Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
O novom maďarskom Občianskom zákonníku
O novom maďarskom Občianskom zákonníku
Em. prof. Dr. dr. h.c.
Lajos
Vékás
Univerzita Lorand Eötvösa, Budapešť.
VÉKÁS, L.: O novom maďarskom Občianskom zákonníku. Právny obzor, 96, 2013,
č.4, s. 313 - 325.
About the new Hungarian Civil Code.
The article presents basic characteristics of
the new Hungarian Civil Code adopted by the parliament on 11 February 2013, which will take effect
from 15 March 2014 and supersede the first Civil Code from the year 1959. The new private law code
is characterised by a monistic conception which integrates the whole law of obligations, covering
both commercial and non-commercial obligations, regulation of companies and cooperatives, as well as
family law. From the conceptual and system viewpoints the Hungarian Code is inspired by some foreign
examples at national level, in particular by the Swiss ZGB, with which it shares the systematic
arrangement of content (none of the codes has a general part). In terms of content the new Hungarian
code is the continuation of existing legislation and case law and, in its innovated form, takes from
it all items which have proved to be successful in the application practice. The new code also
achieves the required degree of internationalisation and Europeanization. The authors of the code
have drawn on the international and European legislation as well as on academic model proposals
which won recognition from global experts. It can be stated that the new Hungarian Civil Code
represents a modern national code of private law with European dimensions.Key words:
the Hungarian Civil Code, monistic conception, structure of the code,
foreign models, European legislation, content innovation, role of judicial practiceÚvod
Maďarský parlament po diskusii, ktorá sa začala 26. septembra 2012, a po zapracovaní
niekoľkých pozmeňovacích návrhov prijal dňa 11. februára 2013 zákon č.V z roku 2013 o Občianskom
zákonníku (ďalej len OZ). Nový kódex nadobudne účinnosť 15. marca 2014 a vystrieda prvý občiansky
zákonník Maďarska, zákon č.IV z roku 1959. Prechodné ustanovenia budú upravené v osobitnom
zákone.
Vypracovaniu a vzniku nového kódexu predchádzali desaťročné odborné prípravné práce. V
roku 1999 začala svoju prácu vládou poverená deväťčlenná Kodifikačná
komisia,1) ktorú viedol autor tohto príspevku. Jej ďalšími členmi boli
vysokopostavení sudcovia a univerzitní profesori. Opierajúc sa o návrhy pracovných skupín
Kodifikačná komisia najprv vypracovala koncepciu nového zákonníka, ktorú vláda vo februári roku 2002
uverejnila v úradnom vestníku a predložila na odbornú diskusiu.2) Kodifikačná
komisia na základe pozmeňovacích návrhov koncepciu sčasti prepracovala. Konečnú verziu koncepcie
vláda schválila v januári 2003 a taktiež uverejnila v úradnom vestníku.3) Na
základe týchto dokumentov bol pripravený text prvej osnovy ("diskusná osnova"), ktorá bola spolu s
odôvodnením uverejnená a predložená na odbornú diskusiu po častiach v priebehu roku 2006. Na základe
mnohých pozmeňujúcich pripomienok súdov, univerzít, advokátskych a notárskych komôr bola v roku 2008
pripravená druhá osnova - tzv. "Expertný návrh".4) Pred parlamentnými voľbami
v roku 2010, v dôsledku nezrovnalostí v pôvodnom pracovnom pláne kodifikačných prác, Kodifikačná
komisia v júni 2010 bola opäť poverená pokračovaním a dokončením legislatívnych prác. Nová (tretia)
osnova5) bola pripravená koncom roku 2011, ktorú Ministerstvo verejnej správy
a spravodlivosti - nepozmenenú - predložilo na spoločenskú diskusiu a interné pripomienkové konanie.
Ministerstvo na prediskutovanie došlých pripomienok zorganizovalo medzirezortné pripomienkové
konania a široké tematické diskusné fóra. Na základe odbornej diskusie Kodifikačná komisia
vypracovala (štvrtú) osnovu6) a predložila ju vláde, ktorá ju prerokovala na
dvoch zasadnutiach, a potom ju, nepozmenenú, predložila dňa 11. júla 2012 parlamentu.
I. Spoločenský model zákonníka
Základom i cieľom spoločensko-politického vývoja, ako aj ústavných garancií sa stal v
Maďarsku po roku 1992 ako vzor model sociálneho trhového hospodárstva, ktorý je všeobecne
akceptovaný v štátoch združených v Európskej únii.
Naplneniu tohto cieľu má slúžiť aj nový OZ, ktorý vychádza z potreby vytvoriť
súkromnoprávne podmienky pre sociálne orientované a ústavne chránené trhové hospodárstvo. Primerane
tomu OZ vytvára v prvom rade úpravu majetkových vzťahov, pričom jeho cieľom je tiež poskytnúť právnu
ochranu fyzickým osobám ako ľudským bytostiam, ďalej vzťahom v rodine i osobnostným právam
právnických osôb.
Maďarsko, rovnako ako Slovensko, po ukončení štyri desaťročia trvajúcej diktatúry a
spoločensko-hospodárskej politiky, ktorá napokon viedla do slepej uličky, v roku 1990 zaviedlo
spoločenský poriadok postavený na základoch súkromného vlastníctva a slobodného podnikania. Nový
spoločenský model vyžaduje široké akceptovanie
súkromnej autonómie
vlastníkov, predovšetkým
bezvýhradné uznanie a ochranu súkromného
vlastníctva. Týmto princípom je poznačený celý
zákonník a jeho jednotlivé pravidlá (napr. normy nadobúdania vlastníctva). K tomu všetkému,
samozrejme, pristupujú sociálne obmedzenia na úkor súkromného vlastníctva. Druhou základnou
konklúziou súkromnej autonómie je akceptovanie zásady zmluvnej voľnosti.
Obmedzovať tento
pilier súkromného práva je dôvodné len v rozsahu, ktorý je nevyhnutne potrebný v záujme dosiahnutia
sociálnej spravodlivosti a iba ak to pravidlá slobodnej trhovej súťaže pripúšťajú. Preto zasahovať
do zmluvných vzťahov prostredníctvom právnych noriem je potrebné a možné výnimočne a len v takom
prípade, keď sa za právnou rovnoprávnosťou a subordináciou zmluvných strán skrýva absencia
hospodárskej, resp. vedomostnej rovnováhy, ktorá vo veľkej miere ovplyvňuje aj zmluvné podmienky.
Prípady ochrany tzv. "slabšej strany" OZ vymedzuje osobitne. Za také sa považujú v prvom rade
spotrebiteľské právne vzťahy a zmluvy uzatvorené so všeobecnými zmluvnými podmienkami. Tretím
pilierom súkromnej autonómie je sloboda združovania,
ktorá je premietnutá do podoby
inštitútov združenia, obchodných spoločností a družstiev podľa vzoru už osvedčených súkromnoprávnych
úprav.II.Tradícia a inovácia. Európske súkromné právo. Zahraničné
príklady
1.
OZ
vychádza
z existujúceho živého práva
, a prináša zmeny v právnej
úprave len v určitých oblastiach a v takom rozsahu, v akom sa vzhľadom na súčasné hospodárske a
spoločenské podmienky ukázalo potrebným. V súlade s týmto principiálnym východiskom zákonník, pokiaľ
je to len možné, ponecháva pravidlá a ustanovenia kódexu z roku 1959 v platnosti, a tieto dopĺňa
prostredníctvom integrácie ustanovení osobitných zákonov a premenou judikatúry vyšších súdov do
normatívnej formy. OZ preberá výsledky judikatúry vyšších súdov, ktoré nesú v sebe trvalé hodnoty,
vyžadujú si právnu úpravu a sú zrelé na kodifikáciu, ale výslovnou normou sa odchýlili od skoršej
judikatúry, všade tam, kde sa to javilo potrebným. Úlohou súdov, predovšetkým Najvyššieho súdu
(Kúrie) bude rozhodovanie, s ohľadom na normy OZ, v otázkach ním výslovne neupravených, pokiaľ bude
skoršia judikatúra a inštrumenty pomáhajúce zjednoteniu práva v budúcnosti aplikovateľné. V prípade
pochybností sa OZ prikláňa k existujúcemu právu a nové alternatívne riešenia neprijíma ani vtedy, ak
by tieto v právnom poriadku spôsobili bezdôvodnú neistotu. Nový kódex sa vedome zameriava aj na
obnovu inštrumentára maďarského občianskeho práva, ktorý v mnohých ohľadoch stratil svoju
efektivitu.2.
OZ zohľadňuje skutočnosť, že v súčasnosti reformu občianskeho práva vo viacerých
oblastiach bezprostredne ovplyvňuje
legislatíva Európskej únie,
osobitne v práve obchodných
spoločností a v spotrebiteľskom zmluvnom práve. Legislatíva ochrany spotrebiteľa pri súkromných
zmluvách sa v poslednom štvrťstoročí postupne dostala do kompetencie orgánov únie. Čoraz
intenzívnejšia tvorba smerníc o ochrane spotrebiteľa
poskytuje členským štátom trocha
samostatnosti len v rámci implementácie smerníc. Aj v tejto neustále sa zužujúcej pôsobnosti
členských štátov si OZ nekladie za cieľ včlenenie celej matérie únijného súkromného práva do kódexu.
Dôvodom je, že úprava smerníc únie je príliš členitá, kazuistická a často sa meniaca, a preto vo
všetkých detailoch nie je spôsobilá na realizáciu predsavzatí trvalej kodifikácie. Maďarský kódex
preto vychádza z premisy, že do kódexu tematicky inkorporuje iba trvalé jadro únijného
spotrebiteľského zmluvného práva; ostatné pravidlá smerníc ponecháva v osobitnýc
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).