Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Přibáň, J., Obrana ústavnosti aneb Česká otázka v postnacionální Evropě. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2014, 266 s.
Přibáň, J., Obrana ústavnosti aneb Česká otázka v postnacionální Evropě. Praha:
Sociologické nakladatelství (SLON), 2014, 266 s.
K Obrane ústavnosti od Jiřího Příbáňa alebo päť motívov z Felliniho Skúšky
orchestra do diskusie
Mgr.
Lucia
Berdisová
PhD.
Ústav štátu a práva Slovenskej akadémie vied, Právnická fakulta Trnavskej univerzity
v Trnave.
JUDr.
Eduard
Korpáš
PhD.
Právnická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave.
Predohra
Orchester sa postupne schádza na skúšku. Jeden jeho člen počúva športový prenos v
tranzistore, druhý ukazuje kolegovi nahé pozadie ženy v erotickom časopise, ďalší testuje vlhkosť
prostredia kvôli svojim husliam. Harfistkin príchod muzikanti ozvučujú melódiou z grotesky. Prebieha
hádka o pozíciu stoličky. Hudobníci ladia svoje nástroje.
Skúšku natáča televízia. V interview s redaktormi hudobníci rozprávajú o svojich
nástrojoch. Takmer všetci si myslia, že práve ten ich je najlepší alebo aspoň úplne nenahraditeľný,
najsilnejší, najbližší ľudskému hlasu, najlepšie vyjadrujúci emócie - jednoducho
výnimočný.
Počuť názor, že medzi nástrojmi existujú sympatie a antipatie; tie, ktoré udávajú tempo
(bubny alebo kontrabas), sú presné a nenaparujú sa - sú si navzájom sympatické. Nesympatické sú im
ukričané nástroje ako klavír.
Interview poskytuje aj odborový predák. Hovorí, že vďaka odborom získali hudobníci ľudskú
dôstojnosť, "
už nie sú bábkami v rukách dirigenta alebo sprostredkovateľmi; sú úplne svojprávnymi
pracujúcimi, ktorí sú si vedomí svojho kultúrno-masového poslania."
(záber na staršieho
rozstrapateného huslistu dvíhajúceho hlavu, pozerajúceho sa do kamery a tváriaceho sa tak, ako keď
sa nijako netvárite).Na scénu vstupuje dirigent a deklaruje: "
Snažíme sa niečo pekné urobiť, skúšame, (...)
proste sa snažíme niečo vytvoriť, čo to je a k čomu to slúži, sa ťažko vysvetľuje.
". Skúška
začína.Dirigent nie je spokojný (
každé husle hrajú na vlastnú päsť, potom príliš bez citu,
noty nesedia, hoboj je príliš dotieravý...
). Rozčuľuje sa. Hudobníci začínajú hrať ako o dušu a
on ich ďalej poháňa. Keď žiada o ďalšie opakovanie hobojistu, ten odmieta s odkazom na odbory.
Hudobníci sú podráždení a odborári im vynútia prestávku. V nej prepisovač nôt i dirigent
sentimentálne spomínajú na staré dobré časy, keď bol dirigent ešte autoritou. Už tu niektorí
členovia orchestra začínajú rebelovať.Počas prestávky sa vypína elektrina a muzikanti píšu na steny protidirigentské heslá vo
svetle sviečok. Časť orchestra pokojne čaká, kým ostatní zvrhávajú dirigenta a na jeho miesto
ustanovujú gigantický metronóm ("
Keď metronóm diriguje, orchester nezávislý je!
"). Prestávka
končí, rebelovanie však pokračuje. Dirigent len pokojne sedí a mierne sa usmieva. Všeobecný chaos
narastá.Do budovy naráža gigantická demolačná guľa. Rúca stenu budovy a strháva
harfistku.
Nastáva ticho, ktoré preruší dirigent povelom venovať pozornosť svojim nástrojom. Špinaví
a zaprášení hudobníci radi poslúchnu. Je to dirigentova chvíľa: "
Len noty nás môžu zachrániť, len
hudba nám môže pomôcť! Primknite sa k notám, sledujte noty (...) a moje ruky, povediem vás. Ja som
muzikant i vy ste muzikanti. A sme tu preto, aby sme skúšali
.". Konečne! Finálna harmónia a
pokoj.Netrvá však dlho. Dirigent nie je zakrátko opäť spokojný.
Medzihra
Každá právnická generácia nesie potenciál objavenia sa mien raže globálneho významu. Ak
svojmu potenciálu učiní zadosť, spisba nimi označená je nielen zárukou zachytenia ducha doby, ale je
tiež spôsobilá stať sa "šlabikárom právnej školy". V stredoeurópskom priestore dnes pôsobí niekoľko
vrcholových autorov, diela ktorých sú tak vecne spôsobilé definovať trendy právnej, politickej a
sociologickej vedy, ako aj vedia poslúžiť v procese didakticky. Texty Jiřího Přibáňa takými sú.
Potvrdzuje to tiež v zhrnutí svojich skôr publikovaných myšlienok - v
Obrane
ústavnosti
.Felliniho
Skúška orchestra
(1978) by mohla byť dôstojnou predohrou k tejto zbierke
esejí. Zrkadlí sa v nej totiž prinajmenšom päť motívov z Přibáňovej knihy - autonómia (ja, ja, ja! -
môj nástroj je najlepší), premena ľudu na dav (revolta hudobníkov), vláda politikov vs. vláda
expertov (dirigent vs. metronóm), pýtanie sa po zmysle vládnutia/dirigovania (skúšame, aby sme
skúšali?), či otázka toho, čo nás ako spoločenstvo drží pokope (všetci sme (nič, len)
muzikanti?).1)Aj český autor často využíva umelecké diela ako interpretačné pozadie, či ako samotný
predmet interpretácie (napr. Entropa, David Černý, 2009 v eseji České předsednictví EU). Tým
sprostredkúva čitateľovi nielen odborný, ale aj emocionálny zážitok. A nálada je pri čítaní veľmi,
skutočne, veľmi
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).