Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Peripetie eurokonformného výkladu ustanovení o osobnej pôsobnosti zákona o ochrane hospodárskej súťaže na činnosť verejného zdravotného poistenia.
Peripetie eurokonformného výkladu ustanovení o osobnej pôsobnosti
zákona o ochrane hospodárskej súťaže na činnosť
verejného zdravotného poistenia.
Tento príspevok bol pripravený v rámci riešenia projektu APVV-15-0456 s názvom
Dlhodobé a recentné tendencie vývoja pozitívneho práva vo vybraných odvetviach právneho
poriadku.
Mgr.
Lukáš
Lapšanský
PhD.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava.
LAPŠANSKY, L.: Peripetie eurokonformného výkladu ustanovení o osobnej pôsobnosti
zákona o ochrane hospodárskej súťaže na činnosť
verejného zdravotného poistenia. Právny obzor, 101, 2018, č. 6, s. 566 - 582.
Peripeteia of euroconform interpretation of provisions on the personal scope of the Act
on Protection of Competition as regards the activity of public health insurers.
The Antimonopoly
Office of SR was confronted with a question whether the Act on Protection of Competition was
applicable to health insurers as well. The Antimonopoly Office chose euroconform interpretation of
the Act on Protection of Competition for answering this question; however, the Office projected the
respective conclusion at the level of material, rather than personal scope of the Act. The question
whether the Act on Protection of Competition was applied to health insurers as well, was answered by
the Slovak and European competition authorities in three different periods differently.Key words:
public health insurance, protection of competition, concept of
economic activity, euroconform interpretationÚvod
Od roku 2002 Protimonopolný úrad SR (ďalej tiež PMÚ) v rôznych fázach činnosti posudzoval
praktiky obmedzujúce súťaž, ktorých účastníkmi boli zdravotné poisťovne vykonávajúce verejné
zdravotné poistenie na území Slovenskej republiky. Pritom jednou z prvých otázok, ktoré si PMÚ musel
zodpovedať, je, či zdravotné poisťovne vykonávajúce verejné zdravotné poistenie vôbec spadajú do
pôsobnosti zákona č. 136/2001 Z.z. o ochrane
hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č.
347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných
ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej tiež
ZOHS). V rôznych fázach činnosti PMÚ posudzoval túto
otázku rôzne. Dôvodom zmien odpovede na otázku osobnej pôsobnosti
ZOHS na činnosť verejného zdravotného poistenia
pritom boli meniace sa rozhodnutia samotných európskych súťažných orgánov o pôsobnosti európskeho
protimonopolného práva na činnosť verejného zdravotného poistenia v iných členských štátoch, ale aj
na činnosť verejného zdravotného poistenia priamo v Slovenskej republike.
Od nadobudnutia účinnosti ZOHS (1. mája
2001) osobnú pôsobnosť tohto zákona vymedzovali ustanovenia
§ 2 ods. 1 a
§ 3 ods. 21).
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-* Podľa § 2 ods. 1 písm. a) ZOHS: "Tento zákon sa vzťahuje na podnikateľov." Podľa § 3 ods. 2 ZOHS: "Podnikateľ na účely tohto zákona je podnikateľ podľa osobitného predpisu, 2) ďalej fyzická osoba a právnická osoba a ich združenia, ak ide o ich činnosti a konania, ktoré súvisia alebo môžu súvisieť so súťažou bez ohľadu na to, či tieto činnosti a konania sú alebo nie sú zamerané na dosahovanie zisku." -------------------------------------- 2) § 2 Obchodného zákonníka 2) *-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Vecnú pôsobnosť ZOHS vymedzovalo
ustanovenie § 2 ods. 23),
podľa ktorého:
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-* "Tento zákon sa vzťahuje na všetky činnosti a konania podnikateľov, ktoré obmedzujú alebo môžu obmedzovať súťaž, okrem prípadov obmedzovania súťaže zo strany podnikateľov, ktorí poskytujú služby vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu, ak uplatňovanie tohto zákona znemožňuje fakticky alebo právne plniť ich úlohy podľa osobitného predpisu. 1) -------------------------------------- 1) Napríklad § 2 zákona č. 222/1946 Zb. o pošte (poštový zákon), § 5 a 7 zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov." *-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Citované ustanovenia upravujú - s niekoľkými minoritnými zmenami a
presunmi4) - osobnú a vecnú pôsobnosť
ZOHS dodnes.
Otázka, či zdravotné poisťovne vykonávajúce verejné zdravotné poistenie vôbec spadajú do
pôsobnosti ZOHS, si zasluhuje pozornosť z mnohých
dôvodov. Zdravotné poisťovne majú výlučné právo poskytovať službu verejného zdravotného poistenia na
území Slovenskej republiky, poskytujú službu verejného zdravotného poistenia teoreticky všetkým
občanom Slovenskej republiky, spravujú značný objem prostriedkov zhromaždených od poistencov alebo
od platiteľov poistného, čo im dáva zabezpečuje značnú vyjednávajúcu silu voči poskytovateľom
zdravotnej starostlivosti, nadväzujú s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti početné a rôznorodé
záväzkové vzťahy, vstupujú do vzájomnej súťaže s cieľom prilákať poistencov, sú predmetom silnej
regulácie zo strany štátu.
V posledných 10 rokoch bola otázka, či zdravotné poisťovne spadajú do pôsobnosti
ZOHS, zodpovedaná trikrát: do roku 2008 spadali do
pôsobnosti ZOHS, od roku 2009 nespadali do pôsobnosti
ZOHS a od roku 2018 opäť spadajú do pôsobnosti
ZOHS. Z dôvodu očakávaného rozsudku Súdneho dvora
Európskej únie (ďalej tiež Súdny dvor) k tejto otázke nemožno vylúčiť ďalší obrat, teda že zdravotné
poisťovne predsa len nespadajú pod ZOHS.
1. Fáza 1: Činnosť zdravotných poisťovní pri vykonávaní verejného zdravotného poistenia
spadá do pôsobnosti ZOHS
V sérii rozhodnutí v období rokov 2002 a 2003 vo veciach podozrenia zo zneužívania
dominantného postavenia na trhu zo strany Všeobecnej zdravotnej poisťovne (ďalej tiež VšZP) bol PMÚ
konfrontovaný s otázkou, či VšZP spadá do pôsobnosti
ZOHS. V tomto období zákon č.
273/1994 Z.z. o zdravotnom poistení, financovaní
zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných,
odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných poisťovní (ďalej tiež zákon č.
273/1994 Z.z.) upravoval postavenie VšZP tak, že ide
o verejnoprávnu inštitúciu zriadenú priamo zákonom na vykonávanie zdravotného poistenia
(§ 28). Preto PMÚ konštatoval, že VšZP nie je
podnikateľom v zmysle § 2 Obchodného
zákonníka.
PMÚ sa však podujal skúmať, či VšZP nespĺňa alternatívnu definíciu podnikateľa založenú na
abstraktných právnych skutočnostiach uvedených v § 3
ods. 2 ZOHS ("...
činnosti a konania, ktoré súvisia alebo môžu súvisieť so súťažou bez
ohľadu na to, či tieto činnosti a konania sú alebo nie sú zamerané na dosahovanie zisku
".). V
rozhodnutí vo veci ŠTIMAR/Všeobecná zdravotná poisťovňa
5) tak skúmal,
či niektorá z dvoch hlavných činností, ktoré zdravotné poisťovne vykonávajú podľa zákona č.
273/1994 Z.z., akými sú výber poistného od poistencov
a dojednávanie poskytovania zdravotnej starostlivosti so zdravotníckymi zariadeniami, súvisí alebo
môže súvisieť s hospodárskou činnosťou.PMÚ uviedol, že VšZP je pri činnosti dojednávania zdravotnej starostlivosti so
zdravotníckymi zariadeniami a jej úhrade zúčastnená v určitom zmluvnom vzťahu a jej určité činnosti
a konania pri dojednávaní zdravotnej starostlivosti a jej úhrade (napr. určenie maximálnych
finančných objemov výkonov, čo znamená rozsah úhrady zdravotnej starostlivosti poskytnutej
zdravotníckymi zariadeniami poistencom VšZP alebo dojednaný maximálny objem služieb pre poistencov
VšZP, spôsob vypovedania zmluvy) majú vplyv na určité trhové subjekty (napr. zdravotnícke
zariadenia) a na určité trhy (napr. trh poskytovania zdravotnej starostlivosti) a určitou činnosťou
alebo konaním VšZP (napr. uvedeným stanovovaním rozsahu úhrady zdravotnej starostlivosti) by mohlo
dôjsť na tomto trhu k obmedzeniu súťaže. PMÚ z uvedeného vyvodil záver, podľa ktorého určité
činnosti alebo konania vykonávané VšZP súvisia alebo môžu súvisieť s hospodárskou súťažou, a preto
VšZP spadá pod osobnú pôsobnosť zákona.
K rozdielnemu hodnoteniu v rôznych rozhodnutiach PMÚ došlo vo vzťahu k činnosti výberu
poistného od poistencov. V spomínanom rozhodnutí vo veci
ŠTIMAR/Všeobecná zdravotná poisťovňa
PMÚ uviedol, že okruh poistencov, výšku poistného a spôsob jeho úhrady presne stanovujú zákony.
Dodal, že napriek tomu, že existuje relevantný trh výberu poistného, medzi poisťovňami pôsobiacimi
na tomto trhu neprebieha súťaž a výber poisťovne je výlučne individuálnou záležitosťou poistenca,
čomu nasvedčuje aj relatívne stabilizovaný počet poistencov v jednotlivých poisťovniach. Činnosť
výberu poistného vo vzťahu poisťovňa - poistenec sa preto nedá považovať za činnosť alebo konanie,
ktoré súvisí alebo môže súvisieť s hospodárskou súťažou. V neskoršom rozhodnutí vo veci Asociácia
nemocníc Slovenska/Všeobecná zdravotná poisťovňa6)
PMÚ zmenil názor, keď
uviedol, že z pohľadu občana - klienta poisťovne existuje pluralita poisťovní, ktoré ponúkajú
podobné poisťovacie produkty, a je na slobodnom výbere občana, ktorú poisťovňu si zvolí. V prípade,
že sa z občana, ktorý povinne platí poistenie, stane pacient, praktické dôsledky stabilného alebo
nestabilného pôsobenia poisťovne zistí pri stretnutí s lekárom prvého kontaktu, ktorému niektorá z
poisťovní neplatí za vykonané úkony lekárskej starostlivosti. Následne dochádza zo strany občana k
uvedomenému výberu určitej poisťovne a k jeho prípadnému presunu, čo
zákon o zdravotnom poistení pripúšťa, obmedzuje iba
lehotu, počas ktorej je možné presun uskutočniť, čo je 6 mesiacov. Možno teda zhrnúť, že na trhu s
výberom poistného existuje pluralita poisťovní a následne na tomto trhu prebieha súťaž formou
získavania poistencov ponukou služieb alebo inými typmi zvýhodňovania svojich poistencov.V sérii rozhodnutí v období rokov 2006 až 2008 PMÚ SR posudzoval viacero koncentrácií,
ktorých účastníkmi boli zdravotné poisťovne.7) V tom čase sa vykonávanie
verejného zdravotného poistenia riadilo zákonom č. 580/2004
Z.z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č.
95/2002 Z.z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej tiež
zákon o zdravotnom poistení) a zákonom č.
581/2004 Z.z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad
zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
(ďalej tiež zákon o zdravotných poisťovniach).
Ustanovenie § 2 ods. 1 zákona o zdravotných
poisťovniach v znení účinnom od 1. januára 2005 upravoval právnu formu zdravotných poisťovní
(vrátane VšZP) ako akciových spoločností podľa § 154
Obchodného zákonníka. PMÚ SR preto konštantne konštatoval, že zdravotná poisťovňa je akciovou
spoločnosťou, ktorej predmetom podnikania je vykonávanie verejného zdravotného poistenia, a preto je
podnikateľom podľa § 2 Obchodného zákonníka, a tým
aj podnikateľom v zmysle podľa § 3 ods. 2 ZOHS,
a teda sa na ňu podľa § 2 ods. 1 písm. a)
vzťahuje ZOHS. PMÚ SR teda skúmal danosť iba osobnej
pôsobnosti ZOHS.
Tým, že osobná pôsobnosť ZOHS bola založená
samotnou skutočnosťou právnej formy zdravotných poisťovní ako akciových spoločností, PMÚ SR nemal
dôvod skúmať naplnenie abstraktných právnych skutočností uvedených v
§ 3 ods. 2 ZOHS ("...
činnosti a konania,
ktoré súvisia alebo môžu súvisieť so súťažou bez ohľadu na to, či tieto činnosti a konania sú alebo
nie sú zamerané na dosahovanie zisku."), ktorých naplnenie môže byť alternatívnym dôvodom založenia
osobnej pôsobnosti ZOHS.
Naopak, PMÚ vôbec neskúmal danosť vecnej pôsobnosti
ZOHS.
Možno dodať, že v kontexte aplikácie zákona o
zdravotných poisťovniach, ktorý upra
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).