Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Medzinárodná arbitráž investičných sporov a dvojstranné dohody o ochrane investícií
Medzinárodná arbitráž investičných sporov a dvojstranné dohody o ochrane
investícií
JUDr.
Katarína
Chovancová
PhD.
Bratislavská vysoká škola práva, Bratislava.
CHOVANCOVÁ, K.: Medzinárodná arbitráž investičných sporov a dvojstranné dohody
o ochrane investícií. Právny obzor, 92, 2009, č. 5, s. 437 - 456.
Autorka sa v predkladanom článku sústredí na problematiku medzinárodnej arbitráže
investičných sporov a dvojstranné dohody o ochrane a podpore zahraničných investícií. V úvode článku
predstavuje zahraničné investície, uvádza ich základný vývoj a postupný vývoj ochrany zahraničných
investícií v medzinárodnom práve. Charakterizuje medzinárodné investičné spory a klasifikuje príčiny
ich vzniku. Upozorňuje na politické a ekonomické riziká, späté s umiestnením zahraničnej investície
investorom na území hosťovského štátu. V súvislosti s načrtnutými rizikami predstavuje medzinárodnú
arbitráž investičných sporov ako hlavný mechanizmus riešenia medzinárodných investičných sporov v
súčasnosti. Uvádza základné znaky arbitráže investičných sporov a upozorňuje na osobitný charakter
hosťovského štátu ako sporovej strany v medzinárodnej investičnej arbitráži. V tretej, ťažiskovej
časti článku, sa autorka sústredí na analýzu dvojstranných dohôd o ochrane a podpore zahraničných
investícií, pričom zdôrazňuje ich význam v súvislosti s medzinárodnou arbitrážou investičných sporov
a kontinuálnym vzrastom priamych zahraničných investícií. Uvádza stručný historický vývoj
dvojstranných investičných dohôd, ako aj ich základnú charakteristiku. V závere článku sa sústredí
na súčasné hodnotenie významu dvojstranných dohôd a ich spornú klasifikáciu v kontexte
medzinárodného práva.
Úvod
Medzinárodné investície1) sú neodmysliteľnou súčasťou svetového
hospodárstva.2) Ich podstata spočíva v transfere hmotných a nehmotných aktív
(majetku) zahraničného investora z jedného štátu do druhého štátu za účelom využitia tohto majetku v
hosťovskom štáte s cieľom dosiahnuť zisk, pričom zahraničnému investorovi prináleží právo absolútnej
alebo čiastočnej kontroly nad prevedenými aktívami v hosťovskom štáte.3)
Pojem "medzinárodná investícia" zvyčajne zahrňuje priamu zahraničnú
investíciu,4) ktorá musí spĺňať niekoľko základných kritérií, aby vôbec mohla
byť za zahraničnú investíciu ozna čená (napr. priamy vstup investora a jeho zástupcov do hosťovského
štátu, postupná kumulácia zisku, značný ekonomický prínos pre hosťovský štát, atď.).
Od priamych zahraničných investícii je potrebné odlíšiť tzv. portfóliové - kapitálové
investície (
portfolio investments
), realizované formou transferu peňažných prostriedkov z
jedného štátu do druhého štátu za účelom nákupu akcií alebo iných cenných papierov v obchodnej
spoločnosti, založenej alebo podnikajúcej v druhom štáte. Portfóliové investície môžu byť
uskutočňované na burzách cenných papierov prakticky na celom svete. Napriek tomu, že v súčasnosti sa
pravidelne vyskytujú návrhy na zahrnutie portfóliových investícií pod pojem priama zahraničná
investícia, v práve zahraničných investícií stále platí všeobecne akceptované pravidlo, že
portfóliové investície nie je možné stotožňovať so zahraničnou priamou investíciou, chránenou
medzinárodnými multilaterálnymi a bilaterálnymi dohodami.V kontexte medzinárodnej arbitráže investičných sporov je potrebné aspoň v krátkosti
načrtnúť najprv vývoj zahraničných investícií - t.j. v medzinárodnom práve uznávaných priamych
zahraničných investícií. Zahraničné investovanie bolo známe už v starovekom Egypte i v Grécku.
Egypťania ťažili cín za hranicami Egypta, Feničania stavali prístavy pocelom Stredomorí a Izrael
investoval až v Španielsku.5) V čase koloniálnej nadvlády Britského
koloniálneho impéria Anglicko investovalo najmä v Indii a v Kanade, pričom boli súčasne založené
prvé koloniálne obchodné spoločnosti ako napr. British East India Company alebo holandská East India
Company. Obdobné obchodné spoločnosti sa dodnes považujú za predchodcov súčasných nadnárodných
obchodných spoločností.6)
Pokiaľ ide o ochranu priamych zahraničných investícií, jej počiatky sa spájajú s genézou
medzinárodného práva zahraničných investícií. Základy ochrany zahraničných investícií sa začiatkom
dvadsiateho storočia odvíjajú od zodpovednosti štátu za zaobchádzanie s
cudzincami,7) pričom sa zdôrazňovalo nutné dodržiavanie tzv. medzinárodného
minimálneho štandardu pri ochrane cudzincov, ako aj ich majetku. Nárast zahraničného investovania si
vyžiadal právnu ochranu hmotného majetku investora v hosťovskom štáte, pričom hlavným cieľom bolo
zabrániť neželanému vyvlastneniu a zhabaniu majetku zahraničného investora.
Právnu ochranu priamych zahraničných investícií bolo postupne nutné rozšíriť tak, aby sa
vzťahovala i na nehmotné aktíva investora v hosťovskom štáte. Nehmotnými aktívami boli zmluvné
práva, na základe ktorých investor umiestnil v hosťovskom štáte napr. svoje výrobné zariadenia,
potrebné napr. na ťažbu nerastných surovín, technické zariadenia do výrobných jednotiek investora,
ako aj právo nájmu, záložné práva investora atď. Problematická z hľadiska ochrany medzinárodných
investícií sa javila byť ochrana akcií zahraničného investora.
V r. 1970 Medzinárodný súdny dvor (ďalej len "ICJ") v prípade
Barcelona Traction
Case
8) nepriznal právam akcionárov v obchodnej spoločnosti zahraničného
investora diplomatickú ochranu prostredníctvom domovského štátu akcionára. Následne sa ochrana
akcionárov začala realizovať prostredníctvom ich zahrnutia pod pojem "priama zahraničná investícia"
v dvojstranných dohodách o ochrane investícií - v takzvaných BITs9) (ďalej
len "dvojstranné dohody" alebo "dvojstranné investičné dohody"). V ďalšej fáze pojem zahraničná
priama investícia v dvojstranných investičných dohodách subsumoval právo duševného vlastníctva.
Okrem práv duševného vlastníctva pojem zahraničná priama investícia v dvojstranných dohodách v
osobitnom variante ako "konštitutívna zahraničná investícia" subsumoval i administratívne práva
investora, ktoré zahraničný investor nadobudne po vstupe na územie hosťovského štátu.1. Riešenie medzinárodných investičných
sporov
Medzinárodný investičný spor je spor medzi zahraničným investorom z jedného štátu a vládou
iného - tzv. hosťovského štátu, súvisiaci s investíciou zahraničného investora, umiestnenou v
hosťovskom štáte.10) Medzinárodným investičným sporom však môže byť aj spor
medzi obchodnou spoločnosťou založenou v hosťovskom štáte, kontrolovanou zo
zahraničia,11) a hosťovským štátom. Mnohé zahraničné investície sú
realizované v súlade s právnym poriadkom hosťovského štátu práve prostredníctvom obchodných
spoločností, založených a operujúcich v hosťovskom štáte - to však nič nemení na statuse investície,
ktorá ostáva priamou zahraničnou, nie domácou investíciou.12)
Medzinárodné investičné spory a klasické medzinárodné obchodné spory (napr. zo zmluvy o
jednorazovej kúpe tovaru) nemožno stotožňovať. Keďže typickou črtou zahraničnej priamej investície
je aj jej značný prínos pre rozvoj ekonomiky hosťovského štátu, podstata sporov medzi zahraničným
investorom a hosťovským štátom bude diametrálne odlišná od sporov dvoch obchodných spoločností,
ktoré vznikli z medzinárodnej kúpnej zmluvy alebo z medzinárodnej zmluvy o preprave, atď.
Medzinárodné investičné spory vznikajú z rôznych dôvodov a určite nie vtedy, keď je zahraničná
investícia skutočne prínosom pre hosťovský štát a vďaka zahraničnej investícii sa v hosťovskom štáte
vytvárajú nové pracovné príležitosti, buduje sa infraštruktúra, atď.
V prípade neseriózneho investora však jeho užitočnosť pre hosťovský štát môže veľmi rýchlo
zmiznúť už krátko po jeho vstupe do hosťovského štátu a nadobudnutí všetkých potrebných práv a
licencií od hosťovského štátu. Benefity investície nevidieť, domáci výrobcovia protestujú proti
produktom zahraničného investora, ktoré by mohli byť s porovnateľnými nákladmi vyprodukované aj
domácimi výrobcami. Investor poškodzuje životné prostredie v hosťovskom štáte, zneužíva lacnú
pracovnú silu, nevhodne segmentuje trh a ignoruje pracovnoprávne predpisy hosťovského
štátu.13)
Ďalšími príčinami vzniku medzinárodného investičného sporu môžu byť neoprávnený zásah do
zmluvných práv investora, zasahovanie hosťovského štátu do práv duševného vlastníctva investora, ako
aj neoprávnené manipulovanie s administratívnymi právami zahraničného investora, ktoré nadobudol po
vstupe do hosťovského štátu na základe povolenia príslušných orgánov hosťovského štátu. Medzinárodné
investičné spory môžu vzniknúť napr. aj pre porušovanie ľudských práv v hosťovskom práve alebo v
dôsledku poškodzovania životného prostredia, ako aj z toho dôvodu, že kvôli nedbanlivosti investora
je ohrozená celková realizácia zahraničnej investície.
V rozvojových krajinách i v mladých demokratických štátoch si veľké investičné projekty
zamerané napr. na rozvoj miestnej infraštruktúry vyžadujú, samozrejme, potrebný kapitál,
technológie, profesionalitu i odborné know-how zahraničných investorov. Cieľovou rovinou
medzinárodného investovania však nie sú len rozvojové krajiny, staromódne rozdeľovanie na
"vyvážajúce" a "dovážajúce" (zväčša rozvojové) štáty už stratilo svoje opodstatnenie i aktuálnosť.
Práve naopak, nie rozvojové štáty, ale Európa a USA sú v súčasnosti najväčšími príjemcami
zahraničného kapitálu.14) Pokiaľ ide o investície v rozvojových krajinách s
nestabilným politickým prostredím, návratnosť investícii je záležitosťou niekoľkých dekád, v prípade
vnútorných nepokojov v hosťovskom štáte investora výnimočne dochádza i k znárodneniu a vyvlastneniu
majetku investorov, častejšie k nepriamemu vyvlastneniu prostredníctvom nevhodnej intervencie
hosťovského štátu vo vzťahu k zahraničnému investorovi. Hosťovský štát môže napríklad neúmerne
zvýšiť daňové zaťaženie, sťažiť exportné podmienky, zakázať rast cien, prípadne porušovať základné
princípy medzinárodného investovania, čím vlastne dochádza k znevýhodneniu zahraničných investorov a
nepriamo i k vyvlastneniu.
V snahe vytvoriť priaznivé ekonomické i legislatívne podmienky pre zahraničných investorov
a súčasne aj chrániť vlastné záujmy, štáty v Európe, v Ázii a v Afrike uzatvorili vzájomné
dvojstranné dohody o ochrane investícií. Bolo založených niekoľko medzinárodných
organizácií,15) ktorých cieľom sa stalo vytvorenie jednotných podmienok a
štandardov pre medzinárodné investovanie. Napriek mnohým iniciatívam, vychádzajúcim z Medzinárodnej
obchodnej komory v Paríži (ICC) alebo OECD,16) sa žiadne unifikované
celosvetovo platné štandardy medzinárodného investovania napokon nevytvorili.
Najrozsiahlejšia iniciatíva OECD skončila neúspešne a v r. 1998 bolo definitívne
"zažehnané" prijatie jednotného režimu zahraničných investícií v podobe multilaterálnej investičnej
dohody. Jej odporcovia namietali priveľkú koncentráciu pozornosti na ochranu investorov, pričom sa
nebral ohľad na zneužívanie ľudských práv a poškodzovanie životného prostredia hosťovského štátu.
Iniciatíva WTO, smerujúca k vytvo reniu jednotného kódexu medzinárodného investovania, taktiež
zlyhala a v r. 2003 bola na konferencii v Cancune odložená na neurčito.17)
Celý arbitrážny systém v oblasti zahraničných investícií tak ostáva decentralizovaný a je príčinou
mnohých protichodných rozhodnutí ohľadne napr. základných princípov medzinárodného práva
zahraničných investícií alebo ohľadne vyvlastnenia majetku zahraničného investora hosťovským
štátom.18)
V rámci rozvoja a ochrany zahraničných investícií na regionálnej a bilaterálnej úrovni
však bolo uzavretých množstvo dohôd, ktorých hlavným cieľom je ochrana a podpora rozvoja
zahraničných investícií, ako napríklad Severoamerická dohoda o voľnom obchode
(NAFTA),19) Dohoda o energetickej charte,20) atď. V
súvislosti so všetkými naznačenými snahami propagácie a aj ochrany zahraničných investícií sa
nesmierne dôležitým stalo riešenie medzinárodných investičných sporov.
Súdy v hosťovských štátoch boli ako rozhodovacie fórum medzinárodných investičných sporov
považované za neatraktívne - zahraniční investori totiž zvyčajne nemajú vysokú mienku o ústretovosti
súdneho systému hosťovského štátu. A naopak, v spore medzi hosťovskými štátmi a zahraničnými
investormi bolo viac než evidentné, že hosťovské štáty (a ani štátne podniky hosťovského štátu)
nemajú záujem podriadiť sa jurisdikcii súdu v štáte investora. Nemôžu sa však spoliehať ani na
imunitu hosťovského štátu, pretože tá sa nevzťahuje na komerčné aktivity hosťovského
štátu.21)
Problémom zahraničných investorov v hosťovských štátoch však nie je len bežné komerčné
riziko, ale najmä politické riziko. Okrem v podstate permanentného rizika vyvlastnenia a znárodnenia
zahrňuje politické riziko celú skupinu politických problémov, z ktorých uvádzame len niektoré z
nich, typické pre mnohé bývalé socialistické štáty: zmätky v prideľovaní licencií, nestabilná
legislatíva, porušovanie licenčných zmlúv a autorských práv, spory o hraničné územia nového štátu,
celková neistota ohľadne vlastníckych práv, sťažený prístup k ložiskám nerastných surovín,
atď.
V posledných rokoch k uvedenému "bežnému" politickému riziku pribudlo najmä po 11.9.2001
aj riziko, vyplývajúce z hrozby teroristických útokov, negatívne ovplyvňujúcej celkový prílev
priamych zahraničných investícií najmä v menších štátoch. Po teroristickom útoku 11.9.2001 v USA sa
napr. zo všetkých členských štátov OECD znížil najviac počet priamych zahraničných investícií z USA
v Turecku, v Grécku a v Baskicku.22) Z uvedených dôvodov nadobudla arbitráž
v oblasti rozhodovania medzinárodných investičných sporov významné postavenie v oblasti zahraničných
investícií. Poskytujúc zahraničnému investorovi možnosť riešenia sporu spôsobom a na mieste,
nezávislom od dosahu hosťovského štátu, medzinárodná arbitráž investičných sporov bola už začiatkom
deväťdesiatych rokov podľa Wälda23)
"jedným z najdôležitejších
prostriedkov, ktoré mal zahraničný investor k dispozícií ako protiváhu voči politickému riziku,
regulovanému hosťovským štátom".
V súčasnosti už väčšina medzinárodných konvencií zakotvila
arbitráž ako hlavný mechanizmus riešenia medzinárodných investičných
sporov.24)Medzinárodná arbitráž investičných sporov sa zvyčajne uskutočňuje ako inštitucionálna
arbitráž napr. v súlade Rozhodcovskými pravidlami ICC,25) frekventovane v
súlade s Rozhodcovskými pravidlami Medzinárodného strediska pre riešenie investičných
sporov
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).