Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Niektoré aspekty legality odpočúvania
Niektoré aspekty legality odpočúvania
JUDr.
Miloš
Deset
Katedra trestného práva a kriminológie, Právnická fakulta Trnavskej univerzity v
Trnave.
DESET, M.: Niektoré aspekty legality odpočúvania. Právny obzor, 93, 2010, č.3,
s.245 -255.
V tomto článkuje venovaná pozornosť niektorým aspektom právnej úpravy odpočúvania podľa
zákona č.301/2005 Z.z. Trestného poriadku a
zákona č.166/2003 Z.z. o ochrane súkromia pred neoprávneným
použitím inľormačno-tcchnických prostriedkov a o zmene a doplněni niektorých zákonov
(zákon o ochrane pred odpočúvaním). Skúmajú sa v ňom
najmä možnosti priebežnej kontroly vykonávania odpočúvania a odôvodňovanie rozhodnutí, ktorými sa
nariadilo, a s tým súvisiaca ich preskúmateľnosť. Súčasťou tohto článkuje napokon aj stručná analýza
informovanosti odpočúvanej osoby ojej odpočúvaní, ktorá je jedným z predpokladov právnej ochrany
pred potenciálnym zneužívaním odpočúvania, resp. jeho nezákonným vykonávaním.
Úvod
Jedným zo základných práv chránených Ústavou Slovenskej republiky č.460/ 1992 Zb. (ďalej
len "ústava") je právo na ochranu korešpondencie a
tajomstva dopravovaných správ, ktoré je súčasťou práva na ochranu súkromia. Garantuje ho či. 22
Ústavy, podľa ktorého "
listové tajomstvo, tajomstvo dopravovaných správ a iných písomnosti a
ochrana osobných údajov sa zaručujú"
(odsek 1) a podľa ktorého " nikto nesmie porušiť listové
tajomstvo ani tajomstvo iných písomností a záznamov, či už uchovávaných v súkromí, alebo zasielaných
poštou, alebo iným spôsobom; výnimkou sú prípady, ktoré
ustanoví"
(zákon odsek 2 prvá veta).
ČI. 22 ústavy, podobne ako 51. 13 Listiny
základných práv a slobôd (ďalej len "Listina"), chráni aj " tajomstvo správ podávaných telefónom,
telegrafom alebo iným podobným zariadením"
(odsek 2 druhá veta). Súčasťou tohto práva je
dôvernosť obsahu informácií šírených takýmto spôsobom, preto každý adresát týchto práv, ktorý
komunikuje s inou osobou, má legitímne očakávanie, že obsah jeho komunikácie zostane dôverný a
neprístupný tretím osobám.1)Právo na ochranu súkromia vyplýva aj z Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných
slobôd (ďalej len "Dohovor"). Podľa či. 8 ods. 1 Dohovoru má každý "
právo na rešpektovanie svojho
súkromného a rodinného života, obydlia a korešpondencie"2)
Zároveň či. 8
ods. 2 Dohovoru upravuje možnosť legitímneho zásahu do tohto práva, konkrétne oprávňuje štátne
orgány zasahovať do jeho výkonu, ak je to v súlade so zákonom a ak je to v demokratickej spoločnosti
nevyhnutné v záujme národnej bezpečnosti, verejnej bezpečnosti, hospodárskeho blahobytu krajiny,
predchádzania nepokojom a zločinnosti, ochrany zdravia alebo morálky, alebo ochrany práv a slobôd
iných (porovnaj či. 8 ods. 2 Dohovoru). Z uvedeného ustanovenia celkom jasne vyplýva, že akýkoľvek
zásah do predmetného práva musí byť v súlade so zákonom a odôvodnený legitímnym cieľom, ktorého
dosiahnutie sa ním sleduje, napr. predchádzaním nepokojov a zločinnosti. To, samozrejme, platí aj
pre odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky (ktorého podstatou je "pred účastníkmi
aktuálne prebiehajúcej telekomunikačnej prevádzky utajené a účelové vnímanie ich komunikácie, ktoré
je sprostredkované telekomunikačnými zariadeniami tretej osobe
"3) pozn. -
preklad aut).Tieto ústavnoprávne pravidlá, podľa ktorých možno za istých okolností zasiahnuť do práva
na ochranu korešpondencie a tajomstva dopravovaných správ, boli neskôr dotvorené judikaturou
Európskeho súdu pre ľudské práva (ďalej len "Európsky súd"), na ktorú sa neraz odvolal aj Ústavný
súd Slovenskej republiky (ďalej len "ústavný súd"). V jednom z jeho rozhodnutí, konkrétne v náleze
I. ÚS 274/05, sa uvádza, že zásahy do práva na súkromie
sa vykladajú" v
určitej logickej nadväznosti, resp. postupnosti. Predovšetlcým sa skúma, či daný
skutkový stav možno ratione materiae považovať za súčasť práva na súkromie. Po kladnej odpovedi na
túto otázku treba skúmať, či bol zásah legálny V dálšom sa potom skúma, či bol zásah legitímny a
napokon, či bol proporcionálny. Ak sa dospeje k negatívnej odpovedi pri niektorej z týchto otázok,
ďalej sa už v skúmaní problematiky nepokračuje".4)
Prvé hľadisko je v
citovanom rozsudku posúdené celkom jasne; podľa ústavného súdu "nemôžu byť nijaké pochybnosti o
tom, že odpočúvanie telejoniclých hovorov je zásahom do práva na súkromie jednak podľa
či. 22 ústavy a či. 13 Listiny, kde je to
vyslovene uvedené, ako aj podľa či. 8 Dohovoru (Klass a ostatní proti Spolkovej republike Nemecko,
rozhodnutie zo 6. septembra 1978)
"5) Potenciálny či uskutočnený zásah do
práva na súkromie treba preto ďalej posúdiť z hľadiska legality, legitimity a proporcionality,
pričom najmä niektoré otázky týkajúce sa legality odpočúvania a záznamu telekomunikačnej prevádzky
nie sú zodpovedané celkom jednoznačne.1. Niektoré aspekty legality
odpočúvania
Odpočúvanie môže byť uskutočnené iba na základe platného práva a len po splnení všetkých
podmienok, ktoré toto právo ustanovuje. Pritom právna úprava takéhoto zásahu do práva na súkromie
musí byť formulovaná tak, aby "
nebola popretím tohto základného ľudského práva a tomu musi
zodpovedať aj jej interpretácia". /6/
V slovenskom právnom poriadku je odpočúvanie upravené vo
viacerých zákonoch, predovšetkým v zákone č.301/2005 Z.z.
Trestnom poriadku (ďalej len "Trestný
poriadok") a v zákone č.166/ 2003 Z.z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím
infonnačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred
odpočúvaním).7) Zatiaľ čo Trestný poriadok sa vzťahuje na podmienky
odpočúvania v rámci trestného konania, zákon o ochrane pred odpočúvaním upravuje takúto možnosť aj
mimo trestného konania, nezávisle od toho, či sa také konanie následne po odpočúvaní začne, alebo
nie.1.1 K legalite odpočúvania v rámci trestného
konania
Trestný poriadok v § 115 ods. 1
pripúšťa odpočúvanie v trestnom konaní o zločine, korupcii, trestnom čine zneužívania právomoci
verejného činiteľa, trestnom čine legalizácie príjmu z trestnej činnosti alebo pre iný úmyselný
trestný čin, o ktorom na konanie zaväzuje medzinárodná zmluva, na základe príkazu na odpočúvanie a
záznam telekomunikačnej prevádzky (ďalej len "príkaz"), ak možno dôvodne predpokladať, že budú
zistené skutočnosti významné pre trestné konanie. Práve
"zisťovanie skutočností významných pre
trestné konanie, v ktoiých sa predpokladá komunikácia, predstavuje účel odpočúvania a záznamu
telekomunikačnej prevádzky"
.8) Pritom dôvodnosť predpokladu o zistení
týchto skutočností "možno vyvodiť napr. z charakteru páchanej trestnej činnosti, prípadne zo
spôsobu vytvorenia podmienok na jej páchanie, z komunikácie osôb, ktoré takúto trestnú činnosť
páchajú, zo vzťahu týchto osôb v rámci štruktúry skupiny a pod.
"9)
Všetky tieto skutočnosti, a príp. aj niektoré ďalšie, by mal vziať do úvahy predseda
senátu alebo sudca pre prípravné konanie pri rozhodovaní o návrhu prokurátora na vydanie príkazu
podľa § 115 ods. 2 Trestného poriadku. Z tohto
ustanovenia o. i. vyplýva, že "
Trestný poriadok upravuje súdnu kontrolu tohto inštitútu, ktorá
predstavuje zákonnú záruku pred svojvoľným odpočúvaním telekomunikačnej prevádzlcy, ako nevyhnutnú
podmienku spravodlivého pro
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).