an appropriate system for The Slovak Republic.Key words:
collective redress mechanism, collective action, opt - in principle,
opt - out principle, procedural requirement of collective action1. Úvod
Autor sa v predkladanom článku1) venuje problematike kolektívnych
(hromadných) žalôb v spotrebiteľských veciach. V prvých štyroch kapitolách príspevku je jeho cieľom
poskytnúť prehľad konania o takýchto žalobách všeobecne, pričom v nasledujúcich kapitolách autor
upriamuje pozornosť na konkrétne otázky konania, ako sú problematika aktívnej legitimácie na podanie
žaloby; systém
opt - in
, resp. opt - out
; informovanie dotknutých spotrebiteľov o
podaní takejto žaloby a fáza pripustenia žaloby súdom. Na tento príspevok nadväzuje ďalší, ktorý sa
bude zaoberať možnými požadovanými nárokmi v konaní o kolektívnej žalobe, účinkami rozsudku vydanom
v kolektívnom procese, financovaním kolektívnej žaloby a prípadmi s cezhraničným prvkom v rámci Eú.
Keďže komplexné zakotvenie kolektívnej ochrany spotrebiteľov je cieľom zákonodarcu vzhľadom na Návrh
Stratégie spotrebiteľskej politiky na roky 2014 - 2020, schválený uznesením vlády Slovenskej
republiky č. 502/2014 a Návrh Legislatívneho zámeru Spotrebiteľského zákonníka, v článku predkladáme
možné riešenia pre Slovenskú republiku. Treba mať na pamäti, že ide o zložitú problematiku, ktorá si
vyžaduje premyslenú a pomerne podrobnú právnu úpravu,2) pričom veríme, že
tento príspevok môže byť hodenou rukavicou pre ďalšiu diskusiu ohľadom tejto témy.2. Formy kolektívnych mechanizmov nápravy
Kolektívne mechanizmy nápravy môžu byť veľmi efektívnym a účinným prostriedkom zlepšenia
práv spotrebiteľov. Všeobecne možno konštatovať, že tieto mechanizmy sú zmysluplné tam, kde by
náklady na individuálne vedené prípady mohli odrádzať jednotlivcov od toho, aby sa obracali na súdy,
pričom ich cieľom je predchádzať protiprávnemu konaniu a ukončovať ho a tiež uspokojiť majetkové
nároky poškodených subjektov.
Rozoznávame rôzne formy kolektívnych mechanizmov nápravy. Môžeme hovoriť o variante, keď
sa do jedného konania spojí viacero individuálnych konaní, ktoré majú rovnaký alebo obdobný skutkový
základ. Ďalším variantom je situácia, keď sa konanie právneho subjektu vzťahuje na určitú množinu
osôb, pričom vo svojom mene, ako aj v mene celej tejto množiny osôb podá žalobu subjekt, ktorý je
konaním protistrany tiež dotknutý. Napokon môže nastať situácia, keď žalobu podá subjekt, na ktorého
sa konanie protistrany nevzťahuje, pričom tento subjekt podá žalobu v mene dotknutých osôb. Takýmto
žalujúcim subjektom môže byť orgán verejnej moci alebo špecifický súkromnoprávny subjekt (v prípade
spotrebiteľských sporov napríklad spotrebiteľská organizácia). Uvedené tri varianty môžeme podradiť
pod definíciu
skupinových žalôb.
3) Ak by žalobu podal osobitný
subjekt, na ktorého sa konanie protistrany nevzťahuje, avšak nie v mene dotknutých subjektov, ale vo
svojom mene za dotknuté osoby, hovoríme tu o reprezentatívnych
žalobách.
4) V prípade reprezentatívnych žalôb smerujú požadované
majetkové nároky nie poškodeným, ale priamo tomuto osobitnému subjektu, ktorý má povinnosť použiť
vysúdené nároky na zlepšenie spotrebiteľskej ochrany, prípadne smerujú do príslušnej kapitoly
štátneho rozpočtu, závisiac od charakteru žalujúceho subjektu. Niekedy sa pod pojem reprezentatívne
žaloby zaraďuje aj posledný variant uvedený vyššie v rámci skupinových
žalôb.5) Osobitným prípadom je variant, podľa ktorého v prípade veľkého počtu
žalôb smerujúcich voči tomu istému žalovanému na základe rovnakých skutkových okolnosti, osobitne
určený súd z nich vyberie a prejedná jeden modelový prípad, pričom rozhodnutie v ňom sa vzťahuje aj
na všetky ostatné konania, ktoré sú počas prejednania modelového prípadu prerušené, a následne po
vynesení rozhodnutia v modelovom konaní sa v nich pokračuje.6) Zastrešujúcim
pojmom na všetky tieto prípady je kolektívna, resp. hromadná žaloba
(všeobecne tu tiež
hovoríme o kolektívnych mechanizmoch nápravy). Treba však povedať, že terminológia nie je ustálená,
napokon v podmienkach SR môžeme hovoriť len o počiatkoch kolektívnych mechanizmov nápravy v
spotrebiteľských veciach. Ako tvrdí Csach, právny poriadok môže "vyzbrojiť ,kolektívneho
presadzovateľa´ rozličným arzenálom nárokov.".
7) Winterová definuje
hromadnú žalobu ako "žalobu podávanou v zájmu většího okruhu osob, které mají shodné nebo obdobné
nároky, avšak nejsou účastníky řízení o nich, i když z výsledku řízení mohou potom
profitovat",
8) a ďalej ju člení na súkromnú žalobu (resp. skupinovú, keď
je žalobca sám aktívne legitimovaný, pričom uplatňuje svoje právo, ale aj s účinkami pre
iných),9) spoločenskú žalobu (resp. spolkovú, ktoré je podávaná
súkromnoprávnymi právnickými osobami v prospech dotknutej skupiny) a verejnú žalobu (podávaná
orgánmi verejnej moci v prospech dotknutej skupiny).10) Rovnako aj Smolík
považuje za všeobecný pojem hromadnú žalobu.11) V rámci kolektívnych
mechanizmov nápravy možno spomenúť ešte situáciu, keď sa skupina jednotlivcov pripojí k trestnému
stíhaniu, požadujúc súkromnoprávne nároky v dôsledku spáchania trestného
činu.12)Inštitút hromadných žalôb je známy najmä z prostredia USA (tzv. class action), Európska
únia sa však bráni príliš liberálnej úprave class action v takej podobe, ako ju poznáme z USA, keďže
americká právna úprava je charakterizovaná absenciou pravidla náhrady trov konania podľa úspechu vo
veci; ďalej postupom sprístupňovania dokumentov, ktorý umožňuje náhodné získavanie kompromitujúcich
informácií; náhradou škody s represívnou funkciou a princípom
opt - out
. Takáto koncepcia v
súhrne nie je vlastná európskemu prostrediu a neminimalizuje riziko zneužitia tohto
inštitútu.13) Zároveň však možno povedať, že neexistencia právnej úpravy
týkajúcej sa konaní o kolektívnych žalobách (s možnosťou požadovať majetkové nároky) je v západnej
Európe raritou.14) Pokiaľ ide o oblasť kolektívnych mechanizmov nápravy na
Slovensku, ako aj v Českej republike, sme tu obutí ešte len v detských topánkach.Na tomto mieste je nevyhnutné zamyslieť sa nad rozlíšením pojmov kolektívna ochrana práv a
ochrana kolektívnych práv,15) pričom oba môžeme podradiť pod pojem
kolektívne mechanizmy nápravy, resp. pod pojem kolektívny proces (konanie o kolektívnych žalobách).
V prípade kolektívnej ochrany práv ide o kolektívne uplatňovanie jednotlivých individuálnych
práv, resp. ide o súhrn týchto jednotlivých práv subjektov. Naopak ochranu kolektívnych práv môžeme
negatívnym spôsobom definovať ako ochranu práv, ktoré nie sú len jednoduchým súhrnom práv
jednotlivých osôb
.16) Primárnym cieľom ochrany kolektívnych práv je
presadenie kolektívneho záujmu (možno povedať, že až verejného záujmu) na riadnom dodržiavaní práv
všeobecne voči všetkým potencionálne dotknutým subjektom. Tak napríklad v spotrebiteľských veciach
môžeme pod ochranu kolektívnych práv zaradiť konanie o žalobe spotrebiteľského združenia voči
podnikateľovi, v ktorej sa žiada, aby sa porušiteľ zdržal konania, ktoré poškodzuje práva
spotrebiteľov, pričom podnikateľ koná rovnako (plošne) vo vzťahu ku všetkým spotrebiteľom, s ktorými
v právnom zmysle slova prichádza do kontaktu. Teda potencionálne sú ohrození všetci členovia
spoločnosti, ak budú so žalovaným podnikateľom konať ako spotrebitelia. Nejde tu teda o spoločné
uplatnenie viacerých individuálne spočítaných práv, ale o abstraktnú ochranu spotrebiteľských práv
(bez ohľadu na konkrétne prípady). V právnom poriadku SR máme zakotvenú ochranu kolektívnych práv v
§ 3 ods. 5 zákona č. 250/2007 Z.z. o ochrane
spotrebiteľa v platnom znení (ďalej ako "zákon o
ochrane spotrebiteľa), ako aj prostredníctvom konania o abstraktnej kontrole v
spotrebiteľských veciach v § 301 až § 306 zákona č.
160/2015 Z.z. Civilného sporového poriadku (ďalej ako
"Civilný sporový poriadok). Na druhej strane,
kolektívnou ochranu práv bude konanie o žalobe na náhradu škody (prípadne aj iných nárokov) v
prospech viacerých spotrebiteľov, ktorí boli dotknutí konaním podnikateľa, pričom žalobným petitom
bude nahradenie škody pre týchto poškodených spotrebiteľov v zmysle kumulácie jednotlivých nárokov
dotknutých spotrebiteľov na náhradu škody. Kolektívne teda uplatňujeme individuálne práva, resp.
práva jednotlivých spotrebiteľov.Pri ochrane kolektívnych práv je cieľom zabrániť takému konaniu podnikateľa, ktoré
porušuje práva spotrebiteľov
17)(a forward - looking approach)
, kým pri kolektívnej ochrane práv
spotrebiteľov je v popredí kompenzácia ujmy jednotlivých spotrebiteľov a preventívny účinok je až
druhoradý (a backward - looking approach).
Teda možno hovoriť o hromadných žalobách s možnosťou požadovania majetkových nárokov v
prospech poškodených (náhrada škody, bezdôvodné obohatenie, primerané finančné zadosťučinenie), ako
aj o hromadných žalobách na zdržanie sa protiprávneho konania bez možnosti požadovať majetkové
nároky.
3. Význam kolektívnych mechanizmov nápravy
Hromadné žaloby sú využívané napríklad v oblasti nekalej súťaže, ochrany spotrebiteľa,
životného prostredia, zákazu diskriminácie, ochrany osobných údajov, často sa kolektívna ochrana
práv využíva pri uplatňovaní náhrady škody spôsobenej vadným výrobkom. V predkladanom príspevku sa
zaoberáme problematikou hromadných žalôb z hľadiska ochrany spotrebiteľa, čo však neznamená, že
mnohé z otázok konania o hromadnej žalobe nebude možné použiť aj na iné ako spotrebiteľské
veci.18)
V prípade ochrany práv spotrebiteľov majú hromadné žaloby veľký význam, pokiaľ ide o
dosiahnutie poctivejšieho trhového prostredia vo vzťahu k spotrebiteľom. Máme tu na mysli
preventívny účinok kolektívnych mechanizmov nápravy
. Aj z tohto dôvodu súvisia hromadné
žaloby s presadením kolektívneho záujmu19)
na riadnom a poctivom
konaní podnikateľov, a teda na vysokej úrovni spotrebiteľských práv v spoločnosti, ktoré sú nielen
zakotvené zákonom a ním deklarované, ale zo strany podnikateľov aj dodržiavané. Prostredníctvom
hromadných žalôb sa presadzuje kolektívny záujem, teda nie čisto záujem súkromnoprávny (a to najmä v
prípade ochrany kolektívnych práv). Treba dodať, že uplatňovanie ochrany kolektívnych práv sa
zabezpečuje nielen súkromnoprávnym presadzovaním práva, ale aj prostriedkami verejného práva, ide tu
teda o koexistenciu pôsobenia súdov, ako aj správnych orgánov.20) V
nadväznosti na to Smolík uvádza, že tu môže dochádzať k ohrozeniu alebo porušeniu práv zo strany
subjektu vystupujúceho v pozícii globálneho hráča, ktorý svojím konaním nezasahuje len do súkromného
práva, ale porušuje aj verejný záujem.21) Aktuálnosť otázky kolektívnych
žalôb je teda tiež dôsledkom globalizácie
. Na jednej strane ako spotrebitelia máme v západnej
časti sveta čoraz väčší materiálny komfort, na druhej strane rozmanitý a bohatý trh výrobkov a
služieb (masová produkcia) so sebou prináša aj hromadné porušovanie práv a potrebu kolektívnych
mechanizmov nápravy.Ako sme už uviedli, konania o kolektívnych žalobách môžu byť v spotrebiteľských veciach
veľmi efektívnym prostriedkom, a to v prípadoch nízkej výšky nárokov jednotlivých spotrebiteľov.
Vtedy spotrebiteľ rezignuje na individuálne uplatňovanie svojej pohľadávky, keďže existuje riziko
náhrady trov konania v prípade neúspešnosti, platenie odmeny advokátovi a nezanedbateľným faktom je
aj spotreba času a snahy spotrebiteľa, to znamená, že vzhľadom na výšku pohľadávky nie je
individuálne uplatnenie nároku z hľadiska spotrebiteľa účelné.22) Na druhej
strane však rezignácia spotrebiteľov v súhrne prináša nezákonný zisk podnikateľa, pričom jeho výška
záleží od počtu dotknutých spotrebiteľov. V prípade veľkých spoločností môže ísť o zisk pohybujúci
sa v miliónoch eur.23) Z uvedeného vyplýva, že
kolektívne žaloby tiež
znamenajú posilnenie zabezpečenia prístupu k spravodlivosti prostredníctvom súdnej ochrany u tých
osôb, ktoré by z rôznych dôvodov inak nežalovali.
Kolektívne nápravné mechanizmy znamenajú aj odbremenenie súdov od rozhodovania stoviek až
tisícov zhodných nárokov založených na obdobných skutkových okolnostiach a
sú vyjadrením
procesnej ekonómie.
4. Stručne k stavu kolektívnych mechanizmov nápravy v
spotrebiteľských veciach v Slovenskej republike a Európskej únii
Pokiaľ ide o ochranu kolektívnych práv spotrebiteľov (resp. kolektívnych záujmov
spotrebiteľov), treba dať do pozornosti smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2009/22/ES o súdnych
príkazoch na ochranu spotrebiteľských záujmov (ďalej aj ako "smernica o súdnych príkazoch"), ktorú
sme implementovali do nášho právneho poriadku prostredníctvom
§ 3 ods. 5 zákona o ochrane spotrebiteľa a
prostredníctvom konania o abstraktnej kontrole v spotrebiteľských veciach upravenom v
§ 301 až 306 Civilného sporového
poriadku.24) Ako vyplýva z Návrhu Stratégie spotrebiteľskej politiky
SR na roky 2014 - 202025) a Návrhu Legislatívneho zámeru Spotrebiteľského
zákonníka, ktorý bol dňa 14. októbra 2016 predložený do medzirezortného pripomienkového
konania,26) Slovenská republika si kladie značné ciele v oblasti
kolektívnych mechanizmov nápravy, pričom z týchto materiálov vyplýva, že neostane len pri ochrane
kolektívnych práv spotrebiteľov, ako je to dnes, ale legislatívne upravená bude aj kolektívna
ochrana práv spotrebiteľov, t.j. má dôjsť ku komplexnej úprave hromadných žalôb v SR. V súčasnosti
nie je v podmienkach SR možné kolektívne uplatňovanie majetkových nárokov v prospech spotrebiteľov.
Na druhej strane však treba povedať, že právna úprava v Slovenskej republike bola aj pred prijatím
nového Civilného sporového poriadku na vyššej úrovni ako právna úprava v Českej republike, ktorá je
v tomto smere viac ako problematická.27)
Kolektívne mechanizmy nápravy v prípade porušenia spotrebiteľských práv sa stávajú tiež
oblasťou, v ktorej sa angažuje Európska únia.28) Môžeme povedať, že činnosť
Eú zasahuje aj do procesnej roviny ochrany spotrebiteľa, keďže Eú má za to, že tieto kolektívne
mechanizmy môžu
lepšie zabezpečiť prístup spotrebiteľa k spravodlivosti
prostredníctvom
súdnej ochrany. Na druhej strane sa môže zdať, že vývoj na úrovni Eú je v tomto smere pomalý, treba
mať však na zreteli možnosti európskeho zákonodarcu v danej oblasti (dodržanie princípu subsidiarity
a proporcionality) a takisto platí, že predmetná oblasť si vyžaduje riadne posúdenie, ktoré zo
spôsobov kolektívnych mechanizmov sú v rámci Eú vhodné, keďže v prípade nepremyslenej úpravy je
tieto mechanizmy možné zneužiť (poškodenie dobrého mena žalovaného; poškodenie individuálnych práv
samotnej skupiny, v prospech ktorej sa žaluje a s tým súvisiace presadenie nečestných záujmov
žalobcu podporené napríklad aj nevhodnou právnou úpravou náhrady trov konania). V členských štátoch
Eú je v dôsledku spomenutej smernice 2009/22/ES29) daná možnosť podania
zdržovacej žaloby v rámci ochrany kolektívnych záujmov spotrebiteľov, pričom smernica 2009/22/ES
tiež predpokladá vytvorenie zoznamu oprávnených subjektov na podanie žaloby v prípade porušenia
kolektívnych záujmov spotrebiteľov s cezhraničným prvkom.30) Na úrovni Eú
teda nájdeme úpravu ochrany kolektívnych práv spotrebiteľov (resp. ochrany kolektívnych záujmov
spotrebiteľov), no na druhej strane v krajinách Eú je veľmi rôznorodá úprava požadovania majetkových
nárokov v súvislosti s porušením práv spotrebiteľov, pričom v mnohých krajinách vrátane Slovenskej
republiky takáto úprava neexistuje. Európska únia preto zvažuje rôzne metódy
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).