Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku (I. časť)
Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku (I.
časť)
JUDr.
Milan
Jančo
externý doktorand na Katedre občianskeho a obchodného práva Právnickej fakulty
Trnavskej univerzity.
JANČO, M.: Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku. I. časť. Právny
obzor, 92, 2009, č. 1, s. 14 - 28.
Občianske právo ako integrálna súčasť súkromného práva podlieha európskym harmonizačným a
unifikačným trendom, hoci niektoré prúdy v súkromnom práve, zdôrazňujúc jeho postmodernú súčasnosť,
smerujú k právnemu pluralizmu a výlučne spontánnemu zjednocovaniu práva. Najkomplexnejším riešením
zjednotenia súkromného práva v Európe by bolo vytvorenie Európskeho občianskeho zákonníka. Táto idea
je aj napriek tomu, že entuziazmus vytvorenia európskeho civilného kódexu, charakteristický pre 90.
roky minulého storočia, už zrejme opadol, stále prítomná na európskej vedeckej a politickej scéne,
hoci sa vníma skôr ako dlhodobý cieľ zjednocovania súkromného práva. Práve táto dlhá cesta, na
ktorej sa súkromné právo v Európskej únii nachádza a ktorá zrejme smeruje k Európskemu občianskemu
zákonníku, je predmetom tohto trojdielneho príspevku. V jeho prvej časti sa autor zaoberá súčasnou
situáciou občianskeho práva v kontexte harmonizačných a unifikačných trendov a podobami
zjednocovania práva, charakterizuje iniciatívy v oblasti zjednocovania občianskeho práva v Európe a
analyzuje štyri základné riešenia zjednocovania zmluvného práva navrhnuté Komisiou.
I. Občianske právo v súčasnosti
1. Občianske právo, spoločnosť a právne
prostredie
Občianske právo ako všeobecné súkromné právo je jedným zo základných pilierov každého
právneho systému. Preto je práve občianske právo právnym odvetvím, ktorá azda najviac reflektuje
osobitosti daného právneho systému a právnej kultúry. Upravuje totiž právne vzťahy medzi
jednotlivcami - fyzickými a právnickými osobami - ktoré vstupujú do občianskoprávnych vzťahov. Ako
uvádza Hurdík, "európska civilizácia si - už od doby rímskeho práva - zvykla prikladať epochálny
význam civilným kódexom, v ktorých je všetko alebo aspoň východiská všetkého, čo má význam pre život
Európana."1) Je teda prirodzené, že práve občianske právo ako základ
súkromného práva bolo pre svoj význam predmetom jedných z prvých ucelených európskych kodifikácií
(francúzsky Code civil, rakúsky Allgemeines Bürgerliches Gesetzbuch či holandský Burgerlijk
Wetboek).
Občianskoprávne vzťahy však neexistujú samostatne v čase a priestore, ale vznikajú, menia
sa a zanikajú v určitých spoločenských podmienkach, ktoré nevyhnutne na tieto vzťahy vplývajú a do
určitej miery ich formujú. Toto spoločenské prostredie formuje aj občianskoprávne normy. Občianske
právo ako normatívny regulatív spoločenských vzťahov je viac než len právnym odvetvím. Do určitej
miery je aj právnym odrazom spoločenského správania a myslenia, keďže je nástrojom regulácie
právnych vzťahov vznikajúcich v interakcii súkromnoprávnych subjektov v danom spoločenskom
prostredí. Občianske právo, ktoré je vlastné určitému právnemu systému, spravidla pramení z
osobitostí tohto právneho systému a je založené na tradíciách a hodnotách určitého právneho
prostredia. Historicky daná spätosť občianskeho práva s hodnotovým systémom spoločnosti, v ktorej
platí, sa preto javí ako dôležitý predpoklad vhodnosti a primeranosti občianskoprávnej regulácie pre
dané spoločenské prostredie. Nemožno tiež prehliadnuť skutočnosť, že právo pôsobí v interakcii s
morálkou danej spoločnosti,2) ako aj v konkrétnej ekonomickej
realite.3)
Občianske právo je ešte aj v súčasnosti, po dlhom procese diverzifikácie na základe
vytvorenia národných štátov a s ním spojenej vlny národných kodifikácií občianskeho práva, do veľkej
miery "národným" právom, ktoré je úzko späté s jednotlivými národnými právnymi
kultúrami.4) Z hľadiska svojej spätosti s konkrétnym spoločenským prostredím
sa teda občianske právo javí ako natoľko elementárny prvok právneho poriadku každého štátu, že ho
zrejme nemožno bez väčších ťažkostí nahradiť predpismi iného štátu či určitým spoločným súborom
nadnárodných predpisov. Hoci pri regulácii občianskoprávnych vzťahov (najmä v rámci kodifikácie či
rekodifikácie občianskeho práva) dochádzalo a dochádza k preberaniu prvkov iných právnych systémov,
občianske právo by malo mať pevný základ v hodnotách spoločenského prostredia. V opačnom prípade
hrozí, že pôjde o právo, ktoré nie je danému spoločenskému prostrediu vlastné, o právo cudzie, či už
naoktrojované alebo dobrovoľne recipované.
Skutočnosť, že právo má reflektovať hodnoty uznávané spoločnosťou, je pre občianske právo
významnejšia než pre ktorékoľvek iné právne odvetvie. Mimoriadne problematické je však zachovať
spojitosť medzi spoločenskými hodnotami a právnou reguláciou v krajinách, v ktorých nastala
hodnotová diskontinuita. Spoločnosť, ktorá v priebehu menej ako päťdesiatich rokov (minimálne
navonok) rázne zavrhla hodnoty individualizmu a "kapitalistického" smerovania, dala sa na cestu
budovania socializmu a komunizmu, akcentujúc kolektívne zmýšľanie, a vzápätí sa vrátila k trhovej
ekonomike a individualizmu či liberalizmu, zrejme nemôže mať jasno v tom, na akých základoch má byť
postavené a akým smerom sa má dlhodobo uberať jej občianske právo. Taký je i osud postkomunistických
krajín strednej Európy, ktoré sú v súčasnosti súčasťou ešte pred dvadsiatimi rokmi zaznávaného
európskeho právneho priestoru a pracujú na rekodifikácii svojho občianskeho práva. Táto
rekodifikácia sa musí (alebo by sa prinajmenšom mala) vysporiadať s dedičstvom socialistického
občianskeho práva a odstrániť tie prvky občianskeho práva, ktoré majú svoj základ v jeho
socialistickej ideovej orientácii.
Je potrebné položiť si otázku, či slovenská a česká spoločnosť po roku 1989 zostala
spoločnosťou bez minulosti, či je spoločnosťou bez hodnôt. Švidroň5)
konštatuje, že slovenské právo síce opustilo po roku 1989 marxisticko-leninskú materialistickú
ideológiu, ale ničím ju nenahradilo, teda v súčasnosti nemá právnofilozofické
zakotvenie.6) Hodnotový prelom, ktorý priniesol rok 1989, rovnako ako
hodnotový prelom v roku 1948, otriasol spoločenskými hodnotami a zákonite aj hodnotami, na ktorých
je (alebo má byť) postavené občianske právo. Preto by malo občianske právo, rovnako ako celá
spoločnosť, prejsť dôkladnou sebareflexiou a nájsť hodnoty, ktoré budú jeho pevnými piliermi. Ako
však inde uvádza citovaný autor,7) morálna a duchovná obnova spoločnosti
očividne veľmi zaostáva za ekonomickou transformáciou. S poukazom na dominanciu materiálnych záujmov
nad ideálnymi záujmami konštatuje, že "aj po oficiálnom opustení materialistickej a ateistickej
ideológie sa rovnováha medzi materiálnymi a ideálnymi (duchovnými) záujmami zdá byť naďalej silne
narušená."8)
2. Hľadanie "vlastného"
práva
Veľké právne kodifikácie 19. a 20. storočia boli spravidla zavŕšením dlhodobého procesu
formovania práva. Ak sa má rekodifikácia občianskeho práva v transformujúcich sa krajinách
uskutočniť v takom rekordnom čase, ako je niekoľko rokov, musí veľmi dôsledne skúmať nielen
zahraničné kodifikácie a vytvoriť ich kombináciu, ale predovšetkým sa obzrieť späť a pri regulácii
jednotlivých občianskoprávnych inštitútov hľadať ich hodnotové základy v danej spoločnosti. Inak
povedané, každé prebraté riešenie by malo byť posúdené a odôvodnené v podmienkach spoločenského
prostredia, kde má táto "cudzia" právna úprava platiť. Odlíšenie "vlastného" a "cudzieho" je však v
kontexte inštitútov občianskeho práva zložitejšie, ako sa na prvý pohľad zdá. Je napríklad pre
slovenské či české občianske právo vlastné riešenie prijaté v aktuálnom znení
Občianskeho zákonníka, alebo toto vlastné riešenie
treba hľadať v právnej úprave platnej pred rokom 1950 alebo v určitom období pred týmto rokom?
Rekodifikácia občianskeho práva v Slovenskej republike i v Českej republike je z tohto hľadiska
hľadaním najvhodnejších riešení, ktoré sú relatívne "vlastné" slovenskému a českému právu. Je však
potrebné zdôrazniť, že ak spoločnosť prešla vývojom, práve pôvodné "vlastné" riešenia spred roka
1950 sa jej mohli stať cudzími a naopak, aktuálne platné riešenia sa jej mohli stať vlastnými. O tom
svedčia aj mnohé nesúhlasné názory na návrh nového českého občian skeho zákonníka, ktorý opúšťa
striedmosť, stručnosť a zaužívanú terminológiu v súčasnosti platného
Občianskeho zákonníka a zavádza mnoho "staronových"
právnych inštitútov.9) Občianske právo v našich podmienkach nie je totiž
"vytesané do kameňa" ako civilné kódexy Francúzska, Rakúska či Nemecka. Paradoxne sa teda proces
rekodifikácie v našich podmienkach podobá "nachádzaniu práva" v systéme
common law
, teda
práva, ktoré v spoločnosti je, ale je potrebné ho hľadať a nájsť. Zjavný rozdiel spočíva v tom, že
kým v krajinách common law
toto právo hľadá súdna moc, v našich podmienkach je to
legislatíva.3. Občianske právo v globalizačnom a integračnom
kontexte
Právne prostredie v dnešnej dobe podlieha globalizácii súčasne s celospoločenským
prostredím. Všeobecne dochádza k relativizácii suverenity štátov - žiadny štát totiž nemôže
existovať samostatne, pretože jeho izolácia by z ekonomického hľadiska viedla k zániku. Európa i
svet smeruje k integrácii, pričom je potrebné zdôrazniť, že jej dôvody boli a sú primárne
ekonomické. Občianske právo v súčasnosti v kontexte nášho členstva v Európskej únii a v iných
medzinárodných zoskupeniach už tiež nemožno označiť za výsostne vnútroštátnu záležitosť. Preto
nemožno v rámci rekodifikácie občianskeho práva v našich podmienkach opomenúť medzinárodné, no najmä
komunitárne aspekty súkromného práva, a to nielen pokiaľ ide o záväzné medzinárodné zmluvy či platné
komunitárne právo, ale aj tendencie smerujúce k zjednocovaniu súkromnoprávnych úprav, ktoré sa v
niekedy intenzívnejšej a niekedy menej intenzívnej podobe prejavujú najmä na pôde Európskej únie.
Otázka zjednocovania súkromného práva v Európe je totiž v zásade otázkou "zrýchlenia a vylepšenia
procesu, ktorý je sám osebe nevyhnutný."10)
Aký je však vzťah občianskeho práva členských štátov a európskej integrácie? Ako uvádza
Wissink,11) národné občianske právo možno na jednej strane označiť za motor
a na druhej strane za brzdu zjednocovania práva v Európe. Jednak je motorom zjednocovania, pretože
bez veľkého množstva spoločných tradícií v oblasti súkromného práva by bolo vytvorenie Európskych
spoločenstiev omnoho zložitejšie. Na druhej strane však brzdí zjednocovanie práva, pretože apliká
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).