Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Konflikt slobody prejavu a ochrany osobnostných práv osôb verejného záujmu v rozhodovacej praxi súdov
Konflikt slobody prejavu a ochrany osobnostných práv osôb verejného záujmu v
rozhodovacej praxi súdov
JUDr.
Ľubomír
Zlocha
Ústav štátu a práva SAV v Bratislave.
ZLOCHA, Ľ.: Konflikt slobody prejavu a ochrany osobnostných práv osôb
verejného záujmu v rozhodovacej praxi súdov. Právny obzor, 99, 2016, č. 1, s. 12 -
28.
Freedom of expression and protection of personal rights of public figures conflict in
judicial decisions.
Freedom of expression is protected by Article 10 of the European convention
of human rights and also by Article 26 of the Constitution of Slovak Republic. The Constitution, as
well as the Convention, set limits upon which freedom of expression can be restricted. However,
journalists and mass media has a privileged position from these restrictions, especially when
reporting matters of public interest. Journalists have a social obligation to provide information
and ideas on all matters of public interest and the public is entitled to receive such information.
Journalists are even allowed to use some degree of exaggeration and provocation. In Slovakia we can
observe that public persons, for example politicians or judges, take action against the media for
alleged damage to their reputation and honour by publication of false information, unreasonable
criticism or even the publication of their cartoons. Slovakian courts often decide in favour of
public figures and media have to pay these persons high financial compensations. In this article the
author examines approach of Slovakian courts in comparison with decisions of Constitutional court of
Slovak Republic, Czech Republic and the European court of human rights.Key words:
freedom of expression, criticism, public figures, conflict, personal
rights, public interest, court decisionsI. Úvod
Ochrana slobody prejavu, stanovenie jej limitov a zároveň hodnotenie nutnosti či
oprávnenosti týchto limitov sú problémy, ktoré sú vo verejnosti, a to nielen odbornej, čoraz viac
diskutované, predovšetkým s ohľadom na celý rad prípadov, keď sa v médiách téma porušovania slobody
prejavu niekoľkokrát otvorila, či už išlo o prípady trestných stíhaní za verbálne trestné činy,
alebo prípady civilných sporov na ochranu osobnosti, v ktorých súdy priznávali vysoké čiastky ako
náhradu za nemajetkovú ujmu spôsobenú neoprávneným zásahom do osobnostných práv dotknutých
osôb.
Význam médií v demokratickej spoločnosti je nespochybniteľný. Médiá zohrávajú významnú
úlohu v realizácii ústavného práva občanov na informácie. Zároveň sú akousi "predĺženou rukou"
občana pri kontrole moci a správy verejných vecí. Nemôžeme opomenúť ani významnú úlohu médií v
oblasti odhaľovania korupcie a boja proti korupcii.1)
V histórii Slovenskej republiky sme sa stretli s úsilím politikov o zastrašenie médií a
obmedzenie slobody prejavu prostredníctvom trestnoprávnych sankcií. Novelami
Trestného zákona
(zákona č. 140/1961 Zb., ďalej len
"TZ?) z r. 2002 a r. 2003 boli do
TZ inkorporované nové trestné činy obmedzujúce
slobodou prejavu.2) Ústavný súd na základe návrhu skupiny poslancov Národnej
rady Slovenskej republiky rozhodol o pozastavení účinnosti
§ 102 a
§ 103 TZ, pretože dospel k záveru, že ich ďalším
uplatňovaním môže dôjsť k ohrozeniu slobody prejavu tvoriacej súčasť ústavnej úpravy základných práv
a slobôdpodľa čl. 26 Ústavy a
čl. 17 Listiny základných práv a slobôd, ako aj
medzinárodnoprávnejúpravy podľa čl. 10 Dohovoru o
ochrane ľudských práv a základných slobôd. Ústavný súd ale nevyhovel žiadosti o pozastavenie
účinnosti § 156 ods. 3 Trestného zákona,
pretože možnosť ohrozenia slobody prejavu, ktorá by sa v danej etape konania opierala o pochybnosti
o jeho nesúlade s Ústavou a Dohovorom o ochrane
ľudských práv a základných slobôd, nezistil. Pri svojom rozhodovaní vychádzal predovšetkým zo
zistenia, že ochranu tých hodnôt verejného záujmu (vrátane práv a slobôd iných), ktoré je potrebné
rešpektovať aj pri výkone práva na slobodu prejavu, je možné zabezpečovať aj trestným
zákonodarstvom. Nakoľko dňa 1. septembra 2002 bol trestný
zákon novelizovaný zákonom č. 421/2002 Z. z,
ktorý z Trestného zákona vypustil ustanovenia
§ 102 vrátane nadpisu a
§ 103, vzhľadomna skutočnosť, že preskúmavaný
predpis v označenej časti stratil platnosť, Ústavný súd konanie o súlade
§ 102 a
§ 103 TZ uznesením zastavil. Rovnaký osud o rok
neskôr postiholaj 156 ods. 3 TZ, ktorý bol
novelizáciou TZ
zákonom č. 171/2003 Z.z. vypustený a Ústavný súd
uznesením v tomto bode taktiež konanie zastavil.3)
Práve u nás na Slovensku je veľmi častým javom, že osoby verejného záujmu, predovšetkým
verejní činitelia (najmä politici, sudcovia a iní vysoko postavení štátni funkcionári), podávajú
žaloby o ochranu osobnosti proti médiám z dôvodu neoprávneného zásahu do ich dobrej povesti, osobnej
cti, dobrého mena a iných čiastkových práv tvoriacich jednotné osobnostné právo človeka.
II. Relevantná právna úprava
Z hľadiska prameňov práva najvyššej právnej sily je právo na slobodu prejavu zakotvené v
čl. 10 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných
slobôd (ďalej "Dohovor"). V zmysle čl. 10 ods.
1 Dohovoru:
"Každý má právo na slobodu prejavu. Toto právo zahŕňa slobodu zastávať názory
a prijímať a rozširovať informácie alebo myšlienky bez zasahovania štátnych orgánov a bez ohľadu na
hranice. Tento článok nebráni štátom, aby vyžadovali udeľovanie povolení rozhlasovým, televíznym
alebo filmovým spoločnostiam.".
Právo na slobodu prejavu však nemá výlučný charakter. Dohovor v
čl. 10 ods. 2 výslovne stanovuje podmienky, za
splnenia ktorých môže byť právo na slobodu prejavu obmedzené. V zmysle
čl. 10 ods. 2 Dohovoru právo na slobodu prejavu
okrem iného
"zahŕňa povinnosti aj zodpovednosť, môže podliehať takým formalitám, podmienkam,
obmedzeniam alebo sankciám, ktoré stanovuje zákon, a ktoré sú nevyhnutné v demokratickej spoločnosti
v záujme národnej bezpečnosti, územnej celistvosti alebo verejnej bezpečnosti, na predchádzanie
nepokojom alebo zločinnosti, ochranu zdravia alebo morálky, ochranu povesti alebo práv iných,
zabránenia úniku dôverných informácií alebo zachovania autority a nestrannosti súdnej moci.".
V
čl. 10 ods. 2 Dohovoru sú vymenované legitímne
ciele, ktoré stanovuje zákon, kvôli ochrane ktorých je možné obmedziť slobodu prejavu, ak je to v
demokratickej spoločnosti nevyhnutné.Ústavnoprávnym základom garancie práva na slobodu prejavu predstavuje
článok 26 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej aj
"Ústava").4) Ani v zmysle
čl. 26 Ústavy nie je právo na slobodu prejavu
absolútne. Ústava, podobne ako Dohovor, stanovuje
limity, na základe ktorých je možné právo na slobodu prejavu obmedziť v súlade s
čl. 26 ods. 4 Ústavy pri súčasnom splnení
týchto podmienok:
a)
obmedzenie musí byť ustanovené zákonom,
b)
musí ísť pritom o také opatrenie, ktoré je nevyhnutné v demokratickej spoločnosti na
ochranu konkrétnych legitímnych záujmov,
c)
pričom legitímnym záujmom sú len explicitne vymenované dôvody (ochrana práv a slobôd
iných, bezpečnosť štátu, verejného poriadku, ochrana verejného zdravia a mravnosti).
Z uvedeného je nepochybné, že slobodu prejavu je možné za určitých okolností obmedziť aj z
dôvodu ochrany osobnostných práv dotknutých subjektov.
V tomto kontexte nemôžeme opomenúť čl. 19
Ústavy, podľa ktorého má každý právo na zachovanie ľudskej dôstojnosti, osobnej cti, dobrej
povesti, na ochranu mena a na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného a rodinného života
a tiež pred neoprávneným zhromažďovaním, zverejňovaním alebo iným zneužívaním údajov o svojej
osobe.
Zákonnú úpravu ochrany osobnostných práv obsahuje samotný
zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v platnom znení
(ďalej aj "OZ"), a to v ustanoveniach
§ 11 až § 15. Ochranou osobnosti sa myslí nielen
ochrana osobnosti ako celku, ale aj jej jednotlivých čiastkových osobnostných práv, najmä ochrana
života, zdravia, občianskej cti a ľudskej dôstojnosti, ako aj súkromia, mena a prejavov osobnej
povahy. Prejavy fyzickej osoby, ako sú písomnosti osobnej povahy, podobizne, obrazové snímky a
obrazové a zvukové záznamy týkajúce sa fyzickej osoby, sa smú vyhotoviť alebo použiť len s jej
privolením. Výnimkou je ich použitie na úradné účely a tiež ich použitie primeraným spôsobom na
vedecké a umelecké účely a pre tlačové, filmové, rozhlasové a televízne spravodajstvo. Aj vtedy však
musí používateľ dbať na to, aby ich nepoužil v rozpore s oprávnenými záujmami tejto osoby. Pri
neoprávnenom zásahu do svojej osobnosti sa môže fyzická osoba brániť prostredníctvom viacerých
prostriedkov občianskoprávnej ochrany (§ 13
OZ).5)
III. Význam slobody prejavu v
spoločnosti
Sloboda prejavu je
conditio sine qua non
skutočnej pluralitnej demokracie založenej
na otvorenosti a tolerantnosti a aj preto je v Ústave
Slovenskej republiky zaradená do čela katalógu politických
práv.6)Ústava Slovenskej republiky nezaručuje podľa
čl. 26 ods. 2 len slobodu tlače alebo masmédií. Sloboda prejavu a právo prijímať, vyhľadávať
a rozširovať idey a informácie sa zaručuje každému jednotlivcovi ako jeho základné právo. Slobodou
prejavu sa človeku umožňuje vysloviť alebo zamlčať svoje city, myšlienky a názory. Prostredníctvom
práva prijímať, vyhľadávať a rozširovať idey a informácie sa každému umožňuje dozvedieť sa
informáciu a získať informáciu do svojej dispozičnej sféry a v nej informáciu spracovať pre svoju
potrebu i potrebu iných.
Privilegované postavenie z hľadiska ochrany slobody prejavu patrí novinárom a masmédiám, a
to zvlášť pri informovaní o veciach verejného záujmu. Novinári majú (sociálnu) povinnosť poskytovať
informácie a myšlienky týkajúce sa všetkých záležitostí verejného záujmu a verejnosť má právo takéto
informácie dostať. Novinárom je dokonca umožnené používať určitú mieru preháňania a provokácie.
Poslaním tlače je nepochybne šíriť informácie a myšlienky o otázkach verejného záujmu, pričom
zároveň je nespochybniteľným právom verejnosti takéto informácie prijímať
(dostať).7)
IV.Pojmy verejný záujem a osoba verejného
záujmu
V rámci slobody prejavu treba osobitnú ochranu poskytnúť
hodnotiacim
úsudkom
vysloveným v politickej diskusii o veciach verejného záujmu.8)
Verejnému záujmu zodpovedajú skutočnosti, ktoré sa týkajú nielen dôležitých otázok politického,
spoločenského, kultúrneho života, ale aj súkromného, pokiaľ pôjde o osoby verejne
známe.9) Za vec verejnú sa považuje taktiež nielen všetka agenda
štátnych
orgánov a štátnych inštitúcií, ale aj osôb pôsobiacich vo verejnom živote, napr. činnosť politikov,
úradníkov, sudcov, advokátov alebo kandidátov či čakateľov na tieto funkcie. Vecou verejnou je aj
umenie vrátane novinárskych aktivít a showbiznisu a ďalej všetko, čo na seba upútava verejnú
pozornosť.10) Do tejto oblasti, nepochybne, môžu spadať napr. aj obchodné a
iné kontakty osôb s osobami, ktoré sa v politike oficiálne
angažujú.11)Čo sa týka samotných osôb tzv. verejného záujmu
(public figure)
, inými slovami
povedané osôb, ktoré sú predmetom verejného záujmu, za takéto osoby nemôžeme považovať len samotných
politikov, resp. verejných činiteľov.12) Podľa J. Drgonca práve americká
doktrína tzv. public figure
predstavuje najvýznamnejší prienik americkej koncepcie slobody
prejavu do európskeho modelu.13) Podstatu rozlíšenia osôb na public
figures
a súkromné osoby Najvyšší súd USA odôvodnil takto: "Public figures spravidla majú podstatne
väčší prístup ku kanálom vhodným na efektívnu komunikáciu, a preto majú oveľa výhodnejšie
príležitosti na vyvrátenie nepravdivých tvrdení ako obvykle majú súkromné
osoby.".
14)Osoby verejného záujmu môžeme rozdeliť n
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).