Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Ochrana základných práv v súťažnom práve.
Ochrana základných práv v súťažnom práve.
Doc. JUDr.
Katarína
Kalesná
CSc.
Ústav európskeho práva, Právnická fakulta, Univerzita Komenského,
Bratislava.
KALESNÁ, K.: Ochrana základných práv v súťažnom práve. Právny obzor, 99, 2016, č. 6, s. 466
- 473.
Protection of Fundamental rights in Competition Law.
Protection of fundamental
rights of the competiton actors acquires increasing significance mainly in connection with dawn
raids in business premises of undertakings applied as an effective tool in detection of
anticompetitive behaviour. Need to balance public interest on protection of competition with
legitimate rights of undertakings brings o lot of problems and open questions. Especially the courts
both on European and national level are confronted with the problem of conflicting interests. The
article is therefore focused on case law of the ECHR, the EU and Slovak courts.Key words:
competition, fundamental rights of undertakings, protection, public
interest, dawn raids, the EU Charter of Fundamental Rights, the European Convention for the
Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms1. Úvod
Prirodzeným východiskom úvah o ochrane hospodárskej súťaže, či už v národnom, alebo
európskom súťažnom práve je verejný záujem podmienený úlohami, ktoré súťaž v každom ekonomickom
systéme založenom na princípoch slobodného trhu plní. Tento verejný záujem reflektujú zodpovedajúce
právne úpravy ochrany hospodárskej súťaže, či už v Zákone o
ochrane hospodárskej súťaže v platnom znení (ďalej
"ZOHS"), ak máme na mysli národný rámec, alebo Zmluva
o fungovaní EÚ (ďalej "ZFEÚ"), najmä jej články 101 a 102 a nadväzujúce právne úpravy sekundárneho
práva, ak máme na mysli nadnárodný rámec. Obe právne úpravy však spolu veľmi úzko
súvisia.1)
Jednotlivé formy protisúťažného správania podnikov, predovšetkým dohody obmedzujúce súťaž,
nadobúdajú postupom času čoraz sofistikovanejší ráz, často sú predmetom utajenia a úsilia
zúčastnených podnikov zanechať o zakázanom správaní minimum stôp, čo, pochopiteľne, kladie zvýšené
nároky na odhaľovanie, stíhanie a trestanie kartelov. Právna úprava na oboch úrovniach, národnej i
európskej, reaguje na tento trend posilnením vyšetrovacích právomocí orgánov ochrany hospodárskej
súťaže (Európskej komisie, Protimonopolného úradu, ďalej "PMÚ"). Potrebe naplnenia požadovaného
dôkazného štandardu privyšetrovanía stíhaní porušení súťažného práva slúžia konkrétne oprávnenia
súťažných orgánov požadovať od podnikov podklady a informácie preukazujúce porušenie súťažných
pravidiel, ktorým zodpovedá povinnosť podnikov tieto informácie poskytnúť.
V ostatnom období narastá spomedzi vyšetrovacích právomocí súťažných orgánov najmä
významinšpekcií (
dawn raid
), ktoré sa považujú za najúčinnejší nástroj na získanie potrebných
dôkazov, o ktoré sa opiera preukázanie porušenia súťažného práva. Inšpekcia, ktorá môže byť
nariadená tak v obchodných priestoroch podniku, ako aj v iných priestoroch, ak sú na to splnené
stanovené podmienky, predstavuje síce veľmi efektívny nástroj v rukách orgánov ochrany súťaže, avšak
na druhej strane, najmä vzhľadom na invazívny charakter jednotlivých vyšetrovacích úkonov, prináša
zvýšené riziko možnej kolízie s ochranou práv podniku. Tieto práva sú zakotvené nielen v Zmluve o EÚ
(čl.6), Charte základných práv EÚ, ale aj v Európskom
dohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd (ďalej "EDĽPZS", resp.
"EDĽP").Vyváženie celo spoločenského záujmu na ochrane hospodárskej súťaže a ochrany základných
práv podnikov vyplývajúcich z jednotlivých ľudsko právnych dokumentov prináša v ostatnom čase celý
rad zaujímavých problémov a otvorených otázok, ktoré evokujú prirodzený záujem právnej teórie a
najmä rozhodovacej praxe, či už na úrovni Európskeho súdu pre ľudské práva (ďalej "ESĽP"), Súdneho
dvora EÚ (ďalej "SDEÚ"), alebo národných súdov.
2. Judikatúra ESĽP
Požiadavka súdnej ochrany, o ktorú sa podnik môže uchádzať v konaní pred ESĽP, vyplýva
predovšetkým z čl. 8 EDĽP, zakotvujúceho právo na
rešpektovanie súkromného a rodinného života:
1.
"Každý má právo na rešpektovanie svojho súkromného a rodinného života, obydlia a
korešpondencie.
2.
Štátny orgán nemôže do výkonu tohto práva zasahovať s výnimkou prípadov, keď je to v
súlade so zákonom a nevyhnutné v demokratickej spoločnosti v záujme národnej bezpečnosti, verejnej
bezpečnosti, hospodárskeho blahobytu krajiny, predchádzania nepokojom alebo zločinnosti, ochrany
zdravia alebo morálky, alebo na ochranu práva slobôd iných."
Hoci na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že právo na rešpektovanie súkromného a rodinného
života, obydlia a korešpondencie môžu uplatňovať len fyzické osoby, ESĽP sa v roku 2002 definitívne
priklonil k širšiemu výkladu tohto ustanovenia, ktorý zahŕňa aj firemné priestory, teda je možné ho
aplikovať aj v prípade právnických osôb.2)
ESĽP v tomto prípade konštatoval, že vykonanie inšpekcie v obchodných priestoroch podniku
bez predchádzajúceho súdneho súhlasu predstavuje zásah do práva chráneného
čl.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).