Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Kúpne zmluvy uzatvárané on - line a kúpa digitálneho obsahu - úvahy o novej regulácii.
Kúpne zmluvy uzatvárané on - line a kúpa digitálneho obsahu - úvahy o novej
regulácii.
Doc. JUDr.
Monika
Jurčová
PhD.
Katedra občianskeho a obchodného práva, ústav práva duševného vlastníctva a
informačných technológií, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
JUDr.
Marianna
Novotná
PhD.
Katedra občianskeho a obchodného práva, ústav práva duševného vlastníctva a
informačných technológií, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
JUDr.
Zuzana
Adamová
PhD.
Katedra občianskeho a obchodného práva, ústav práva duševného vlastníctva a
informačných technológií, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
JUDr.
Róbert
Dobrovodský
PhD. LLM.
Katedra občianskeho a obchodného práva, ústav práva duševného vlastníctva a
informačných technológií, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
JURČOVÁ, M. - NOVOTNÁ, M. - ADAMOVÁ, Z. - DOBROVODSKÝ, R.: Kúpne zmluvy
uzatvárané online a kúpa digitálneho obsahu - úvahy o novej regulácii. Právny obzor, 100, 2017, č.
2, s. 143 - 161.
Online purchase contracts and purchase of digital contents - reflections on a new
regulation.
The paper introduces the key elements of the two recently published European digital
contract rules proposals the draft directive on certain aspects concerning contracts for the supply
of digital content and the draft directive on contracts for the online and other distance sale of
goods, both of them aiming (as part of the EU's Digital Single Market Strategy initiative) to
harmonise the "decisive rules" concerning contracts either for the supply of digital content or for
the online sale of goods. As instruments drafted as "maximum harmonization measures" trying to
overcome the "legal patchwork" in the area of consumer contract law, the proposed directives should
reduce the barriers to the growth of crossborder ecommerce in the EU and thus simplify and promote
better access for consumers and businesses to digital content and online sales across the EU. This
paper addresses the most significant aspects of the proposed regimes (scope of application, key
provisions, models of standards of conformity, remedies available to consumers etc.) set in the
broader context of European contract law in form of its "hard law" instruments, however, not
avoiding demonstration of possible application complications. Paper also shows the legislative
progress achieved during the Dutch and the Slovak Presidency of the Council of the EU. Based on
detailed analysis of the proposed legislation, the authors attempt to outline its potential impact
on the Slovak legal environment (particularly considering the actual private law recodification
activities).Key words:
EU s Digital Single Market, consumer law, Proposal for a directive on
certain aspects concerning contracts for the supply of digital content, Proposal for a directive on
certain aspects concerning contracts for the online and other distance sales of goods, standards of
conformity, remedies, personal data as considerationI. Úvod
Posledné štvrťstoročie európske súkromné právo významne ovplyvňuje prelínanie akademických
a oficiálnych návrhov, ktoré si kladú za cieľ zjednotenie a priblíženie zmluvného práva s víziou
podporiť európsky jednotný trh.1) V nadväznosti na Landove Princípy
európskeho zmluvného práva2) sme mohli sledovať prerod tejto skupiny na
Študijnú skupinu pre európsky občiansky zákonník, ktorá už na základe "posvätenia" európskym grantom
vytvorila návrh neskoršie pomenovaný ako Návrh spoločného referenčného
rámca.3) So značnými rozpakmi ako s týmto návrhom naložiť sa začali alebo
pokračovali diskusie o voliteľnom nástroji európskeho zmluvného práva,4)
ktoré nakoniec vyústili do návrhu nariadenia o spoločnom európskom kúpnom
práve.5)
Názory na dôvody, ktoré viedli k stiahnutiu tohto návrhu sa rôznia, ale významnú úlohu
mohol zohrať aj silný odpor členských štátov Eú k regulácii toho, čo tradične spadá do ich výlučnej
kompetencie. Vzhľadom na stratégiu jednotného digitálneho trhu bol tento nástroj nahradený tromi
novými návrhmi6) Komisie, ktorých "
všeobecným cieľom má byť prispieť k
rýchlejšiemu rastu jednotného digitálneho trhu v záujme spotrebiteľov a
podnikateľov.".7)
Stratégiou pre jednotný digitálny trh,8) ktorú Komisia prijala 6.
mája 2015, bola oznámená legislatívna iniciatíva týkajúca sa harmonizácie pravidiel pre dodávanie
digitálneho obsahu a online predaja tovaru. Táto iniciatíva pozostáva z návrhu, pokiaľ ide o určité
aspekty týkajúce sa zmlúv o dodávaní digitálneho obsahu (ďalej ako "
Digital Content
Directive
"), ako aj z návrhu ohľadne určitých aspektov týkajúcich sa zmlúv o online a iných
predajoch tovaru na diaľku (ďalej ako "On - line Sales Directive
").9)
Tretím predpisom, ktorý bol predstavený spoločne s uvedenými smernicami, je nariadenie o zaistení
cezhraničnej prenosnosti online obsahových služieb na vnútornom trhu.Ako príklad toho, čo má byť predmetom regulácie predmetných smerníc, možno zjednodušene
uviesť, že kým
Digital Content Directive
bude riešiť zmluvné aspekty pri streamingu hudby,
On - line Sales Directive
bude upravovať predaj CD s hudbou v eshope. Návrhy smerníc sa už
neriadia prístupom v podobe voliteľného režimu a komplexného súboru pravidiel. Namiesto toho
obsahujú cielený a plne harmonizovaný súbor pravidiel.10) To znamená, že v
rámci otázok, ktoré upravujú návrhy smerníc, nebudú môcť členské štáty Eú poskytnúť spotrebiteľom
vyššiu úroveň ich ochrany (tzv. maximálna harmonizácia).V ďalšom texte sa budeme venovať len návrhom smerníc, pričom pre účely tohto článku
opomenieme analýzu návrhu nariadenia.
II. On - line Sales Directive
Najdôležitejšie ustanovenia návrhu
On - line Sales Directive
týkajúceho sa zmlúv o
online a iných predajoch tovaru na diaľku pokrývajú podľa dôvodovej správy k návrhu hlavné rozdiely
medzi jednotlivými vnútroštátnymi obligatórnymi pravidlami ochrany spotrebiteľa po tom, ako členské
štáty uplatnili minimálne harmonizačné pravidlá smernice Európskeho parlamentu a Rady 1999/44/ES z
25. mája 1999 o určitých aspektoch predaja spotrebného tovaru a záruk na spotrebný tovar (ďalej ako
"smernica 1999/44/ES").Hoci návrh vychádza z pravidiel uvedených v smernici 1999/44/ES, stanovuje sa v ňom
"
úplná harmonizácia kritérií súladu tovaru, hierarchia prostriedkov nápravy, ktoré majú
spotrebitelia k dispozícii, obdobie na presunutie dôkazného bremena a zákonné
záruky.".11)
Okrem toho sa v ňom ozrejmujú niektoré prvky súčasnej
smernice 1999/44/ ES, napríklad skutočnosť, že spotrebiteľ má nárok na ukončenie zmluvy alebo
zníženie ceny, ak predávajúci v primeranej lehote tovar neopraví alebo nevymení. Na rozdiel od
smernice 1999/44/ES bude mať spotrebiteľ aj právo ukončiť zmluvu v prípade menších vád
tovaru.
Takisto na rozdiel od smernice 1999/44/ES nebudú mať podľa návrhu spotrebitelia povinnosť,
ktorú majú v súčasnosti podľa viacerých vnútroštátnych právnych predpisov, informovať predávajúceho
o vade tovaru v rámci určitého času od odhalenia tejto vady. Hlavnou zmenou v porovnaní so smernicou
1999/44/ES je určite skutočnosť, že sa obdobie na presunutie dôkazného bremena existencie vady v
čase rozhodnom pre prechod nebezpečenstva na veci predlžuje na dva roky.12)
Podobne ako v smernici 1999/44/ES sa v návrhu ponechávajú ustanovenia o práve spotrebiteľa na
kompenzáciu za straty spôsobené takýmto nesúladom na vnútroštátne právne predpisy.
Návrhom sa okrem toho dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/ Eú z 25.
októbra 2011 o právach spotrebiteľov (ďalej ako "smernica o právach spotrebiteľov"), ktorou sa už
plne harmonizovali určité pravidlá online a iných predajov tovaru na diaľku (najmä povinnosti v
súvislosti s predzmluvnými informáciami a právo na odstúpenie od zmluvy). Návrhom sa takisto dopĺňa
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2000/31/ES z 8. júna 2000 o určitých právnych aspektoch
služieb informačnej spoločnosti na vnútornom trhu, najmä o elektronickom obchode ("smernica o
elektronickom obchode"), ktorou sa okrem iného čiastočne stanovujú harmonizované pravidlá pre
elektronické zmluvy.
Návrh neprinesie úplnú harmonizáciu pravidiel týkajúcich sa nekalých podmienok, a preto
nebude mať vplyv na smernicu Rady 93/13/EHS z 5. apríla 1993 o nekalých podmienkach v
spotrebiteľských zmluvách.
Dôvodová správa ďalej zdôrazňuje, že návrh je zlučiteľný so súčasnými pravidlami Eú o
rozhodnom práve a súdnej právomoci v rámci jednotného digitálneho trhu. Keďže cieľom súčasného
návrhu týkajúceho sa online a iných predajov tovaru na diaľku je harmonizovať kľúčové obligatórne
ustanovenia o ochrane spotrebiteľa, obchodníci sa už viac nestretnú s takými veľkými rozdielmi v
rámci dvadsiatich ôsmych rôznych právnych režimov. Spolu s navrhovanými novými zmluvnými pravidlami
pre online a iné predaje tovaru na diaľku, ako sa stanovujú v tomto návrhu, vytvárajú existujúce
pravidlá medzinárodného práva súkromného jasný právny rámec pre nákup a predaj na európskom
digitálnom trhu, ktorý zohľadňuje záujmy spotrebiteľov aj podnikov. Tento legislatívny návrh si
preto nevyžaduje žiadne zmeny súčasného rámca Eú v oblasti medzinárodného práva súkromného, vrátane
nariadenia (ES) č. 593/2008 (Rím I).13)
Keďže tieto všeobecné informácie sme čerpali prevažne z dôvodovej správy k návrhu
On -
line Sales Directive,
chceli by sme v prvom rade návrh smernice zasadiť do širšieho rámca
európskeho zmluvného práva v smerniciach Eú a poskytnúť základnú orientáciu.V tejto súvislosti treba zdôrazniť, že s ohľadom na tzv. životný cyklus zmluvy
(predzmluvné štádium, uzavretie zmluvy, splnenie, nesplnenie a prostriedky
nápravy):
a)
Smernica o právach spotrebiteľa, Smernica 1999/44 a návrhy
On - line Sales
Directive a Digital Content Directive
upravujú vzťahy medzi podnikateľmi a spotrebiteľmi (tzv.
B2C
),b)
Smernica o právach spotrebiteľa
- napriek širokému záberu naznačenému názvom
upravuje len predzmluvné štádium
(zmluvy on - line, off - line
), niektoré aspekty
uzatvárania zmlúv (na diaľku) a právo odstúpiť od zmluvy v rámci tzv. cooling - off period
(lehoty na rozmyslenie) - toto právo však priznáva len pre určité formy uzatvárania zmlúv (na
diaľku). Široký záber smernice spočíva v jej vecnej pôsobnosti, ktorá okrem kúpnej zmluvy zahrňuje
aj zmluvy o poskytnutí služieb, pričom predmetom týchto zmlúv nemusí byť len tovar v tradičnom
ponímaní, ale aj digitálny obsah. Smernica je založená prevažne na metóde maximálnej
harmonizácie.14) V slovenskej právnej úprave sa smernica dotkla najmä
predaja tovaru a poskytovania služieb na diaľku a mimo prevádzkových
priestorov.15)c)
Smernica 1999/44
- cieľom tejto smernice, ktorá je založená na princípe
minimálnej harmonizácie,16) je aproximácia zákonov, iných právnych predpisov
a správnych opatrení členských štátov o určitých aspektoch predaja spotrebného tovaru a záruk na
spotrebný tovar.17) Vecná pôsobnosť smernice je obmedzená na kúpne zmluvy a
predmetom týchto zmlúv je len spotrebný tovar, t.j. akýkoľvek hmotný hnuteľný predmet s určitými
výnimkami. Z hľadiska cyklu zmluvy smernica upravuje najmä požiadavky na súlad dodaného tovaru so
zmluvou (štádium splnenia) a prostriedky nápravy pre nesplnenie. Implementácia smernice v slovenskom
právnom prostredí zmenila najmä ustanovenia upravujúce zodpovednosť za
vady.18)d)
Návrh
má zmeniť smernicu 1999/44/ES tak, že z
jej pôsobnosti vylúči kúpne zmluvy uzavreté na diaľku. Dôvodom je skutočnosť, že z hľadiska vecnej
pôsobnosti sa návrh prekrýva s touto smernicou, keďže sa ním On - Line Sales Directive
"stanovujú určité požiadavky
týkajúce sa kúpnych zmlúv uzavretých na diaľku medzi predávajúcim a spotrebiteľom, najmä pravidlá
súvisiace so súladom tovaru so zmluvou, s prostriedkami nápravy v prípade neexistencie takéhoto
súladu a postupmi na uplatnenie týchto prostriedkov nápravy
.".19) Je
zrejmé, že obidve smernice upravujú rovnaké otázky, ale pre iné prostredie uzatvárania zmlúv.
Predmet kúpnej zmluvy podľa návrhu On - Line Sales Directive
a smernicu 1999/44/ES je
definovaný rovnako, t.j. tovar ako akýkoľvek hmotný hnuteľný predmet s určitými výnimkami. Na
rozdiel od smernice 1999/44/ES sa tento návrh vysporiadava s existenciou digitálneho obsahu tak, že
výslovne v článku 2 bod 2 ustanovuje, že smernica sa nevzťahuje na žiadny trvalý nosič obsahujúci
digitálny obsah, ak sa trvalé médium použilo výlučne ako nosič pre dodanie digitálneho obsahu
spotrebiteľom.20) Návrh je založený na metóde maximálnej harmonizácie
ustanovení.21) Na rozdiel od smernice o právach spotrebiteľa, neaplikujú sa
ustanovenia smerníc 1999/44 a On - line Sales Directive
na zmluvy o poskytnutí
služieb.e)
Návrh
možno voči predchádzajúcim dvom
smerniciam vymedziť tak, že sa síce typovo nevzťahuje na žiadny konkrétny zmluvný typ, ale určujúcim
kritériom jeho aplikovateľnosti je kategória právnych vzťahov medzi dodávateľmi a spotrebiteľmi, na
základe ktorých dochádza k dodaniu Digital Content Directive
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).