Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Legislatíva o legislatíve
Legislatíva o legislatíve
JUDr.
Boris
Balog
PhD.
odborný asistent, Fakulta práva, Paneurópska vysoká škola,
Bratislava.
BALOG, B.: Legislatíva o legislatíve. Právny obzor, 99, 2016, č. 3, s. 219 -
233.
Legislation on Legislation.
The state of legal system in Slovakia is subject of
long-term criticism, not only by lawyers, but also generally by public, by the addressees of the
law. They feel that laws are created in a process that is distant and inaccessible for them. Role of
the State is to strengthen citizens' confidence in law, open the legislative process and make it
transparent. In 2015, two Laws were adopted relating to the preparation and drafting of Laws and
parliamentary discussion about proposed Laws. The present Paper deals with the Amendment to the
Rules of Procedure of the Parliament in 2015. It takes note of the changes relating to the
publication of the proposed Laws and Amendments. The Paper understands it as a deepening of the
Principles of Sovereignty of the People in the activity of the Parliament. The second area is the
Analysis of Rule prohibiting Amendments that bear no connection with the proposed Law, which the
Paper assesses as a major benefit of the Amendment to the Rules of Procedure of Parliament in
2015.Key words:
Legislation, Parliament, legislative process, Amendments, publication
of the Laws and AmendmentsÚvod
Legislatívou o legislatíve chápem právny predpis či právne predpisy, ktoré upravujú tvorbu
a prijímanie právnych predpisov. Právny predpis, ktorý upravuje tvorbu a prijímanie právnych
predpisov, upravuje nielen tvorbu a prijímanie iných, resp. všetkých ostatných právnych predpisov,
ale má vzťah a dopad aj sám na seba. Tento je daný tým, že upravuje tvorbu a prijímanie svojich
zmien, ale neupravuje, resp. neupravoval tvorbu a prijímanie seba samého. Nastavuje pravidlá
správania sa zákonodarcu do budúcna od momentu svojej účinnosti, zaväzuje a reguluje budúceho
zákonodarcu, pričom v procese jeho vlastnej tvorby a prijímania nemusel vtedajší aktuálny
zákonodarca ním dávané pravidlá ešte rešpektovať, dokonca mohol postupovať aj spôsobom, ktorý by už
podľa jeho vlastných dávaných pravidiel nebol možný.
Legislatíva o legislatíve preto predstavuje prijatie pravidiel zákonodarcom pre
zákonodarcu, a to či už sám pre seba, alebo pre zákonodarcu nasledujúceho volebného obdobia. Ak je
jediným zákonodarným orgánom parlament, ktorý je politickým ústavným orgánom, tak legislatíva o
legislatíve predstavuje mieru zákonnej regulácie politiky, mieru, v akej sama politika uznáva, že by
jej konanie malo byť regulované zákonnými pravidlami.
Proces tvorby práva je produktom politiky. Na úrovni, na akej je regulovaný zákonmi
parlamentu, teda politického ústavného orgánu, je konečné rozhodnutie o organizácii procesu tvorby a
prijímania právnych predpisov výsledkom politického rozhodnutia politickej moci, ktorá vládne v čase
prijímania tohto rozhodnutia. Súčasne ale aj politické rozhodovanie musí v demokratickom a právnom
štáte viesť ku kvalitnému a stabilnému právnemu poriadku ako predpokladu na skvalitnenie
rozhodovacej činnosti súdov a ostatných orgánov verejnej moci, na zabezpečenie účinnej ochrany
základných práv a slobôd, zvýšenie vymožiteľnosti práva, odstránenie prieťahov v konaniach a
zabezpečenie dlhodobo udržateľného rozvoja a prosperity spoločnosti.
Zákonná regulácia tvorby a prijímania právnych predpisov, osobitne zákonov, sa donedávna v
Slovenskej republike zameriavala iba na rokovanie o návrhu zákona v parlamente a na jeho
vyhlasovanie v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Sú to dve oblasti, kde má legislatíva o
legislatíve v Slovenskej republike určitú tradíciu, aj keď podlieha vývoju. Legislatíva o
legislatíve v rozsahu zákonnej regulácie tvorby zákonov je novým prvkom v právnom poriadku
Slovenskej republiky.
K poznaniu potreby zákonnej regulácie tvorby právnych predpisov môže štát dospieť aj po 23
rokoch. Je to vyjadrenie toho, že sa nevzdal potreby poskytovania lepšej verejnej služby v oblasti,
a to v oblasti kvality pripravovanej a prijímanej legislatívy.
V mojom príspevku nebudem venovať pozornosť zákonu
č. 400/2015 Z.z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o
zmene a doplnení niektorých zákonov, čo ale neznamená, že by si pozornosť nezaslúžil, ale v rozsahu,
ktorý prekračuje možnosti jedného príspevku. Aktuálne sa budem sa venovať
zákonu č. 399/2015 Z.z., konkrétne tým jeho
novelizačným bodom, ktoré sa týkajú rokovania o návrhoch zákonov.
Zákon č. 399/2015 Z.z. predstavuje
dvadsiatu druhú novelizáciu zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 350/1996 Z.z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení
neskorších predpisov (ďalej len "rokovací poriadok").1)
Desiata časť rokovacieho poriadku upravuje rokovanie o návrhoch zákonov, teda organizáciu
zákonodarného procesu v schvaľovacej fáze v Národnej rade SR.
Zákonodarný proces je osobitným druhom ústavného procesu, ktorého úprava je určená na to,
aby rokovanie o návrhoch zákonov malo ustanovené relatívne pevné pravidlá umožňujúce poslancom
národnej rady na konci tohto procesu hlasovať za alebo proti návrhu zákona (vrátane pozmeňujúcich
návrhov), prípadne sa zdržať hlasovania, alebo nebyť prítomný na takom hlasovaní. Významné je, aby
si každý poslanec (ale aj verejnosť) mohol na základe priebehu rokovania o návrhu zákona v národnej
rade vytvoriť obraz o konečnom znení návrhu zákona, o znení, o ktorom bude v treťom čítaní hlasovať
ako o celku. Konečné znenie je mnohokrát výsledkom zmien podaného návrhu zákona pozmeňujúcimi a
doplňujúcimi návrhmi. Otvorenosť a transparentnosť rokovania o návrhu zákona v národnej rade by sa
mala týkať aj podávaných pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov. Konečné znenie zákona schváleného
národnou radou by malo byť výsledkom takého procesu, v ktorom je možné transparentne identifikovať
každú zmenu v návrhu zákona, ktorá sa počas rokovania o návrhu zákona udiala - kto bol jej
iniciátorom, ako zmenila podaný návrh zákona a najmä, prečo bola potrebná. Inak povedané, ako bola
odôvodnená.2)
Vnútorná organizácia zákonodarného procesu v Slovenskej republike je vecou zákonodarcu a
ústavodarca ju nereguluje. Ústavná úprava, resp. regulácia zákonodarného procesu v Slovenskej
republike je pomerne jednoduchá a stručná. Ústava v
zásade len
-
ustanovuje jediný ústavodarný a zákonodarný orgán Slovenskej
republiky,
-
ustanovuje subjekty, ktoré majú právo zákonodarnej iniciatívy,
-
ustanovuje kvórum potrebné pre platné prijatie návrhu zákona, návrhu ústavného zákona
a zákona vráteného prezidentom na opätovné prerokovanie,
-
ustanovuje subjekty, ktoré podpisujú zákon,
-
upravuje podmienky vrátenia zákona prezidentom na opätovné
prerokovanie,
-
ustanovuje nadobudnutie platnosti zákona vyhlásením.
Ústavná úprava zákonodarného procesu v našich podmienkach nezahŕňa ani základné, rámcové
pravidlá vnútornej organizácie a nastavenia zákonodarného procesu. Samotné usporiadanie a nastavenie
zákonodarného procesu je preto v plnej pôsobnosti zákonodarcu, ktorý v rámci svojej zákonodarnej
činnosti reguluje aj to, ako je nastavený proces, v ktorom sa zákonodarná činnosť uskutočňuje.
Skutočnosť, že ústava nereguluje rokovanie o návrhu
zákona, umožnila slovenskému parlamentu s účinnosťou od 1. januára 1997 zásadne zmeniť zákonodarný
proces v Národnej rade SR do podoby, ktorú poznáme dnes, a to bez toho, aby bola potrebná akákoľvek
zmena ústavy, resp. bez toho, aby došlo k situácii, že
by takáto zmena zákonodarného procesu bola spochybňovaná z hľadiska jej ústavnosti. Ústavodarca
ponecháva preto nastavenie vlastného zákonodarného procesu na zákonodarcu a tento má možnosť veľmi
širokej úvahy o tom, ako bude zákonodarný proces v Národnej rade SR upravený.
Ústavný súd SR rešpektuje vnútornú autonómiu Národnej rady SR pri rokovaní o návrhu zákona
a v uznesení sp. zn. PL. ÚS 48/03 k tomu vyslovil, že "
Podľa názoru ústavného súdu nemožno
preskúmať rozpor napadnutého zákona s ústavou
(označenými článkami) iba z dôvodu, že národná rada určitým spôsobom porušila zákon o rokovacom
poriadku, resp. že nepostupovala striktne podľa jeho ustanovení upravujúcich prerokovanie o návrhov
zákonov, ak sa netvrdí a nepreukážu taký chybný postup a úkony v legislatívnom procese, ktoré sú
napadnuteľné samy osebe, bez ohľadu na vecný obsah napadnutého zákona.
V tejto spojitosti treba uviesť, že národná rada je jediným ústavodarným a zákonodarným
orgánom v Slovenskej republike (čl. 72 ústavy).
Toto výsostné postavenie národnej rady potvrdzuje záver o tom, že pochybenia v postupe národnej rady
pri rokovaní o návrhoch zákonov sú pochybeniami, ktoré sa majú a musia odstrániť alebo napraviť
samotným postupom národnej rady alebo jej orgánov. Proti procesnému postupu národnej rady a jej
orgánov pri prerokovaní návrhov zákonov nie je prípustný žiaden opravný prostriedok. Riešenie takých
pochybení je vo výlučnej kompetencii národnej rady (jej orgánov a poslancov), čo je dôsledok jej
postavenia v sústave orgánov verejnej moci (čl. 72
ústavy).
Poslednou možnosťou na nápravu procedurálnych pochybení národnej rady a jej orgánov pri
prerokovaní návrhu zákona je podľa názoru ústavného súdu hlasovanie poslancov o návrhu zákona (najmä
podľa § 86 zákona o rokovacom poriadku). Ak počas
tohto hlasovania dôjde k schváleniu návrhu zákona napriek pretrvávajúcim procedurálnym pochybeniam v
predošlých štádiách zákonodarného procesu, treba vychádzať z toho, že zákon bol riadne schválený.
Záverečným hlasovaním poslancov podľa názoru ústavného súdu môže dôjsť ku konvalidácii takýchto
procesných chýb, ak sa v spojitosti s týmto hlasovaním nevyskytnú už ďalšie chybné postupy,
napríklad opakované hlasovanie, napriek tomu, že predošlé hlasovanie bolo v súlade so
zákonom o rokovacom poriadku a opakovanie by malo len
odstrániť zjavný omyl alebo vecnú chybu v zákone a podobne.
Takýto názor zodpovedá podľa názoru ústavného súdu nielen suverénnemu postaveniu
národnej rady, ale aj princípom právneho štátu vyjadreným v
čl. 1 ods. 1 ústavy.
".Zákonná regulácia zákonodarného procesu musí zohľadňovať aj zodpovednosť parlamentu za
stav prá
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).