Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Medzinárodná energetická agentúra a jej význam pri harmonizácii administratívnych opatrení vo vzťahu k energetickej bezpečnosti štátu
Medzinárodná energetická agentúra a jej význam pri harmonizácii administratívnych
opatrení vo vzťahu k energetickej bezpečnosti štátu
JUDr.
Jakub
Handrlica
Ph.D.
Právnická fakulta UK v Prahe
HANDRLICA, J.: Medzinárodná energetická agentúra a jej význam pri harmonizácii
administratívnych opatrení vo vzťahu k energetickej bezpečnosti štátu. Právny obzor, 96, 2013, č.2,
s.149 - 164.
International Energy Agency and its role in the harmonisation of administrative
measures concerning the national energy security.
Article deals with the international and
national legal framework, based on the Agreement on the International Energy Programme of 1974. It
points out historical consequences of this Agreement and of the establishment of the International
Energy Agency. It deals with different aspects of this special international organisation: with its
membership, governance and its relation to other international organisations, namely to the European
Union. Further, a special attention is paid to the way, how the framework created by the Agreement
of 1974 was transformed into the national legal framework of the Slovak Republic. The fourth part of
this paper contains overview of the measures, laid down in the Agreement in order to cope with the
danger of oil shortages. Author classifies these measures (emergerncy stocks, emergency measures,
oil sharing system) according to the traditional theories of administrative law and points out, that
while some very important decision competencies have been transfered to the International Energy
Agency by the Agreement, most of the administrative measures, including the state control and
administrative sanctions must be executed by the national administrative authorities.Key words:
International Energy Agency, Organisation for Economic Cooperation
and Development, International Energy Programme, emergency stocks, emergency measuresPriemysel všetkých ekonomicky rozvinutých krajín je závislý od pravidelného a
nepretržitého zásobovania ropou a ropnými výrobkami.1) Závislosť
západoeurópskych ekonomík od týchto produktov a jej limity sa prejavili už počas Suezskej krízy v r.
1956. Tá bola jednou z geopolitických impulzov na založenie Európskeho spoločenstva atómovej
energie, pretože priemyselné využitie atómovej energie bolo vnímané ako alternatíva závislosti od
fosílnych zdrojov energie. Zlomovým bodom však bola ropná kríza z r. 1973 - 1974, keď sa ropa stala
prostriedkom politického nátlaku krajín vyvážajúcich ropu. Na zdôraznenie svojej požiadavky
týkajúcej sa stiahnutia izraelskej armády z obsadených arabských území vyhlásilo sedem arabských
štátov ťažiacich ropu bojkot jej exportu do Spojených štátov a Holandska pre izraelský postoj týchto
štátov. Arabské štáty prijali nielen rozhodnutie o znížení ťažby ropy o 25%, ale aj o zvýšení cien.
V októbri 1973 sa zvýšila cena za barel ropy (159 l) o 70%, dva mesiace neskôr, v decembri 1973,
zvýšili arabské krajiny ťažiace ropu, s výnimkou Iraku, znovu cenu s platnosťou od 1. januára 1974,
tentoraz však viac ako na dvojnásobok. Prakticky hneď po tomto "ropnom šoku" začali členské štáty
Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (Organisation for Economic Cooperation and
development) hľadať spôsob, ako zabrániť jeho opakovaniu. Riešenie bolo nájdené v preventívnych
opatreniach a v koordinovanom prístupe týchto štátov pre prípad stavu ropnej núdze. Ako
najvýznamnejšie preventívne opatrenie bolo identifikované udržiavanie núdzových zásob v každej
členskej krajine v množstve závislom od veľkosti jej trhu s ropou a ropnými produktmi, kapacity
spracovania a spotreby ropy. Jedným zo spôsobov, ako medzinárodné spoločenstvo štátov na vyššie
uvedený výzvy reagovalo, bolo prijatie novej medzinárodnej konvencie, Dohody o medzinárodnom
energetickom programe, a vytvorenie Medzinárodnej energetickej agentúry (International Energy
Agency).2) Systém, vytvorený Dohodou o Medzinárodnom energetickom programe,
pritom nie je prvým takýmto systémom. Jeho predchodcami boli opatrenia, prijaté štátmi Dohody v
priebehu prvej svetovej vojny.3) Avšak zatiaľ čo tieto prvé formy opatrení
reagovali na nedostatok pohonných látok vo vzťahu k potrebám vojska, systém vytvorený medzinárodným
spoločenstvom štátov v r. 1974 reaguje na potreby civilného priemyslu.
Predmetom záujmu tohto príspevku je medzinárodný bezpečnostný systém vytvorený Dohodou o
Medzinárodnom energetickom programe z r. 1974, jeho nástroje a formy ich transformácie do národných
predpisov správneho práva hmotného. V širších súvislostiach je možné článok považovať aj za
príspevok do diskusie o "internacionalizácii" správneho práva hmotného, tzn. o stále sa prehlbujúcom
vplyve medzinárodnoprávnych záväzkov na opatrenia v oblasti správneho práva hmotného.
1. Medzinárodná energetická agentúra a Dohoda o Medzinárodnom
energetickom programe: historické súvislosti a základné dokumenty
1.1.Historické súvislosti: od Kissingerovho prejavu
(1973) k prijatiu novej medzinárodnej zmluvy (1974)
Za počiatok úsilia medzinárodného spoločenstva v oblasti inštitucionalizovania spolupráce
v oblasti energetickej bezpečnosti býva považovaný prejav ministra zahraničných vecí USA H.
Kissingera na konferencii, organizovanej
Pilgrim Society
v Londýne dňa 12. decembra 1973.
Kissinger sa vo svojom prejave vyslovil v prospech vytvorenia novej medzinárodnej agentúry, úlohou
ktorej by bola koordinácia medzinárodnej spolupráce v oblasti energetickej
bezpečnosti.4)Otázky medzinárodnej spolupráce v tejto oblasti sa stali predmetom medzinárodnej
konferencie vo Washingtone, D.C., ktorá sa konala vo februári 1974. Účastníkmi konferencie bolo 13
hlavných priemyselných dovozcov ropy (Belgicko, Dánsko, Holandsko, Francúzsko, Írsko, Japonsko,
Kanada, Luxembursko, Nemecko, Nórsko, Taliansko, USA a Veľká Británia), rovnako ako aj dve
medzinárodné organizácie (Európske hospodárske spoločenstvo, Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a
rozvoj). Účastníci konferencie sa vyslovili v tom zmysle, že vzťahy s producentmi ropy majú byť
budované nie na báze konfrontácie, ale kooperácie a že zaistenie stavu energetickej bezpečnosti môže
byť dosiahnuté len spoluprácou zainteresovaných štátov.
Za účelom realizácie cieľov, ktoré stanovila
Washingtonská konferencia
, bola
vládami zúčastnených štátov vytvorená koordinačná skupina (Energy Coordinating Group, ECG
) so
sídlom v Bruseli. Členmi koordinačnej skupiny boli všetky štáty, ktoré sa zúčastnili na
Washingtonskej konferencii, s výnimkou Francúzska, ktorého zahraničná politika nebola v tomto období
americkým návrhom na medzinárodnej scéne naklonená. Neskôr sa členmi stali i Rakúsko, Španielsko,
Švédsko, Švajčiarsko a Turecko. Prvým predsedom skupiny sa stal profesor medzinárodného práva R.
Ockrent, ktorý bol pôvodne vedúcim belgickej delegácie pri Organizácii pre ekonomickú spoluprácu a
rozvoj. Výsledkom práce koordinačnej skupiny boli dva dokumenty: Prvým bol návrh rozhodnutia Rady
OECD o vytvorení Medzinárodnej energetickej agentúry (Decision of the Council establishing
International Energy Agency by the Organisation). Druhým dokumentom bol návrh novej medzinárodnej
zmluvy, Dohody o Medzinárodnom energetickom programe (Agreement on an International Energy
Programme).5)Návrh bol Radou OECD dňa 15. novembra 1974 prijatý s tým, že tri členské štáty (Fínsko,
Francúzsko a Grécko) sa hlasovania zdržali. Rozhodnutie obsahovalo formálne založenie Medzinárodnej
energetickej agentúry ako samosprávneho telesa v rámci Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a
rozvoj (
"an autonomous body within the framework of the Organisation"
). Ďalej identifikovalo
celkovo 16 zakladajúcich členských štátov6) a stanovovalo podmienky pre
pristúpenie nových členských štátov. Rozhodnutie rovnako upravuje postavenie a právomoci
jednotlivých orgánov Agentúry a postavenie zamestnancov Agentúry, vzťah Agentúry k ostatným orgánom
OECD a upravuje jej vonkajšie vzťahy.1.2.Dohoda o medzinárodnom energetickom programe: základný pilier
medzinárodného systému bezpečnosti zásobovania ropou a ropnými
produktmi
Dohoda o Medzinárodnom energetickom programe má charakter medzinárodnej zmluvy v zmysle
Viedenského dohovoru o zmluvnom práve z r. 1969. Nejde teda o dokument typu "soft law", ale o
medzinárodný inštrument záväznej povahy. Dôvodom je skutočnosť, že realizácia prijatého programu je
možná len prostredníctvom záväzných pravidiel bez možnosti odlišnej právnej úpravy v národnom práve.
Vzhľadom na skutočnosť, že predmetom zmluvy je systém núdzových zásob ropy a ropných produktov, by v
prípade prijatia programu vo forme nezáväzného dokumentu existovalo nebezpečenstvo, že členské štáty
pristúpia k odlišnej právnej úprave. Takýto postup by
via facti
realizáciu vytvoreného
systému zablokoval.Dohoda o Medzinárodnom energetickom programe bola podpísaná predstaviteľmi 16
signatárskych štátov7) dňa 18. novembra 1974. Nejde o samovykonateľný
("self-executing") inštrument medzinárodného práva, čo má za následok, že jednotlivé ustanovenia
zmluvy musia byť realizované v predpisoch národného práva. Dohoda pritom obsahuje výhradne záväzky
vo vzťahu k vládam signatárskych štátov a nezaväzuje tak priamo súkromné subjekty. Znenia
anglického, francúzskeho a nemecký textu sú rovnocenné.
Depozitárom Dohody je vláda Belgického kráľovstva. Znenie Dohody o Medzinárodnom
energetickom programe požadovalo, aby pôvodné signatárske štáty vyjadrili v súlade s ich
vnútroštátnym ústavným právom najneskôr 1. mája 1975 svoj súhlas so záväzkami (
consent to be
bound
) stanovenými v uvedenom dokumente. Dohoda mala nadobudnúť platnosť desiaty deň po tom, čo
jej ratifikáciu notifikuje najmenej šesť členských štátov s tým, že minimálny objem núdzových zásob
ropy mal predstavovať 60% celkových predpokladaných zásob. Tento predpoklad bol splnený dňa 9.
januára 1976 notifikáciou Dánska, Írska, Japonska, Kanady, Luxemburska, Nemecka, Španielska,
Švédska, Švajčiarska, USA a Veľkej Británie. Pre tie signatárske štáty, ktoré ratifikáciu
notifikovali neskôr, nadobudol Dohovor o Medzinárodnom energetickom programe platnosť vždy desiaty
deň po notifikácii.2. Členstvo a členské štáty Medzinárodnej energetickej
agentúry
2.1. Štandardné spôsoby nadobudnutia
členstva
Už z vyššie uvedeného je zrejmé, že štandardné členstvo v Me
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).