Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Reforma sociálneho zabezpečenia: Okamihy a zastavenia
Reforma sociálneho zabezpečenia: Okamihy a
zastavenia
JUDr.
Ľudmila
Gajdošíková
CSc.
Ústav štátu a práva SAV, Bratislava, sudkyňa Ústavného súdu SR.
Konferencia
Sociálne zabezpečenie: Doterajšie výsledky a perspektívy
je už dlhodobo
súčasťou odborných a vedeckých podujatí pravidelne organizovaných Ústavom štátu a práva Slovenskej
akadémie vied od roku 1997. Konferencia, ktorá sa koná v roku 2010, má osobitné "črty". Koná sa v
čase zavŕšenia dvadsaťročného vývoja zásadných kvalitatívnych zmien v oblasti sociálneho
zabezpečenia od roku 1990. Realizované zmeny sú trvale predmetom nielen odborných, ale aj
politických diskusií a mnohé inštitúty sociálneho zabezpečenia a s nimi spojené množstvo otázok
možno považovať za strategické otázky spoločenského vývoja. Ich "nezbytnosť" a "zbytočnosť" (takto
boli pracovne označované), akútnosť a aktuálnosť riešenia treba posudzovať aj v kontexte ústavných
garancií dôstojného statusu a zabezpečenia človeka v jednotlivých životných situáciách a pri riešení
jednotlivých sociálnych udalostí.Od roku 1989 (resp. 1990) sa na čele Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej
republiky, t. č.práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len "ministerstvo") vystriedalo 11 ministrov,
ktorí počas obdobia riadenia ministerstva participovali na transformácii/reforme sociálneho
zabezpečenia, ktorej výsledok ešte stále nemá definitívny charakter. Počas uvedeného obdobia bolo
prijatých takmer 500 zákonov dotýkajúcich sa sociálneho zabezpečenia, pričom vykonávacích predpisov
bolo v tejto oblasti prijatých ešte oveľa viac.
Od začiatku sa proklamovalo systémové riešenie sociálneho zabezpečenia blízke európskym
štandardom a aj zvyklostiam. Už v roku 1990 sa sformovala vízia trojzložkovej (trojpilierovej)
sústavy sociálneho zabezpečenia, ktorej súčasti mali tvoriť
1.
sociálne poistenie,
2.
štátna sociálna podpora,
3.
sociálna pomoc/starostlivosť.
Predstava sformovania takto štruktúrovaného, a najmä funkčného modelu sa uchovala s
mnohými modifikáciami až do súčasnosti, aj keď sa nepodarilo v mnohých prípadoch príslušné systémové
riešenia realizovať podľa pôvodných koncepčných zámerov a bez zbytočných "návratov" (čo neprispelo k
zabezpečeniu dlhodobej stability jednotlivých podsystémov sociálneho zabezpečenia).
1.
V poradí prvý "ponovembrový" minister práce a sociálnych vecí Stanislav Novák, ktorý
viedol ministerstvo od 10. januára 1990 do 22. apríla 1991 (t.j. 15 mesiacov) "odštartoval" reformu
sociálneho zabezpečenia v období existencie federatívnej Československej republiky, kde
agenda
práce, miezd a sociálnych vecí patrili do spoločnej pôsobnosti federácie a republiky, s ťažiskovou a
kľúčovou pôsobnosťou na úrovni federácie. V tomto období bola prijatá asi desiatka reformných
zákonov. Medzi špecifiká tohto obdobia patrili okrem účinnosti v tom čase pomocou nového
zákona č.100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení (na
Slovensku k tomu "patril" ešte organizačno-právny predpis -
zákon č.106/1988 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej
socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení).Za významný posun v kvalitatívnej garancii sociálnych práv treba považovať v tomto období
prijatie ústavného zákona č.23/1991 Zb., ktorým sa
uvádza Listina základných práv a slobôd ako ústavný zákon
Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky (ďalej len "Listina"),
ako aj samostatnú Listinu. Listina obsahovala/ obsahuje katalóg základných práv a slobôd, sociálne
práva nevynímajúc, na štandardnej európskej úrovni.
V uvedenom období vznikali základné koncepčné materiály reformy/transformácie sociálneho
zabezpečenia garantované buď na úrovni federácie, alebo jednotlivých republík, rešpektujúce
rozdelenie spoločnej pôsobnosti v oblasti práce a sociálnych vecí. Reforma sociálneho zabezpečenia
sa "začala" novelizáciou zákona č.100/1988 Zb. o sociálnom
zabezpečení - ďalej len "zákon č.100/1988 Zb."
(s účinnosťou od 1. októbra 1988), a to zákonom č.110/1990
Zb. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.100/1988 Zb. o
sociálnom zabezpečení a zákon č.54/1956 Zb. o
nemocenskom poistení zamestnancov, ktorým sa zrušili osobné dôchodky, a inštitucionálne sa
konštituovalo sociálne zabezpečenie samostatne zárobkovo činných osôb. Do svojho konečného zrušenia
bol tento zákon č.100/1988 Zb. novelizovaný 50-krát a
z legislatívneho hľadiska je zaujímavé, že bol dvakrát zrušený: prvý raz
zákonom č.413/2002 Z.z., ktorý bol platný od 26. júla
2002, avšak nikdy nenadobudol účinnosť (predpokladaná účinnosť bola navrhovaná od 1. januára 2004) a
bol zrušený zákonom č.461/2003 Z. z, druhý raz
zákonom č.461/2003 Z.z.
Z oblasti sociálneho zabezpečenia ponímaného v užšom slova zmysle (budúce sociálne
poistenie) možno za významný krok považovať prijatie zákona
č.46/1991 Zb. o zvyšovaní dôchodkov (ďalej len zákon
č.46/1991 Zb.), ktorý nahradil dovtedy platný systém zvyšovania dôchodkov na základe
nariadenia vlády (vtedy platného § 160 zákona č.100/1988
Zb.). Zákon č.46/1991 Zb. tak nahradil pomerne
neurčitý a nejasný spôsob zvyšovania dôchodkov a ustanovil zákonné pravidlá zvyšovania dôchodkov s
prihliadnutím na rast životných nákladov (zvyšovanie o pevné sumy) a s prihliadnutím na rast
priemernej mzdy (zvyšovanie o percentá). Zákon č.46/1991
Zb. bol 13-krát novelizovaný a bol zrušený definitívne
zákonom č.461/2003 Z.z. (predtým zrušený aj
zákonom č.413/2002 Z.z.), ktorý obsahuje systém
zvyšovania dôchodkov, avšak konštruovaný v závislosti od priemerného medziročného rastu
spotrebiteľských cien a od medziročného rastu priemernej mzdy a hospodárstva Slovenskej republiky
vykázaných Štatistickým úradom Slovenskej republiky (ďalej len "štatistický úrad") za prvý polrok
kalendárneho roka, ktorý predchádza príslušnému kalendárnemu roku a vzťahuje sa na dôchodkové dávky
vyplácané k 1. januáru príslušného kalendárneho roka a dôchodkové dávky priznané od 1. januára do
31. decembra príslušného kalendárneho roka. Dôchodkové dávky sa zvyšujú od 1. januára príslušného
kalendárneho roku o sumu, ktorej výpočet je ustanovený zákonom.
Osobitný význam pre celý systém sociálneho zabezpečenia pre systémovú nadväznosť
jednotlivých podsystémov sociálneho zabezpečenia malo prijatie
zákona č.461/1991 Zb. o životnom minime (ďalej len
zákon č.461/1991 Zb.), ktorý ustanovil životné minimum
ako spoločensky uznanú hranicu príjmu, za ktorou nastáva stav hmotnej núdze
(čl. 139 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky -
ďalej len ústava) a ktorý znamenal predikciu
systémového "previazania" jednotlivých podsystémov sociálneho zabezpečenia. Tento zákon bol päťkrát
novelizovaný a nakoniec zrušený zákonom č.125/1998
Z.z., ktorý bol sedemkrát novelizovaný. Aj tento zákon bol už zrušený
zákonom č.601/2003 Z.z. o životnom minime a o zmene a
doplnení niektorých zákonov - ďalej len zákon č.601/2003
Z.z. (dosiaľ bol 13-krát novelizovaný), t.j. v období od roku 1990 do roku 2010 boli prijaté
okrem množstva novelizácií tri "nové" zákony o životnom minime.
Čo sa týka štátnych sociálnych dávok ako základu budúceho systému štátnej sociálnej
podpory, ktorý dosiaľ nebol vybudovaný ako ucelený systém, možno za významnú zmenu považovať
prijatie zákona č.382/1990 Zb. o rodičovskom príspevku
(ďalej len zákon č.382/1990Zb.), ktorý nahradil
dovtedy platný a účinný zákon č.107/1971 Zb. o materskom
príspevku. Zásadná kvalitatívna zmena v chápaní tohto príspevku je zrejmá už z jeho názvu, a
to o rodovom zrovnoprávnení osôb, ktorým nárok na túto dávku môže vzniknúť/vzniká a osobný rozsah je
vymedzený v uvedenom zákone. Zákon č.382/1990 Zb. bol
novelizovaný štyri razy a zrušený zákonom č.280/2002 Z.z. o
rodičovskom príspevku - ďalej len zákon č.280/2002
Z.z. (tento bol novelizovaný 11-krát). Významnou koncepčnou zmenou
zákona č.382/1990 Zb. bolo ustanovenie výšky príspevku
relatívnym spôsobom zákonom č.239/1993 Z.z., a to
najprv vo väzbe na životné minimum, neskôr na základe zákona
č.196/1998 Z.z. po prijatí zákona č.125/1998
Z.z. vo väzbe na sumy ustanovené na účely štátnych sociálnych dávok.
Zákon č.280/2002 Z.z. bol tiež zrušený a nahradený
zákonom č.571/2009 Z.z. o rodičovskom príspevku
(ďalej len zákon č.571/2009 Z.z.).
Za nesystémovú štátnu sociálnu dávku zavedenú v tomto období v súvislosti s rastom cien
treba považovať kompenzačnú dávku - štátny vyrovnávací príspevok zavedený zákonným opatrením
Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č.206/1990 Zb.
na vyrovnanie sociálnych dôsledkov niektorých maloobchodných cien pre obyvateľstvo. Táto dávka bola
zrušená zákonom č.193/1994 Z.z. o prídavkoch na deti a o
príplatku k prídavkom na deti.
V oblasti sociálnej starostlivosti, budúcej sociálnej pomoci, možno považovať za významný
transformačný krok v tomto období zavedenie možnosti poskytovania sociálnych služieb organizáciami a
občanmi, t.j. neštátnymi subjektmi, a to zákonom č.180/1990
Zb. o zmenách predpisov v nemocenskom a sociálnom zabezpečení a materskom príspevku a
niektorých ďalších predpisov.
Z hľadiska organizácie sociálneho zabezpečenia má význam uviesť
zákon č.543/1990 Zb. o štátnej správe sociálneho
zabezpečenia, prijatý v nadväznosti na prijatie zákona
č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení, ktorý popri orgánoch štátnej správy poveril výkonom
štátnej správy v oblasti sociálneho zabezpečenia aj obce a zriadil špecializovanú sústavu orgánov
štátnej správy - Slovenskú správu sociálneho zabezpečenia a okresné správy sociálneho zabezpečenia
na vykonávanie dôchodkového zabezpečenia, nemocenského poistenia, posudkovej činnosti sociálneho
zabezpečenia, poskytovanie štátnych sociálnych dávok a v zákonom ustanovenom rámci aj sociálnej
starostlivosti. Táto sústava štátnych orgánov sa stala základom budúcej organizácie sociálneho
poistenia.
Toto obdobie bolo napriek krátkemu trvaniu "prelomové", nakoľko sa uskutočnili prvé
zásadné systémové zmeny v sociálnom zabezpečení s významom pre realizáciu celej
transformácie/reformy sociálneho zabezpečenia.
2.
Od 23. apríla 1991 vedenie ministerstva prevzala ako druhá v poradí Helena Woleková,
ktorá zotrvala na tomto poste do 24. júna 1992, t.j. 14 mesiacov.
Ide o obdobie, v ktorom bola prijatá ústava,
a to 1. septembra 1992, ktorá nadobudla účinnosť 1. októbra 1992.
V tomto období bolo prijatých cca 35 zákonov v oblasti sociálneho zabezpečenia
obsahujúcich transformačné kroky, resp. ako pokračovanie prvých transformačných krokov realizovaných
v predchádzajúcom období.
Za významnú kvalitatívnu zmenu v tomto období v oblasti dôchodkového zabezpečenia možno
považovať zrušenie pracovných kategórií zákonom č.235/1992
Zb. o zrušení pracovných kategórií a o niektorých ďalších zmenách v sociálnom zabezpečení
(ďalej len zákon č.235/1992 Zb.) prijatý 28. apríla
1992, ktorý zrušil hodnotenie dôb zamestnania na účely sociálneho zabezpečenia podľa pracovných
kategórií s účinnosťou od 1. júna 1992. Toto "hodnotenie" sa však zachová až do roku 2023 (na
základe § 274 zákona č.461/2003 Z.z. sa nároky
vyplývajúce zo zaradenia do I. a II. pracovnej kategórie priznávajú do 31. decembra 2023). Zásadné
zruš
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).