Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku (III. časť)
Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku (III.
časť)
JUDr.
Milan
Jančo
externý doktorand na Katedre občianskeho a obchodného práva Právnickej fakulty
Trnavskej univerzity.
JANČO, M.: Na dlhej ceste k Európskemu občianskemu zákonníku. III. časť.
Právny obzor, 92, 2009, č. , s. 228 - 240.
(Predchádzajúca časť)
V tretej časti príspevku sa autor bližšie zaoberá komunitárnym právnym základom prijatia
Európskeho občianskeho zákonníka a jeho legitimitou. Autor ďalej poukazuje na niektoré problémy
kodifikácie občianskeho práva v Európe, súvisiace so zabezpečením jednotného uplatňovania
zjednoteného práva, právnym pluralizmom a vhodnou formou nadnárodného civilného kódexu. V závere
načrtáva možnosti ďalšieho smerovania zjednocovania súkromného práva v Európe, hodnotí
realizovateľnosť prijatia európskeho civilného kódexu a poukazuje na problémy súvisiace s jeho
uplatňovaním.
V predchádzajúcich dvoch častiach príspevku sme sa venovali všeobecným aspektom súčasnej
situácie občianskeho práva v kontexte harmonizačných a unifikačných trendov v Európskej únii a
podobám zjednocovania práva, charakterizovali sme iniciatívy v oblasti zjednocovania občianskeho
práva v Európe a bližšie predstavili štyri základné riešenia zjednocovania zmluvného práva
predstavené Komisiou; analyzovali sme metódy zjednocovania občianskeho práva v Európe a v súvislosti
s prijatím Európskeho občianskeho zákonníka sme bližšie predstavili ekonomické a politické argumenty
jeho prijatia a poukázali na význam odlišností práva a právnej kultúry pre zjednotenie práva na
základe jednotného kódexu. V tejto záverečnej časti príspevku sa budeme venovať otázkam právomoci
Spoločenstva na prijatie Európskeho občianskeho zákonníka a jeho legitimity a následne poukážeme na
niektoré problémy nadnárodnej kodifikácie občianskeho práva v Európe. V závere príspevku sa pokúsime
načrtnúť možnosti ďalšieho smerovania zjednocovania súkromného práva v Európe a zhrnúť sformulované
závery týkajúce sa prijatia a aplikácie európskeho civilného kódexu.
VIII. Európsky civilný kódex: kompetencie Spoločenstva a otázka
legitimity
1.Normotvorná právomoc
Spoločenstva
Závažným argumentom proti prijatiu európskeho civilného kódexu je absencia právneho
základu jeho prijatia. Právomoc Spoločenstva prijať Európsky občiansky zákonník možno do určitej
miery vyvodiť z článku 95 Zmluvy o založení Európskeho
spoločenstva (ďalej len "ZES"). Na základe
citovaného ustanovenia možno podľa odseku 1 tohto článku prijať "opatrenia určené na aproximáciu
ustanovení zákonov, iných právnych predpisov alebo správnych opatrení členských štátov, ktorých
predmetom je vytvorenie a fungovanie vnútorného trhu." Súdny dvor Európskych spoločenstiev však
judikoval, že toto ustanovenie nezakotvuje všeobecnú normotvornú právomoc zákonodarcu Spoločenstva
pre právnu úpravu vnútorného trhu. Opatrenia prijaté na základe tohto ustanovenia totiž musia
skutočne zlepšiť podmienky pre vytvorenie a fungovanie vnútorného trhu a na odôvodnenie ich prijatia
nestačí iba existencia rozdielov medzi vnútroštátnymi právnymi úpravami alebo abstraktné riziko
prekážok vo výkone základných slobôd vnútorného trhu alebo narušenia hospodárskej
súťaže.1) Tieto opatrenia sú však odôvodnené aj v prípade, ak slúžia na
zamedzenie pravdepodobným budúcim prekážkam obchodu vyplývajúcim z odlišných právnych
úprav.2) Na prijatie určitého opatrenia na základe
článku 95 ZES je pritom potrebné, aby bolo určené na
zlepšenie podmienok na vytvorenie a fungovanie vnútorného trhu zakotvením komunitárneho režimu
riadenia, právnej úpravy obchodných vzťahov alebo majetkových práv.3)
Opatrenia v oblasti zjednocovania práva musia podporovať dosiahnutie cieľov uvedených v článku 14
ZES, ich predmetom musí byť "vytvorenie a fungovanie vnútorného trhu" a ich základným účelom môže
byť iba "aproximácia ustanovení zákonov, iných právnych predpisov alebo správnych opatrení členských
štátov". Vzhľadom na spätosť opatrení, ktoré možno prijať na základe článku 95 ZES, s vnútorným
trhom teda možno na základe tohto ustanovenia zjednotiť napríklad zmluvné právo, ale nie rodinné či
dedičské právo.4) Toto ustanovenie ZES môže byť navyše právnym základom len
pre prijatie takých právnych nástrojov, ktoré zjednocujú vnútroštátne právne poriadky, a nie na
vytvorenie samostatnej osobitnej európskej právnej úpravy alebo na nahradenie vnútroštátnych
úprav.5)
Ďalším problémom je zodpovedanie otázky, či má Spoločenstvo podľa
článku 95 ZES výlučnú alebo len delenú normotvornú
právomoc. V právnej teórii sa objavuje ná zor, že táto právomoc, vzhľadom na povahu veci, t.j.
harmonizáciu právnych poriadkov členských štátov, môže byť len výlučná.6)
Podľa judikatúry Súdneho dvora7) však táto právomoc Spoločenstva nie je
výlučná, aj keď Súdny dvor pripúšťa, že harmonizáciu práva podľa tohto článku nemôžu uskutočňovať
jednotlivé členské štáty, ale len Spoločenstvo. Vzhľadom na to, že nejde o výlučnú právomoc
Spoločenstva, na harmonizáciu práva podľa článku 95 ZES sa
vzťahuje princíp subsidiarity a proporcionality, ktoré sú zakotvené v
článku 5 ods. 2 a 3 ZES.8) A práve
v rozpore s týmito princípmi môže byť prijatie Európskeho občianskeho zákonníka. Na druhej strane
však možno argumentovať tým, že ciele Európskeho občianskeho zákonníka nie je možné dosiahnuť na
úrovni členských štátov, a ani ich nemožno dosiahnuť inými prostriedkami.9)
Zdá sa, že Komisia sa práve z dôvodu nejednoznačnej normotvornej právomoci Spoločenstva v oblasti
zmluvného práva a zásad proporcionality a subsidiarity snaží odôvodniť potrebu vytvorenia Spoločného
referenčného rámca výlučne z hľadiska zabezpečenia koherentnosti acquis communautaire a z dôvodu
nevyhnutnosti odstránenia rozdielov vnútroštátnych právnych úprav ako prekážok fungovania vnútorného
trhu. Spoločný referenčný rámec, ktorý by mal byť najperspektívnejším nástrojom na ceste k
vytvoreniu európskeho civilného kódexu, možno však aj napriek funkcionalistickému a technokratickému
prístupu Komisie označiť za Európsky občiansky zákonník "v
prestrojení".10)
Okrem článku 95 ZES ako právneho základu
kodifikácie súkromného práva na komunitárnej úrovni prichádza do úvahy najmä
článok 308 ZES, ktorý oprávňuje Radu, aby na návrh Komisie
a po konzultácii s Európskym parlamentom prijala jednomyseľne vhodné opatrenia, ak sa ukáže, že
činnosť Spoločenstva je potrebná na dosiahnutie jedného z cieľov Spoločenstva v rámci fungovania
spoločného trhu a ZES na to neposkytuje potrebné
právomoci. Aj tento článok, rovnako ako článok 95 ZES,
však vyžaduje nevyhnutnosť prijímaných opatrení pre fungovanie spoločného trhu, a teda prináša z
hľadiska prijatia európskeho civilného kódexu rovnaké problémy a nejasnosti ako
článok 95 ZES.
Názory na normotvornú právomoc Spoločenstva v oblasti zmluvného práva sú odlišné a podľa
mnohých autorov právny základ prijatia komplexného a záväzného súkromnoprávneho kódexu v
komunitárnom práve absentuje.11) Táto skutočnosť však nemusí byť prekážkou
unifikácie súkromného práva na komunitárnej úrovni, pretože v prípade dosiahnutia politického
konsenzu o potrebe jeho prijatia by bolo možné zmenou primárneho komunitárneho práva vytvoriť právny
základ pre postup Spoločenstva v tejto oblasti. Zdá sa však, že v súčasnosti a ani v blízkej
budúcnosti sa nepodarí takýto konsenzus dosiahnuť.
2. Legitimita Európskeho občianskeho
zákonníka
S prijatím Európskeho občianskeho zákonníka sa spájajú nielen problémy týkajúce sa
právneho základu jeho prijatia, ale predmetom pochybností je aj legitimita takéhoto kódexu. Otázka
legitimity kodifikácie súkromného práva na komunitárnej úrovni spočíva v posúdení, či prijatie
jednotného civilného kódexu zodpovedá vôli občanov členských štátov. Podľa Sáncheza
Lorenza12) je myšlienka prijatia Európskeho občianskeho zákonníka "nielen
ťažko realizovateľná, právne spochybniteľná a v rozpore so zásadou proporcionality, ale môže byť
považovaná za neželateľnú a byť predmetom negatívnych hodnotení". Je teda otázne, kto a či vôbec si
v súčasnosti želá prijatie takéhoto kódexu. V období krízy európskej integrácie, v ktorej sa
Európska únia v súčasnosti nachádza, však zrejme nemožno očakávať, že zástupcovia a občania
členských štátov budú podporovať zjednotenie súkromného práva vo forme jednotného európskeho kódexu,
ktorým by nahradili "vlastné" kódexy a ktorý by považovali za legitímne vytvorený zákonník. Otázka
legitimity prijatia Európskeho občianskeho zákonníka úzko súvisí najmä s otázkou európskej identity.
Pokiaľ sa občania členských štátov nestotožnia s európskou identitou a nebudú sa v prvom rade
považovať za občanov členského štátu, ale občanov Európskej únie, nemôže byť ani európsky civilný
kódex úplne legitímny.
Bez ohľadu na to, či by bol Európsky občiansky zákonník prijatý na základe
článku 95 ZES, článku
308 ZES alebo na základe doplneného ustanovenia primárneho práva, podmienkou jeho prijatia by
bolo dosiahnutie širokého politického konsenzu podmieneného kladným stanoviskom väčšiny občanov
členských štátov. Ak by sa tento konsenzus dosiahol a v politickej rovine by sa tým vyriešila otázka
legitimity takéhoto kódexu (čomu by zrejme muselo predchádzať vyriešenie súčasného demokratického
deficitu Európskej únie ako takej),13) otázka právomoci Spoločenstva v tejto
oblasti by zrejme nebola prekážkou jeho prijatia a táto právomoc by nebola spochybňovaná, ako je to
v súčasnosti. Unifikácia súkromného práva v Európe má teda nevyhnutne politický rozmer. Ako však
uvádza Van Caenegem,14) "ak bude politická vôľa dostatočne silná a právnici
pripravia cestu, k zjednoteniu práva v Európe môže dôjsť".
IX. Problémy nadnárodnej kodifikácie občianskeho práva v
Európe
1. Jednotný kódex verzus jednotné
právo
Viacerí autori15) argumentujú t
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).