Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
O súčasnej situácii v slovenskej právnej normotvorbe.
O súčasnej situácii v slovenskej právnej normotvorbe.
JUDr.
Peter
Kukliš
CSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
JUDr.
Milan
Hodás
PhD.
Katedra ústavného práva, Právnická fakulta Univerzity Komenského,
Bratislava.
KUKLIŠ, P. - HODÁS, M.: O súčasnej situácii v slovenskej právnej normotvorbe. Právny obzor,
99, 2016, č. 6, s. 474 - 500.
The current situation in the Slovak law - making process.
In these days, the types
of law sources and the processes of origin of law - norms become so complicated, that there is no
doubt they represent a specific field of research at the professional as well as scientific
platform. In the submitted article the both authors describe in overview and analyze in details the
recent sources of law and law - making processes determining the legal milieu in Slovak Republic.
Also, they do not neglected the "constitutional" judicatory, theproblems of an electronic collection
of law - decrees, or the rules of referendum
law - making. They also stress the relevant law -
making connotations to the EU law - system (intra community consultation process, consulting with in
the EU institutions, requirement of the transposition and implementation, including the Slovak
Parliament). The final part of the study is devoted to the contemplations on some system problems of
the recent law - making (law makingas a part of politics, hypertrophy of law, quality of
legislators,etc.).Key words:
sources of law, regulation of law - making, referendum
, an
electronic collection of laws, approximation government regulations, intra - community consultation
process, problems of law - makingDlhší čas na Slovensku panuje spoločenský konsenzus, že právo v systéme spravovania
spoločnosti neplní funkcie, ktoré - aj keď v modifikovanej podobe - sa od neho oprávne neočakávajú.
K tejto situácii o. i. napomáha dlhodobý rozpad pyramídneho systému prameňov práva; rozširujú sa
druhy prameňov práva; pomaly sa akceptuje tvorba práva formou priamej demokracie; rozhodnutia súdov
v individuálnom prípade sa stávajú (ako
precedens
) prameňom práva; uznáva sa normotvorná kompetencia
subjektov, ktoré nemožno jednoznačne subsumovať pod tradičné subjekty medzinárodného práva. Zdá sa,
že i neprávne akty významných inštitúcii nadobúdajú všeobecnú
záväznosť.1)Legislatívna situácia, podobne ako i v iných krajinách, je mierne komplikovaná. Jednou z
večných otázok je vymedzenie "výstupov" subjektov verejnej moci, ktoré majú právotvorný charakter.
Podľa prof. Viktora Knappa systém prameňov práva tvorí:
-
písané právo,
-
zmluvné právo,
-
sudcovské právo, - obyčajové právo.2)
Právne predpisy/písané právo sú, napriek výraznej modifikácii systému prameňov práva v
kontinentálnom type právnej kultúry, stále najdôležitejším prameňom práva. Popri tom je nevyhnutné
venovať pozornosť aj iným prameňov práva, ktoré nenadobúdajú všeobecnú záväznosť štandardným
právnonormotvorným procesom. Ide o výsledok procesu zbližovania charakteristických vlastností
kontinentálneho systému práva a anglo - amerického systému.
Štandardný právno normotvorný proces možno vymedziť ako (právnymi a neprávnymi predpismi)
upravený postup štátnych orgánov, subjektov územnej samosprávy a niektorých právnických osôb
(Národná banka Slovenska), ktorého cieľom je vznik, zmena (novelizácia) a zánik (derogácia) právnych
predpisov, resp. ich častí.3)
Rámec právnej normotvorby
Právnymi predpismi upravujúcimi právnu normotvorbu sú najmä:
-
Ústava Slovenskej republiky
("ústava"), najmä
čl. 68,
čl. 71 ods. 2,
čl. 84,
čl. 86 písm. a),
b) a
e),
čl. 87,
čl. 93 až § 100,
čl. 102 písm. f) a
o),
čl. 119 písm. a) a
b),
čl. 120,
čl. 123,
čl. 125,
čl. 128,
čl. 142 ods. 1 a
čl. 152,
-
zákon č. 400/2015 Z.z. o tvorbe právnych
predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a ozmene a doplnení niektorých
zákonov,
-
zákon NR SR č. 350/1996 Z.z. o rokovacom
poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, najmä desiata časť - Rokovanie o návrhoch
zákonov,
-
zákon č. 416/2004 Z.z. o Úradom vestníku
Európskej únie,
-
zákon č. 180/2014 Z.z. o podmienkach výkonu
volebného práva, najmä ôsma časť -
Referendum
,-
zákon č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti
vlády a organizácii ústrednej štátnej správy, najmä
§ 2 ods. 3,
§ 13 ods. 2,
§ 37,
§ 35 ods. 4 a
§ 38 ods. 4,
-
zákon č. 19/2002 Z.z., ktorým sa ustanovujú
podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky,
-
zákon č. 103/2007 Z.z. o trojstranných
konzultáciách na celoštátnej úrovni a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o tripartite),
§ 4 ods. 3 písm. d),
-
zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom
vyjednávaní,
-
zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom
zriadení, najmä § 6 až §
6b,
-
zákon č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších
územných celkov, najmä § 8 až §
8b,
-
zákon č. 180/2013 Z.z. o organizácii miestnej
štátnej správy, § 5,
-
zákon č. 162/2015 Z.z. Správny súdny
poriadok, § 362 ods. 1.
Ne - právnymi predpismi upravujúcimi právnu normotvorbu sú najmä:
-
Legislatívne pravidlá tvorby zákonov (č.
19/1997 Z.z.) (uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky č. 519 z 18. decembra
1996),
-
Legislatívne pravidlá vlády Slovenskej republiky (uznesenie vlády Slovenskej
republiky č. 164 zo 4. mája 2016),4)
-
Pravidlá zapájania verejnosti do tvorby verejných politík (uznesenie vlády Slovenskej
republiky č. 645 zo 17. decembra 2014),5)
-
Jednotná metodika na posudzovanie vybraných vplyvov (uznesenie vlády Slovenskej
republiky č. 24 zo 14. januára 2015 v znení neskorších
uznesení),6)
-
Pravidlá pre uzatváranie medzinárodných zmlúv a zmluvnú prax (uznesenie vlády
Slovenskej republiky č. 743 z 21. októbra 2009),7)
-
Elektronická forma podávania a doručovania materiálov Národnej rade Slovenskej
republiky (uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky č. 1146/2008 v platnom
znení).8)
Pramene práva
Z hľadiska právnej sily možno pramene práva - bez nároku na jednoznačnú akceptáciu -
klasifikovať takto:
Primárne
-
ústava (a jej zmeny),
-
ústavné zákony,
-
právne záväzné akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie, ktoré majú prednosť
pred zákonmi Slovenskej republiky (čl. 7 ods. 2 druhá
veta ústavy),9)
-
medzinárodné zmluvy o ľudských právach a základných slobodách, medzinárodné zmluvy,
na ktorých vykonanie nie je potrebný zákon, a medzinárodné zmluvy, ktoré priamo zakladajú práva
alebo povinnosti fyzických osôb a právnických osôb a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom
ustanoveným zákonom, ktoré majú prednosť pred zákonmi
(čl. 7 ods. 5 ústavy),
-
zákony,
-
všeobecne záväzné nariadenia obcí a všeobecne záväzné nariadenia vyšších územných
celkov, vydaných vo veciach územnej samosprávy a na zabezpečenie úloh vyplývajúcich pre samosprávu
zo zákona (čl. 68 ústavy).
Z hľadiska rovnocennosti spôsobov vykonávania verejnej moci
(čl. 2 ods. 2,
čl. 30 ods. 1,
čl. 67 ods. 1 ústavy) je opodstatnené sa
domnievať, že pre prijímanie právnych predpisov prichádza do úvahy aj inštitút priamej demokracie, a
to
-
referendum
(celoštátne) (čl. 93 až
100 ústavy),-
miestne
referendum
(čl. 67 ods. 1
ústavy), ak predmet všeobecne záväzného nariadenia spadá pod režim
čl. 68 ústavy,-
referendum
na území samosprávneho kraja
(čl. 67 ods. 1 ústavy), ak predmet všeobecne
záväzného nariadenia spadá pod režim čl. 68
ústavy.Semi - primárny
-
aproximačné nariadenia vlády Slovenskej republiky ("aproximačné nariadenie")
(čl. 120 ods. 2 v spojení s
čl. 13 ods. 1 písm. c/
ústavy).
Sekundárne
-
nariadenia vlády Slovenskej republiky ("nariadenie vlády")
(čl. 120 ods. 1 ústavy),
-
vyhlášky ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy, iných orgánov
štátnej správy s celoštátnou pôsobnosťou a Národnej banky Slovenska
(čl. 123 a
čl. 56 ods. 1 druhá veta
ústavy),
-
opatrenia ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy, iných orgánov
štátnej správy s celoštátnou pôsobnosťou a Národnej banky Slovenska
(čl. 123 a
čl. 56 ods. 1 druhá veta
ústavy),
-
všeobecné záväzné nariadenia obcí a všeobecné záväzné nariadenia vyšších územných
celkov vydávané pri výkone štátnej správy (čl. 71 ods.
2 ústavy),
-
vyhlášky miestnych orgánov štátnej správy
(čl. 123 ústavy),
-
kolektívne zmluvy (Zákonník práce - §
231) a kolektívne zmluvy vyššieho stupňa (zákon č.
2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní).
Neopomenuteľným prameňom práva - primárneho, semi - primárneho, resp. sekundárneho
charakteru - sú aj rozhodnutia súdov:
-
rozhodnutie Ústavného súdu Slovenskej republiky ("ústavný súd") o súlade právnych
predpisov s právnymi predpismi vyššieho stupňa právnej sily, resp. o neplatnosti právnych predpisov
(čl. 125 ods. 1 a
čl. 152 ods. 2 ústavy),
-
rozhodnutie ústavného súdu o pozastavení účinnosti právnych predpisov
(čl. 125 ods. 2 a
5 ústavy),
-
rozhodnutie ústavného súdu o výklade
ústavy a ústavného zákona
(čl. 128 ústavy),
-
rozhodnutie správneho súdu o nesúlade všeobecne záväzného nariadenia obce alebo
samosprávneho kraja so zákonom, nariadením vlády a všeobecne záväznými právnymi predpismi
ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy
(čl. 142 ods. 1 ústavy,
§ 367 ods. 1 Správneho súdneho
poriadku),
-
rozhodnutie správneho súdu o dočasnom pozastavení účinnosti všeobecne záväzného
nariadenia obce alebo samosprávneho kraja (čl. 142
ods. 1 ústavy, § 362 ods. 1 Správneho súdneho
poriadku).
Tieto rozhodnutia sú výsledkom eventuálneho post - promulgačného štádia legislatívneho
procesu a súdy v ňom zohrávajú úlohu negatívneho právneho normotvorcu10) na
rozdiel od výkladu ústavy a ústavného zákona ústavným
súdom, ktorý pozitívnym spôsobom dotvára produkt ústavno právnej činnosti.
Naznačenej klasifikácii viac menej zodpovedá konštrukcia
čl. 125 ods. 1,
čl. 125a ods. 1,
čl. 125b ods. 1 a
čl. 128 ústavy, ktorá zároveň zohľadňuje quasi
pyramídny systém prameňov práva.
V tejto súvislosti je vhodné uviesť, že nový zákon
o zbierke zákonov už neuvažuje s existenciou právneho predpisu označeného ako "výnos" a
ponecháva výlučne právny predpis s označením "opatrenie"
(pozri
ďalej)
.11) Výpočet prameňov práva zároveň poukazuje na dynamiku vývoja
právno normotvornej činnosti12) a je pravdepodobné, že sa bude ďalej
rozširovať napr. o inštitút amnestie a o opatrenie všeobecnej povahy (forma verejnosprávnej
činnosti).Úprava tvorby právnych predpisov
V súvislosti s riešením pretrvávajúcich problémov v legislatíve sa z času na čas objavila
požiadavka existencie zákona, ktorý by upravoval pravidlá tvorby právnych predpisov. Takého zákona,
ktorý by zovšeobecnil overenú prax, pretože "
/š/edá ... je všechna teorie, a žití zlatý strom se
zelená
",13) t.j. povýšil na úroveň primárneho právneho predpisu
najdôležitejšie ustanovenia legislatívnych pravidiel a zároveň utvoril zákonné prekážky pre "ľudovú"
tvorivosť v legislatíve.14)Takýmto právnym predpisom je zákon č. 400/2015
Z.z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a
doplnení niektorých zákonov, ktorý je účinný od 1. januára 2016, okrem
čl. I § 2 až 10, ktoré nadobudli účinnosť 1.
apríla 2016. (Je vhodné podotknúť, že názov zákona je nepresný, pretože tento zákon neupravuje
tvorbu právnych predpisov na úrovni subjektov územnej samosprávy a orgánov miestnej štátnej správy.)
Na tento zákon nadväzuje zákon č. 399/2015 Z.z.,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 350/1996 Z.z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, ktorého
ustanovenia upravujúce zákonodarný proces sú účinné od 1. januára 1996. Oba zákony začali výrazným
spôsobom ovplyvňovať tvorbu právnych predpisov. Typickou črtou novej právnej úpravy je "pozákonenie"
významných legislatívnych inštitútov a pravidiel, ktoré boli doteraz upravené internými normatívnymi
aktmi (Legislatívne pravidlá tvorby zákonov a Legislatívne pravidlá vlády Slovenskej republiky). Oba
zákony okrem toho upravujú niektoré nové inštitúty a najmä regulujú viaceré obmedzenia, čo nesporne
kladie zvýšené nároky na právnonormotvorný proces.
Zákon o tvorbe právnych predpisov ("zákon")
je členený na dve základné časti. Prvá časť upravuje základné pravidlá tvorby právnych predpisov,
ktorými sú ústava, ústavné zákony, zákony, nariadenia
vlády, vyhlášky a opatrenia ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy, iných
orgánov štátnej správy a Národnej banky Slovenska. Druhá časť upravuje vyhlasovanie týchto právnych
predpisov v Zbierke zákonov Slovenskej republiky ("zbierka zákonov").
Zákon zároveň vymedzuje svoju pôsobnosť i negatívne. Podľa
§ 1 ods. 2 zákona (ustanovenia doplneného
parlamentom), ustanovenia § 2 až 10 sa
nevzťahujú na návrh ústavy, ústavného zákona a zákona,
ktorý podáva výbor Národnej rady Slovenskej republiky alebo poslanec Národnej rady Slovenskej
republiky. Národná rada Slovenskej republiky "národnárada") si zrejme hodlá ponechať istú
autonómnosť "vlastných" pravidiel tvorby primárnych právnych predpisov
(zákon o rokovacom poriadku národnej rady, pravidlá
tvorby zákonov). Nezanedbateľným dôvodom bola zrejme i snaha "oslobodiť" poslancov národnej rady od
náročnejších požiadaviek na tvorbu návrhu zákona, akými sú napr. náležitosti návrhu zákona a tvorba
zákona prostredníctvom elektronického systému tvorby právnych predpisov ("portál"), ktorý je
súčasťou informačného systému verejnej správy Slov - Lex a pripomienkovanie návrhu zákona
prostredníctvom portálu.
Túto situáciu sa snažil preklenúť poslanecký návrh novely
zákona č. Z.z. 350/1996 Z.z. o rokovacom poriadku Národnej
rady Slovenskej republiky (NR SR, VII. vol. obd., tlač 137):
"/a/k sa národná rada
rozhodla prerokovať návrh zákona podaný poslancami alebo výbormi v druhom čítaní, kancelária
zverejní návrh zákona na pripomienkové konanie prostredníctvom webového sídla národnej rady tak, aby
bola zabezpečená možnosť uplatnenia pripomienok verejnosťou.".
15)
Navrhovatelia však tento návrh zákona (predbežne?) vzali späť.Na úrovni exekutívy sa tvorba právneho predpisu a jeho náležitostí uskutočňuje na portáli.
Náležitosti návrhu právneho predpisu ustanovuje § 7
zákona, podľa ktorého návrh právneho predpisu predkladaný do pripomienkového konania - okrem
paragrafového znenia - obsahuje najmä
(i)
predkladaciu správu,
(ii)
dôvodovú správu,
(iii)
doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov,
(iv)
správu o účasti verejnosti na tvorbe právneho predpisu,
(v)
doložku zlučiteľnosti a pri preberaní alebo vykonávaní právne záväzného aktu
Európskej únie aj tabuľku zhody16) návrhu právneho predpisu s právom
Európskej únie,
(vi)
návrh vykonávacieho právneho predpisu, ak právny predpis obsahuje splnomocňovacie
ustanovenie na jeho vydanie a
(vii)
informatívne konsolidované znenie právneho predpisu, ak ideo novelizáciu právneho
predpisu.
Zákon upravuje výnimku z povinnosti vytvárať návrh právneho predpisu prostredníctvom
portálu.
"Ak nastanú mimoriadne okolnosti, najmä ohrozenie ľudských práv a základných slobôd
alebo bezpečnosti, ak hrozia štátu značné hospodárske škody, v prípade vyhlásenia núdzového stavu
alebo opatrení na riešenie mimoriadnej situácie, ustanovenia
§ 8 až 10 sa pri procese tvorby právnych
predpisov nemusia použiť."
(§ 27). Tieto
dôvody sú takmer totožné s dôvodmi skráteného legislatívneho konania, ktoré upravuje
§ 89 ods. 1 zákona č. 350/1996 Z.z. o rokovacom
poriadku Národnej rady Slovenskej republiky. Uvedené dôvody zároveň výnimočne umožňujú
vynechať pripomienkové konanie (§ 10), resp.
tvorbu návrhu právneho predpisu prostredníctvom portálu
(§ 8).Zákon striktne upravuje i fenomén, ktorý v doterajšej legislatívnej praxi spôsoboval
problémy - novelizáciu právneho predpisu:17)
---------------------------------------------------------------------------------------------------- "§ 6 Novelizácia právneho predpisu (1) Novelizácia právneho predpisu sa vykonáva formou priamej novelizácie. Nepriama novelizácia formou zmien alebo doplnení iného právneho predpisu ustanoveniami navrhovaného právneho predpisu b
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).