Právny portál určený širokej odbornej verejnosti

Online časopis

Mantra zabezpečovania riadneho chodu ústavných orgánov

BALOG, B.: Mantra zabezpečovania riadneho chodu ústavných orgánov. Právny obzor, 107, 2024, č. 4, s. 428 – 440.

https://doi.org/10.31577/pravnyobzor.2024.4.05

The Mantra of ensuring the proper functioning of constitutional bodies. Even if the Constitution entrusts the President with ensuring the proper functioning of constitutional bodies, this does not mean the possibility of any presidential action. In the submitted contribution, the author offers an opinion on the forms and content requirements of the president’s decision-making in ensuring the proper functioning of constitutional bodies. In particular, it points to the obligation of the President by Art. 2 par. 2 of the Constitution.

Key words: constitution, president, constitutional body, constitutional system, proper functioning of constitutional bodies

Úvod
Ak boli nejaké slová, ktoré podľa mňa formovali ústavný vývoj Slovenskej republiky v roku 2023, osobitne, ale nielen, na jeseň pri menovaní vlády Slovenskej republiky (ďalej len "vláda"), boli to slová "zabezpečovanie riadneho chodu ústavných orgánov". Tieto slová boli používané a opakované s takou intenzitou, až sa z nich stala mantra. Mantra však neznamená iba neustále opakovanie slov. Toto opakovanie sa stáva mantrou až vtedy, ak smeruje k oslobodeniu mysle od myslenia. A presne v tom slová o zabezpečovaní riadneho chodu ústavných orgánov dosiahli stav mantry. Ich neustálym opakovaním sme sa oslobodili od myslenia. Od myslenia o tom, čo tieto slová vlastne znamenajú.
Ústavný súd Slovenskej republiky (ďalej len "Ústavný súd") k zabezpečovaniu riadneho chodu ústavných orgánov skonštatoval, že ide o "
pomerne vágne formulované oprávnenie prezidenta
", ale súčasne "
zásadným spôsobom ovplyvňuje postavenie prezidenta v slovenskom ústavnom poriadku
".
1)
V spojení so zásadným spôsobom ovplyvňovania postavenia prezidenta Slovenskej republiky (ďalej len "prezident") v slovenskom ústavnom poriadku, sa o to viac natíska otázka, čo to vlastne zabezpečovanie riadneho chodu ústavných orgánov je, ako sa vykonáva a či ako sa v ústavnom poriadku/systéme prejavuje.
V predloženom príspevku sa pokúsim dať odpoveď nielen na to, čo je to riadny chod ústavných orgánov, ako sa riadny chod ústavných orgánov prejavuje, čo je jeho opakom, aké sú možnosti či mantinely rozhodovania prezidenta pri zabezpečovaní riadneho chodu ústavných orgánov, ale aj, či má byť jeho starostlivosť o riadny chod ústavných orgánov čisto formálno-procesná alebo aj obsahová.
1. Riadny chod ústavných orgánov
Začnem pri riadnom chode ústavných orgánov. Nájsť odpoveď na otázku, čo je riadny chod ústavného orgánu, nie je v podstate ťažké. Každý ústavný orgán má ústavou a aj zákonmi vymedzené svoje postavenie a právomoci, a tak cez ústavný príkaz čl. 2 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len "ústava") vieme identifikovať, či dotknutý ústavný orgán koná tak, ako mu to ústava a zákony umožňujú a také konanie by sme mohli označiť ako riadne, pričom každý iný spôsob konania je nielen protiústavný, ale z hľadiska kritéria "riadnosti" nebude riadny, či bude "neriadny".
Riadny chod ústavných orgánov je tak stav, keď tieto vykonávajú svoje právomoci v súlade s ústavou a zákonmi a konajú iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon. Riadny chod ústavných orgánov je aj stav, keď tieto vykonávajú svoje právomoci bez snahy narušiť ústavný systém takým výkonom svojej ústavnej právomoci, ktorá nie je v súlade s ústavou a deštruktívne zasahuje do ústavného systému.
Primárnu zodpovednosť za riadny chod ústavného orgánu, teda za činnosť ústavného orgánu podľa čl. 2 ods. 2 ústavy, má sám príslušný ústavný orgán. Úspešné fungovanie celého ústavného systému je možné iba za predpokladu, že ústavné orgány budú prirodzene a automaticky konať v súlade s ústavou a zákonmi a ak by malo dôjsť k excesu, aby mal ústavný systém dostatočné vnútorné mechanizmy alebo vonkajšie mechanizmy na obnovenie stavu ústavnosti a zákonnosti. Za taký vnútorný mechanizmus pokladám aj oprávnenie prezidenta svojím rozhodovaním zabezpečovať riadny chod ústavných orgánov. Prezident nie je mimo ústavného systému, prezident ako ústavný orgán je súčasťou ústavného systému a vplýva na tento systém zvnútra.
2. Riadny chod jedného orgánu alebo systému ako takého?
Prezident má svojím rozhodovaním zabezpečovať riadny chod ústavných orgánov. Aj keď ústava v čl. 101 ods. 1 používa v súvislosti s ústavným orgánom množné číslo, predpokladám, že prezident nemusí čakať, kým v tom istom momente nebudú riadne fungovať aspoň dva ústavné orgány, a zabezpečovanie riadneho chodu je možné uplatniť aj na jeden ústavný orgán.
Už trochu náročnejšie je uchopiť, čo je presne ústavný orgán. Za ústavný orgán pokladám taký orgán, ktorý je ústavou alebo ústavným zákonom buď priamo zriadený, alebo ktorého postavenie ústava aspoň rámcovo upravuje. Iba samotnú zmienku o existencii nejakého orgánu v ústavealebo ústavnom zákone nepokladám za dostatočnú na to, aby mohol byť takýto orgán považovaný za ústavný.
2)
Ak má prezident svojím rozhodovaním zabezpečovať riadnych chod ústavných orgánov, a to aspoň, resp. čo aj jedného ústavného orgánu, bez bližšieho vymedzenia ktorých ústavných orgánov, tak je možné povedať, že všetkých, resp. každého ústavného orgánu, a to nielen tých, ktoré sú vo výkonnej moci, ako je aj prezident, resp. tých, ktorých prezident menuje a odvoláva, ale všetkých, či každého ústavného orgánu nezávisle od toho, aký konkrétny vzťah má prezident k tomuto ústavnému orgánu.
Miera zapojenia prezidenta do zabezpečovania riadneho chodu ústavných orgánov v takejto situácii je rozdielna a závisí od toho, aké konkrétne nástroje ústava, ústavné zákony, či iné zákony zverujú prezidentovi vo vzťahu k ústavnému orgánu, ktorý nefunguje riadne, a aké ústavné vzťahy medzi prezidentom a dotknutým ústavným orgánom existujú. To, do akej miery v stave narušenia riadneho chodu určitého/nejakého ústavného orgánu vie postupom podľa čl. 101 ods. 1 ústavy zasiahnuť prezident a svojím rozhodnutím zabezpečiť riadny chod tohto ústavného orgánu, je tak funkciou toho, aké konkrétne právomoci má prezident voči tomuto ústavnému orgánu a aké rozhodnutie vie na ich základe uskutočniť.
Možno si oprávnene položiť otázku, ako dokáže prezident zabezpečovať riadny chod verejného ochrancu práv, ktorý je nepochybne ústavný orgán, ak verejného ochrancu práv volí Národná rada na návrh aspoň 15 poslancov Národnej rady, po zvolení skladá sľub do rúk predsedu Národnej rady, Národnej rade predkladá každoročne správu o činnosti, Národnej rade predkladá v prípade potreby aj mimoriadnu správu a odvolať ho môže tiež iba Národná rada. Ani z ústavy a ani zo zákona upravujúceho postavenie a činnosť verejného ochrancu práv nevyplýva žiadne personálne alebo funkčné prepojenie prezidenta a verejného ochrancu práv, ktoré by predstavovalo právny základ pre zabezpečovanie riadneho chodu tohto ústavného orgánu prezidentom, napr. v situácii, ak by tento v dôsledku zlého zdravotného stavu dlhodobo nevykonával svoju funkciu.
Ešte výraznejšie je to v prípade Výboru Národnej rady Slovenskej republiky na preskúmavanie niektorých rozhodnutí Národného bezpečnostného úradu. Ak tento výbor napr. nebude obsadený tak, ako ustanovuje ústavný zákon č. 254/2006 Z. z., resp. inak si nebude vykonávať svoje ústavné právomoci, nie je úplne zrejmé, ako bude prezident svojím rozhodovaním zabezpečovať jeho riadny chod.
Ústavné orgány v ústavnom systéme nechápem izolovane, práve naopak. Ústavný systém chápem ako dynamický štruktúrovaný systém, ktorého základom je ústava (ústavný systém je na nej postavený a z nej sa odvíja), ktorého obsahom sú vzťahy medzi jednotlivými subjektmi pôsobiacimi v ústavnom systéme dané ich právomocami a ich výkonom a ktorého vonkajším rámcom či plášťom je forma vlády. Ústavný systém je živý organizmus, ktorý sa prejavuje, a to tak dovnútra smerom k jeho jednotlivým subjektom, ako aj navonok smerom k spoločnosti a jej členom. Vnútorný alebo vonkajší prejav ústavného systému vyvoláva reakciu tak v samom ústavnom systéme, ako aj mimo jeho rámca, ktorá ďalej na ústavný systém pôsobí.
3)
Pri ústavnom systéme tvorenom vzťahmi medzi jednotlivými ústavnými orgánmi iba ťažko môže nastať stav izolovaného neriadneho chodu jedného ústavného orgánu. Práve vnútorná štruktúra ústavného systému a vzájomné vzťahy medzi ústavnými orgánmi spôsobia, že neriadny chod nezostane izolovaný na jeden ústavný orgán, ale nevyhnutne sa bude prenášať na tie ústavné orgány, ktoré sú s ním vo vzťahu a cez tie postupne ďalej s potenciálom metastázovať celý ústavný systém.
Riadny chod ústavných orgánov tak znamená v podstate riadny chod ústavného systému. Súhlasím s názorom, že "
Povinnosť zabezpečovať riadny chod ústavných orgánov sa premieta do všetkých postupov prezidenta. S ohľadom na jej účel je namieste túto povinnosť chápať širšie než by naznačovalo doslovné znenie čl. 101 ods. 1 ústavy, t. j. ako povinnosť zabezpečovať riadny chod ústavného systému.
"
4)
Ďalšia otázka je, ako prezident zabezpečuje riadny chod ústavných orgánov či ústavného systému. Ústava na to odpovedá, že svojím/jeho rozhodovaním.
Voľba slova "rozhodovanie" ústavodarcom, podľa môjho názoru, nebola najvhodnejšia. Prvoplánovo by totiž mohlo navodzovať dojem, že výsledkom rozhodovania prezidenta je nejaké formálne rozhodnutie, r
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).