Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Korene myšlienky právneho štátu a ich ukotvenie v dobovom politickom, spoločenskom a vojenskom kontexte.
Korene myšlienky právneho štátu a ich ukotvenie v dobovom politickom, spoločenskom a
vojenskom kontexte.
Doc. JUDr. MUDr.
Daniel
Šmihula
PhD. Dr.Iur.
Stredoeurópska vysoká škola v Skalici.
ŠMIHULA, D.: Korene myšlienky právneho štátu a ich ukotvenie v dobovom
politickom, spoločenskom a vojenskom kontexte. Právny obzor, 102, 2019, č. 3, s. 204 -
223.
Cultural and Social Roots of the Idea of Rule of Law.
The author tries to define
social and cultural conditions for the formation of the basic idea of the rule of law concept, which
is a limitation of the royal power by the law. he says that this basic idea arose in England and
Scandinavian kingdoms because here the two main factors weakening the royal power met: a tension
between a secular authority and the church and an outliving tradition of a military democracy in
which a relation between a prince (a military leader) and his warriors was conditional and
contractual. On the contrary, a Roman idea of an unrestricted authority of emperors was weak in
these lands. a development of legal and philosophical thinking helped to describe such a situation
also from a theoretical point of view. an original struggle between nobility and commons defending
legal restriction of royal authority and - on the opposite side -monarchs stressing their own
sovereignty and superiority over law continues also today - in a discussion on mutual relations
between the State and citizens.Key words:
rule of law, monarchy, estates of the realm, freedom, ius resistendi,
church1. Úvod
Koncepcia právneho štátu sa nám v dnešnej demokratickej Európe zdá byť samozrejmá. Nie je
to však pravda, táto idea nie je produktom žiadnej historickej nevyhnutnosti a cesta k nej bola
dlhá, komplikovaná a dokonca krvavá. zdá sa, že na zrod potrebovala veľmi špecifické podmienky,
ktoré sa táto štúdia snaží odhaliť. Na začiatok nezaškodí pripomenúť si základné definície právneho
štátu.1)
2. Podstata právneho
štátu
Právny štát
môžeme azda opísať ako taký systém vládnutia v krajine, v ktorého rámci
štát a štátne orgány môžu postupovať len na základe práva a len spôsobom ustanoveným
právom.2) vládcom, ktorý prikazuje všetkým a každému, je zákon (vo význame
objektívneho práva, t.j. súboru právnych predpisov platných v danej krajine). Platí, že v
podmienkach právneho štátu môžu štát a iná verejná moc zasahovať do života jednotlivcov len v
rozsahu a spôsobom, ktorý dovoľuje právo (ústava a
zákony). štát môže konať len to, čo mu právo umožňuje, kým čo jednotlivec môže robiť všetko, čo mu
zákon nezakazuje.3)Prameňmi koncepcie právneho štátu v modernej dobe sú teórie spoločenskej zmluvy a
prirodzených práv človeka.4) Koncepcia bola rozpracovaná v nemeckom právnom
pozitivizme 19. storočia a anglosaskom liberalizme a konštitucionalizme (13. - 19.
storočie),5) v ktorom anglická tradícia silného a nezávislého postavenia
súdov, ktoré "právo nachádzajú" vo všeobecných právnych predstavách spoločnosti, zohrala kľúčovú
úlohu.
Nemecká koncepcia právneho štátu
(Rechtsstaat
), ktorá sa sformovala v 19.
storočí a predchádzala vnútornej demokratizácii stredoeurópskych krajín, zdôrazňuje viazanosť
štátnej moci pri zasahovaní do života jednotlivcov a spoločnosti platným právom - teda cieľom má byť
predvídateľné a limitované konanie štátu na základe platného, verejne známeho práva, pričom aj sféra
pôsobnosti štátnej moci by mala byť obmedzená.6) v nemeckej literatúre sa
pojem Rechtsstaat
(ktorý v dobovom kontexte 19. storočia môžeme prekladať výstižnejšie aj ako
"konštitučný štát") objavil zrejme prvýkrát v diele Roberta von Mohla (1799 -
1875)7) Die deutsche Polizeiwissenschaft nach den Grundsätzen des
Rechtsstaates
(Nemecká veda o vnútornej štátnej správe podľa princípov právneho štátu) napísanom
v rokoch 1832 - 1834. Mal byť protikladom policajného absolutistického štátu.Anglosaská koncepcia právneho štátu
(rule of law - vláda práva
), ktorá sa
formovala súčasne s prebiehajúcou liberalizáciou a rastom významu parlamentu, okrem požiadavky na
obmedzenie štátnej moci právom zdôrazňuje právnu a procesnoprávnu ochranu občana (tzv. due
process of law - právo na spravodlivý a riadny súdny, resp. administratívny proces
) pred
zneužívaním moci zo strany štátnych a iných verejných orgánov (napr. cestou nezávislého súdnictva,
vysokej vynútiteľnosti práva a pod.). Súčasťou anglosaskej koncepcie právneho štátu je aj požiadavka
na obsah platného pozitívneho práva, ktoré má byť spravodlivé a rešpektovať prirodzené práva a
slobody občanov8), a aj na spoluúčasť občanov pri vytváraní práva a formovaní
štátnej moci ako takej - teda na demokratický spôsob vlády.9) v rámci
ideológie politického liberalizmu sa myšlienka rule of law
a due process of law
interpretuje aj ako výzva k tzv. minimálnemu štátu, ktorý čo najmenej zasahuje do života občanov
(tzv. limited government
).Táto anglosaská koncepcia "
rule of law
" sa postupne vyvíjala od neskorého
stredoveku v rámci anglického ústavného systému a parlamentnej vlády.10) Je
protikladom "rule of men
" - t.j. štýlu vládnutia, kde rozhodnutie mocenských orgánov je
výsledkom slobodnej úvahy a poprípade aj zlovôle jednotlivcov vo verejných funkciách. Teoreticky
anglo-americkú doktrínu rule of law
zhrnul a doformoval a. v. Dicey (1835 - 1922) v roku
1881.11)V moderných demokratických štátoch súčasnosti sa uplatňuje
kombinácia nemeckého aj
anglosaského prístupu
, ktorú môžeme vyjadriť v nasledujúcich
princípoch:12)1)
princíp vlády práva (nevládnu ľudia, ale inštitúcie realizujúce platné
právo);
2)
právo na spravodlivý proces;
3)
obmedzená vláda (existencia limitov na zasahovanie štátnej moci do života občanov a
spoločností);
4)
rešpektovanie ústavnosti a zákonnosti (štát je zaviazaný rešpektovať právo a konať
len v jeho rámci, týka sa to aj právnych aktov medzinárodného práva, všeobecných demokratických
zásad);
5)
deľba moci a kontrola moci;
6)
suverenita ľudu (vo význame nadradenosti záujmov občana nad štátom v podobe
ústavy a kódexu ľudských práv a občianskych slobôd a
účasti občana na kreovaní štátne moci vo voľbách);
7)
nezávislosť súdnictva;
8)
garantovanie zákl. práv a slobôd;
9)
právna istota.
Zjednodušená definícia, podľa ktorej právny štát je takým štátom, kde platí právo, resp.
"právo sa dodržuje", je často mätúca, pretože vyvoláva dojem, že ak sa v štáte dejú individuálne
neprávosti, ktoré štátna moc nedokáže plne postihovať, nejde o právny štát. Podstatné však je, že aj
verejná moc sa musí riadiť právom platným v danej krajine (ktoré aj sama
ustanovila).13) Takže dochádza k sebalimitácii štánej (verejnej) moci
prostredníctvom vopred daných, všeobecne záväzných a verejne vyhlásených
pravidiel.14) (Uvedený prípad častých individuálnych neprávostí môžeme skôr
charakterizovať ako nízku úroveň vymožiteľnosti práva, čo je, samozrejme, taktiež nežiaduci stav).
Právny štát sa dnes vníma ako základ ekonomickej a spoločenskej
prosperity.15)
3. Hypotéza
Ak sa teda zamyslíme, čo je asi najzákladnejšou podstatou koncepcie právneho štátu, musíme
dôjsť k názoru, že právo je právne záväzné aj pre politickú moc, jej vykonávateľov a samotného
zákonodarcu.16) ak teda hľadáme korene myšlienky právneho štátu, hľadáme
vlastne moment, kedy sa objavila myšlienka, že
zákonodarca a štát sú obmedzovaní právom
a
dokonca aj právom, ktoré sám vydal. a táto povinnosť je právne záväzné a aj vynútiteľná.Taktiež sa môžeme pýtať, či koncepcia právneho štátu
vzniká automaticky
ako produkt
prirodzeného vývoja skôr alebo neskôr v každej spoločnosti, alebo pre ňu musia existovať špecifické
kultúrne, spoločenské, ekonomické a politické podmienky.Hypoteticky predpokladajme, že platí druhá možnosť a pokúsme sa takéto podmienky
definovať. Po krátkej úvahe ich azda môžeme vidieť v konkrétnej spoločnosti v nasledujúcom
zozname:
1)
Organizovaná politická moc: štát alebo jemu podobná organizácia;
2)
Právny systém;
3)
aspoň základy právneho a politického myslenia;
4)
Obmedzenie politickej moci existenciou iných mocných organizácií. (v spoločnosti
teda existuje mocenská pluralita.);
5)
Možnosti vzdorovania politickej moci alebo úniku pred ňou;
6)
základy konceptu ľudskej individuality, slobody a samostatného
rozhodovania.
Sú to veľmi logické podmienky. azda ich môžeme ešte zjednodušiť tak, že:
1)
existujú
faktické obmedzenia moci štátu,
2)
na
jednotlivcovi v spoločnosti záleží
,3)
a aspoň časť spoločnosti je natoľko intelektuálne vyspelá, že je schopná takúto
situáciu
reflektovať a sformovať do nejakej ucelenej predstavy.
4. Historický exkurz
Nie je jednoduché povedať, kedy sa prvýkrát v európskom prostredí objavila myšlienka
obmedzenia štátnej moci právom. vývoj tejto predstavy rozhodne nebol lineárny a zažil obdobia
renesancie i úpadky tejto myšlienky.
Ak hľadáme obdobie, od ktorého už vieme vystopovať kontinuitu k našej súčasnosti, tak je
to
Európa 12. až 14. storočia.
17) O potrebe vládcov sa riadiť právom
už síce písali svojho času aj Platón, aristoteles, Cicero alebo Plínius
mladší18), no podľa všetkého túto povinnosť vládcov videli hlavne v morálnej
rovine - nie ako právne záväznú19) a vynútiteľnú
spoločnosťou.20) Nakoniec rímska právna teória (Ulpián) dospela k názoru, že
cisár nie je viazaný zákonom - ani vlastným. Čokoľvek, čo cisár vytvára, má silu
zákona.21)Svoje pôvodné zákonodarné právomoci rímsky ľud údajne preniesol na princepa (cisára). K
predstave o univerzálnom a záväznom obmedzení autority štátu právom antické myslenie zrejme nikdy
nedospelo.22) Dominát mal evidentne charakter absolutistickej moci, kde
cisár (aj rímsky štát) boli nad právom.23)
Ak by sme aj hľadali nejaké staroveké korene základnej myšlienky právneho štátu, skôr než
k antickej civilizácii sa môžeme obrátiť na
kresťanstvo
a judaizmus, v ktorých tradícii sa
zachovalo, ako hospodin trestal aj kráľov, ak porušili právo a morálne normy (kauza kráľa Dávida a
Uriášovej ženy). v biblickej tradícii - ktorú v stredoveku poznal každý vzdelaný človek - bola
taktiež zachovaná spomienka, ako aj bohom vyvolených starozákonných kráľov obmedzovali kňazi a
proroci poukazovaním na boží zákon.24)A čo je hlavné, stredoveká európska civilizácia reálne nenadviazala na klasické grécko
alebo republikánsky Rím, ale na kultúru neskororímsku s jej dominátom. Navyše, aj kresťanská
politická filozofia v 3. - 5. storočí zdôrazňovala poslušnosť rímskemu štátu a jeho
samovládcom.25) Žiadna kontinuita, napr. s politickým a právnym myslením
antických mestských štátov, prosto neexistovala. Tradície antickej demokracie a komplexného rímskeho
právneho myslenia museli byť "znovuobjavené" neskôr. zrejme len učenie augustína z hippa o dualizme
božieho a pozemského štátu a predstavy pápeža gelasia I. z konca 5. storočia o nezávislej pápežskej
moci azda predstavovali základ na nejaké obmedzenie moci cisárov a iných svetských
vládcov.
V 6. storočí pápež gregor veľký (590 - 604) už takúto ambíciu mal. No evidentne to bolo v
čase úpadku cisárskej moci na západe - teda v novej, vlastne už stredovekej mocenskej realite. (Rím
bol síce podriadený rímskym cisárom sídliacim v Konštantinopole a tak súčasťou byzantskej ríše, no
títo boli pomerne ďaleko a s malým vplyvom na reálny chod západnej cirkvi, o ktorej viac rozhodovali
franskí, vizigótski a longobardskí vladári.)
Je vcelku možné, že niektoré predstavy o záväznosti práva aj pre vládcov a zákonodarcov sa
vyskytli aj v hlbšej minulosti - napríklad v starovekom Egypte, avšak ich interpretácia je
nejednoznačná.26)
Zaujímavé by bolo analyzovať prípadné islamské vplyvy na právnoteoretické myslenie v 12. -
13. storočí v kresťanskej Európe - veď talianske univerzity od Severnej afriky a španielska neboli
až tak ďaleko... v islamskej politickej a právnej ideológii je aj vládca podriadený islamskému
právu, ktoré má božský pôvod a nemôže ho meniť. a jeho politická legitimita je striktne odvodená od
miery, v akej on sám rešpektuje islamské právo.27)
V našich pomeroch sa málo venujeme právnemu mysleniu germánskych kmeňov a bojovníckych
družín na rozhraní staroveku a stredoveku. No v skutočnosti je pravdepodobné, že ideu obmedzenia
kráľovskej moci právom do západorímskeho prostredia, kde sa presadil absolutistický dominát, vniesli
práve germánski dobyvatelia. Má to svoju logiku. germánski náčelníci a prví králi neboli vnímaní ako
neobmedzení vládcovia. Skôr ako vojenskí vodcovia alebo reprezentanti svojho kmeňa. Systém
obyčajového práva im ani neumožňoval nejakú významnú legislatívnu činnosť a musela sa teda
prispôsobiť právu, ktoré v danom spoločenstve reálne existovalo. Nemali ešte ani dostatočnú moc a
aparát to zmeniť a zavies
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).