Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Modelový zákon o obchodných spoločnostiach - budúcnosť právnej regulácie obchodných spoločností?/(Inauguračná prednáška)
Modelový zákon o obchodných spoločnostiach - budúcnosť právnej regulácie obchodných
spoločností?/(Inauguračná prednáška)
Doc. JUDr.
Mária
Patakyová
CSc.
prodekanka, Právnická fakulta UK, Bratislava.
Dámy a páni!
Raz každý z nás príde po svoj slnovrat, i proti svojej vôli dozrie časom. Do kruhu
múdrych vážne sadne si, s rozhodujúcim, nie s poradným
hlasom.
1)Vaše Spektability a Honorability,
uchádzam sa o Vašu pozornosť s cieľom presvedčiť Vás, že do kruhu múdrych, do kruhu
znalcov práva môžem prisadnúť. Vypočujte si ma a posúďte ...
Modelový zákon o obchodných spoločnostiach - budúcnosť právnej regulácie alebo
2)Lex
multiplex ius unum?
Porovnávacie právo obchodných spoločností je o učení sa zo vzájomných skúseností, a to
súťaživým spôsobom, ako aj o spoločnom riešení cezhraničných problémov, ktoré vznikajú spoločnostiam
vystaveným globálnej súťaži.
3)Uvedené znaky budú určujúce aj pre hľadanie odpovede na základnú otázku uvedenú v názve
prednášky.
1. Rozmanitosť úpravy obchodných spoločností v
Európe
Ak sa máme zaoberať obchodnými spoločnosťami, je nevyhnutné si uvedomiť nasledujúce
skutočnosti:
Rozmanitosť úpravy obchodných spoločností v Európe, ktorú vytvárajú právne
rodiny4) [ románska, germánska, anglická (angloamerická), severská
(škandinávska)], naznačuje zložitosť výberu právnej rodiny, v rámci ktorej je komparácia
uskutočňovaná.
Samotný predmet porovnávania (comparatum) nie je jednoduchý - aké spoločnosti budú
vzájomne porovnávané? Vymedzenie v čl. 48 ods. 2 ZES je
veľmi obsiahle:
"Spoločnosťami sa rozumejú spoločnosti založené podľa občianskeho alebo
obchodného práva, vrátane spoločností družstevných, rovnako ako aj iné právnické osoby verejného
alebo súkromného práva s výnimkou neziskových spoločností".
5)V súvislostiach s aktuálnym dianím na európskej scéne obchodných spoločností treba
rešpektovať odlišné ponímanie statusu verejných spoločností a súkromných
spoločností.6)
Dôraz budem v ďalšom klásť na spoločnosti s charakterom verejných spoločností, a to v
kontexte ich cezhraničného pôsobenia na vnútornom trhu ES - ako to vyplýva aj z prehľadu
sekundárneho komunitárneho práva v podobe smerníc i nariadení. Navrhovaná forma SPE sa bude
aplikovať na súkromné akciové spoločnosti.
Vo vzťahu k takto vymedzenému predmetu sa objavujú následné otázky ako
sekun dárne
predmety porovnávania:
-
polarita záujmov medzi principálom a jeho zástupcom,7) resp.
medzi majoritným a minoritným akcionárom,8)
-
koho záujmy má sledovať a ochraňovať právo obchodných
spoločnosti?,9)
-
participácia alebo konzultácia zamestnancov na spravovaní
spoločnosti,
-
monokratický alebo duálny model riadenia a kontroly.
2. Etapy harmonizácie a unifikácie právnej úpravy obchodných spoločností
v EHS/ES/EÚ v kontexte súťaže o investorov a vplyv harmonizácie a unifikácie na právo
SR
Harmonizácia práva obchodných spoločností sa v podmienkach EHS datuje od začiatku 60.
rokov 20. storočia.
Zmluva o založení EHS mala za cieľ dosiahnuť harmonický rozvoj ekonomickej aktivity
naprieč Spoločenstvom. Jedným z prostriedkov bolo vytvorenie vnútorného trhu, a to zrušením prekážok
voľného pohybu tovaru, osôb, služieb a kapitálu (Čl. 3 zmluvy).
Čl. 43 zmluvy upravuje právo usídľovania sa aj pre právnické osoby, vrátane (najmä?)
obchodných spoločností.
Čl. 44 zmluvy ustanovuje právo pre Spoločenstvo harmonizovať oblasť usídľovania sa
prostredníctvom smerníc, pričom v druhom odseku osobitne uvádza potrebu harmonizácie záruk pre
ochranu spoločníkov a iných osôb.
Nadväzne na to bol určený hlavný dôvod harmonizácie, deklarovaný v preambulách
relevantných smerníc, poskytnutie rovnakej ochrany spoločníkom a tretím stranám, vrátane veriteľov,
a jeho uplatnenie v celom Spoločenstva.
Motív, ktorý nahlas vyslovený nebol, bola prevencia pred súťažou medzi národnými
právnymi systémami v Európe.
10)Čl. 44 bol zakomponovaný do zmluvy na návrh Francúzska, ktoré reprezentovalo obavy veľkých
členských štátov z javu, ktorý sa odohral v USA v 19. storočí, tzv. Delaware efekt, čo smerovalo v
tom čase najmä k holandskej úprave obchodných spoločností.
V roku 1961 bol predstavený impozantný plán harmonizácie práva obchodných spoločností
založený na čl. 44 zmluvy, z ktorého sa v období 1968 - 1989 schválilo 9 smerníc a jedno nariadenie
. Viaceré z navrhovaných smerníc boli sformulované len do podoby návrhov, avšak bez prijatia Radou,
neskôr EP (piata smernica o štruktúre verejných spoločností, deviata smernica o skupinách
spoločností).
Jedným z dôvodov bol aj pristúpenie Veľkej Británie k EHS a narušenie dominantného
vplyvu SRN na DG III, v dôsledku dominancie Veľkej Británie na DG
XV.
11)Z pohľadu práva obchodných spoločností v ČSFR, resp. následne SR, bolo rozhodujúce, že
novelizácia Hospodárskeho zákonníka a následne Obchodný
zákonník akceptoval vývoj na európskej scéne v niektorých smeroch už v texte kódexu v roku
1991 pri revitalizácii obchodných spoločností, napr. uvedením spoločnosti s ručením obmedzeným s
jediným spoločníkom ako korporácie sui generis.
Obdobie 1989 - 2001 bolo charakterizované stagnáciou práva obchodných spoločností a
hľadaním zdrojov pre racionálne prehodnocovanie počiatočných zámerov. Prelomové rozhodnutia ESD vo
veci Segers (C-79/85) a Centros (C-212/97), ktoré boli
prijaté v tomto období, sa ešte neprejavili, naopak, interpretácia rozhodnutia vo veci Daily Mail
(C-81/87) vo vzťahu k určovaniu podmienok "emigrácie" spoločností prostredníctvom cezhraničného
premiestnenia sídla bola určujúca pri vymedzení slobody usídľovania sa právnických osôb.
Pre právnu úpravu SR v tomto období bolo signifikantné masívne prispôsobovanie právnej
úpravy právu Spoločenstva, vykazovaných prostredníctvom tzv. tabuliek zhody, a to v stave platnej
verzie smerníc, t.j. bez možnosti prihliadnutia na závery prebiehajúcich diskusií. V dôsledku toho
niektoré inštitúty po aproximácii slovenského práva s ko munitárnym mali po istý čas v aplikačnej
praxi negatívny účinok - napr. posunutie účinkov pozitívnej materiálnej publicity na skutočnosť
publikovania oznámenia v Obchodnom vestníku malo za následok zníženie právnej istoty v období
ďalších približne 3 mesiacov. Od januára 2002 do októbra 2004 sme mali aj zmiešanú úpravu sídla
(zmenené znenie ustanovenie § 2 ods. 3 OBZ bez
zmeny ustanovenia § 22 OBZ), čo malo význam aj vo
vzťahu k európskej úprave.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).